Een zaterdagje in de Artois

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Een zaterdagje in de Artois

Bericht door Fles »

Na de Ruhrort-Entenfang-Tour van anderhalve week geleden, gisteren opnieuw een herkansing van een eerder niet gelukt tochtje. Goed vroeg weg om gezeik met riskante overstaps eruit te halen (Beneluxtrein + 6 minuten = slecht plan), en zo kwam het dat ik rond een uur of 12 in Antwerpen uit kwam. Wat is het daar toch mooi geworden eigenlijk :)

Afbeelding

Daarvandaan nam ik de IC van 12:06 naar Lille Flandres. Bij binnenkomst in Tourcoing, het eerste station in Frankrijk, stond dit shuntertje lekker weekend te houden op het emplacement.

Afbeelding

Het zicht op het station werd me goeddeels ontnomen door deze EuroStar.

Afbeelding

Aangekomen op het grote kopstation Lille Flandres heb ik even wat foto's gemaakt alvorens me met dit gare oude dubbeldekkertje naar Arras te begeven.

Afbeelding

Hetzelfde stelletje staat een klein uurtje later in Arras lekker in de zon (terwijl half Nederland wegspoelde :D )

Afbeelding

En er stond nog meer leuk spul in Arras

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De moderne dubbeldekker rechts op de laatste foto is treinstel 333, wat even later als sneltrein naar Dunkerque zou vertrekken. Ik nam deze trein tot Lens, waar ik een vol uur overstap had. Hier staat treinstel 333 op spoor H in Lens. Anders dan op andere stations worden in Lens de sporen aangeduid met letters in plaats van cijfers.

Afbeelding

Ook in Lens (op spoor A) stond dit archaïsche stammetje spitsmaterieel. Dit wordt nog steeds ingezet door de week, in de spits. Bijzonder is dat deze stammetjes geen stroomafnemer hebben. Ze worden geduwd door (meestal) een eloc van de (5)16000-serie (waar de NS 1100 ooit van afgeleid was). Om de flexibele inzetbaarheid te vergroten (??) hebben deze stammetjes dus ook maar 1 stuurstand.

Afbeelding

Afbeelding

Lens nog steeds. Op spoor C komt een TGV naar Paris-Nord binnen.

Afbeelding

Op de kopspoortjes A en B presenteert SNCF u nogmaals het neusje van de zalm van het Franse regionaalspoor :pos:

Afbeelding

Per moderne dubbeldekker ging het daarna langs allerlei stations met de prachtigste namen (Pont de Sallaumines en Corons de Mericourt bijvoorbeeld) naar Douai, waar een vrij korte overstap voorzien was. Treinstelletje 312 is net aangekomen in Douai.

Afbeelding

En zoals gezegd, ik hoefde niet lang te wachten op de trein terug naar Lille Flandres. Of nou ja, trein.... Dit stuk schandaal kwam voorrijden in elk geval.

Afbeelding

Een dubbeldekker met quasi-hip Seventies-interieur. En hoe gaan we om met kapotgesneden banken? Vervangen?? Welnee, naald en draad, en gaan met die banaan :D

Afbeelding

Afbeelding

Enfin, rond 18:30 arriveerde ik weer in Lille Flandres, waar laatstgenoemde trein nog even op de plaat kon, alvorens ik via Antwerpen weer naar huis ging :)

Afbeelding

Afbeelding

En niet te vergeten de oogst:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Een zaterdagje in de Artois

Bericht door Geert »

Hehe, wat een oude zooi daar zeg :D
Wellicht waren die kapotgesneden banken weer dicht genaaid omdat de reservebankjes op waren? :P
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Een zaterdagje in de Artois

Bericht door Stefan »

Lol, die aftandse dingen, geweldig! :lol: Leuke platen verder, Fles! :pos: :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Een zaterdagje in de Artois

Bericht door Karl »

Wat een gare zooi inderdaad, maar dat past bij de omgeving. ;-) Vooral foto 13 (met die twee aftandse blikken) spreekt boekdelen. :D

In Normandië worden de treinsporen op sommige station ook met letters aangegeven. Weet niet wat het voordeel is...
Het is een spectrum.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Een zaterdagje in de Artois

Bericht door Fles »

STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Een zaterdagje in de Artois

Bericht door STF »

Leuke foto's maar veel moderns rijdt daar niet zeg, de een is nog roestiger dan de ander.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een zaterdagje in de Artois

Bericht door Suus »

Die oude gare dubbeldekkers (type Z 92050) zijn uit 1996, maar zien eruit alsof ze sinds de jaren 70 zonder enig onderhoud hun slagjes hebben gemaakt :shock:

Die andere rijtuigen met een blinde kant (Rame inox omnibus), uit 1978, sluiten kwa uiterlijk wel veel beter bij hun leeftijd.

Ook nog wel een leuk feitje, is dat de voorgevel van Lille Flandres de oude voorgevel van Paris Nord was.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Een zaterdagje in de Artois

Bericht door Fles »

Bee schreef:Die andere rijtuigen met een blinde kant (Rame inox omnibus), uit 1978, sluiten kwa uiterlijk wel veel beter bij hun leeftijd.
Veel minder slecht, hooguit. ICM reed hier in 1977 al rond. Ze lijken veel op de Belgische Klassiekskes, die al vanaf 1958 rondrijden...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een zaterdagje in de Artois

Bericht door Suus »

Ik zat meer aan de Zilvermeeuw van de Amsterdamse metro te denken, ook uit 77.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Een zaterdagje in de Artois

Bericht door Mikos »

Mooie foto's van vergaan spul. Leuk om eens te zien :wink:
Wat ik dan weer wilde zeggen: Op de eerste foto zie je de roltrap op Antwerpen Centraal, die is deels ook horizontaal, iets wat ik voor ik over die roltrap ging nog niet mee had gemaakt: Eerst ga je verticaal omhoog, dan een stuk horizontaal vooruit om vervolgens weer verticaal omhoog te gaan :P
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Een zaterdagje in de Artois

Bericht door tsov »

Ja, daar vergiste ik me ook eens in, ik begon te wandelen en toen pas merkte ik dat we nog bewogen :lol:

Leuk verslagje weer, Flessemans! :pos:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Een zaterdagje in de Artois

Bericht door Fles »

Bee schreef:Ik zat meer aan de Zilvermeeuw van de Amsterdamse metro te denken, ook uit 77.
:idea: Die TGV van die foto erboven dateert trouwens uit 1981, afgezien van de kleur dan ;)
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Een zaterdagje in de Artois

Bericht door htm_tram »

Karl schreef:In Normandië worden de treinsporen op sommige station ook met letters aangegeven. Weet niet wat het voordeel is...
Voor de mensen die niet kunnen tellen ;) :lol:
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Een zaterdagje in de Artois

Bericht door Fles »

Bee schreef:Ook nog wel een leuk feitje, is dat de voorgevel van Lille Flandres de oude voorgevel van Paris Nord was.
Lijkt me stug :?:

Ten eerste: waarom zou je 250 km met een stationsgevel gaan lopen slepen?
Ten tweede:

Afbeelding

De Romeinse cijfers zeggen 1867. Maar die tekst is dus van veel later? En er heeft eerst wat anders gestaan?

Ben wel benieuwd waar dit verhaal vandaan komt dus :)
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Een zaterdagje in de Artois

Bericht door Karl »

Over het hoe en wat staat niets vermeld, maar op Wikipedia lees ik het volgende:
"Sa façade est la façade originelle de la gare du Nord de Paris qui fut démontée et reconstruite à Lille pendant la seconde moitié du XIXe siècle. Elle a été édifiée de 1869 à 1892 par les architectes Léonce Reynaud et Sydney Dunnett."
http://fr.wikipedia.org/wiki/Gare_de_Lille-Flandres
Het is een spectrum.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Een zaterdagje in de Artois

Bericht door Fles »

:o Wicked :pos: Misschien nog eens een keer een leuk uitzoekprojectje voor iemand ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een zaterdagje in de Artois

Bericht door Suus »

Als ik weer eens naar Lille ga voor familiebezoek, zal ik eens kijken of er bij de VVV of een of andere lokale geschiedenisinstelling wat meer informatie te vinden is. Maar ik ben pas geweest, dus denk dat het er voorlopig niet van komt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thalys 9409
Berichten: 14
Lid geworden op: za 08 nov 2008, 20:50
Locatie: FGSP

Re: Een zaterdagje in de Artois

Bericht door Thalys 9409 »

Die Eurostar trein is een trein dat ze niet meer gebruiken voor de ritten op GB . Er staat geen Eurostar meer op , die stellen worden gebruikt om op de TGV Reseau te rijden op de verbinding Paris -Nord Lille Flandres .
125 jaar Kusttram in 2010
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Een zaterdagje in de Artois

Bericht door 88122903 »

Een stomme vraag hoe krijgen die Fransen het voor elkaar om het materiaal er zo oud te laten zien.
Onze mat64 treinen zijn meer dan tien jaar ouder maar ze zien er een stuk jonger uit dan de Fransen treienen.
Die "oude" franse dubbeldekker lijkt trouwens op onze oude dubbeldekkers bakken die (binnenkort) opgeknapt worden, maar je zult nooit geloven dat onze treinen iets ouder zijn dan de Franse.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Een zaterdagje in de Artois

Bericht door Ruben »

88122903 schreef:Die "oude" franse dubbeldekker lijkt trouwens op onze oude dubbeldekkers bakken die (binnenkort) opgeknapt worden, maar je zult nooit geloven dat onze treinen iets ouder zijn dan de Franse.
DDM is gebaseerd op bepaald Frans materieel, dus vreemd is dat niet. Welk type nou precies, dat weet ik nog steeds niet.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Een zaterdagje in de Artois

Bericht door Bastiaan »

Of onze dubbeldekkers echt zo afgeleid zijn van de Fransen is niet zo te zeggen. Het zit allemaal wat ingewikkelder in elkaar :wink:

Voorafgaand aan de ontwikkeling van DDM-1 heeft in 1980 of '81 een setje van dit soort Franse dubbeldeksrijtuigen een aantal spitsritten met echte reizigers gereden tussen Amsterdam en Amersfoort, om de dubbeldekkers in de Nederlandse praktijk uit te proberen. Het concept van de dubbeldekkers beviel goed, maar het Franse ontwerp bleek nogal krap voor de lange Nederlanders. Daarom is er zelf een ontwerp gemaakt dat op veel punten behoorlijk afwijkt van het Franse model. Het Nederlandse ontwerp is ruimer, heeft een grotere stahoogte, heeft een andere trappenconfiguratie, etc. Zelf een ontwerp maken bleek goedkoper te zijn dan het Franse ontwerp op die vele punten aan te passen. Bovendien werd de bestelling geplaatst bij Talbot en niet bij de fransen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten