SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door Nitein-Repart »

Eerste klasse hoeft niet weg, mag wel kleiner. 1/6 deel van een trein eerste klas is in mijn ogen voldoende (bij sprinters mag het wat mij betreft zelfs naar 1/8e). Bij een ICM-3 is dat 1/4 en daarnaast ook nog 1/3 stilte-coupé, dus je houdt maar 1 1/3 bak over als normaal 2e klas, dat is in mijn ogen iets te scheef in het nadeel van de reiziger.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door Vinny »

en-es schreef:In veel Nederlandse treinen is er eigenlijk geen verschil tussen 1e en 2e klas. Enige verschil is dat de stoelen in de 1e klas rood zijn en in de 2e klas zijn ze blauw. Toch heeft NS het lef om hiervoor 70% meer te vragen. Weg met de 1e klas in de regionale treinen. In de lange afstandstreinen moet er wel 1e klas zijn en wat mij betreft wordt er ook echt gecontroleerd of iedereen wel een juiste plaatsbewijs heeft. Heb ooit gezien hoe een conducteur de 1e klas controleerde puur om iedereen met 2e klas kaartjes eruit te filteren. En dat waren er heel wat!
Ik wil juist een veel groter verschil tussen de eerste en de tweede klasse, zodat het voor de reiziger loont om de overstap te maken naar de eerste klas, en wat mij betreft mag de eerste klas dan ook wel wat prijziger zijn dan nu.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door Bemined »

Kent iemand eigenlijk de harde cijfers wat betreft de eerste klasse? Is het daadwerkelijk nadelig voor de reizigers zoals de SP beweerd, of zijn de extra inkomsten vanwege de duurdere kaartjes hoger dan de hogere kosten omdat er langere treinen nodig zijn? Want in tegenstelling tot wat het populistisch geneuzel van de SP doet vermoeden, is het gewoon een 'simpele' rekensom: je exploitatiekosten zijn X% hoger, en je inkomsten zijn Y% hoger. Natuurlijk is het voor kortetermijnpolitiek (goh, de SP....) zo dat bij treinen die reeds betaald zijn op basis van de inkomsten uit het verleden het afschaffen van de 1e klas wel een direct effect zal hebben. Maar het is geen toekomstvaste oplossing, want zodra er nieuw materieel moet komen heb je dan een gat in je begroting.

Wat mij betreft blijft de 1e klasse gewoon bestaan, zolang deze aantoonbaar winstgevend is. Dus het hogere tarief moet meer opleveren dan de exploitatiekosten hoger liggen. De winst die gemaakt wordt bij de 1e klas vloeit namelijk ook door naar de 2e klas reizigers, hoewel dat niet voor iedereen even duidelijk is.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door webguy »

Toen ik op Twitter aangaf dat dit een dom plan is, en ik meneer Roemer zelf in de [serie=Intercity|2017|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] in de eerste klas heb gespot kwam het ene na het andere argument naar voren:
- je kan in de tweede klas stiltecoupe niet werken, dat is te druk
- de treinen van Syntus tussen Zutphen en Hengelo die al de 2de, euh 1e klas hebben afgeschaft zijn niet comfortabel

Allemaal een beetje slechte argumenten want ik kan je nu al vertellen dat als je een hele V-IRM opstelt met 2+1 rode, brede stoelen met stroom inzet je nog steeds de harde muziek, opa's en oma's met kinderen, schreeuwpeuters en andere herriemakers ergens in die trein kwijt moet (naast alle financiele issues). En dan kan je het wel een stiltecoupe een stiltecoupe noemen, daar gaat niemand zich iets van aantrekken. Leuk sociaal experiment, maar redelijk tijdsverspilling.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door Geert »

Mijn ervaring is dat de stiltecoupé in de spits meestal wel werkt. Maar ik heb ook het idee dat het traject- (en drukte-) afhankelijk is.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door Mr-W »

Erno-BE schreef:Eerste klasse hoeft niet weg, mag wel kleiner. 1/6 deel van een trein eerste klas is in mijn ogen voldoende (bij sprinters mag het wat mij betreft zelfs naar 1/8e).
Waarop zijn deze verhoudingen gebaseerd? Op de A2 corridor is er bijvoorbeeld in de spits eigenlijk te weinig 1e klas. Verder wil NS die klanten altijd een zitplaats kunnen bieden waardoor de huidige verhouding prima voldoet.
Vinny schreef:
en-es schreef:In veel Nederlandse treinen is er eigenlijk geen verschil tussen 1e en 2e klas. Enige verschil is dat de stoelen in de 1e klas rood zijn en in de 2e klas zijn ze blauw. Toch heeft NS het lef om hiervoor 70% meer te vragen. Weg met de 1e klas in de regionale treinen. In de lange afstandstreinen moet er wel 1e klas zijn en wat mij betreft wordt er ook echt gecontroleerd of iedereen wel een juiste plaatsbewijs heeft. Heb ooit gezien hoe een conducteur de 1e klas controleerde puur om iedereen met 2e klas kaartjes eruit te filteren. En dat waren er heel wat!
Ik wil juist een veel groter verschil tussen de eerste en de tweede klasse, zodat het voor de reiziger loont om de overstap te maken naar de eerste klas, en wat mij betreft mag de eerste klas dan ook wel wat prijziger zijn dan nu.
Een groter verschil tussen de klasse ben ik enorm voorstander van, gelukkig doet NS dat tegenwoordig ook met DDZ en VIRM en waarschijnlijk ook ICNG. Qua prijsverschil vind ik 70% extra voldoende, zelf zie ik het liever op 50%.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door waldo79 »

Geert schreef:Mijn ervaring is dat de stiltecoupé in de spits meestal wel werkt. Maar ik heb ook het idee dat het traject- (en drukte-) afhankelijk is.
Vooral in de ochtendspits zijn alle coupés rustig te noemen. Ben wel blij dat ik vanochtend mijn NS Extra Upgrade heb ingewisseld :)
PolderPool
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 23 jan 2017, 13:52

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door PolderPool »

Ik heb op zich geen moeite met het klassensysteem. De tweede klasse is wat mij betreft comfortabel genoeg en als mensen meer willen betalen voor hun treinreis, hou ik ze niet tegen.

Wel vind ik dat de NS moet gaan leveren op de eerste klasse. In een aantal intercitytreinen is het goed geregeld. Maar in de meeste sprinters (SLT en DM'90 bijvoorbeeld) is het niet meer dan een andere kleur stoel en een middenarmleuning. Daardoor snap ik ook wel dat mensen op drukke momenten rustig met een tweedeklaskaartje in de eerste klasse gaan zitten, er is toch nauwelijks verschil.

Als het verschil groter is zullen mensen eerder bereid zijn om meer te betalen voor een eersteklaskaartje en zullen tweedeklasreizigers zich eerder bezwaard voelen om bij drukte in de eerste klas te gaan zitten. Mocht de NS niet willen inzetten op een groter verschil, dan kunnen ze wat mij betreft beter het klassensysteem in sprinters afschaffen. Bij het in stand houden van de eerste klasse in intercity's moet dan wel een slim tarievensysteem ingevoerd worden zodat je niet betaalt voor eerste klas, terwijl je in een trein komt te zitten waar dat helemaal niet in zit.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door AppleMoose »

In de sprinters vind ik 1e klas onzin en nauwelijks meerwaarde hebben. In de intercity's duidelijk wel dus daar mag het wat mij betreft prima behouden blijven. Ik snap ook niet waarom de SP hier nu een punt van wil maken... er zijn op dit moment wel wat belangrijkere dingen dan dit, ook op ov-gebied.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door Geert »

Mr-W schreef:Waarop zijn deze verhoudingen gebaseerd? Op de A2 corridor is er bijvoorbeeld in de spits eigenlijk te weinig 1e klas.
Waar baseer je op dat er op de A2-corridor te weinig eerste klas is? (En blijkbaar wel voldoende tweede klas?)
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door waldo79 »

Als er zesjes rijden is er zeker geen gebrek aan 1e klas :mrgreen:
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door reisthijs »

Geert schreef:
Mr-W schreef:Waarop zijn deze verhoudingen gebaseerd? Op de A2 corridor is er bijvoorbeeld in de spits eigenlijk te weinig 1e klas.
Waar baseer je op dat er op de A2-corridor te weinig eerste klas is? (En blijkbaar wel voldoende tweede klas?)
Ik reis dagelijks op (een klein stukje van) de A2-corridor en mijn beeld is heel anders. In de spits is de 2e klas meestal helemaal vol terwijl er in de 1e klas nog plek zat is.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door Vinny »

Uit mijn teller-in-de-trein ervaring puttend: de kantoren op de Zuidas en de Bijlmer heeft een aantrekkingskracht op maatpakken. Deze mensen reizen ook met de trein en overwegend eerste klas. Richting Amsterdam Amstel en Amsterdam Centraal reizen meer scholieren en studenten, en daar is de verhouding gemiddeld meer neigend naar eerste klas relatief leeg en tweede vol.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door Suus »

Den Bosch - Utrecht is/was berucht door flinke hoeveelheden NS-personeel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Uit mijn teller-in-de-trein ervaring puttend:
Dat is inmiddels alweer 10 jaar geleden... (drgl 2007)
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door waldo79 »

Het aantal kantoren is niet minder geworden sinds 2007 :? rond Bijlmer en Zuid.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door groningen »

De kans dat de SP in het kabinet gaat zitten is klein. Andere partijen hebben zich ook over uitgelaten?
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door Mr-W »

Geert schreef:
Mr-W schreef:Waarop zijn deze verhoudingen gebaseerd? Op de A2 corridor is er bijvoorbeeld in de spits eigenlijk te weinig 1e klas.
Waar baseer je op dat er op de A2-corridor te weinig eerste klas is? (En blijkbaar wel voldoende tweede klas?)
Tussen Den Bosch en Utrecht en tussen Utrecht en Amsterdam Zuid reizen veel mensen eerste klas waardoor die vaak vol zit in de spits, zeker de [serie=Intercity|2017|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie]. [serie=Intercity|2017|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] heb ik niet zo'n beeld van, maak er zelden gebruik van, oa vanwege de te krappe overstap in Eindhoven naar de [serie=Sprinter|2017|Deurne - Eindhoven - 's-Hertogenbosch9600[/serie].
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door SLToilet »

Volgens mij heeft naast de SP geen partij zich erover uitgelaten maar ik denk dat als je het de VVD vraagt dat die nooit en te nimmer zal verdwijnen. Of alleen als de trein meeverdwijnt.

Maar er mag best meer luxe naar de 1e klas en zelf vind ik dat ook gelden voor de sprinters. Overal stopcontacten in stekker- en usb-uitvoering, leeslampjes terwijl de coupé zelf niet overbelicht wordt, stoelen die in iedere trein zacht en comfortabel zijn en in de IC extra breed en diep verstelbaar. Inklapbare voetsteunen en overal rekken om papieren e.d in te gooien. Prullenbakken met zachte randen natuurlijk, altijd de wc in de buurt zonder door de 2e-klascoupé te hoeven lopen. Voor iedere stoel klaptafeltjes inclusief vis-a-vis. En we hebben het over luxe, eigenlijk moet je gewoon kijken naar wat Qatar Airways je allemaal te bieden heeft in de Business Class *leest iets over tweepersoonsbedden* :Y
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door en-es »

Compleet met bediening aan je stoel zoals bij DB, ÖBB en diverse Britse maatschappijen.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door SLToilet »

Oké, da's wellicht overdreven van mij natuurlijk maar ik denk maar zo, het IC-netwerk in Nederland kent een redelijk divers gebruik, van al die meute die gewoon de snelste methode van Rotterdam naar Dordrecht zoeken tot aan de zakenreiziger uit Maastricht naar Schiphol. En die laatste categorie zit net in het groepje waarvan ik denk dat je die zo min mogelijk discomfort moet willen geven. Het is al erg genoeg dat die nog moet overstappen terwijl je niet binnen de laatste 20 minuten van je reis bent. Maar bovenal dat je een houten kont krijgt en zelfs niet voorover kunt slapen omdat de VIRM dat niet in iedere coupé goed aanbiedt. Laat staan als je achterover wil liggen, of juist driftig wil typen zonder de muis te laten vallen en de accu opraakt, slapen zonder fel licht of juist focus op jouw boek. En meer van dat soort dingetjes die je als eersteklasser mag verwachten. Juist ook als er zogenaamd korte ritten worden gemaakt, omdat die man in Utrecht naar Schiphol niet zojuist uit Bilthoven kwam, maar vanuit zijn Château in de heuvels bij Maastricht. Je moet willen voorkomen dat hij een privéjet gaat stationeren in Beek om naar Amsterdam te geraken.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door waldo79 »

Als je € 40 voor een enkele reis Eindhoven Utrecht wil betalen, dan kun je die luxe verwachten. Ik denk dat weinigen dat willen en kunnen betalen. Tot die tijd moet je realistisch zijn :o
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door Geert »

waldo79 schreef:Het aantal kantoren is niet minder geworden sinds 2007 :? rond Bijlmer en Zuid.
Nee, maar de verhouding 1e/2e klasse kan wel anders geworden zijn.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door waldo79 »

Dat zou goed kunnen. Er is een crisis overheen gegaan :lol:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten