mb90 on Tour #39: ICE + CNL omgeleid met VIRM in de Vallei

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #39: ICE + CNL omgeleid met VIRM in de Vallei

Bericht door mb90 »

Gisteren werden een deel van de ICE's en alle CNL-ers omgeleid en reed er VIRM i.p.v. Protos of Plan V op de Valleilijn. Voor mij voldoende redenen om weer eens op pad te gaan. Het weer zou niet super zijn, maar ik wilde toch de gok wagen.

Het begon vroeg met een rit om 7:38 uur met de metro vanaf het Zuidplein naar Rotterdam Centraal. Aangekomen bij CS kocht ik een dagkaartje voor mijn fiets en ging ik met de IC t21727 van 8:03 uur richting Amersfoort. Een rit met een losse ICMm-III wat nu nog ruim voldoende was. In Amersfoort had ik een erg ruime overstap van 25 minuten op de IC die mij naar Barneveld Noord bracht. Een IC die volgens de digitale CTA's van Amersfoort naar Arnhem i.p.v. Nijmegen zou gaan en ook in Wolfheze zou stoppen. Ook die CTA's kunnen dus vage dingen laten zien. Om 9:45 uur kwam ik in Barneveld Noord aan en vanaf daar ging het naar de overweg aan de Nijkerkerweg nabij de snelweg A30 om de omgeleide ICE t123 vast te leggen. De lucht was helaas nogal grijs, maar af en toe scheen een waterig zonnetje. Toen ICE 123 met een kleine vertraging langs kwam was dit echter niet zo:
Afbeelding

Vlak erachter zat een lange sleep van 15 bakken aan ICM als IC t1731 naar Enschede 8-) :
Afbeelding

Hierna ging het weer terug naar het station om vanaf daar naar Ede te gaan voor de VIRM'en op de Valleilijn. Onderweg kwam ik nog de grote vrienden van Fles tegen. Een Citaro van Veolia Veluwe:
Afbeelding

Bij het station ging het met IC t693131 dus verder naar Ede. Een opvallende rit. Nadat ik ingestapt was zag ik dat de fietsruimte helemaal bezet was met zittende mensen op de klapstoeltjes die ook nog gewoon in de rest van de trein konden. Ik vroeg dus vriendelijk of ik mijn fiets hier neer kon zetten. 4 van de 6 waren doofstom en 2 van de 6 vroegen zich af waarom. Ik wees hen op het pictogrammetje dat fietsen voorang hebben, maar ze bleven lekker zitten. De arrogante kwallen. :neg:
Vlak voor Lunteren ging de trein daarna vol in de remmen. De reden: 2 koeien op het spoor. :lol: Ze werden gelukkig snel verjaagd en gingen richting hun vrienden die wel achter een hekje stonden. De uiteindelijke vertraging was mede hierdoor (maar ook door langzaam rijden elders) +15 in Ede. Daar bleek dat bijna alle treinen daar met vertraging reden. Ik hoefde dus niet te haasten naar de overweg bij de Zuidelijke Parallelweg. Na aankomst daar raakte ik nog aan de praat met een andere treinspotter en zo duurde het niet lang totdat er een VIRM over dit lijntje langs kwam. Toch wat anders dan een Protos of een Plan V:
Afbeelding

Na Ede ging het verder naar een hele andere kant van het land, namelijk naar het Brabantse Rijen. Hier wilde ik de omgeleide ledigmat treinen van de Autoslaaptreinen richting Watergraafsmeer vastleggen. Eerst wilde ik met de Stoptrein naar Arnhem om vanaf daar met de IC naar Brabant te gaan. Maar, doordat die stoptrein met +5 vertrok was de aansluiting in Arnhem vervlogen en werd het dus maar 1 ledig mat trein in Rijen. Dit lukte verder wel gewoon en zo kwam ik om 14:30 uur na ook nog een overstap op de Stoptrein in Tilburg, aan in Rijen. Ook hier was het weer wat grijs, maar nu was de zon een heel stuk feller dan in Barneveld, maar was deze vaak op het moment van de foto niet goed te zien.

In Rijen, langs het bekend fietspad, volgde niet veel later een flink aantal VIRM's. 14 maarliefst. Het maximale aantal dus wel als LM richting Breda:
Afbeelding

Hier vlak achter zat een mooie Cargo van ITL met voorop de ITL-149 en achterop de 103:
Afbeelding

Na de volgende stopper richting Breda volgde dan de autoslaaprijtuigen :) . Dit bonte gezelschap werd getrokken door de vuile loc 1755:
Afbeelding

Met op 5 minuten afstand een lange Cargo van Rail4Chem getrokken door 2 klaasjes, waarbij de voorste wat te ver naar links op de foto staat:
Afbeelding

Hierna volgde een los V-tje als Stoptrein naar Breda. Normaal zijn dit er altijd 2. Het paste hier makkelijk, maar ik vraag me af of dit ook tussen Den Bosch en Tilburg zo was:
Afbeelding

Vanaf de andere kant volgde een opvallend V-tje, namelijk eentje met LED-jes en die had ik nog niet:
Afbeelding

Als afsluiter vanuit Rijen een foto van een ICRm-stam in de IC t3651 naar Roosendaal met loc 1776 ervoor:
Afbeelding

Hierna ging het weer terug richting Gelderland. Het aantal gereisde kilometers ging dus hard. :P Dit keer ging het naar Dieren om daar de flink omgeleide CNL 401 vast te leggen. Dit werd onderweg nog kritisch, omdat het tussen Nijmegen en Arnhem hard regende. Maar, gelukkig werd het weer droog daarna, al bleven de onweersluchten in de buurt. Ik stapte dus gewoon uit in Dieren en zag de donkere luchten nog boven de heuvels van de Veluwezoom liggen. Gelukkig bleven deze daar. Het was inmiddels 18:00 uur en het zou nog ongeveer een uurtje duren totdat de CNL kwam. Om de voor mij onbekende omgeving te verkennen ging ik even een stukje fietsen. Onderweg kwam ik in Spankeren nog de IC t3660 tegen die toevallig met dezelfde ICRm-stam reed als van de laatste foto vanuit Rijen :P :
Afbeelding

Zoals op de foto te zien was vlogen er 2 vogels laag over. Dit waren niet de enige vogels hier, want in de lucht boven mij vlogen er nog veel meer:
Afbeelding

Langzaam ging het terug naar het station waar ik aan de overzijde van het perron een mooie fotoplek gevonden had. De overwegen ten noorden van Dieren waren eerst het doel, maar daar was de begroeiing mij iets te gortig. Bij het station stonden ook andere spotters en die vertelden dat de trein nu met een bont gezelschap reed in de vorm van de Railion 1603 met erachter de eloc 189 092 en achterop de 189 090. Om het feestje compleet te maken ging de zon ook beter schijnen en zo kwam de CNL 401 met een lichte vertraging langs met dus de 1603 voorop die in de buurt van de stadsnaam van de loc was 8-) :
Afbeelding

En de 189 090 die achterop meelifte en vanaf Arnhem richting Duitsland mocht rijden:
Afbeelding

Een mooie afsluiter van deze toch wel geslaagde dag. Na deze foto ging het weer richting het station voor de lange terugreis naar Rotterdam. Het was nu 19:15 uur en het was kiezen tussen lang wachten in Arnhem of in Deventer. Ik besloot voor Deventer te gaan, omdat ik in Arnhem al gewacht had en bovendien was ik al een tijdje niet meer in Deventer geweest. Het werd uiteindelijk dus een rustige terugreis met makkelijke overstappen in Deventer en Utrecht en zo kwam ik om 21:55 uur weer terug in Rotterdam. Bij de metro werd ik nadat ik uit de lift kwam nog gecontroleerd. De eerste keer dat ik dat meemaak bij de lift, maar het mag van mij zo vaak mogelijk. :pos: Mijn chipkaart werd uitgelezen en zo ging ik rustig naar huis, waar ik iets voor half 11 kwam.

De statistiekjes:
Reisduur: ongeveer 15 uur
Aantal treinen: 11
Aantal metro's: 2
Controle: in 6 van de 11 treinen (= 54,5%)
Soorten treinmaterieel: ICMm-III (2x), VIRM-IV (2x), VIRM-VI (3x), Plan V (2x), ICM-IV, SGMm-II
Vertraging (meer dan +3): in 2 van de 11 treinen (= 81,8% op tijd)
Vertraging (meer dan +5): in 1 van de 11 treinen (= 90,9% op tijd)
Kosten: € 12,49 (Kruidvatkaartje) + € 6,- (Dagkaart Fiets)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #39: ICE + CNL omgeleid met VIRM in de Vallei

Bericht door Daniel »

mb90 schreef:Hierna ging het weer terug richting Gelderland. Het aantal gereisde kilometers ging dus hard. :P Dit keer ging het naar Dieren om daar de flink omgeleide CNL 401 vast te leggen. Dit werd onderweg nog kritisch, omdat het tussen Nijmegen en Arnhem hard regende. Maar, gelukkig werd het weer droog daarna, al bleven de onweersluchten in de buurt. Ik stapte dus gewoon uit in Dieren en zag de donkere luchten nog boven de heuvels van de Veluwezoom liggen. Gelukkig bleven deze daar. Het was inmiddels 18:00 uur en het zou nog ongeveer een uurtje duren totdat de CNL kwam.
Lol, gezien de tijd en de harde regenbui ben je ergens tussen Elst en Arnhem de t31164 waar ik mee op weg richting Tiel (en vervolgens verder naar Ddrs) was gekruist :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: mb90 on Tour #39: ICE + CNL omgeleid met VIRM in de Vallei

Bericht door Daan »

Je hebt je wel vermaakt zo te zien, er zitten leuke platen tussen :-)

Oja, je fiets tegen die arrogante kwallen parkeren was geen optie? :P
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #39: ICE + CNL omgeleid met VIRM in de Vallei

Bericht door mb90 »

Daar heb ik over nagedacht, maar dat vond ik toch niet zo'n wijze optie. Krijg je alleen maar ellende van. :P
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 on Tour #39: ICE + CNL omgeleid met VIRM in de Vallei

Bericht door Meltrain »

mb90 schreef: Leuk verslag met dito foto's.
Waar heb je uiteindelijk je fiets gelaten? :P
Met op 5 minuten afstand een lange Cargo van Rail4Chem getrokken door 2 klaasjes, waarbij de voorste wat te ver naar links op de foto staat:
Afbeelding
De foto is anders mooi genoeg. Pas als de loc er niet op zou staan, was hij echt te ver naar links. ;)
Edit: wat staan die mensen op de achtergrond nou te doen? :lol:
Laatst gewijzigd door Meltrain op wo 01 jul 2009, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Oud forumgebruiker

Re: mb90 on Tour #39: ICE + CNL omgeleid met VIRM in de Vallei

Bericht door Oud forumgebruiker »

Oh, hebben fietsen voorrang in dat halletje? :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #39: ICE + CNL omgeleid met VIRM in de Vallei

Bericht door Suus »

Ja :D En niets is leuker dan met een fiets 4 schipholgangers met 125 koffers wegjagen omdat mijn fiets voorrang heeft :twisted:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #39: ICE + CNL omgeleid met VIRM in de Vallei

Bericht door mb90 »

meltrain schreef:Edit: wat staan die mensen op de achtergrond nou te doen? :lol:
De ketting van de fiets van 1 van de 2 jongens lag er voor de 400e keer (waren zijn woorden) af. Dit keer doordat hij door het hoge gras aan het racen was met een gewone fiets. Niet verwonderlijk dus dat de ketting eraf vloog.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten