OVer je OV-Chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Gekko123 »

Zoiets had ik een keertje bij de CiCo bij de voorste deur in een GTL van de HTM. Op het display stond toen juist UIT OK W2 of iets in die richting. Heb dat toen gemeld aan de bestuurder die er bij de eerstvolgende halte toen een sticker op plakte dat de betreffende CiCo defect was.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door dennistd »

Daniel schreef:Toch knap onhandig wat ik vanmiddag had in Utrecht: een bus waarin de cico bij de instapdeur was vastgelopen op een "IN OK GR" melding maar op zich helemaal niks deed. Waren toch wel wat reizigers in de war door het ontbreken van een geluidssignaal terwijl er wel een OK-melding op het display stond.
Daar hanteer ik dezelfde oplossing voor als met een defecte cico: aangezien instappers je toch niet horen als je zegt dat ze achter in moeten checken hang ik meestal mijn jas er overheen. Dan hebben ze vanzelf door dat er iets mee aan de hand is en doen ze een oortje uit :mrgreen:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daniel »

De chauffeur die ik vandaag trof had een bui van laat die reizigers maar proberen in te checken tot ze een ons wegen en verwees ze nieteens naar achteren, sterker nog, die man zei geen woord.
Dat werd in mijn geval dus maar een stukje grijs rijden. Ritje had ik via m'n abonnement toch al betaald en U-OV controleert nooit op dat stukje.
(In Amersfoort zou ik dat nu niet meer proberen: heb hier afgelopen maand meer controleurs actief gezien dan in 6 jaar bij Connexxion)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Suus »

Ik bestelde vandaag een nieuw abonnement bij NS, en blijkbaar kan je sinds kort ook abonnementen per jaar betalen, al zag ik geen extra betaalkorting. -o-
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daniel »

Per jaar betalen kon altijd al toch? De korting schijnt tegenwoordig in de prijs verwerkt te zitten: toen ik over moest naar TrajectVrij werd althans aangegeven dat er voortaan geen korting meer bij jaarbetaling werd gegeven maar dat dat kortingspercentage voortaan in het bedrag per maand verwerkt zat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door huibf »

Nou nee.
Die 4% korting die je eerst kreeg vooruitbetaling is niet in de korting verwerkt van de jaarprijs.
Wat ze wel hebben gadaan is de losse maandprijzen voor een JTK omhoog gedaan (je krijgt buiten de reizen om korting) zodar het lijkt of de JTK goedkoper is geworden.

Die 4% korting die je niet meer krijgt is opgegaan aan de kosten van 'betalen achteraf' als je reist buiten je traject.

Overigens compenseer ik de korting die ik niet krijg door af en toe op stukken buiten mijn JTK niet uit te checken en dus 1 cent betaal.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Suus »

Wel heb ik ooit. De nieuwe chipkaart is naar een verkeerd adres gestuurd omdat NS na de bestelling van het abonnement "automatisch" het bezorgadres heeft gecorrigeerd. De kaart is direct aan mijn klantnummer gekoppeld omdat het e-mailadres werd herkend.

Oja, de NS-klantenservice lukt het nog steeds niet om mijn adres te wijzigen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door diederickx »

Je kunt niet ontkennen dat er systeem in de waanzin zit.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Suus »

Ja, er zijn dus computers die voor intelligent moeten doorgaan en mij ondertussen op hoge kosten jagen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Vinny »

De computer is net zo slim als de organisatie voor welke deze wordt ingezet...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door diederickx »

:N Volgens mij treft de computers geen blaam. Er zit denkelijk een fout in een postcodetabel. Herstel daarvan is mensenwerk, organisatie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Suus »

Als ik een adreswijziging doorgeef en de computer meldt mij dat het adres niet gevalideerd kan worden, dan kan ik daar tot zekere hoogte mee leven. Dan voer ik het adres van mijn ouders in. Het is niet praktisch, want die wonen 40 minuten met de trein van mij vandaan, maar akkoord.

Het wordt wat anders als ik een adreswijziging doorgeef, de computer zegt OK maar past daarna zonder mij te informeren zelf de postcode aan. Gevolg, ik woon volgens NS niet op de Appeltaartweg maar op de Appeltaartdijk. Niet dat ik daar ooit gewoond heb, maar dat boeit blijkbaar niet.

Aangezien op die Appeltaartdijk mijn huisnummer niet zonder toevoegingen bestaat, kon ik vanavond drie huizen langs (gevolg: één baby uit zijn/haar slaapje en één zeer boze mevrouw die dacht dat ik een veel te late ADSL-monteur was) met de vraag of iemand daar mijn chipkaart had gekregen. Wat niet het geval was...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daniel »

Dat systeem van NS is ook gewoon zo dom als wat. Nou blijft het bij jou beperkt tot een postcode, het heeft bij mij ooit straat, huisnummer, postcode, woonplaats en telefoonnummer doodleuk teruggewijzigd. Blijkbaar kan dat systeem ook niet tegen kinderen die op zichzelf gaan wonen :P
Gelukkig merkte ik het toen wel tijdig waardoor het weer hersteld was voordat er een nieuwe OV-chipkaart opgestuurd werd, anders had ik die anderhalf uur verderop mogen ophalen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Suus »

Ik heb woensdagavond eindelijk mijn chipkaart met abonnementen ontvangen.

Ik moet zeggen, het siert de NS klantenservice wel dat met één bericht via Facebook Messenger akkoord werd gegeven voor een terugbetaling van alle gemaakte reiskosten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Vinny »

Ik heb vorige week iets heel bijzonders meegemaakt, namelijk ik wilde een overgangsproduct naar de eerste klas op mijn chipkaart zetten. Ik hoefde er niet voor te betalen, maar bij het inchecken bleef de kaart aangeven dat ik 2e klas had. Bij het uitchecken werd ineens toch de klasseovergang geactiveerd. Ja, toen had ik er niets meer aan. Vandaag de klantenservice gesproken. Die konden niets meer zeggen dan dat het klopte wat ik hen vertelde maar dat ze het zelf ook vreemd vonden...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Suus »

Klassewissels worden helaas nooit getoond bij het in- en uitchecken bij NS, blijkbaar te ingewikkeld. In de tijd dat de ICD-toeslag nog verschillende prijzen had voor de 1e en 2e klas herkende dat paaltje de klassewissel dan wel weer :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Hainje »

Had laatst ook zo'n klassewissel van NS Extra, op het schermpje van de CiCo stond i.d.d. ook tweede klasse. De conducteur gaf echter geen kick, ik veronderstel dat het dus wel correct wordt weergegeven op de handheld.
🍉
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daelea »

Voor zover ik het snap, wordt de klassewissel als extra product op je chipkaart geladen. Je checkt dus gewoon in met je eigen abonnement (product met de hoogste prioriteit), niet met je klassewissel of reizen op saldo (lagere prioriteit). Als de conducteur je chipkaart uitleest, ziet hij/zij dat je een abonnement hebt, en daaronder ziet hij/zij de klassewissel staan. Zo ben ik wel eens in discussie geraakt met een conducteur die alleen naar het eerste product keek, na wat aandringen had hij mijn klassewissel ook gevonden :')
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door bartjemestrom »

Ik heb Weekend Vrij 1e klas maar reis af en toe ook doordeweeks op 2e klas. Dan zet ik klassewissel aan en check ik ook op Klassewissel 2e klas in.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daelea »

Excuus, er lopen twee dingen doorelkaar nu. Een klassewissel wordt wel getoond, een overgangsproduct niet. Met een klassewissel reis je betaald (op saldo of met korting) tijdelijk in een andere klasse (2>1 of 1>2), voor een overgangsproduct betaal je eenmalig om een dag in de eerste klas te reizen met een tweede klas abonnement (dus alleen 2>1).
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door cassie127 »

Hainje schreef:Had laatst ook zo'n klassewissel van NS Extra, op het schermpje van de CiCo stond i.d.d. ook tweede klasse. De conducteur gaf echter geen kick, ik veronderstel dat het dus wel correct wordt weergegeven op de handheld.
Tot dat ik in een Arriva Trein zat met de klassewissel. Die kunnen het weer niet zien.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Chrysa »

Die kunnen het wel zien, maar alleen als transactie dat je het op je kaart geladen hebt, en dat staat gewoon tussen je recente in- en uitchecklocaties. Als je 10x overstapt op een dag gaan ze moeilijk doen ja. :')
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door cassie127 »

Bij mij waren ze (2e transactie die dag) heel erg aan het twijfelen of ik dat echt wel had. Pas toen ik bevestigingen uit de OV-Chipkaart app en mijn mail had laten zien was het goed
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daniel »

Tja, hoort 'ie nou hier of in het lolligheid-topic...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door cassie127 »

Blijf het raar vinden dat het nog steeds mogelijk is om met zo'n foto een kaart aan te vragen
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten