Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

CamilleKreemers schreef:Noem me maar gek, maar is deze staking niet enorm voorbarig?

De nieuwe plannen van Qbuzz lijken me in dit stadium pas ruwe ideeën. Het kan dus alle kanten op met het idee en zelfs nog compleet afgeschoten. Pas in de buurt van april worden de ideeën vastgesteld meen ik in hoofdlijnen. Daarna wordt het idee concreet uitgewerkt om rond zomer volgens mij de inspraak in te gaan.

De werkverdeling kan wellicht een betere aanspraak zijn voor staking. Ik meen dat daar naar gekeken wordt en een herverdeling plaats vindt.
Als het inderdaad gaat over plannen die nog in een document over Hoofdlijnen moeten komen, dan is het wel heel voorbarig.

Wat ik absurd vind is dat er meteen een publieksonvriendelijke actie wordt georganiseerd, en dan ook nog onverwacht. Dat deden de chauffeurs in westen van het Nederland een tijdje terug heel wat chiquer. Als de chauffeurs een punt willen maken, had dan maar de bussen laten rijden zonder dat de reizigers hoefden te betalen. Als je die actie een tijdje vol houdt, komt het OVbureau vanzelf wel over de brug. Dit soort acties zijn slecht voor de betrouwbaarheid van het OV. Gelukkig staken de Groningse chauffeurs niet en kan een deel van de ritten van lijn 300 wel rijden.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Plannen gaan pas ergens heen als ze in de hoofdlijnen staan. Daarvoor kan alles met een dartpijl worden bedacht (bij wijze van spreken) om een lijn te kiezen waar iets mee gedaan wordt.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Hainje »

isadora schreef:Ontslaan, de hele hap!
Jij bent zeker nog nooit ontslagen?
🍉
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door isadora »

Nee, en heb ook nooit aan ongenuanceerde acties mee gedaan.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Hainje »

Dat dacht ik al wel. Immers, als je wel ontslagen zou zijn geweest dan zou je zoiets ook niet roepen. Een ontslag ontwricht je complete gezinsleven, dat is geen passende sanctie voor een keer een wilde staking houden. Een reprimande kan prima, ontslag is buitenproportioneel. Sowieso zal het ontslag enkel vanwege deze actie geen stand houden bij de rechter. Denk in het vervolg gewoon even na voordat je zoiets zegt. ;)
🍉
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door isadora »

Een wilde ongenuanceerde actie ontwricht de samenleving.
Als je die verantwoording kunt dragen, heb ik niet zo veel moeite met passende maatregelen, die kun je dan ook wel dragen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Hainje schreef:
isadora schreef:Ontslaan, de hele hap!
Jij bent zeker nog nooit ontslagen?
Onaangekondigd en niet in overleg met de vakbond, zoals ik ergens las. Ontslaan gaat mij zeker te ver, maar je mag chauffeurs wel stevig aanspreken op hun verantwoordelijkheid. Je legt alle lijnen plat die naar Emmen gaan. Kinderen worden uit de bus gezet (lees ik op social media). Daarnaast zijn er ongetwijfeld mensen die naar werk, school (examen?), ziekenhuis, AZC moeten. Dat kan je geen sociale actie noemen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Hainje »

isadora schreef:Een wilde ongenuanceerde actie ontwricht de samenleving.
Als je die verantwoording kunt dragen, heb ik niet zo veel moeite met passende maatregelen, die kun je dan ook wel dragen.
Ontslag is dan ook niet echt passend.
gebruiker77 schreef:Ontslaan gaat mij zeker te ver, maar je mag chauffeurs wel stevig aanspreken op hun verantwoordelijkheid.
Ze mogen inderdaad wel even flink bij de kloten genomen worden inderdaad.
🍉
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door isadora »

Ik vind het wel passend.
Op een bus horen mensen met verstand te zitten.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door isadora »

Maar goed, ondertussen schijnen ze hun verstand weer bijeen te hebben geraapt:
http://www.dvhn.nl/drenthe/Bussen-Emmen ... 30204.html
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door geert4OV »

Ergens heb ik wel het idee dat de chauffeurs iets proberen te pakken, wat nog niet helemaal helder is. Zelf ben ik wel eens verbaasd op de hele trits aan lijnen op alleen de stad Groningen. Terwijl in Drenthe en Oostgroningen bijneen zelfde dekkingsgraad de lijn inmiddels al verdwenen is. En daar mist ergens wel een stuk transparantie hoe dat besloten wordt om iets wel of noet op te pakken. Het middel is misschien wat stevig, maar goed dat moeten we straks vanuit de toekomst gezien weer terugkijken. Maatschappelijke ontwrichting die ik hier lees buiten net welke spits om (14 - 16) waarbij een aantal lijnen tussentijds wel is vertrokken is die omschrijving niet waard, wat ik (alleen) hier lees.
hej*
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denk dat de aantallen reizigers ook worden meegewogen in dit soort besluiten en dan merk je dat streeklijnen gewoon minder snel volzitten dan stadsbussen.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

Onbegrijpelijke actie van de Emmer chauffeurs. De chauffeurs hebben alle recht om te staken, mits dit op een redelijk termijn van te voren aangekondigd wordt en op basis van gegronde redenen is. Daar is hier geen sprake van. Dat een deel van de ritten wel reed zorgt bij de reiziger alleen maar voor meer onduidelijkheid. Ook werd het busstation een tijdje geblokkeerd waardoor chauffeurs die wel wouden rijden niet weg konden, wat al helemaal schandalig is. Wilde stakingen zijn slecht voor het imago van het ov en hebben een averechts effect.

De chauffeur zitten er overigens helemaal naast en zijn boos om iets onbenulligs. Een van de redenen dat ze boos zouden zijn is dat chauffeurs van andere stallingen op 'hun' lijnen rijden. De plannen die er zijn voor Emmen en omgeving zullen voor wat ik gehoord heb juist zorgen voor een toename van de werkgelegenheid door een uitbreiding van het bus aanbod.
geert4OV schreef:Ergens heb ik wel het idee dat de chauffeurs iets proberen te pakken, wat nog niet helemaal helder is. Zelf ben ik wel eens verbaasd op de hele trits aan lijnen op alleen de stad Groningen. Terwijl in Drenthe en Oost-Groningen bij een zelfde dekkingsgraad de lijn inmiddels al verdwenen is. En daar mist ergens wel een stuk transparantie hoe dat besloten wordt om iets wel of niet op te pakken. Het middel is misschien wat stevig, maar goed dat moeten we straks vanuit de toekomst gezien weer terugkijken. Maatschappelijke ontwrichting die ik hier lees buiten net welke spits om (14 - 16) waarbij een aantal lijnen tussentijds wel is vertrokken is die omschrijving niet waard, wat ik (alleen) hier lees.
Dat is niet waar. De bussen in Zuidoost-Drenthe zijn op een aantal ritten tijdens de spits na praktisch leeg. In Oost-Groningen is het aanbod al een aantal jaar enigszins stabiel. Dat is gewoon niet te vergelijken met de grootste stad van Noord-Nederland. Elke dag komen net zo veel mensen met de auto/fiets/ov naar Groningen als de lijnen in Oost-Groningen en Zuidoost-Drenthe bij elkaar vervoeren per maand. Dan is het niet meer dan logisch dat er rond Groningen geïnvesteerd wordt in het ov. En zolang de krimp in Oost-Groningen door zet is het niet realistisch om het ov aanbod daar niet op aan te passen. Als je het daar niet mee eens bent moet je niet klagen bij het ov-bureau maar bij de landelijke overheid.
Basislijn
PHS

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door PHS »

isadora schreef:Ik vind het wel passend.
Op een bus horen mensen met verstand te zitten.
Je hebt er niet bepaald een universitaire opleiding voor nodig...
Ik keur het vanzelfsprekend af, maar ergens begrijp ik het wel. Je bent bang je baan kwijt te raken. Dat zorgt voor heftige emoties. Het vooral berust blijkbaar op een misverstand, dat kan gebeuren toch?
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door isadora »

Je bent bang je baan kwijt te raken,..........en denkt, laat ik die kans eens echt vergroten.
Op werkweigering kan op staande voet ontslag volgen.
Daar hoef je geen raketgeleerde voor te zijn, om te kunnen weten.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Suus »

Er is echter ook bescherming in de vorm van stakingsrecht. Ontslaan mag in dit geval echt niet, en zelfs werkweigering is twijfelachtig als argument voor ontslag op staande voet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door isadora »

Het is spelen met vuur, en als je dan al bang bent voor je baan?
Dan zou ik toch een beetje voorzichtiger zijn met avonturieren.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
MichaelV
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 14:37

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door MichaelV »

isadora schreef:Ik vind het wel passend.
Op een bus horen mensen met verstand te zitten.
Volledig mee eens: overemotioneel, onnadenkend gedrag bewaar je maar voor thuis.
Hainje schreef:Dat dacht ik al wel. Immers, als je wel ontslagen zou zijn geweest dan zou je zoiets ook niet roepen. Een ontslag ontwricht je complete gezinsleven, dat is geen passende sanctie voor een keer een wilde staking houden. Een reprimande kan prima, ontslag is buitenproportioneel. Sowieso zal het ontslag enkel vanwege deze actie geen stand houden bij de rechter. Denk in het vervolg gewoon even na voordat je zoiets zegt. ;)
Gelukkig hebben we hier in Nederland een prachtig uitkeringssysteem, zodat er geen vuiltje aan de lucht is, mocht je wel ontslagen worden.

Daar komt bij: ons zorgstelsel is dusdanig ingericht, dat je na ontslag fijn met psychologen mag babbelen over 'wat dit allemaal met je doet', je leert kreten als 'mijn gezinsleven is ontwricht', 'ik moet dit een plekje geven' en andere zinsnedes die het aanstellerige leven in de provincie aantrekkelijk maken en je het gevoel geven anderen terecht te mogen wijzen als ze iets zeggen wat niet in jouw straatje past. Iedereen blij!

En ja, net zoals isadora, heb ook ik goed nagedacht over deze reactie ;)
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Treinreiziger meldt dat de verkoop van Qbuzz bijna rond lijkt te zijn.

Ben benieuwd welke partij het dan wordt, kan mij haast niet voorstellen dat TransDev of Arriva/DB zo'n deal langs de ACM krijgt. Misschien een voor de Nederlandse markt compleet nieuwe partij?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Hainje »

MichaelV schreef:Gelukkig hebben we hier in Nederland een prachtig uitkeringssysteem, zodat er geen vuiltje aan de lucht is, mocht je wel ontslagen worden.

Daar komt bij: ons zorgstelsel is dusdanig ingericht, dat je na ontslag fijn met psychologen mag babbelen over 'wat dit allemaal met je doet', je leert kreten als 'mijn gezinsleven is ontwricht', 'ik moet dit een plekje geven' en andere zinsnedes die het aanstellerige leven in de provincie aantrekkelijk maken en je het gevoel geven anderen terecht te mogen wijzen als ze iets zeggen wat niet in jouw straatje past. Iedereen blij!

En ja, net zoals isadora, heb ook ik goed nagedacht over deze reactie ;)
Was het maar zo dat je gelijk psychologische hulp aangeboden kreeg na je ontslag. De arrogantie die van je bericht druipt maakt het dat ik bijna hoop dat je nog een keer ontslagen wordt. Bij voorkeur op een laffe en achterbakse manier. ;) Dan piep je naderhand wel anders. :D
🍉
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

Lege trein ontspoort op station Groningen

Op het station van Groningen is dinsdagavond op een rangeerterrein een lege trein ontspoord. De oorzaak is nog niet bekend. Er raakte niemand gewond bij het incident. Of het spoor schade heeft opgelopen, moet onderzoek door ProRail uitwijzen. Het betreffende spoor is tot die tijd buiten gebruik. Medewerkers van ProRail zijn onderweg om de trein weer op de rails te krijgen.

Bron: http://www.dvhn.nl/groningen/Lege-trein ... 33754.html
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Als ik de foto bij RTV Noord zie dan is onderzoek of het spoor schade heeft niet echt nodig. Dat kan ik zo ook al wel vertellen aan ProRail.

Mijn eerste gok is dat de trein weg reed van het wissel, het wissel toen ineens defect raakte waardoor de achterste bak op het andere spoor kwam en die daar afgetrokken is door de voorste drie bakken.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Mr-W »

olof schreef:
isadora schreef:Ik vind het wel passend.
Op een bus horen mensen met verstand te zitten.
Ik vind de spontane staking passend. Bij onze buurlanden zou er al gestaakt worden om een ander werkpakket. (Al heeft De Lijn ook gebroken diensten in 3 delen)

@QLiner dubbeldekkers, fijn dat er Van Hool bussen worden besteld, de Futura die CXX besteld is niet bepaald fijn als bus.

@Hainje helemaal mee eens, zeker als de WW periode af begint te lopen wordt t zwaar en met zo'n houding hoop ik bijna dat ie t ooit meemaakt.
PHS

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door PHS »

Ik weet niet of er in Duitsland gestaakt zou worden om een ander werkpakket. Volgens mij valt het daar allemaal wel mee, zeker in vergelijking met staakland No. 1 België. Natuurlijk hebben ze een aantal jaren terug bij de Deutsche Bahn flink gestaakt voor een hoger. Dat heeft de vakbonden toen wel veel steun gekost.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

wat werd er verhoogd bij Deutsche Bahn?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten