Goeie cijfers voor NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Goeie cijfers voor NS

Bericht door isadora »

Alhoewel het een artikel in de Telegraaf betreft, en klaarblijkelijk dan met een korreltje zout genomen dient te worden, lijkt het, dat de NS niet slecht boert:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2644 ... jd___.html
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Goeie cijfers voor NS

Bericht door Hainje »

De Telegraaf met een positief artikel over de NS. Het moet niet veel gekker worden.
🍉
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Goeie cijfers voor NS

Bericht door reisthijs »

Ik lees toch liever wat NS er zelf over schrijft:
Halfjaarcijfers NS: hogere klanttevredenheid en punctualiteit
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Goeie cijfers voor NS

Bericht door Geert »

Zijn er ook nog wat concretere cijfers te vinden? Hoe moet ik bijvoorbeeld 82,7% reisinformatie bij ontregelingen in de trein en op het station interpreteren? Percentage reizigers dat een 7 of hoger gaf? Percentage van het aantal storingen dat de omroep heeft gehaald? ... En hoe is de punctualiteit van 92,7% berekend, blijkbaar inclusief gehaalde aansluitingen?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Goeie cijfers voor NS

Bericht door Geert »

Ah, gevonden. Hier staan de echte cijfers: http://www.ns.nl/binaries/_ht_147064679 ... s_juni.pdf

Die 82,7% blijkt het aantal storingen te zijn dat in de trein en/of station omgeroepen is. Het cijfer wordt uitgesplitst in trein en station, waarbij dat in de trein slechts rond de 71% zweeft. Ik vind dat vrij laag.

Verder overigens wel interessante cijfertjes, nu geen tijd om uitgebreid door te spitten maar er staan nog wel meer leuke getallen in. Trefkans HC bijvoorbeeld.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Goeie cijfers voor NS

Bericht door Wubbo »

De manier waarop die trefkans HC gemeten wordt geeft wel te denken. Dat is kennelijk berekend op basis van hoe vaak de mensen die enquetes afnemen een HC zien. Lijkt me geen erg betrouwbare methode.

Opvallend vond ik trouwens deze zinnen:
Om zo veel mogelijk reizigers een zitplaats te bieden, startte NS een programma dat moet leiden tot structurele en goed onderbouwde verbeteringen vanaf 2015. Dit doen we onder meer door de inzet van materieel van NS af te stemmen op de verwachtingen van reizigers en door de geplande materieelinzet daadwerkelijk te realiseren.
Kennelijk is het voor NS nieuw, dat ze de materieelinzet afstemmen op wat er verwacht wordt en doen wat ze plannen?
Groens
Berichten: 23
Lid geworden op: do 26 mar 2015, 16:00

Re: Goeie cijfers voor NS

Bericht door Groens »

Leuk om de cijfers eens door te kijken, jammer dat niemand de moeitje heeft genomen om de grafiekjes te fatsoeneren. De ene keer loopt de as van vijftig tot tachtig procent, dan opeens van zestig tot vijfenzeventig of zelfs van 100 (via 100, 100 en 100) naar 100 procent. Zo lijkt het soms net alsof de tevredenheid verviervoudigd is, terwijl het uiteindelijk maar om weinig verschil gaat.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Goeie cijfers voor NS

Bericht door reisthijs »

Ik denk juist dat iemand flink z'n best heeft gedaan om de grafieken te fatsoeneren. Hoe mooier de resultaten lijken hoe beter voor NS.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Goeie cijfers voor NS

Bericht door webguy »

De vraag of dat erg is. Als je overal dezelfde schaal kiest kan je vaak ook de details weer niet zien in een van de grafieken. Les nummer 1 op de middelbare school als je grafiekjes gaat tekenen gaat over het interpreteren van grafiekjes toch?

EDIT: Ok, deze is wel erg lelijk inderdaad, hier had een extra cijfer achter de komma gemoeten:
Afbeelding
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Goeie cijfers voor NS

Bericht door starx »

Tja, ik heb NS nog nooit kunnen betrappen op het naar buiten brengen van stukken zonder spelfouten en lelijke opmaak. Kennelijk geeft NS liever geld uit aan een peloton van woordvoerders en spindoctors die al het amateurisme moeten maskeren...

Maar ik moet toch zeggen dat de goede cijfers mij eigenlijk aangenaam verassen. Er is immers minder materieel beschikbaar ten opzichte van eerdere jaren. Toch zijn de zitplaatskans, reizigerskilometers en waardering door de reizigers allemaal gestegen. Eigenlijk valt dat niet te rijmen met elkaar, tenzij het aantal reizigers in de spits is gedaald (of gelijk gebleven) en in het dal juist gestegen. Dat lijkt ook te kloppen met het feit dat het aantal files aan het toenemen is.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Goeie cijfers voor NS

Bericht door regenmaker »

starx schreef:waardering door de reizigers allemaal gestegen.
Dat vind ik niet zo gek, dat die cijfers voor waardering zijn gestegen. Die Mat '64 had er al veel eerder uit gemoeten net als de DDAR.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Goeie cijfers voor NS

Bericht door Bemined »

En wat komt daar voor in de plaats dan? Reizigers waarderen een zitplaats in een oude trein volgens nog altijd meer dan een staanplaats in een moderne SLT.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Goeie cijfers voor NS

Bericht door regenmaker »

Bemined schreef:En wat komt daar voor in de plaats dan? Reizigers waarderen een zitplaats in een oude volgens nog altijd meer dan een staanplaats in een moderne SLT.
FLIRT3
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Goeie cijfers voor NS

Bericht door Wubbo »

Die zit nog niet in de reizigerswaardering nu, want daar heeft nog geen reiziger ingezeten.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Goeie cijfers voor NS

Bericht door regenmaker »

Nee dat is waar. Maar in de toekomst kan dat wel tot nog hogere waarderingscijfers leiden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Goeie cijfers voor NS

Bericht door Klaasje »

NS heeft veel minder materieel voor onderhoud en reparaties aan de kant staan dan anderhalf jaar geleden. Zoveel dat het een paar duizend zitplaatsen scheelt. Dat is meer dan de hoeveelheid plan v die op het laatst nog rondreed. Dat hebben ze knap gedaan.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Goeie cijfers voor NS

Bericht door regenmaker »

Oude treinen hebben over het algemeen ook meer onderhoud nodig, lijkt me.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Goeie cijfers voor NS

Bericht door VIRM »

Ik vond het opvallend dat onderaan het bericht van De Televaag stond dat ik ook geinteresseerd kon zijn in het artikel over Kim Kardashian die haar strakke lichaam op het strand showt. Ik hoop dat ze wel doorheeft dat dat straks niet meer met de Hoeksche Lijn van de NS kan? ;)
Beul van de blindegeleidelijn
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Goeie cijfers voor NS

Bericht door waldo79 »

starx schreef:... Eigenlijk valt dat niet te rijmen met elkaar, tenzij het aantal reizigers in de spits is gedaald (of gelijk gebleven) en in het dal juist gestegen. Dat lijkt ook te kloppen met het feit dat het aantal files aan het toenemen is.
Die relatie kun je niet 1 op 1 staven...
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Goeie cijfers voor NS

Bericht door isadora »

Inderdaad, goeie cijfers:

Afbeelding
Bron: NOS
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Alargule

Re: Goeie cijfers voor NS

Bericht door Alargule »

Mooie cijfers inderdaad. Ka-ching in plaats van choo-choo...
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Goeie cijfers voor NS

Bericht door huibf »

Mooie cijfers. Maar veelal wel met wat gemanipuleer erbij en hoe je iets interpreteerd.

Reizigers verstaat onder vertraagd ook de NIET gereden treinen, Niet gereden of vertraagd door extreem weer, de LUD, en vertraagd bij het eindstation of tussenstation. (ben ik nog iets vergeten)

NS denkt daar anders over.

Mijn inziens presteren ze het laatste half jaar en sinds de nieuwe dienstregeling wat slechter dan daarvoor. En dat zullen ze ook weten bij een enquête. Enige wat beter is zijn de nieuwe Flirts.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Goeie cijfers voor NS

Bericht door SLToilet »

De cijfers kloppen wel bij het beeld dat ik heb: op het traditionele spoor werden stappen vooruit gezet, niet zonder slag of stoot maar het betaalt zich uit.

Dat kan ik van de HSL nog niet zeggen. Afgezien van de sandwichlocs lijkt er nog niks gebeurd te zijn ter verbetering van de betrouwbaarheid, waarbij 12,5% van de ritten niet is uitgevoerd door werkzaamheden maar vooral storingen. De eerste reservetrein staat nog steeds 100 kilometer verderop in Watergraafsmeer. En dat briesje van de week (en ik heb het niet eens over donderdag)...

Gezien de grotere afhankelijkheid van de HSL naar het zuiden wordt het nog een hele kluif die reizigers te blijven binden. De A16 stroomt ook niet beter door dan voorheen.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Goeie cijfers voor NS

Bericht door Klaasje »

De meeste problemen zitten onder de zichtbare huid en zitten ergens tussen bedienfouten en echte storingen in. Daar kan je heel veel aan doen zonder dat het zichtbaar wordt voor de buitenwacht. Het nadeel is dat je veel problemen pas oplost als je doorhebt wat er allemaal speelt. Dat kan soms best wat tijd duren als de informatievoorziening lastig gaat (en reken maar dat rijdend personeel anders praat dan de technici en dat ze wel eens niet begrepen worden).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Goeie cijfers voor NS

Bericht door Daniel »

Zou het voor de punctualiteit en uitvalcijfers op de HSL niet al een heel stuk helpen als bij een storing tussen Amsterdam en Rotterdam niet gelijk de hele HSL van Amsterdam tot aan Breda eruit ligt? Dat is toch wel een aantal keer voorgekomen al dit jaar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten