Materieeltekort dreigt bij NS
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Ik neem aan dat de mensen die op de fiets komen dat ook nog steeds mogen, ook in de spits?
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Vraag me ook af wanneer de overheid nu eens echt fatsoenlijk ingrijpt en met harde maatregelen komt. NS jaagt nu alleen maar meer mensen de auto in met hun ideeën. Zelfs een paar collega's van mij die geen rijbewijs hebben of nog iedere dag met het OV komen zitten andere collega's te vragen wie hen op kunnen pikken thuis of zo (wat best lastig gaat gezien de afwisselende werktijden soms). En zo hoor ik dat van meer mensen die nu nog iedere dag met de trein reizen.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Over de "Fluiten = niet meer instappen" campagne hoor of zie ik ook niets meer.
Een stille dood gestorven?
Een stille dood gestorven?
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Mooi, dus we hoeven in de spits niet meer in te checken _O-wouter15 schreef:Medewerkers van de NS mogen niet meer in de spits met de trein reizen: http://www.telegraaf.nl/binnenland/2668 ... den__.html
- AppleMoose
- Berichten: 6036
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Wat wil je dat er nu gaat gebeuren dan? NS kan niet ineens extra treinen toveren. Nieuwe treinen zijn besteld en de eerste levering gaat in december in dienst. Sneller dan dit lukt gewoon niet. Het materieeltekort is ook mede ontstaan door politiek wanbeleid door jarenlang onzekerheid te laten bestaan over het behoud van de sov-kaart, het "ineens" afschaffen van de basisbeurs met als gevolg dat meer studenten thuis blijven wonen en dus extra reizigers oplevert, plus dat straks minderjarige mbo'ers ook een sov krijgen. En dan heb ik het nog niet eens over het Fyra-debacel waar ook de overheid deels schuld aan heeft. Zaken die niet allemaal tijdig te voorzien waren of te onzeker om alvast op in te spelen door extra materieel te bestellen. Nieuwe treinen aanschaffen is een duur grapje en dat doe je niet als er een redelijke kans bestaat dat het materieel straks nutteloos aan de kant staat.Michael 1988 schreef:Vraag me ook af wanneer de overheid nu eens echt fatsoenlijk ingrijpt en met harde maatregelen komt.
Natuurlijk valt NS hier en daar wat te verwijten, maar de situatie is nu zoals het is en een snellere verbetering valt helaas niet te realiseren, ook al geef je hoge boetes of dreig je met het afnemen van de concessie.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
De overheid komt met harde maatregelen. Ze legt vijfstrookssnelwegen om alle gedesillusioneerde ex-treinreizigers op kwijt te kunnen... :XMichael 1988 schreef:Vraag me ook af wanneer de overheid nu eens echt fatsoenlijk ingrijpt en met harde maatregelen komt. NS jaagt nu alleen maar meer mensen de auto in met hun ideeën. Zelfs een paar collega's van mij die geen rijbewijs hebben of nog iedere dag met het OV komen zitten andere collega's te vragen wie hen op kunnen pikken thuis of zo (wat best lastig gaat gezien de afwisselende werktijden soms). En zo hoor ik dat van meer mensen die nu nog iedere dag met de trein reizen.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Kom maar door met die A27, ik heb er wel baat bij.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Alsof die niet vaststaan elke doordeweekse dag.starx schreef:De overheid komt met harde maatregelen. Ze legt vijfstrookssnelwegen om alle gedesillusioneerde ex-treinreizigers op kwijt te kunnen... :XMichael 1988 schreef:Vraag me ook af wanneer de overheid nu eens echt fatsoenlijk ingrijpt en met harde maatregelen komt. NS jaagt nu alleen maar meer mensen de auto in met hun ideeën. Zelfs een paar collega's van mij die geen rijbewijs hebben of nog iedere dag met het OV komen zitten andere collega's te vragen wie hen op kunnen pikken thuis of zo (wat best lastig gaat gezien de afwisselende werktijden soms). En zo hoor ik dat van meer mensen die nu nog iedere dag met de trein reizen.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
NS: geen treinen gesloopt die materieeltekort hadden opgelost
21 februari 2017
NS ontkent dat er eind 2015 Mat ’64-treinstellen zijn gesloopt, die ingezet hadden kunnen worden om de drukte in de treinen vanwege materieeltekort op te lossen. “Alle treinen die we langer konden laten rijden, hebben we ook laten rijden”, vertelt NS-woordvoerder Erik Kroeze. Daarmee weerlegt de spoorvervoerder een artikel van NU.nl, waarin wordt geschreven dat in het najaar van 2015 38 van de 43 Mat ’64-treinen zouden zijn gesloopt.
Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu eiste eind 2015 dat de spoorvervoerder alles uit de kast zou halen, om ervoor te zorgen dat de reiziger met een zo minimaal mogelijke overlast zou worden geconfronteerd. De spoorvervoerder wist op dat moment al dat hij in 2016 te maken zou krijgen met materieelkrapte door de aantrekkende economie, de onttrekkingen van verschillende voertuigen door het wegvallen van de Fyra, het behoud en de uitbreiding van de OV-studentenkaart en de uitstroom van de Mat ’64. Lees verder
21 februari 2017
NS ontkent dat er eind 2015 Mat ’64-treinstellen zijn gesloopt, die ingezet hadden kunnen worden om de drukte in de treinen vanwege materieeltekort op te lossen. “Alle treinen die we langer konden laten rijden, hebben we ook laten rijden”, vertelt NS-woordvoerder Erik Kroeze. Daarmee weerlegt de spoorvervoerder een artikel van NU.nl, waarin wordt geschreven dat in het najaar van 2015 38 van de 43 Mat ’64-treinen zouden zijn gesloopt.
Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu eiste eind 2015 dat de spoorvervoerder alles uit de kast zou halen, om ervoor te zorgen dat de reiziger met een zo minimaal mogelijke overlast zou worden geconfronteerd. De spoorvervoerder wist op dat moment al dat hij in 2016 te maken zou krijgen met materieelkrapte door de aantrekkende economie, de onttrekkingen van verschillende voertuigen door het wegvallen van de Fyra, het behoud en de uitbreiding van de OV-studentenkaart en de uitstroom van de Mat ’64. Lees verder
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
ILT was toch de instantie die verbood MAT 64 langer in te zetten dan maart vorig jaar?
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Inderdaad. Dus langer rijden kon technisch wel (alhoewel de revisietermijnen wel een probleem werden), maar ILT had het liever niet na de ontsporing in Teuge.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Het grootste probleem was toch vooral dat het onderhoudsbedrijf in Maastricht verbouwd moest worden voor de Flirts, waardoor Plan V er niet meer onderhouden kon worden?
Na april neemt de vervoersvraag over het algemeen ook licht af en volgens mij heb ik zelfs meer dan 5 Plan V's rijvaardig gezien (de laatste ooit waarin ik in reguliere dienst heb gereisd bestond al uit drie stellen), dus het verhaal lijkt me inderdaad onzin.
Na april neemt de vervoersvraag over het algemeen ook licht af en volgens mij heb ik zelfs meer dan 5 Plan V's rijvaardig gezien (de laatste ooit waarin ik in reguliere dienst heb gereisd bestond al uit drie stellen), dus het verhaal lijkt me inderdaad onzin.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Het is een wazig verhaal, wat volgens mij vooral wordt veroorzaakt door het kamerlid van Helvert die wat cijfers door elkaar haalt. In de periode eind 2015 / begin 2016 waren er zo'n 40 Plan V's inzetbaar (dus vermoedelijk de 43 waar de staatssecretaris over sprak). Gesuggereerd wordt door van Helvert dat er vervolgens 38 zijn gesloopt en dus 5 Plan V's over zouden blijven. Daar klopt helemaal niks van, want zoals we weten hebben er meer dan genoeg Plan V's nog rondgereden in het begin van 2016. Gesloopt is er ook niet, alleen zijn er in de aanloop naar april 2016 enkele stellen aan de kant gezet die tegen hun revisietermijnen aanliepen.
Waar dat getal van 38 vandaan komt geen idee. Er zullen vast wel 38 stellen gesloopt zijn, maar dat is in ieder geval níet gebeurd in de omschreven periode. Het lijkt dus vooral (bewust, verkiezingstijd?) een storm in een glas water op basis van foute informatie, waarbij sommigen weer eens lekker tegen de NS en de staatssecretaris kunnen aanschoppen .
Waar dat getal van 38 vandaan komt geen idee. Er zullen vast wel 38 stellen gesloopt zijn, maar dat is in ieder geval níet gebeurd in de omschreven periode. Het lijkt dus vooral (bewust, verkiezingstijd?) een storm in een glas water op basis van foute informatie, waarbij sommigen weer eens lekker tegen de NS en de staatssecretaris kunnen aanschoppen .
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Er stonden natuurlijk ook al hoop V-tjes aan de kant, daarvan kunnen er best al weer 38 gesloopt zijn in die tijd waar men het over heeft...
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Er zijn inderdaad plan V's gesloopt in 2015, stellen waarvan de reivisietermijn verlopen was en die soms al een paar jaar aan de kant stonden. In dit verhaal dus niet relevant.
NS had op aandringen van ILT wel toegezegd dat ze vanaf december 2015 niet meer ingezet zouden worden.
j-ason schreef:ILT was toch de instantie die verbood MAT 64 langer in te zetten dan maart vorig jaar?
Het klopt dat ILT het liever niet had, maar ze hebben het nooit verboden. Dat kon ook zomaar niet, het materieel was immers gewoon toegelaten.Z2N schreef:Inderdaad. Dus langer rijden kon technisch wel (alhoewel de revisietermijnen wel een probleem werden), maar ILT had het liever niet na de ontsporing in Teuge.
NS had op aandringen van ILT wel toegezegd dat ze vanaf december 2015 niet meer ingezet zouden worden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
NS gaat meer dan duizend extra treinstellen inzetten - http://nos.nl/l/2159931
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Dit was al heeeeeel lang bekend dat er over zoveel jaar wat nieuw spul ging rijden. En het flirt trekt al deels zijn baantjes over het Néérlands Schienennetz.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Als je van treinstellen bakken maakt klopt het.cassie127 schreef:NS gaat meer dan duizend extra treinstellen inzetten - http://nos.nl/l/2159931
Vooral de achtdelige intercity's tellen flink op.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Zoals wel vaker zit de NOS er helemaal naast, ze bedoelen inderdaad rijtuigen in plaats van treinstellen. Bizar dat juist de club die miljoenen subsidie krijgt slechter is dan de meeste nieuws-websites, in het Telegraaf artikel staat het wel gewoon goed.
Maar kennelijk wordt er dinsdag wel iets aangekondigd, dat duidt op meer dan alleen een opsomming van materieel dat al besteld is.
Maar kennelijk wordt er dinsdag wel iets aangekondigd, dat duidt op meer dan alleen een opsomming van materieel dat al besteld is.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
De basisorders voor FLIRT, SNG en ICNG zijn inderdaad zo'n 1100 bakken extra, maar om aan die 2966 huidige bakken te komen moet je ook het materieel dat vervangen gaat worden door deze nieuwe treinen meetellen. Dus gaat er bij de basisorder geen enkele oude trein aan de kant, en wordt dit pas met een vervolgorder gedaan? Of is het gewoon een suggerestief artikel en is de netto toename na afvoer slechts een stuk kleiner?
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Nog een revisie van SGM? ICM blijft ons nog een extra decennium vervoeren? ICR verdwijnt nooit meer?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
SGM schijnt een nieuwe revisie te krijgen inderdaad. ICR kan zo door naar Utrecht-Heerlen-Aken als ICNG over de HSL rijdt en ICM zal dan kennelijk toch ETCS krijgen.
Re: RE: Re: Materieeltekort dreigt bij NS
De NOS heeft het inmiddels gecorrigeerd (alleen de headline was fout, de rest van het artikel klopt gewoon), maar de Telegraaf haalt het nog altijd door elkaar met z'n "honderden rijtuigen".Moshi schreef:Zoals wel vaker zit de NOS er helemaal naast, ze bedoelen inderdaad rijtuigen in plaats van treinstellen. Bizar dat juist de club die miljoenen subsidie krijgt slechter is dan de meeste nieuws-websites, in het Telegraaf artikel staat het wel gewoon goed.
Maar kennelijk wordt er dinsdag wel iets aangekondigd, dat duidt op meer dan alleen een opsomming van materieel dat al besteld is.
Het gaat natuurlijk om honderden treinstellen en meer dan duizend rijtuigen.
@Klaasje: ICM krijgt uiteraard gewoon ETCS, dat is nooit anders geweest. Wellicht alleen dat nu de drietjes ook nog iets langer rond blijven rijden.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Rikus Spithorst bij de NOS:
Van hem kan ik zelden hoogte krijgen. Dat je vind dat NS in het verleden krediet heeft verspeeld kan ik nog begrijpen, maar hoe rechtvaardigt dat kritiek op de huidige plannen? Moet de NS een eventuele fout dan maar niet herstellen omdat dat 'mosterd na de maaltijd' isDe belangenclub Maatschappij Voor Beter OV heeft veel kritiek op de plannen. Voorzitter Rikus Spithorst noemt het mosterd na de maaltijd. Volgens hem heeft de NS in het verleden veel krediet verspeeld en geloven steeds meer reizigers er niet meer in.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Voor beter OV laat geen kans onbenut om tegen de NS aan te schoppen, ook al is het niet terecht. Volg die club al enige tijd en inmiddels is het mij wel duidelijk dat je alles maar met een korreltje zout moet nemen bij hun.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten