CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Suus »

In SGM zit een automatische omroep, die de belangrijkste stations langs de route omroept. Wat ik echter niet wist, maar mij gisteren duidelijk werd toen ik in een SGM die de s5700 reed, dat alleen de eerste vijf belangrijke stations en het eindpunt worden omgeroepen. De displays gaven als eindpunt al Dordrecht aan, maar riep in Utrecht Centraal alleen Hilversum, Naarden-Bussum, Weesp, Schiphol en Leiden Centraal als belangrijke stations om (en Dordrecht als eindpunt, wat veel mensen in verwarring bracht), bij elk station kwam er vervolgens een extra station bij: Den Haag HS, Delft, Schiedam Centrum, etc.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door reisthijs »

Wel apart dat SGM in de s5700 (en daardoor ook in de s4900) de laatste tijd. Vooral in combinatie met de CTA's in Utrecht Overvecht: de SGMm's worden aangekondigd als stoptrein of IC, terwijl de Plan T's uit Baarn Sprinter worden genoemd.
Vinny schreef:Overigens vind ik het bij de IC Utrecht-Almere niet erg dat dat ding IC heet. Per slot van rekening vormt die trein de snelste verbinding tussen de twee steden en is het het eenvoudigste manier om aan te duiden dat deze trein niet stopt te Hollandsche Rading, Hilversum Noord en Bussum Zuid.
En toch tonen de CTA's nog altijd het flapje "stopt niet in Hollandsche Rading" bij deze IC. Eigenlijk dus een overbodige toevoeging.
IC vindt ik niet echt een goede benaming voor deze trein (hij stopt in meerdere stations waar de 'echte' IC's niet stoppen), volgens het Belgische systeem zou dit een IR-trein moeten zijn.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Vinny »

Het kenmerk van IR treinen is dat het vaak zonetreinen zijn, die op een gedeelte van het traject overal stoppen. Daarnaast heb je in België ook P treinen en T treinen. Om het simpel te houden...

Ik denk dat de treinserie in België en Duitsland gewoon onder L/RB klassificatie had gereden. Een echte IR vind ik de s8800 en misschien daarnaast de sprinters die in Amsterdam wat stations overslaan. De meeste Nederlandse IC's halen het comfortniveau en de snelheid van RE treinen in Duitsland trouwens niet eens. En mijn collega's merkten op dat de s140 vanaf Rheine hbf verdacht veel stoptreinkenmerken kreeg...
Ach ja: Nederland is een dichtbevolkt land...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door playertwo »

Rond 17u45 had de westelijke CTA aan de oostkant op spoor 2 in Tilburg het over een stoptrein met +60. De rest van de CTA was blanco. Verder was het nogal een bende in Brabant aan het einde van de middag (gisteren ook al, en nu weer). Gisteren daardoor -4 (soms best handig een s3600 met +25). Vandaag was het +10, ondanks de goede bedoelingen van de machinist om de vertraging er al voor de helft uit te rijden. Dat was zelfs nog bijna gelukt met 7 volle bakken ICR. Helaas dacht er iemand bij de treindienstleiding toch iets anders over, want vanaf Tilburg-aansluiting was het langzaam rijden, waardoor de vertraging weer begon op te lopen, en de trein in het pad van de s13600 kwam.
Over een treinserie die ook wel als IR kan worden aangeduid: de 3600.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door reisthijs »

Vinny schreef:Het kenmerk van IR treinen is dat het vaak zonetreinen zijn, die op een gedeelte van het traject overal stoppen.
Precies wat de s4900 doet toch? Nee, die s8800 die stations overslaat zonder dat dit reistijdwinst oplevert, daar heb je wat aan. Vroeger (zie spoorboekje '89) was de trein die Vleuten oversloeg ook gewoon een stoptrein. Veel logischer eigenlijk.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21274
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Meltrain »

Tot drgl 2007 had je ook de 14000: stoptrein Rotterdam Centraal - Utrecht Centraal, stopt niet te Vleuten en Utrecht Terwijde (1x/u).
Vinny schreef: De meeste Nederlandse IC's halen het comfortniveau en de snelheid van RE treinen in Duitsland trouwens niet eens.
Hmm, die nieuwe RE-dubbeldekkers vind ik anders niet echt 'comfort' bieden. Een ICM vind ik zelfs nog beter zitten dan sommige Duitse IC-rijtuigen. :?
Vinny schreef:En mijn collega's merkten op dat de s140 vanaf Rheine hbf verdacht veel stoptreinkenmerken kreeg...
Dan bedoel je zeker richting Berlijn, met stops al Bad Oeynhausen en Rathenow? :roll:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Vinny »

Bad Oeyenhausen is anders een grote stad. Ik ben er met de bus wel eens doorheen gekomen. De snelweg houdt daar ook op. Maar wij stopten daar in ieder geval niet, en ook Rathenow kan ik me niet als stopplaats herinneren. Wel Berlijn-Spandau, en daar ontgaat me ook het nut van. De ICE stopt overigens ook in Spandau.
Hmm, die nieuwe RE-dubbeldekkers vind ik anders niet echt 'comfort' bieden.
De RE trein van Viersen naar Dusseldorf had zelfs een barrijtuig aan boord. Ook rijden RE treinen maximaal 160 km/h en dat is toch een stuk sneller dan de Nederlandse intercity's. Daarnaast vond ik de trein met digitale reisinformatie met kop en schouders boven ons intercity mat. uitsteken. Maar goed, misschien is het gras wel groener aan de overkant, een leuk bruggetje met het andere verschil tussen Nederland en Duitsland: wij hebben het groenbeheer veel beter geregeld: in Duitsland lijken sommige spoorbanen meer op oerwouden met een reepje rails er tussen... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Karl »

Van Spandau zie ik wel het nut, omdat je daarmee het hele westen van Berlijn mee afdekt en op regionaal verkeer kan overstappen, net zoals die trein ook op Ostbahnhof of Gesundbrunnen stopt en in Amsterdam treinen ook op bijvoorbeeld Bijlmer en Sloterdijk stoppen.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Daniel »

Ik herinner mij van 'n reisje richting Berlijn november vorig jaar in ieder geval wel een stop in Rathenow, in ieder geval op de terugweg...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door mb90 »

meltrain schreef:Tot drgl 2007 had je ook de 14000: stoptrein Rotterdam Centraal - Utrecht Centraal, stopt niet te Vleuten en Utrecht Terwijde (1x/u).
Die serie is er nog steeds hoor. :wink: Alle eerste stoptreinen van de dag vanuit Utrecht richting Rotterdam rijden als s14000.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Ruben »

Reiziger Ddrs schreef:Ik herinner mij van 'n reisje richting Berlijn november vorig jaar in ieder geval wel een stop in Rathenow, in ieder geval op de terugweg...
Heenweg herinner ik hem nog. Ik kan me niet herinneren dat er tussen Stendal en Spandau gestopt werd toen ik met het ding ging in 2004, maar da's natuurlijk al een aardig eindje terug.
Rathenow is overigens niet deze drgl erbij gekomen, dat is alternerend de al genoemde Bad Oeynhausen, en Bünde (Westfalen).
Karl schreef:Van Spandau zie ik wel het nut, omdat je daarmee het hele westen van Berlijn mee afdekt en op regionaal verkeer kan overstappen, net zoals die trein ook op Ostbahnhof of Gesundbrunnen stopt en in Amsterdam treinen ook op bijvoorbeeld Bijlmer en Sloterdijk stoppen.
Precies. Toen Zoologischer Garten als IC-stop is afgevoerd ten faveure van Hbf was een veelgehoord geklaag ook dat het westen en dan met name het westen van het centrum er erg achteruit op ging qua reistijd naar IC-bestemmingen. Men moet hierdoor immers eerst naar Spandau of Hbf afreizen om daar de trein te pakken. Als Spandau dan ook nog afgeschaft wordt, wordt dit gebied nog groter. Ik zie het nut altijd wel in van grote stations aan de rand, dan kan je daar al beslissen om regionale vervoersoorten te gebruiken om je reis te vervolgen. In Amsterdam vind ik het gebruik van Bijlmer ArenA daarom ook schamel, al is dat met 4 IC's vanuit Utrecht misschien al wat weggenomen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Ruben »

Over Rathenow wordt hier bevestigd dat het tot voor kort (d.d. 16-4-2009) geen IC-Stop was. Met 3300 reizigers en 26000 inwoners vind ik dat trouwens ook bedenkenswaardig, maar het scheelt voor hen wel 20 minuten reistijd naar die Hauptstadt.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door playertwo »

Gisteren was er nog een stoptrein met +60 zonder verder informatie in Tilburg (perron 2, westelijke CTA), vandaag promoveerde dezelfde CTA trein t5262 tot Intercity.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Daniel »

Hmm, ik herinner me nu ineens ook nog een rariteitje van gisteren... op spoor 3a in Dordrecht zou om 18.25 uur een Intercity naar Zwijndrecht, Barendrecht, Rotterdam Lombardijen, Rotterdam Zuid, Rotterdam Blaak, Rotterdam Centraal, Schiedam Centrum, Delft Zuid, Delft, Rijswijk, Den Haag Moerwijk, Den Haag HS, Den Haag Laan van NOI, Den Haag Mariahoeve, Voorschoten, De Vink en Leiden Centraal vertrekken :mrgreen: Goed, het ding slaat inderdaad Rotterdam Stadion over... voor NS-begrippen is 't dus een IC :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door reisthijs »

Opmerkelijk op de CTA van station Laan van NOI:

Code: Selecteer alles

Dordrecht, -Zuid, Lage Zwaluwe,
stopt verder op alle stations         Breda
terwijl er tussen Lage Zwaluwe en Breda welgeteld één station ligt... had dus makkelijk op dat flapje gepast.
NS-Reiziger schreef:Over Rathenow wordt hier bevestigd dat het tot voor kort (d.d. 16-4-2009) geen IC-Stop was.
Dat kan goed kloppen, de tussenstop in Rathenow staat niet in het NS-spoorboekje van 2007, maar wel in dat van 2008.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Dubbele P »

Reiziger Ddrs schreef:Hmm, ik herinner me nu ineens ook nog een rariteitje van gisteren... op spoor 3a in Dordrecht zou om 18.25 uur een Intercity naar Zwijndrecht, Barendrecht, Rotterdam Lombardijen, Rotterdam Zuid, Rotterdam Blaak, Rotterdam Centraal, Schiedam Centrum, Delft Zuid, Delft, Rijswijk, Den Haag Moerwijk, Den Haag HS, Den Haag Laan van NOI, Den Haag Mariahoeve, Voorschoten, De Vink en Leiden Centraal vertrekken :mrgreen: Goed, het ding slaat inderdaad Rotterdam Stadion over... voor NS-begrippen is 't dus een IC :P
Wat een waslijst zeg... Ze konden er beter opzetten op welke stations die trein niet stopt! :mrgreen:
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door webguy »

Oude tijden herleven?
Afbeelding
Oh nee, beetje om voor de oude serie 2000...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Daniel »

Volgens onderstaande CTA op Rotterdam Centraal ging de t2165 na Bergen op Zoom weer een stukje terug om vervolgens vanaf Oudenbosch non-stop naar Vlissingen te rijden :mrgreen:

Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Ruben »

Arie roept om op Apd dat de CTAs in de storing liggen. Dat klopt, spoor 4 staat sinds 19:00 stil, zal later een foto invoegen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Marc »

Vandaag trof ik twee opvallende CTA's in Den Bosch:

Volgens alle CTA's van spoor 4a had alleen het achterste gedeelte van de stoptrein als eindbestemming Utrecht. Het wordt alleen lastig om de trein te splitsen als er DD-AR op rijdt (zonder motorwagen komen we niet ver :mrgreen:):
Afbeelding
En aan de noordzijde van spoor 3a was Schiphol met een balpen op het flapje geschreven. Net al op Tilburg is dit van een afstand niet meer te lezen:
Afbeelding
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door playertwo »

Op spoor 7, staat Heerlen ook met balpen los op de CTA geschreven. Bij de s16000 wordt dat boekje standaard mee voorgedraaid.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Ruben »

NS-Reiziger schreef:Arie roept om op Apd dat de CTAs in de storing liggen. Dat klopt, spoor 4 staat sinds 19:00 stil, zal later een foto invoegen.
Afbeelding
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door mb90 »

In Hilversum Noord riep Arie gisterochtend ook om dat ze niet klopten, maar het vreemde was dat alles juist wel klopte. :P
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21274
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Meltrain »

Op Duivendrecht gisteren

Code: Selecteer alles

(Amsterdam) Bijlmer Arena, Holendrecht, Abcou
Breukel, Woerden, Goverw
Gouda, Nieuwerkerk, Capelle S.
Rotterdam Alexander, - Noord
ROTTERDAM CENTRAAL
Nu neem ik aan dat dit 'normaal is, maar waar liggen 'Abcou', 'Breukel' en 'Goverw'? :lol:
Of bij Asb ook 'Amsterdam' wordt getoond, weet ik niet meer zeker. :?
(Ik heb er met mijn telefoon een wazige foto van gemaakt, plaatsing volgt nog.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Mikos »

Zo schijnt er op dit moment een softwarefout in de CTA op het perron in Abcoude te zitten: Die toont als eindbestemming 'Amsterdam Sloterdijk'. :roll:
De afkorting van Amsterdam Muiderpoort kwam mij eergisteren op Centraal op de volgende vraag te staan: "Stopt deze trein ook op Muiderpoort, want ik zie wel MP staan, maar of dat dan Muiderpoort is?" Misschien tijd voor digitale CTA's daar :P
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten