(BTM) OVer je reiservaringen in juni 2009
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juni 2009
Dus in één rij poortjes op Duivendrecht en Amstel zijn er dus verschillende soorten poortjes tussen van zowel het GVB als van NS? Op Bijlmer/ArenA hebben ze overigens bij de ingangen van het station al aangegeven met logo's welke rij poortjes je daar moet hebben en staan ze redelijk los van elkaar.
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juni 2009
Bij Amstel staan er tweer rijen poortjes naast elkaar, en bij Duivendrecht staat helemaal beneden, naast de bustunnel ook één rij poortjes, van beide vervoerders. Bij de dorpsuitgang van Duivendrecht weet ik het niet, daar kom ik nooit. Maar in het slechste geval moet je dus inchecken bij de NS, weer uitchecken en dan weer inchecken bij het GVB.
Overigens zijn op Bijlmer alle poortjes buiten dienst gesteld, en staat er duidelijk dat je gebruik moet maken van de gele scanners op paaltjes.
Overigens zijn op Bijlmer alle poortjes buiten dienst gesteld, en staat er duidelijk dat je gebruik moet maken van de gele scanners op paaltjes.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juni 2009
Eigenlijk is het uberhaupt al belachelijk dat je verschillende soorten chipkaartpoortjes hebt voor GVB en NS. Een systeem als de OV-chipkaart zou gewoon in staat moeten zijn om te bedenken dat je een NS-reis hebt gemaakt tussen twee NS-stations (buiten Amsterdam) en een GVB-reis als je op een metrostation weer uitcheckt. Als je dan toevallig de trein neemt tussen twee Amsterdamse metrostations kan ook prima het GVB-tarief berekend worden, dat gebeurt nu ook al (in de vorm van strippenkaarten en sterabonnementen). Twee verschillende poortjes is gewoon een technocratische misser
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juni 2009
Dus op Amstel en Duivendrecht gaat het feitelijk om één rij poortjes waarvoor de ene helft voor GVB en de andere helft voor NS reizigers bedoeld is. Leg dat maar eens uit aan ome Jo of tante Truus. Onhandig ook omdat je dus voordat je het perron opgaat moet kiezen of je met metro of trein gaat in een gebied waar metro en trein grotendeels parallel lopen. (tenzij je op het perron nog even fanatiek wil gaan in- en uitchecken bij een van de vele paaltjes aldaar...)
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juni 2009
Aangezien de hectometertarieven overal zullen verschillen, zal óf het GVB-tarief óf het NS-tarief tussen bv. Asb en Asd het goedkoopste zijn. Gevolg bij het eerste: iedereen uit de richting Ut stapt in Asb snel uit, checkt daar uit en weer in bij een metro-chipding op het perron, om vervolgens op GVB-tarief naar Asd te gaan. Gevolg bij het tweede: iedereen uit Amsterdam-ZO die per metro naar het centrum gaat checkt in Asb snel uit en weer in bij een NS-apparaat om op NS-tarief naar Asd te gaan...Geert schreef:Als je dan toevallig de trein neemt tussen twee Amsterdamse metrostations kan ook prima het GVB-tarief berekend worden
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juni 2009
Dat *iedereen* zal wel onwijs meevallen; hooguit een handjevol reizigers. Het verschil in ritprijs zal op die afstand niet enorm groot zijn (hooguit enkele tientallen centen). Daarnaast is (bewust) verkeerd inchecken dom; bij controle kan alsnog blijken dat je niet over een geldig vervoerbewijs beschikt.
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juni 2009
Toch, ze moeten die tarieven gewoon gelijktrekken. Als je kijkt op de schaal van één persoon en één rit is het niet zo veel, maar het kan wel oplopen op bedrijfsschaal.Chauf21 schreef:Dat *iedereen* zal wel onwijs meevallen; hooguit een handjevol reizigers. Het verschil in ritprijs zal op die afstand niet enorm groot zijn (hooguit enkele tientallen centen).
Maar het is dus wel een geldig vervoerbewijs als je, zoals Geert voorstelt, op GVB-tarief met de trein mee mag. Bovendien is het dan ook nog eens makkelijk om zo'n vervoerbewijs op je kaart te laden, i.t.t. de strippenkaart.Chauf21 schreef:Daarnaast is (bewust) verkeerd inchecken dom; bij controle kan alsnog blijken dat je niet over een geldig vervoerbewijs beschikt.
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juni 2009
En hoe zit het dan met 'luxere' OV-bussen, zoals Q-liners en dergelijke? Is tariefdifferentiatie daar wel wenselijk?Bart schreef:ze moeten die tarieven gewoon gelijktrekken. Als je kijkt op de schaal van één persoon en één rit is het niet zo veel, maar het kan wel oplopen op bedrijfsschaal.
Ok, wanneer beide tarieven in beide vervoermiddelen gelden, heb je inderdaad een punt. Maar de OV-chipkaart lijkt mij bij uitstek geschikt om die regel af te schaffen ;)Bart schreef:Maar het is dus wel een geldig vervoerbewijs als je, zoals Geert voorstelt, op GVB-tarief met de trein mee mag. Bovendien is het dan ook nog eens makkelijk om zo'n vervoerbewijs op je kaart te laden, i.t.t. de strippenkaart.
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juni 2009
Hmm, je hebt er wel gelijk in dat daar andere tarieven gelden. Maar bij een bus kun je dan ook makkelijker controleren in wat voor bus iemand stapt, omdat de chipkaartlezers daar gewoon in het voertuig zelf zitten. (Kun je eventueel ook korting geven als er een Citaro in een Interliner-omloop terechtkomt ) Bij Amsterdam Amstel chip je voordat je op het perron komt en kun je zodoende op het perron nog een keuze maken tussen metro en trein.Chauf21 schreef:En hoe zit het dan met 'luxere' OV-bussen, zoals Q-liners en dergelijke? Is tariefdifferentiatie daar wel wenselijk?
Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juni 2009
Hoe komt het tariefsysteem voor abonnementen in het stads en streekvervoer met de OV-Chipkaart er eigenlijk uit te zien? Blijt het zonesysteem met de sterabonnementen daarvoor in werking? En zo ja, vervalt dan dus de mogelijkheid om binnen het geldigheidsgebied met een sterabonnement in de trein te reizen?
(en dit heeft weinig meer met een reiservaring in bus, tram of metro in juni 2009 te maken)
(en dit heeft weinig meer met een reiservaring in bus, tram of metro in juni 2009 te maken)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten