Spoorlijn Utrecht - Breda

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Moshi »

datm schreef:Een spoor tussen Breda en Utrecht zal er waarschijnlijk nooit komen vanwege de hoge kosten van circa 2 miljard euro maar een bestaande snelweg verbreden wat 5 miljard euro gaat kosten daar is wel geld voor...
Het verbreden van de A27 kost echt geen 5 miljard.
Hainje schreef:Slechts 2 miljard euro. Dat is echt makkelijk binnen 30 jaar terug te verdienen.
Sarcastisch hoop ik dan maar?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Hainje »

2 Miljard euro is echt een schijntje op de Rijksbegroting. De hele zorg kost namelijk € 5 miljard PER JAAR! Het is dus niet dat we het geld helemaal niet hebben ofzo. Maar ja, prioriteiten enzo (zonder te willen zeggen dat we dan maar rücksichtslos moeten snijden in de zorg).
🍉
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Moshi »

Hainje schreef:2 Miljard euro is echt een schijntje op de Rijksbegroting. De hele zorg kost namelijk € 5 miljard PER JAAR! Het is dus niet dat we het geld helemaal niet hebben ofzo. Maar ja, prioriteiten enzo (zonder te willen zeggen dat we dan maar rücksichtslos moeten snijden in de zorg).
Zo kun je alle uitgaven wel verantwoorden, relatief tot het totaal is het altijd beperkt. Inzicht in de begroting heb je niet echt wat de zorg kost natuurlijk veel meer dan 5 miljard per jaar.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Hainje »

Moshi schreef:Zo kun je alle uitgaven wel verantwoorden, relatief tot het totaal is het altijd beperkt. Inzicht in de begroting heb je niet echt wat de zorg kost natuurlijk veel meer dan 5 miljard per jaar.
Ik beschouw Arjen Lubach wel als een betrouwbare bron. Die kwam met die 5 miljard op de proppen.
🍉
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Moshi »

Met een beetje logisch denken begrijp je dat dat nooit kan, dat is minder dan E 400,- per Nederlander per jaar. Hoeveel zorgpremie betaal jij?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Hainje »

Niet iedereen gebruikt even veel zorg als de ander. Dus ook al betaal ik € 125,- per maand en maak gebruik van deze voorziening, een ander betaalt ca. € 100,- per maand maar maakt er nooit gebruik van. Dus leg mij maar uit waarom dit dan niet zou kunnen.
🍉
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Moshi »

Hainje schreef:Niet iedereen gebruikt even veel zorg als de ander. Dus ook al betaal ik € 125,- per maand en maak gebruik van deze voorziening, een ander betaalt ca. € 100,- per maand maar maakt er nooit gebruik van. Dus leg mij maar uit waarom dit dan niet zou kunnen.
Omdat je er een factor 20 naast zit. Ik vind het CBS een betrouwbare bron, en Lubach niet. http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/gez ... n-2014.htm De zorgkosten zijn 95 miljard i.p.v. 5. Als je zo'n slecht idee hebt over kosten, dan lijkt me niet dat je kunt zeggen dat jij weet of een spoorlijn rendabel is.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Hainje »

Hmm, misschien heb ik hem dan verkeerd verstaan. Dat kan natuurlijk ook.
🍉
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door trolly »

Hainje schreef:Hmm, misschien heb ik hem dan verkeerd verstaan. Dat kan natuurlijk ook.
Maar het idee blijft natuurlijk hetzelfde: de investering in die lijn is een flink bedrag, maar niet buitensporig t.o.v. de totale rijksbegroting. Het is een questie van prioriteiten — zoals gebruikelijk.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Vinny »

Beminded schreef:Doorrijden naar Leeuwarden levert geen capaciteit op in Utrecht, er rijdt nu een trein Rotterdam - Leeuwarden via Utrecht, als je in plaats daarvan Breda - Leeuwarden laat rijden krijg je een extra kerende trein vanuit Rotterdam.
Dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Je kunt die treinen ook naar Arnhem sturen. Zijn ze in Gelderland ook blij dat ze weer een verbinding met de Zuidelijke Randstad hebben. In de (super)daluren kun je de verbinding inkorten tot Gouda-Rotterdam. Ook kun je de huidige sprinterverbinding Amsterdam-Breukelen-Rotterdam wellicht nog wat verbeteren, daarmee ontlast je Utrecht Centraal natuurlijk ook.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bemined
Berichten: 5826
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Bemined »

Maar dan krijg je weer kerende treinen vanuit Schiphol. Uitgaande dat men op de PHS corridor daadwerkelijk 6x per uur gaat rijden zit je aan de zuidkant van Utrecht met 6 intercity's naar Arnhem, 6 naar Eindhoven en (met dit plan) 4 naar Breda. Aan de noordkant heb je 8 intercity's naar Gouda, 2 naar Leiden, 6 naar Schiphol, 6 naar Amsterdam, 2 naar Almere en 4 naar Amersfoort. Dat zijn er 16 aan de zuidkant en 28 aan de noordkant, dus er blijven 12 kerende intercity's over. Tenzij je frequenties ten zuiden van Utrecht nog verder wilt opvoeren of die ten noorden van Utrecht wil beperken, maar beide lijkt me niet echt reëel (uitbreiden vereist nog meer spoorverdubbeling, inkrimpen is ongunstig voor de reizigers).
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door CamilleKreemers »

heb je niet altijd kerende IC's?
nu gebeurt er dit:
2x Amsterdam - Utrecht - Arnhem
2x Schilhop - Utrecht - Arnhem
2x Amsterdam - Utrecht - Eindhoven
2x Schiphol - Utrecht - Eindhoven
2x Leiden - Utrecht - Den Haag
2x Utrecht - Den Haag
4x Rotterdam - Utrecht - Amersfoort.

Ik verwacht dat:
- de omlopen Amsterdam / Schiphol - Utrecht - Arnhem / Eindhoven niet wijzigen
- de omlopen Rotterdam - Amersfoort niet wijzigen.

Dan heb je alleen de kerende serie Utrecht - Den Haag en Utrecht - Leiden over. Ik denk dat je dan de IC Den Haag - Utrecht - Breda het makkelijkste kan invoeren en dan eventueel de IC Leiden - Utrecht op een eventuele sprinter Utrecht - Leiden kan koppelen.
Bemined
Berichten: 5826
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Bemined »

4x per uur Rotterdam - Amersfoort is slechts tijdelijk omdat er te weinig sporen zijn in Utrecht om deze trein te laten keren, in de eindfase heb je 2x Rotterdam - Utrecht, 2x Den Haag - Utrecht en 2x Leiden - Utrecht welke eindigen in Utrecht, en 2x Den Haag - Amersfoort en 2x Rotterdam - Amersfoort welke kopmaken in Utrecht. Tot slot heb je de semi-intercity [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Almere Oostvaarders (- Lelystad Centrum)4900[/serie] nog welke in de toekomst een echte intercity zou worden. Of er markt is om Utrecht - Hilversum - Almere ooit 4x per uur te laten rijden weet ik niet, op zich zou 4x per uur Breda - Utrecht - Almere wel in het totaalplaatje passen, vrijwel alle verbindingen in de Randstad rijden 4x per uur of vaker, alleen deze verbinding (die nu ook nog eens met 2 overstappen moet) en Utrecht - Leiden kennen een halfuurdienst.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Hainje »

Jongens, weet niet of jullie het in de gaten hebben, maar dit begint weer te ontaarden in een fantasietopic. :P
🍉
Bemined
Berichten: 5826
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Bemined »

Fantasie? 4x per uur Roosendaal - Breda - Utrecht - Almere is juist het plan dat uit het onderzoek naar voren kwam.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door datm »

Jullie kunnen fantaseren tot je een ons weegt maar zolang een overheidsinstantie het nut van deze spoorlijn niet ziet zal er geen meter rails worden gelegd.
Bemined
Berichten: 5826
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Bemined »

Je kunt klagen tot je een ons weegt, maar als je hier alleen zaken mag besproken waar de politiek al mee ingestemd heeft kan je het forum beter gelijk sluiten.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Hainje »

Maak dan een apart topic aan in Ideeën over OV en laat dit topic staan voor nieuwsberichten (waar het voor aangemaakt is).
🍉
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Widejo »

Weer maar tot Roosendaal - Laat hem dan naar Vlissingen rijden :)
Michael
Berichten: 11742
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Michael »

'Bruggen A27 breder maken voor spoorlijn Breda-Utrecht', zegt ChristenUnie


WERKENDAM - De drie bruggen in de A27 die worden vervangen, moeten extra ruimte krijgen voor een toekomstige spoorlijn tussen Breda en Utrecht. Dat wil de ChristenUnie.
De komende vijf jaar worden de Merwedebrug bij Werkendam, de Keizersveerbrug bij Raamsdonksveer en De Hagesteinsebrug bij Vianen vernieuwd.

Lees verder op: http://www.omroepbrabant.nl/?news/26234 ... nUnie.aspx
BataMuka
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 10 okt 2016, 15:28

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door BataMuka »

Heb het toevallig ook net gelezen... toch denk ik dat ChristenUnie hiermee stemmen probeert te winnen van mensen uit Breda, Oosterhout, Gorinchem (ja ook Dordrecht, want die heeft ook baat aan de spoorlijn), Utrecht en Almere (want de gemeente Almere wilt ook een directere aansluiting hebben naar het zuiden)... ik zeg: verkiezingspropaganda, want er was volgens mij al afgesproken dat deze rails er niet eerder zal komen (ALS ie er komt) dan na 2025 ofzo... weet niet meer zeker...
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 08 mar 2017, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: complete voorgaande bericht hoef je niet te quoten
"I try to use public transport, always..."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Suus »

De ChristenUnie wil dit al heel lang. Ik denk dat dit een nuttige spoorlijn zou zijn, maar helaas vrees ik dat dit een droom zal blijven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Klaasje »

Als we een betere verbinding tussen Breda en Utrecht willen is het denk ik beter om eerst de mogelijkheden van de bestaande verbindingen te verbeteren voor er een monsterlijk plan komt om even voor heel veel geld een stuk spoor te bouwen met erg onduidelijke kosten en baten. Er valt genoeg te verbeteren zonder meteen heel veel in infrastructuur te investeren. Dan kan de hoeveelheid treinreizigers tussen Breda en Utrecht gestaag toenemen en dan kunnen eventuele investeringen daarop worden gebaseerd.

Mocht PHS ooit verdwijnen kan er naast 4 x per uur Eindhoven-Utrecht ook aan 4 x per uur Breda-Tilburg-Utrecht gedacht worden om de groei op Den Bosch-Utrecht op te vangen.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door waldo79 »

De directe sprinter is juist net de nek omgedraaid :| Nee, ik voel wel wat voor het plan wat Klaasje schetst.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Suus »

De directe sprinter is dan wel de nek omgedraaid maar de [serie=Intercity|2017|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] en de [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] hebben een cross-platform overstap in 's-Hertogenbosch gekregen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten