Station Amsterdam Science Park

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Station Amsterdam Science Park

Bericht door Suus »

Dit weekend zijn er werkzaamheden tussen Amsterdam Muiderpoort en Weesp, ten behoeve van station Amsterdam Science Park. Nu ben ik over het algemeen niet zo negatief, maar ik vind het nu toch even nodig om mijn mening te uiten over dit station in aanbouw. Ik vind het om meerdere redenen namelijk een bijzonder kansloos project:
  1. De afstand tussen de stations Amsterdam Muiderpoort en Diemen is precies 3 kilometer. De Kruislaan, waar dit station wordt gebouwd, ligt precies in het midden op 1,5 kilometer afstand van beide stations. De afstand tussen de stations is zo klein dat je er beter meteen een doorgaand perron kan neerleggen. Zelfs een SGM kan niet eens fatsoenlijk op gang komen op een afstand van 1,5 kilometer.
  2. De Watergraafsmeer, wat een van de doelgroepen van dit station is, wordt al bijzonder goed bediend door het OV: Tramlijn 9 en de busverbindingen 40, 41 en 136 zorgen voor goed en frequent OV in alle hoeken en gaten van de Watergraafsmeer. Het station ligt op een onhandige plek, een voor Amsterdam lage frequentie en heeft hierdoor weinig toegevoegde waarde.
  3. Het Science Park ligt op twee minuten met de bus aan de andere kant van de bijzonder onaangename tunnel in de Kruislaan, onder de Watergraafsmeer door. Studenten zullen niet geneigd zijn hier te gaan lopen, en voor een dergelijke afstand is fietsen ook zinloos.
  4. Niet alle treinen gaan op Science Park stoppen, omdat dat niet in de dienstregeling past. Er worden voor de dienstregeling uitzonderingen gecreërd met sprinters die en wel niet stoppen. Het is volgens de plannen alleen voor mensen uit Almere goed bereikbaar!
  5. Bus 40 doet over de afstand Amsterdam Muiderpoort - Science Park nu 4 (!) minuten. De reistijd wordt dus voor een paar mensen met 2 minuten verkort, en voor vele duizenden mensen met 2 minuten verlengd!
Ik weet dat het nu te laat om hier nog iets aan te veranderen, maar wanneer komen ze toch tot inzicht dat indikking van het aantal stations in sommige gebieden tot een stop moet komen!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door JWM »

Goed, tijd voor wat nuances in het bovenstaande verhaal:

1. Over anderhalve kilometer loopt je al zo 15 minuten uitgaande van een loopsnelheid van 6 km/h. Nog afgezien van het feit dat de spoorbaan de snelste route volgt en dat dit voor voetgangers vaak niet opgaat (Ik ben niet echt op de hoogte van de looproutes aldaar)

2. De OV verbindingen in de Watergraafsmeer zijn allemaal stedelijk vervoer. Dit station bedient duidelijk een andere markt voor deze doelgroep.

3. Een ongure looproute kan altijd aangepast worden, lijkt me geen groot issue om mee te nemen in een afweging dit station te realiseren.

4. Dit vormt inderdaad weer een nieuw allegaartje in de sprinterformule. maar mensen uit het gooi kunnen gemakkelijk in Weesp overstappen op de trein uit Almere om Science park snel te bereiken, weliswaar maar 2x per uur.

5. Dat de reistijd voor Sciencepark bezoekers met maar 2 minuten wordt verkort klopt gewoon niet. Iemand uit de richting Weesp bijvoorbeeld die nu via Muiderpoort reist wint al 2+4 minuten reistijd. Dit nog afgezien van overstap- en wachttijd tussen bus en trein.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door Suus »

Vanaf Muiderpoort is het 1,6 kilometer ten voet naar het station, vanaf Diemen 2,3. Het station heeft voornamelijk studenten als doelgroep. De situering op het spoorwegennet maakt het moeilijk bereikbaar, vanuit Utrecht is de snelste verbinding naar het station Science Park met bus 40 vanaf Amstel. De looproute vanaf het station Science Park naar het Science Park wordt gekenmerkt door een lange tunnel (bijna 200 meter), onder het opstelterrein Watergraafsmeer door. De tunnel zal nooit een aangename plek worden, gewoonweg omdat het een ietswat donkere tunnel is. Je kan er nog zoveel lichten ophangen, een tunnel heeft altijd iets onaangenaams.

Ga je vanaf station Science Park met de bus naar achterin het Science Park, dan zal met de huidige tijden een overstap van 9 minuten ontstaan (of in de spits. Op dit moment is de overstap in Muiderpoort 7 minuten, zit je 1 of 2 minuten langer in de trein, en 4 minuten langer in de bus. Dat is een reistijdwinst voor een vrij selecte groep mensen van slechts 4 minuten. Door de tijden van bus 40 te veranderen (waardoor de overstap in Muiderpoort minder lang duurt) kan de totale tijdswinst op 0 komen.

Voor sommige mensen zal het station zeker voordelen hebben, maar het heeft voor veel meer mensen nadelen, met een langere reistijd. De stoptreinen tussen Amsterdam en Weesp puilen vaak uit, en ook buiten de spits is het vaak zitvol. De mensen die blijven zitten in Muiderpoort (heel veel) hebben geen belang bij het station, want anders waren ze daar wel uitgestapt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door Ruben »

In het rijtje stations onder de vraag "Waarom daar dan ook niet?" komt bij mij De Vlugtlaan op. Dat ding is immers afgebroken -het gedrocht van een Hemboog wordt ervoor verweten- maar was net zo nutteloos.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door Suus »

De Vlugtlaan had minder te bieden dan Sloterdijk, en de metro naar Sloterdijk is goedkoper en rijdt vaker. Dan weet ik het ook wel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door JWM »

Bee schreef:Ga je vanaf station Science Park met de bus naar achterin het Science Park, dan zal met de huidige tijden een overstap van 9 minuten ontstaan (of in de spits. Op dit moment is de overstap in Muiderpoort 7 minuten, zit je 1 of 2 minuten langer in de trein, en 4 minuten langer in de bus. Dat is een reistijdwinst voor een vrij selecte groep mensen van slechts 4 minuten. Door de tijden van bus 40 te veranderen (waardoor de overstap in Muiderpoort minder lang duurt) kan de totale tijdswinst op 0 komen.
Je kan de bustijden van lijn 40 natuurlijk ook aansluiten ten gunste van station Sciencepark waardoor de reistijdwinst door de komst van dit station nog verder toeneemt.
Bee schreef:De stoptreinen tussen Amsterdam en Weesp puilen vaak uit, en ook buiten de spits is het vaak zitvol. De mensen die blijven zitten in Muiderpoort (heel veel) hebben geen belang bij het station, want anders waren ze daar wel uitgestapt.
Het huidige aantal in- en uitstappers op station Muiderpoort zegt in deze vrij weinig. Reizigers met bestemming sciencepark kunnen nu ook op andere manieren daar komen dan met de bus vanaf station Muiderpoort. Daarnaast komen er op het Sciencepark de komende jaren veel meer studenten bij dan nu het geval is. Het punt met de uitpuilende treinen is me niet helemaal duidelijk. Verwacht je nu opeens wel zoveel nieuwe treinreizigers voor station Sciencepark dat deze er niet meer bij passen?
NS-Reiziger schreef:In het rijtje stations onder de vraag "Waarom daar dan ook niet?"
In dit rijtje komt bij mij station "Amsterdam Rietlandpark" op. Veel woningen en werkgelegenheid in de directe omgeving en overstapmogelijkheden op tram 10 en de IJtram.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door Ruben »

Dat trouwens niet alle sprinters en stoptreinen bij de verzameling stoeptegels aldaar gaan stoppen, is wederom een voorbeeld van de kansloosheid van de huidige dienstregelingsopzet. Men had net zo goed elke benaming van treinsoorten kunnen opheffen anno 2007, duidelijkheid zit er toch al niet in.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door Chauf21 »

Blijven de huidige buslijnen gehandhaafd als het nieuwe station open gaat? Ik kan me zo voorstellen dat het voor vrijwel iedereen die naar station Science Park wil, sneller is om te lopen dan om a) te wachten op de bus b) de route af te leggen en c) tijd nemen om over te stappen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door Suus »

JWM schreef:
Bee schreef:De stoptreinen tussen Amsterdam en Weesp puilen vaak uit, en ook buiten de spits is het vaak zitvol. De mensen die blijven zitten in Muiderpoort (heel veel) hebben geen belang bij het station, want anders waren ze daar wel uitgestapt.
Het huidige aantal in- en uitstappers op station Muiderpoort zegt in deze vrij weinig. Reizigers met bestemming sciencepark kunnen nu ook op andere manieren daar komen dan met de bus vanaf station Muiderpoort. Daarnaast komen er op het Sciencepark de komende jaren veel meer studenten bij dan nu het geval is. Het punt met de uitpuilende treinen is me niet helemaal duidelijk. Verwacht je nu opeens wel zoveel nieuwe treinreizigers voor station Sciencepark dat deze er niet meer bij passen?
Die volle sprinters haal ik erbij om aan te duiden dat er bijzonder veel mensen juist geen profijt van het station hebben. Op dit moment wordt het Science Park bediend door lijn 40, die tussen Muiderpoort en Amstel rijdt. 240 rijdt Science Park - Amstel. Een station openen op de huidige plek is voornamelijk interessant voor mensen uit Flevoland en mensen die van Centraal komen. Mensen uit Limburg/Brabant/Half Utrecht/Grote delen van Zuid-Holland hebben helemaal niets aan het station, die zullen met de trein naar Amstel gaan, om vervolgens met de bus onder het station door te rijden.

@Chauf21: De buslijn blijft behouden, hooguit wordt er een doorkoppeling gemaakt met een andere buslijn. Ook in het PvE Stadsregio Amsterdam 2012 (de nieuwe concessie voor het GVB) staat de route nog op de kaart ingetekend als ontsluitende lijn (hier als lijn 22 ipv lijn 40)
NS-Reiziger schreef:In het rijtje stations onder de vraag "Waarom daar dan ook niet?"
In dit rijtje komt bij mij station "Amsterdam Rietlandpark" op. Veel woningen en werkgelegenheid in de directe omgeving en overstapmogelijkheden op tram 10 en de IJtram.
Dat is nog dichterbij Muiderpoort dan Science Park (slechts 1 kilometer), en ook daar ben je vanaf Muiderpoort er binnen 4 minuten met bus 41, en vanaf Centraal in zes minuten met tram 26, daar is het overstappen niet bij ingerekend. De hoeveelheid werkgelegenheid valt daar wel mee. Op de paar gebouwen van SBS6 en een paar kleine kantoortjes is het voornamelijk wonen. De meeste gebouwen die je vanuit de trein ziet zijn hoog, maar de bewoning op het Borneo eiland is voornamelijk laagbouw. En als Science Park al erg slecht is in te passen, dan wil ik niet weten hoe dat station ingepast zou moeten worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door Vinny »

NS-Reiziger schreef:In het rijtje stations onder de vraag "Waarom daar dan ook niet?" komt bij mij De Vlugtlaan op. Dat ding is immers afgebroken -het gedrocht van een Hemboog wordt ervoor verweten- maar was net zo nutteloos.
OK dan wil ik ook nog wel een wensje indienen: Station Amsterdam-Westerpark. En daar móeten ook intercity's gaan stoppen; want het fietsen naar Centraal komt me mijn keelgat uit, en vanaf Sloterdijk rijden er te weinig treinen. :twisted:


Meer een inhoudelijke reactie: Ik mis in de regio Amsterdam een goed uitgebouwd 'Résau Express Regional'. Halteafstanden van ongeveer 1 kilometer zie je in het Roergebied, in het Ile-de-France en in iedere zichzelf respecterende metropool, alleen in Nederland is dat niet in te passen omdat Sprinters eigenlijk een niveau hoger in de hierarchie staan. Overigens zou een regionaal spoorwegnetwerk met metro- of sneltramverbindingen ook ideaal zijn om Aalsmeer en Uithoorn eindelijk het OV te geven waar behoefte aan is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door JWM »

Vinny schreef:Meer een inhoudelijke reactie: Ik mis in de regio Amsterdam een goed uitgebouwd 'Résau Express Regional'. Halteafstanden van ongeveer 1 kilometer zie je in het Roergebied, in het Ile-de-France en in iedere zichzelf respecterende metropool, alleen in Nederland is dat niet in te passen omdat Sprinters eigenlijk een niveau hoger in de hierarchie staan. Overigens zou een regionaal spoorwegnetwerk met metro- of sneltramverbindingen ook ideaal zijn om Aalsmeer en Uithoorn eindelijk het OV te geven waar behoefte aan is.
Die duidelijke visie mist inderdaad maar ik zie niet in waarom het in Amsterdam niet mogelijk zou zijn dit in te passen. Een station als Sciencepark past prima in een RER of S-Bahn achtig netwerk net als bijvoorbeeld Rietlandpark. Van Almere Oostvaarders tot Uitgeest begint het er toch al een beetje op te lijken (Denk bijvoorbeeld ook aan stations als Almere Poort, of Muiderberg P+R). Als de infrastructuur ook uitgebreid wordt (verdubbeling Amsterdam C - Weesp en de al geplande uitbreiding in Almere) kan de fequentie opgeschroeft worden naar 6 á 12 treinen per uur en ziehier de eerste echte Amsterdamse S-Bahn is een feit.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Mensen uit Limburg/Brabant/Half Utrecht/Grote delen van Zuid-Holland hebben helemaal niets aan het station, die zullen met de trein naar Amstel gaan, om vervolgens met de bus onder het station door te rijden.
Ik weet niet hoe je vanuit Zuid-Holland naar Amstel wilt, maar de s4000 is daar nou niet echt een alternatief. Ja voor de omgeving van Gouda misschien maar vanuit het stuk Zuid-Holland rondom de oude lijn ben je sneller (en vooral comfortabeler) op Amstel via Amsterdam Centraal en dan kan je daar natuurlijk net zogoed overstappen op de sprinter naar Science Park. Overstapppen moet je dan immers toch.

Da's tenminste de route die m'n vader nam toen 'ie een tijdje de trein naar z'n werk op Amsterdam Science Park nam, maar dat was dan vanuit Dordrecht wel met overstap naar Muiderpoort en daar de bus :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Oud forumgebruiker

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door Oud forumgebruiker »

NS-Reiziger schreef:In het rijtje stations onder de vraag "Waarom daar dan ook niet?" komt bij mij De Vlugtlaan op. Dat ding is immers afgebroken -het gedrocht van een Hemboog wordt ervoor verweten- maar was net zo nutteloos.
Onzin, toen de ringmetrolijn (lijn 50) er nog niet was, bediende dit station zowel de stadsdelen Slotermeer als Bos en Lommer (in minder maten ook Geuzenveld). Heb er destijds in elk geval veelvuldig gebruik van gemaakt. Later, toen enkel de s3900 er nog stopte, minder.

Als we dan toch op de RER-toer gaan: Ik zie wel wat in Amsterdam van Galenstraat (verbinding met Den Haag Centraal d.m.v. de nieuwe Sprinter 13900 Asd-Gvc) en Amsterdam Riekerpolder.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door Bart »

Vinny schreef:Meer een inhoudelijke reactie: Ik mis in de regio Amsterdam een goed uitgebouwd 'Résau Express Regional'. Halteafstanden van ongeveer 1 kilometer zie je in het Roergebied, in het Ile-de-France en in iedere zichzelf respecterende metropool, alleen in Nederland is dat niet in te passen omdat Sprinters eigenlijk een niveau hoger in de hierarchie staan. Overigens zou een regionaal spoorwegnetwerk met metro- of sneltramverbindingen ook ideaal zijn om Aalsmeer en Uithoorn eindelijk het OV te geven waar behoefte aan is.
Hoe ver wil je dan eigenlijk gaan met zo'n systeem rond Amsterdam? Wat betreft een RER hebben we volgens mij niet veel meer nodig. Even met de klok mee:
  • Uitgeest, 4x per uur een sprinter naar Amsterdam, gemiddelde rijtijd tussen stations 3 à 4 minuten.
  • Purmerend, in de spits meer dan 60 snelbussen per uur naar Amsterdam, buiten Amsterdam over vrije busbaan, daarbuiten ook 4 à 16 bussen per uur.
  • Edam, in de spits zo'n 20 bussen per uur naar Amsterdam, voor een groot deel over vrije busbaan, daarbuiten ook 4 à 8 bussen per uur.
  • Almere, 8x per uur naar Amsterdam of Amsterdam-Zuid, hier zijn niet echt meer mogelijkheden voor nieuwe stations.
  • Hilversum, 4x per uur een stoptrein naar Amsterdam of Amsterdam-Zuid, ook nauwelijks meer mogelijkheden voor nieuwe stations.
  • Abcoude, 2x per uur een stoptrein naar Amsterdam, in de spits 4x per uur.
  • Amstelveen, sneltram.
  • Uithoorn en Aalsmeer: niet veel goeds...
  • Hoofddorp, 6x per uur een trein naar Amsterdam of Amsterdam-Zuid, verder nog diverse bussen waaronder de Zuidtangent.
  • Haarlem, 6x per uur een trein naar Amsterdam.
Abcoude heeft de minste stoptreinen per uur, maar vanaf Holendrecht rijdt deze stoptrein alweer parallel aan de metro. Dan zou je alleen voor inwoners van Abcoude en Breukelen extra stoptreinen moeten laten rijden.
Alleen Uithoorn en Aalsmeer zouden een grote verbetering kunnen zien, maar daarvoer hoef je bijvoorbeeld alleen de sneltram naar Amstelveen door te trekken.

Halteafstanden van 1 km zijn, ten slotte, wel nuttig in grote bebouwingen waar de spoorlijnen kriskras doorheen lopen, maar dat lijkt me niet het geval bij de spoorlijnen rond Amsterdam. Ook Amsterdam zelf is gewoon te klein om zulke halteafstanden te rechtvaardigen. Het scheelt toch niets of je in plaats van 3 minuten 2 minuten moet fietsen naar het station?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door JWM »

Die dichte bebouwingen zijn er in Amsterdam wel degelijk, daarom zijn er naast of tussen die spoorlijnen ook metrolijnen neergekwakt. Deze zijn helaas totaal niet geïntegreerd in het stadsgewestelijke vervoer. Holendrecht - Centraal is bijvoorbeeld per trein zelfs langzamer dan de metro terwijl de metro veel meer stations aandoet zoals het drukke Weesperplein of Waterlooplein. Wat mij betreft kan de trein(/lightrail) vanaf Abcoude doorrijden naar centraal door de Oostlijntunnel.
Op de stoptreinstations wordt in de Amsterdamse regio nergens een frequentie hoger dan 4x/u aangeboden. Dat is een interval van een kwartier dus een gemiddelde wachtijd van 7,5 minuut. Dat is een vrij fors aandeel voor verplaatsingen met een reistijd van 10 á 20 minuten.
Bart schreef:Halteafstanden van 1 km zijn, ten slotte, wel nuttig in grote bebouwingen waar de spoorlijnen kriskras doorheen lopen, maar dat lijkt me niet het geval bij de spoorlijnen rond Amsterdam. Ook Amsterdam zelf is gewoon te klein om zulke halteafstanden te rechtvaardigen. Het scheelt toch niets of je in plaats van 3 minuten 2 minuten moet fietsen naar het station?
Over 1 kilometer fiets ik langer dan 1 minuut, en zeker in stedelijk gebied. Daarnaast is het aandeel fietsers aan de "bestemmingszijde van de verplaatsing" sowieso erg laag te noemen.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door Ruben »

Ik zou liever een ontvlechting van het metronet icm een frequentieverhoging zien dan nog meer van dat soort uitlopers van 'metro'lijnen. Op die wijze kan je Abcoude precies die frequentie toebedelen die het nodig heeft en met een overstap op bijv. Holendrecht zorgen voor een frequente verbinding naar de metrostations. Duidelijker, maar vooral robuuster.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door Bart »

JWM schreef:Die dichte bebouwingen zijn er in Amsterdam wel degelijk, daarom zijn er naast of tussen die spoorlijnen ook metrolijnen neergekwakt.
De bebouwing is er wel, maar de spoorlijnen zijn er niet. Er is alleen een ringlijn. Een Noord-Zuidlijn of een Oost-Westlijn, hetzij treinspoor, hetzij metrospoor, heeft zin, maar lukraak stations bijplaatsen helpt maar heel kleinschalig.
JWM schreef:Op de stoptreinstations wordt in de Amsterdamse regio nergens een frequentie hoger dan 4x/u aangeboden. Dat is een interval van een kwartier dus een gemiddelde wachtijd van 7,5 minuut. Dat is een vrij fors aandeel voor verplaatsingen met een reistijd van 10 á 20 minuten.
En een ophoging naar 8 treinen per uur betekent een gemiddelde wachttijd van 3,75 minuut. Zal deze reistijdverkorting van amper 4 minuten opwegen tegen de extra kosten voor materieel, personeel en infrastructuur? Denk het niet. En als we toch met minuten bezig zijn, Amsterdam Sciencepark gaat die reistijd nog eens onnodig verhogen voor veel meer mensen dan die enkeling die daar instapt. Je kunt beter de instappen bundelen, zoals op een ov-knooppunt als Amsterdam Amstel.
JWM schreef:Over 1 kilometer fiets ik langer dan 1 minuut, en zeker in stedelijk gebied. Daarnaast is het aandeel fietsers aan de "bestemmingszijde van de verplaatsing" sowieso erg laag te noemen.
Er zijn inderdaad maar weinig mensen die de fiets meenemen om naar hun eindbestemming te fietsen. Dus die gaan daar lopen of met bus of tram. Om al die RER-haltes van onderliggend ov te voorzien, zul je om de kilometer een buslijn de spoorlijn moeten laten kruisen. In de praktijk wordt hier nauwelijks gebruik van gemaakt, omdat de mensen liever bij een busstation uitstappen. Vandaar kunnen ze immers een veel groter gebied bereiken. Vanaf het Amstelstation kun je op een boel bussen overstappen, vanaf haltes als Sciencepark op 0 à 1. Oftewel: deze stations worden voornamelijk gebruikt door mensen die gaan lopen naar het station. En omdat het een ringlijn is, ver buiten de meeste wijken, trek je daar weinig klanten mee.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door JWM »

De grote winst in het verdichten van het aantal stations zit hem dan ook vooral in het verkorten van het voor- en natransport. Een halte als Sciencepark bijvoorbeeld heeft juist als groot voordeel dat er helemaal geen aansluitend openbaar vervoer meer nodig is.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door Bart »

Het gaat om één ringlijn waar al het spoorvervoer over rijdt. Omdat er geen spoorlijnen dwars door het centrum lopen zijn er maar weinig spoorgebruikers die op hun bestemming kunnen komen door uit te stappen op de ringlijn. De meeste mensen zullen bus of tram moeten gebruiken, en dat kan het beste op ov-knooppunten als Amstel en Bijlmer. Ook al leg je op de hele ringlijn om de kilometer een spoorweghalte, dan nog ontsluit je daarmee een bijzonder klein gebied. Het natransport van het handjevol personen dat op die stations uitstapt duurt korter, maar de totaalreis van de meeste mensen zal veel langer duren omdat ze toch nog moeten overstappen.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door JWM »

Stations als Amstel en Bijlmer moeten het lang niet alleen hebben van hun overstapfunctie, maar vooral van de vele bestemmingen die op loopafstand te bereiken zijn. Een hoge dichtheid van stations is natuurlijk alleen nuttig als er in de directe omgeving van deze stations ook veel herkomsten en bestemmingen liggen. Het maakt in deze ook niets uit of deze grotere bebouwingsdichtheden aan de rand van de stad of midden in het centrum liggen. Teleport en Zuidas liggen bijvoorbeeld bepaald niet in het centrum maar zijn toch voor veel mensen belangrijke bestemmingen ondanks dat ze aan "de ring" liggen. Het Sciencepark wordt bijvoorbeeld nog veel verder uitgebreid waardoor het aantal studenten en medewerkers nog flink gaat oplopen en er komen ook veel woningen voor studenten bij.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door Suus »

Het mooie van het Amstelstation en Bijlmer Arena is dat ze zowel een hoop bestemmingen in de buurt hebben (veel grote hoofdkantoren), plus dat er goede bus, metro- (en tram)verbindingen zijn naar verder gelegen buurten. Science Park zit nu op 4 minuten van Muiderpoort en 10 minuten van Amstel, en in de Watergraafsmeer zit je bijna direct tot 10 minuten bij een treinstation, en binnen 20 minuten bij het Centraal.

Hoe meer woningen voor studenten je bij het Science Park bouwt, hoe nuttelozer het wordt overigens. Er komen dan meer studenten direct op het terrein te wonen, die het station doordeweeks niet nodig hebben. Voor het massale studentenvervoer op maandag en vrijdag heb je dan niet een extra station nodig.

@Reiziger: Er zijn meer dan genoeg inwoners van de deelgemeente Alexander die voor Amsterdam de s4000 nemen, omdat de metro daar op aansluit. Gouda en overstappers uit Boskoop/Waddinxveen gaan met de s4000, en Bodegraven heeft ook een reisadvies met de s4000, inclusief aansluitende dorpen van Reeuwijk. Dorpen in de Zuidplas worden ook naar de s4000 gestuurd. Gouda heeft voor een station in Zuid-Holland bijzonder veel achterland, vergis je daar niet in :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door Daniel »

Bee schreef:@Reiziger: Er zijn meer dan genoeg inwoners van de deelgemeente Alexander die voor Amsterdam de s4000 nemen, omdat de metro daar op aansluit. Gouda en overstappers uit Boskoop/Waddinxveen gaan met de s4000, en Bodegraven heeft ook een reisadvies met de s4000, inclusief aansluitende dorpen van Reeuwijk. Dorpen in de Zuidplas worden ook naar de s4000 gestuurd. Gouda heeft voor een station in Zuid-Holland bijzonder veel achterland, vergis je daar niet in :wink:
Tja, maar dan heb je dus nog alleen het gebied rondom de lijn Rotterdam - Gouda waarvoor de s4000 bruikbaar is. Precies wat ik al schreef dus :wink: De rest van Zuid-Holland, waar toch echt meer mensen wonen als in het groene hart, heeft via Centraal een snellere verbinding :wink: De stoptreinstations in Zuid-Holland-Zuid hebben überhaupt geen aansluiting op de s4000 (17 minuten overstaptijd!) en als je vanuit Dordrecht via Amsterdam Centraal al sneller op -Amstel bent dan ben je dat vanuit de richting Delft al helemaal.
Conclusie: de s4000 heeft alleen zin (in reistijd) voor het achterland waar 'ie zelf doorheen rijdt, maar absoluut niet van omliggende gebieden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door Reiziger Delft »

Probleem wat men vergeet is echter dat met alle kleine stations, het lange afstandsverkeer enorm in de knel komt te zitten. Er zijn op dit moment bijna geen 4-sporige baanvakken rond Amsterdam, op enkele korte stukjes na. In Parijs zijn er voor TGV en Corail overal aparte sporen, naast de RER-sporen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door Vinny »

NS-Reiziger schreef:Ik zou liever een ontvlechting van het metronet icm een frequentieverhoging zien dan nog meer van dat soort uitlopers van 'metro'lijnen. Op die wijze kan je Abcoude precies die frequentie toebedelen die het nodig heeft en met een overstap op bijv. Holendrecht zorgen voor een frequente verbinding naar de metrostations. Duidelijker, maar vooral robuuster.
Ik heb een grafhekel aan ontvlechting. En het is ook niet nodig: in Napels rijdt zelfs de EuroCity gedeeld met de metro tussen Mergelina en het Piazza Garibaldi...; zo kan het dus ook :D
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door Ruben »

Vinny schreef:Ik heb een grafhekel aan ontvlechting. En het is ook niet nodig: in Napels rijdt zelfs de EuroCity gedeeld met de metro tussen Mergelina en het Piazza Garibaldi...; zo kan het dus ook :D
Ja, die sneltreintjes houdt men hier maar mooi op de sporen waar het hoort. Een resultaat als in een metrofrequentie van 8 minuten is nou niet echt iets waar ik de vlag hiervoor uithang. Ontvlechting + elke 3-4 minuten verslaat dat.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 50 gasten