BleiZo wordt Lansingerland-Zoetermeer

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: BleiZo wordt Lansingerland-Zoetermeer

Bericht door Durashift »

trolly schreef:(..)
De Vink is ook een toponym met een redelijke historie, net als De Lansingh. Dat maakt dat laatste overigens een prima naam voor dat station — onuitspreekbaar voor buitenlanders, maar HTM-proof.
Moet dat dan, uitspreekbaar voor buitenlanders? Welke buitenlanders dan? Het zal voor een Germaan of een Engelsman misschien wat makkelijker zijn dan een Jap, denk?

~~~~

Ik vind het wel een logische naam. Dat het een gemeente naam is die geen link heeft met de plaatsnamen binnen die gemeente komt gewoon door het fenomeen van gemeentelijke herindelingen. Vroeger, toen in ons land de meeste stations werden aangelegd waren de meeste gemeenten waarvoor die stations geopend werden gewoon een zelfstandige gemeente. Dat is nu niet meer. Derhalve is het te prijzen, vind ik, dat NS en ProRail wél de systematiek van stations benoemen naar de gemeentenaam waarvoor het station bedoeld is gewoon doorzet.

Misschien is het in deze tijd wel slim om stations bij grootschalige vernieuwing te hernoemen.. Voorbeeld, Driebergen-Zeist kan dan gewoon Utrechtse Heuvelrug - Zeist worden.. (A)

Zal een betreffende wethouder die verantwoordelijk is voor promotie van de gemeente (toerisme) wel een uitstekend idee vinden,. :? :D
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15353
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: BleiZo wordt Lansingerland-Zoetermeer

Bericht door ODRAIL »

Durashift schreef: Misschien is het in deze tijd wel slim om stations bij grootschalige vernieuwing te hernoemen.. Voorbeeld, Driebergen-Zeist kan dan gewoon Utrechtse Heuvelrug - Zeist worden..
En ... wat doen we dat met station Maarn?

Dit station ligt ook in de gemeente Utrechtse Heuvelrug.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: BleiZo wordt Lansingerland-Zoetermeer

Bericht door Durashift »

KM46 schreef:
Durashift schreef: Misschien is het in deze tijd wel slim om stations bij grootschalige vernieuwing te hernoemen.. Voorbeeld, Driebergen-Zeist kan dan gewoon Utrechtse Heuvelrug - Zeist worden..
En ... wat doen we dat met station Maarn?

Dit station ligt ook in de gemeente Utrechtse Heuvelrug.
Heb je een punt.. alleen, dat station is 'pas' (ver)nieuw(d) dus een probleem voor over 30 jaar ofzo? :wink:
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15353
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: BleiZo wordt Lansingerland-Zoetermeer

Bericht door ODRAIL »

Het huidige station Maarn is in 1972 geopend volgens de info die ik gevonden heb op stationsweb.nl :wink: .
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: BleiZo wordt Lansingerland-Zoetermeer

Bericht door Daniel »

KM46 schreef:
Durashift schreef: Misschien is het in deze tijd wel slim om stations bij grootschalige vernieuwing te hernoemen.. Voorbeeld, Driebergen-Zeist kan dan gewoon Utrechtse Heuvelrug - Zeist worden..
En ... wat doen we dat met station Maarn?

Dit station ligt ook in de gemeente Utrechtse Heuvelrug.
Maken we toch weer gewoon een nieuwe combi met zowel meerdere plaatsen als windrichtingen (net als we ooit Schiedam-Rotterdam West hadden): Zeist - Utrechtse Heuvelrug West en Utrechtse Heuvelrug Oost :P Nee dan zijn de huidige namen toch beter...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: BleiZo wordt Lansingerland-Zoetermeer

Bericht door Suus »

In Duitsland hanteren ze steeds vaker Gemeentenaam-Kernnaam, zie onzinnige stationsnamen als Steinfurt-Burgsteinfurt.

Dan krijg je dus Utrechtse Heuvelrug-Maarn
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: BleiZo wordt Lansingerland-Zoetermeer

Bericht door Vinny »

Daar ben ik nou niet meteen een voorstander van. Zeker niet nu gemeenten in Nederland zo'n beetje halve provincies worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: BleiZo wordt Lansingerland-Zoetermeer

Bericht door regenmaker »

Suus schreef:In Duitsland hanteren ze steeds vaker Gemeentenaam-Kernnaam, zie onzinnige stationsnamen als Steinfurt-Burgsteinfurt.

Dan krijg je dus Utrechtse Heuvelrug-Maarn
Offtopic: Ik dacht dat het uiteindelijk de bedoeling was om alle stations in Duitsland om te vormen naar die standaard.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: BleiZo wordt Lansingerland-Zoetermeer

Bericht door Wubbo »

Ik ben voor. Hemmen-Dodewaard wordt dan Overbetuwe - Hemmen - Neder-Betuwe - Dodewaard. Meer letters dan instappers denk ik ;-)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: BleiZo wordt Lansingerland-Zoetermeer

Bericht door Meltrain »

trolly schreef:Ergo: Blijswijk wordt ooit omgedoopt in Lansingerwijk, en het station ook, en dat allemaal net op het moment dat de opvolger van de HTM besloten heeft trams te nemen die "Station Lansingerland-Zoetermeer" in één keer kunnen filmen -o-
Wat bedoel je met "de opvolger van de HTM"? :?
Daniel schreef:Maken we toch weer gewoon een nieuwe combi met zowel meerdere plaatsen als windrichtingen (net als we ooit Schiedam-Rotterdam West hadden): Zeist - Utrechtse Heuvelrug West en Utrechtse Heuvelrug Oost :P Nee dan zijn de huidige namen toch beter...
Op zich zou je het nieuwe station best Bleiswijk - Zoetermeer Oost kunnen noemen.
Het huidige station Zoetermeer Oost wordt dan "Zoetermeer" en station Zoetermeer wordt "Zoetermeer Driemanspolder", net als de naastgelegen RandstadRail-halte.
(Als alles hernoemen te moeilijk is, kan het nieuwe station ook best Bleiswijk - Zoetermeer Lansinghage genoemd worden.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: BleiZo wordt Lansingerland-Zoetermeer

Bericht door reisthijs »

Wubbo schreef:Ik ben voor. Hemmen-Dodewaard wordt dan Overbetuwe - Hemmen - Neder-Betuwe - Dodewaard. Meer letters dan instappers denk ik ;-)
Het wordt ook leuk bij gemeentenamen die zijn samengesteld uit twee plaatsnamen:
Rijssen-Holten-Holten en Rijssen-Holten-Rijssen (A)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10589
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: BleiZo wordt Lansingerland-Zoetermeer

Bericht door trolly »

En niet te vergeten stations als Vlissingen - Vlissingen, Bloemendaal - Bloemendaal of Hengelo - Hengelo :Y
Meltrain schreef:Wat bedoel je met "de opvolger van de HTM"? :?
De RET :mrgreen:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: BleiZo wordt Lansingerland-Zoetermeer

Bericht door Durashift »

KM46 schreef:Het huidige station Maarn is in 1972 geopend volgens de info die ik gevonden heb op stationsweb.nl :wink: .
Jawel.. maar toen was er vast nog geen geluidsscherm omheen en een liftinstallatie? :wink:
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: BleiZo wordt Lansingerland-Zoetermeer

Bericht door Durashift »

reisthijs schreef:
Wubbo schreef:Ik ben voor. Hemmen-Dodewaard wordt dan Overbetuwe - Hemmen - Neder-Betuwe - Dodewaard. Meer letters dan instappers denk ik ;-)
Het wordt ook leuk bij gemeentenamen die zijn samengesteld uit twee plaatsnamen:
Rijssen-Holten-Holten en Rijssen-Holten-Rijssen (A)
:D

Gewoon afkorten. RHH & RHS (die laatste bekt wel lekker, vind ik.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15353
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: BleiZo wordt Lansingerland-Zoetermeer

Bericht door ODRAIL »

Durashift schreef:
KM46 schreef:Het huidige station Maarn is in 1972 geopend volgens de info die ik gevonden heb op stationsweb.nl :wink: .
Jawel.. maar toen was er vast nog geen geluidsscherm omheen en een liftinstallatie? :wink:
euhh ... nee. Maar dat vermeldt die website niet. Dus heb jij weer een punt. En staat het inmiddels 1-1 :wink: .
Enhabo
Berichten: 24
Lid geworden op: di 16 nov 2010, 16:27

Re: BleiZo wordt Lansingerland-Zoetermeer

Bericht door Enhabo »

door IC140 » Do 23 Feb 2017, 09:53

Dat is wel vaker reden voor gesteggel. Het is ook de reden dat Station De Vink geen Leiden De Vink heet, één van de perrons ligt namelijk in de gemeente Voorschoten.

Deze vlieger gaat niet helemaal op. Neem bijvoorbeeld station Hoevelaken. Dat ligt (bijna) geheel in de gemeente Amersfoort.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: BleiZo wordt Lansingerland-Zoetermeer

Bericht door Aking »

Dat dat vaker reden voor gesteggel is zegt natuurlijk niet dat dat altijd het geval is (A)
Chrysa
Berichten: 8002
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: BleiZo wordt Lansingerland-Zoetermeer

Bericht door Chrysa »

Wordt daar serieus naar gekeken dan? Volgens mij is het vaker niet dan wel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: BleiZo wordt Lansingerland-Zoetermeer

Bericht door Suus »

Voorschoten en Leiden hebben al weet ik hoe lang een vijandige sfeer vanwege allerlei zaken die volgens Voorschoten door Leiden niet netjes worden aangepakt, daardoor krijg je zaken als "De Vink".

Zo'n sfeer hangt er overigens ook tussen Zoetermeer en Lansingerland door een outlet-centrum, nu komt dat dan maar midden in Zoetermeer :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: BleiZo wordt Lansingerland-Zoetermeer

Bericht door Vinny »

Station De Vink is een oude naam die bij de heropening van het station gerecycled is. Het verwees ooit, net als De Klomp, naar een uitspanning langs de route.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 186 gasten