diederickx schreef:De vergelijking naar Elandsgracht gaat mank. En dat komt omdat de ingebouwde marge geconcentreerd zit vlak voor het eindpunt. Richting Uithoorn speelt dat denkelijk minder een rol, omdat beide lijnen daar hetzij hun eindpunt hetzij een wachttijd hebben.
Als je de vergelijking eerlijker wil maken moet je het doen in de richting van Amstelveen, of anders tot een de voorlaatste halte (Leidseplein).
's Ochtends om 8:00 van Elandsgracht naar Amstelveen busstation: 27 minuten met lijn 142, 36 minuten met lijn 170/172.
's Ochtends om 8:00 van Amstelveen busstation naar Leidseplein: 24 minuten met lijn 142, 26 minuten met lijn 170/172.
De vergelijking richting Amstelveen valt vermoedelijk overdreven uit omdat de lijnen 170/172 daar een wachttijd hebben.
Bron: 9292
Dank, Diederickx, inderdaad niet gezien die marge.
Nog een keer gedaan, maar dan Amstelveen Busstation naar Leidseplein:
8.00u: lijn 142 24 minuten, lijnen 170/172 26 minuten. Lijn 142 is 2 minuten sneller.
12.00u: lijn 142 22 minuten, lijnen 170/172 24 minuten. Lijn 142 is wederom 2 minuten sneller.
Lijn 142 bedient op dit stuk van de route 8 haltes (incl. A'veen Busstation) de 170/172 bedienen 19(!) haltes. De 142 slaat dus 11 haltes over voor 2 minuten tijdwinst.
Ik blijf bij mijn standpunt, dat het overslaan van haltes in het stedelijk gebied van Amstelveen en Amsterdam t.b.v. een HOV (R net) de rit niet echt veel sneller maakt. Uiteindelijk komt het er op neer dat een aantal passagiers zelfs langer onderweg is, omdat ze verder moeten lopen naar de HOV halte en bij uitstappen moeten ze misschien ook nog verder lopen van de HOV halte naar hun bestemming.