Station Amsterdam Science Park

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door Vinny »

Ik vind eens per 8 minuten een prima frequentie eerlijk gezegd. Hoewel ik op zondag wel eens 20 minuten heb moeten wachten en tot mijn grote verbazing bleek de voorrijdende metro vrijwel geheel leeg te zijn. Hoe anders was het de dag erna, de eerste werkdag na de schoolvakantie. Ik kon mijn koffers bijna niet de metro in krijgen...

- mooie vakanties waren dat //off topic.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door Fles »

koffers :neg:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door Vinny »

Tja ik moest gewoon naar huis. Ik had maandagmiddag het vliegtuig... :oops:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door Geert »

Bee schreef:Hoe meer woningen voor studenten je bij het Science Park bouwt, hoe nuttelozer het wordt overigens. Er komen dan meer studenten direct op het terrein te wonen, die het station doordeweeks niet nodig hebben. Voor het massale studentenvervoer op maandag en vrijdag heb je dan niet een extra station nodig.
Net alsof studenten doordeweeks hun crib niet uitkomen om andere mensen te bezoeken, of om bijvoorbeeld naar hun stage, bijbaan e.d. te gaan. Stations en bushaltes in de buurt van studentenwoningen zijn eigenlijk altijd wel redelijk goed bezocht is mijn ervaring; het zal in ieder geval niet leiden tot minder reizigers voor Amsterdam Science Park.
Reiziger Ddrs schreef: Tja, maar dan heb je dus nog alleen het gebied rondom de lijn Rotterdam - Gouda waarvoor de s4000 bruikbaar is. Precies wat ik al schreef dus :wink: De rest van Zuid-Holland, waar toch echt meer mensen wonen als in het groene hart, heeft via Centraal een snellere verbinding :wink: De stoptreinstations in Zuid-Holland-Zuid hebben überhaupt geen aansluiting op de s4000 (17 minuten overstaptijd!) en als je vanuit Dordrecht via Amsterdam Centraal al sneller op -Amstel bent dan ben je dat vanuit de richting Delft al helemaal.
Conclusie: de s4000 heeft alleen zin (in reistijd) voor het achterland waar 'ie zelf doorheen rijdt, maar absoluut niet van omliggende gebieden.
Ook vanaf Rotterdam Centraal is de s4000 sneller (1:06 tegenover 1:11 met de s2100 en overstappen in Asd). Rotterdam Centraal heeft wel een redelijk achterland dunkt me. Ik neem in ieder geval altijd de s4000 als ik van Rotterdam naar A'dam Amstel wil ;)
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door Chauf21 »

Geert schreef:
Reiziger Ddrs schreef:Tja, maar dan heb je dus nog alleen het gebied rondom de lijn Rotterdam - Gouda waarvoor de s4000 bruikbaar is. Precies wat ik al schreef dus :wink: De rest van Zuid-Holland, waar toch echt meer mensen wonen als in het groene hart, heeft via Centraal een snellere verbinding :wink: De stoptreinstations in Zuid-Holland-Zuid hebben überhaupt geen aansluiting op de s4000 (17 minuten overstaptijd!) en als je vanuit Dordrecht via Amsterdam Centraal al sneller op -Amstel bent dan ben je dat vanuit de richting Delft al helemaal.
Conclusie: de s4000 heeft alleen zin (in reistijd) voor het achterland waar 'ie zelf doorheen rijdt, maar absoluut niet van omliggende gebieden.
Ook vanaf Rotterdam Centraal is de s4000 sneller (1:06 tegenover 1:11 met de s2100 en overstappen in Asd). Rotterdam Centraal heeft wel een redelijk achterland dunkt me. Ik neem in ieder geval altijd de s4000 als ik van Rotterdam naar A'dam Amstel wil ;)
En met jou vele anderen (mijzelf incluis ;)); in de spitsen kunnen instappers tussen tussen Gouda/Woerden en Amsterdam een zitplaats wel op hun buik schrijven. Niet ongebruikelijk is het dat zelfs de gangpaden helemaal vol staan...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door Suus »

Klopt, de s4000 is in de spits volledig volgepropt, vooral Bijlmer en Amstel zijn stations die een hoop in/-uitstappers lokken door de kantoorparken/studenten van de UvA/HvA die niet in Amsterdam wonen. Al is de s2100 in de spits tussen Leiden en Schiphol ook een volprop-express.

Vanuit de s4000 uit het zuiden naar het Science Park kan er beter al bij Amstel uitgestapt worden, daar is het andere eindpunt van de buslijn van/naar het Science Park, scheelt ook weer 2/3 minuten in de trein, bovendien rijden er meer (gelede) bussen vanaf Amstel dan vanaf Muiderpoort.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door Daniel »

Tja, maar zoals ik al schreef zijn dat dus nogsteeds reizigers uit het directe achterland. Van verder naar het zuiden vanaf Rotterdam kan je een aansluiting op de s4000 wel vergeten: die is er niet (alleen voor Dordrecht nog vanuit de IC, maar da's nog niet het snelst dan)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door Milco »

k snap niet waarom de 4600 serie wél op Science Park gaat stoppen, en de 5800 serie niet.
Waarom zou de 5800 serie er niet kunnen stoppen? Dat kan toch gewoon, lijkt mij?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door Raymond »

De machinist kan altijd wel remmen en dus stoppen op Science Park. Alleen is het dusdanig krap met de twee sporen daar dat dit met de 5800 niet mogelijk is zonder achteropkomende treinen te vertragen en een domino-effect te creëren aan vertragingen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door Vinny »

Er horen helemaal geen treinen te stoppen op het Science Park, het is nou net een stukje waarbij er lekker door getuffeld kan worden naar Diemen. Het is net zo zinloos als station Holendrecht, dat immers met de metro al perfect te bereiken is. Wat mij betreft had er gewoon een S-bahn netwerk rondom Amsterdam gelegen dat prima in staat is om deze 'station's' te verbinden en had de regiotrein (de sprinter dus) gewoon wat meer stations kunnen overslaan.
Laatst gewijzigd door Vinny op ma 13 jul 2009, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Er horen helemaal geen treinen te stoppen op het Science Park, het is nou net een stukje waarbij er lekker door getuffeld kan worden naar Diemen. Het is net zo zinloos als station Holendrecht, dat immers met de metro al perfect te bereiken is.
Dat was niet de vraag.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door Caspar »

Blijven de vertrektijden vanuit Amsterdam hetzelfde per serie als nu? Dan kan naar Diemen in ieder geval wel gestopt worden lijkt me. Naar Amsterdam zit met de huidige tijden de t3900 dicht achter de t5800, dan past een stop niet meer. Of er moet heil gevonden worden in de nieuwe sprinters?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door Wubbo »

De s4600 gaat vertrekken om .18/.48; de s5800 om .03 en .33. De s5800 zit 2 minuten achter de s3900 en kan dus niet eerder weg zonder knoop Weesp te frustreren. Aankomsttijd van de nieuwe 4600 in Amsterdam trouwens: .11 en .41.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door Caspar »

Ja maar de andere kant op, naar Centraal, zou die stop zoals het nu is dus wel in de weg zitten, vlak voor de t3900. Ik vroeg me meer af of dat vanaf volgend jaar niet meer het geval is.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door Wubbo »

Mja, mijn uitdrukkingsvaardigheid is niet optimaal vandaag ;-)

In ieder geval is en blijft de treinopvolging s5800 - s3900 vv in Amsterdam 2 minuten (in beide richtingen dus) en aangezien ook de knoop Weesp vast ligt kun je én niet eerder weg uit/later aankomen in Amsterdam met je s5800 én niet later aankomen in/eerder weg uit Weesp met dat ding. Kortom: voor een stop van de s5800 in Amsterdam Science Park is nu geen ruimte.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door Milco »

Maar als de 3900 te dicht na de 5800 komt, kan de 5800 dan in Weesp niet wachten tot de 3900 is gepasseerd, dus bijvoorbeeld om 17 en 47 over het hele uur van Weesp vertrekken? (De 3900 serie passeert Weesp om 15 / 45 over het hele uur.)
Je staat wel lang stil in Weesp met de 5800 serie, maar je kan dan wel met serie 5800 in Science Park stoppen.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door Ruben »

Als dat ook nog eens ingevoerd wordt ontgaat mij het voordeel van een station Science Park nogal.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door Wubbo »

Vertrek .17 is +10 ten opzichte van nu. Aankomst wordt dan +12 (want je hebt een extra stop) en dan rij je de s1500 weer in de weg (aankomst om .01/.31; met je s5800 kom je dan aan om .04/.34). Lukt dus ook niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door Suus »

De eerste stukken van het perron zijn reeds aanwezig, en zijn ook al voorzien van belijning :shock:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door Caspar »

Waar ligt dat station precies? Laatste keer dat ik naar Weesp ging (2 weken terug) meende ik nog nergens iets gezien te hebben, maar kan natuurlijk ook overheen hebben gekeken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door Suus »

Het ligt tussen Muiderpoort en Diemen, ten hoogte van de tunnel van de Kruislaan: http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=52.35 ... 5&t=h&z=17
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door Oud forumgebruiker »

Bee schreef:De eerste stukken van het perron zijn reeds aanwezig, en zijn ook al voorzien van belijning :shock:
Ja, ik zag het vorige week (woensdag) ook al liggen ja :) Beetje Zaandam Kogerveld / Purmerend Weidevenne / Krommenie-Assendelft achtig perron :neg: :( .
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door JWM »

Zijn er ook ergens impressies beschikbaar van dit station? Of krijgen we hier ook een low-budget halte zoals Holendrecht. Stations als Weidevenne en Krommenie-Assendelft zien er trouwens wel ok uit wat mij betreft.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door Suus »

Holendrecht is (nog steeds) niet voltooid volgens mij, of zijn die CBS-bushokjes echt de bedoeling van het plan?

Bij Science Park is een voorpleintje met bomen geplanned, twee perrons met trap en lift. En volgens Projectbureau Zuidoostlob komt er op het perron ook een overkapping. Zie http://www.zuidoostlob.amsterdam.nl/bij ... 090708.doc voor meer informatie. Impressies zijn nergens te vinden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Station Amsterdam Science Park

Bericht door JWM »

Ze hadden station Holendrecht ook kunnen integreren in het metrostation. Dus 2 eilandperrons met aan de ene kant metro en aan de andere kant trein. Aan het toenmalige metrostation zou toch niet veel verloren zijn gegaan. De euro's moesten toen zeker naar de oversized kap bij de hemboogperrons :mrgreen:

Trouwens, Iemand enig idee waarom ze op Bijlmer de crossplatform overstap Metro <> Trein hebben weggehaald :shock:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten