Ardan en Meltrain on Tour: Bruxelles

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Ardan en Meltrain on Tour: Bruxelles

Bericht door Meltrain »

Gisteren zijn Ardan en ik samen naar Brussel geweest. Oorspronkelijk zouden er nog twee anderen mee gaan, maar om uiteenlopende redenen konden zij niet mee en gingen we met ons tweeën.
Dit gaf Ardan wel gelijk de gelegenheid om met de eerste nachttrein Enschede-Schiphol te gaan, uiteraard vanaf Deventer.
Nadat hij nog een rondje Randstad had gemaakt en ik eindelijk van huis ging, kwamen we elkaar rond half 9 tegen op Rotterdam Centraal.
Omdat Benelux t9220 om 8:55 vanaf Rotterdam vertrekt en meereis-korting pas vanaf 9:00 uur geldt, nam ik gewoon een Retour Rotterdam C. Brussel Agglo voor jongeren à €32,80. Over die €1,20 korting die ik met meereis-korting zou krijgen, deed ik niet moeilijk. :wink:
In de trein zag ik echter pas op het kaartje staan dat jongeren-korting ook pas na 9:00 uur geldt. :? Nou ja, voor Dordrecht geen controle gehad, dus er werd ook niet moeilijk over gedaan. Ik ben echter wel benieuwd hoe het daarmee zit!
Na een rit van nog geen 2 uur, kwamen we (zonder vertraging!) aan in Brussel-Zuid. Hier liepen we door het station en gingen aan de achterzijde naar buiten.
Daar stuitten we op deze muur, met daarop allerlei strips van Peyo (o.a. bekend van De Smurfen):
Afbeelding

Op het busstaton stonden bussen van zowel De Lijn als de MIVB:
Afbeelding

vervolgens liepen we het metrostation in om een Dagkaart ‘JUMP’ à €4,50 te halen. Helaas werkte mijn pinpas daar niet, dus moest ik contant betalen.
We stapten in in lijn 6 richting Koning Boudewijn, om via het nieuwe stuk Delacroix - Weststation te rijden en bij laatstgenoemde station over te stappen op metrolijn 5 richting Erasmus, welke helaas met een oude metro gereden werd. Bij de halte Sint-Guido stapten we uit, waarvandaan je een (klein) uitzicht op de stad hebt:
Afbeelding

Bij Sint-Guido komt onder andere MIVB-buslijn 46 naar Moortebeek, met mooi gekleurd lijnnummer:
Afbeelding

Ook buslijn 116 van De Lijn komt er:
Afbeelding

Wij namen echter tramlijn 81 naar Marius Renard, omdat ik altijd al eens wilde weten wat daar is.
Nou, om precies te zijn, is het een eindpunt in het groen onder een snelweg, zoals op deze foto te zien is:
Afbeelding

Na even wachten tot de tram gekeerd was, namen we lijn 81 terug tot de halte Van Beethoven om daar over te stappen op buslijn 75 naar COOVI.
Bus 75 komt aangereden, met helaas links een bestelbusje net ervoor :( :
Afbeelding

Bij het eindpunt COOVI stapten we (uiteraard) uit en liepen naar het gelijknamige metrostation.
COOVI ligt aan lijn 5 en is twee stations voor het eindpunt Erasmus. Eigenlijk wilden we richting Herrmann-Debroux, maar omdat ik geen zin heb om voor die twee stations nog eens terug te komen, zijn we eerst maar richting Erasmus gegaan. :wink: Helaas hadden we ook nu een oude metro.
Bij Erasmus aangekomen stapten we snel over op de metro aan de andere kant van het perron.
Inmiddels hadden we het plan opgevat om bij het Weststation over te stappen op lijn 1, aangezien deze lijn volledig met BOA’s (de nieuwe metro’s) wordt gereden.
Aldus geschiedde en we namen lijn 1 richting Stokkel.
Bij Schuman stapten we uit, omdat Ardan me het gebouw van het Europees Parlement wilde laten zien. Wat een apart, maar wel mooi gebouw is dat, zeg. :O
Schuman is tevens een treinstation, dus hebben we daar even doorgebracht.
De oogst van mijn kant: Een Varkensneus…
Afbeelding

… en een Break:
Afbeelding

Er kwam ook nog een Internationale trein naar Zürich langs vanaf Brussel-Zuid, getrokken dooe een Reeks 20, maar doordat mijn camera moeilijk doet in het donker, heb ik maar niet eens geprobeerd om een foto daarvan te maken.
Hierna gingen we verder met metrolijn 1 naar het eindpunt:
Afbeelding

Zoals jullie op de vorige foto misschien al enigszins zagen, zijn de muren van station Stokkel beschilderd met figuren uit Kuifje. Zo waren ook de ‘geweldige’ detectives Jansen&Janssen er:
Afbeelding

Uiteraard mogen Bobby, Kuifje en Haddock niet ontbreken :wink: :
Afbeelding

Op Stokkel kon ik ook eindelijk eens een BOA vastleggen:
Afbeelding

Vanaf Stokkel wilden we met tramlijn 39 naar Montgomery, omdat lijn 39 over een best steile heuvel rijdt. Helaas was er een tram naar Ban Eik (het andere eindpunt van 39) kapot gegaan, waardoor het nog wel even zou duren, voordat er een tram naar Montgomery zou komen.
De kapotte tram werd inmiddels weggehaald:
Afbeelding

Een klein stukje verderop stond inmiddels een Vierasser uit de 7000-serie. Hiervan wilde ik al een tijdje een foto maken:
Afbeelding

Omdat het dus nog lang kon duren voor er een tram naar Montgomery zou gaan, liepen we maar weer terug naar de metro en gingen terug naar Merode, om over te stappen op lijn 5 naar Herrmann-Debroux. Het traject naar Herrmann-Debroux is wel een leuk stukje, waarbij je eerst langs een spoorlijn rijdt en vervolgens tussen de autoweg. Alleen het eindpunt zelf ligt om vreemde redenen ondergronds.
Bij Herrmann-Debroux komt naast de metro maar één railgebonden vervoermiddel, dus namen we dat maar: tram 94 richting Louiza.
Deze reed met een lagevloerstram uit de 2000-serie en dit was mijn eerste keer in zo’n tram. Ze zijn niet per definitie slecht, maar de Flexity’s zijn toch beter. :P
We stapten uit bij Station Boondaal, omdar op tram 25 over te stappen.
Eerst mocht echter buslijn 41 op de foto:
Afbeelding

Bij Station Boondaal komen ook treinen, dus we besloten om even 5 minuutjes te wachten tot er één kwam. Dat was deze L-trein gereden door een Duikbril:
Afbeelding

Hierna liepen we terug naar de tramhalte om lijn 25 richting Rogier te nemen. Dit was een 7900 (dubbelgelede PCC) en ik vreesde al dat wel eens tot capaciteitsproblemen kon leiden. :(
Het grote nadeel van deze trams bij temperaturen als gisteren, is dat ze geen airco hadden. In het begin viel het wel mee, maar nadat we eerst achter een ‘Buiten Dienst’-tram aan mochten hobbelen en het vervolgens op het prémetro-traject écht druk werd in de tram, was de hitte niet meer uit te houden. Helaas duurde het nog een tijdje voordat we eruit mochten… :(Bij het Noordstation waren we er eindelijk en mochten we na ruim drie kwartier de tram verlaten. Hier bleek ook dat we +20 hadden, want de volgende twee trams zaten er reeds vlak achter.
Nadat ik in de stationshal even wat giraal geld had omgezet in chartaal geld, gingen we met lijn 3 verder naar Rogier.
Op Rogier aangekomen, keken we heel even bij de kopsporen van lijn 25 en 55, om vervolgens metrolijn 6 richting Simonis (Elisabeth) te gaan. Deze metro was echt ontzettend druk en het was nog net geen propwerk. Bij het eindpunt Simonis stapten we uit en gingen even de buurt een beetje verkennen. Helaas was de basiliek al net gesloten, dus gingen we daar niet meer heen.

Wel kon ik een foto maken van het uitzicht vanaf Simonis, hetgeen Ardan me wilde laten zien:
Afbeelding

Ook deze bus kwam langs op weg naar Simonis:
Afbeelding

Na even bedenken wat we het beste konden doen, besloten we om bij Simonis tramlijn 19 naar De Wand te nemen. Ik had eigenlijk verwacht dat dit een onbenullig lijntje was, maar het bleek een drukke lijn met in de spits een 5-minuten frequentie te zijn. :o
Bij De Wand namen we tramlijn 4 naar Esplanade, zodat we dat stukje ook eens gedaan hebben. :wink:
Bij het eindpunt Esplanade moesten we wel overstappen op een andere lijn 4, omdat de tram waarme we kwamen nu als lijn 23/ zou gaan rijden.
Even leek het erop dat onze lijn 4 richting Stalle P met een gelede PCC uit de 7700-serie gereden zou worden, maar gelukkig werd het toch nog een Flexity uit de 3000-serie (met airco 8-) ).
Bij de halte De Brouckère stapten we uit om bij Subway (hoe toepasselijk :wink: ) een broodje te gaan eten. Toen we dat gedaan hadden, liepen we naar de halte Beurs (die een stuk dichterbij bleek) en namen we lijn 3 naar diens eindhalte Churchill. Dit is een erg vreemde rotonde waar je van lijn 3 op lijn 23 en 24 kan overstappen. Uitleggen kan ik het niet, je moet het zelf zien om te begrijpen.
Op Churchill probeerde ik om een Flexity uit de 4000-serie op de foto te zetten, maar met zijn 43 meter lukte dat toch niet helemaal :P :
Afbeelding

Op Churchill staat ook een standbeeld. Als je niet weet van wie dit is, moet je maar eens lezen wat er achter ‘3’ staat :lol: :
Afbeelding

Hierna namen we deze tram terug naar Vanderkindere, omdat we wilden weten hoe de tramlijnen 23 en 24 keren op dit drukke plein. Dit bleek helaas iets minder spectaculair dan we dachten.
Wel kon ik hier (de achterkant van) lijn 4 richting Esplanade op de foto zetten:
Afbeelding

Vanaf de halte van lijn 92 richting Schaarbeek Station heb je ook een mooi uitzicht omlaag:
Afbeelding

Hierna namen we weer lijn 3 richting Noordstation (heerlijk die 6-minuten frequenties :P ) om bij het Zuidstation uit te stappen.
Hier konden we nog snel even wat drinken inslaan, alvorens de t9272 weer terug naar huis te nemen.
Deze vertrok met een paar minuutjes vertraging en tussen Antwerpen en Roosendaal werden het er iets meer, maar het bleef binnen de marge.
In Dordrecht nam ik afscheid van Ardan (die via Rotterdam naar Deventer zou reizen) en had ik uiteindelijk hierdoor sneltrein t2276 naar Rotterdam Lombardijen. Helaas sluit deze op Lombardijen op niks aan wat richting mijn huis gaat, dus besloot ik het laatste stukje te lopen.
Zo kwam ik na een lange en vermoeiende, maar ook zeker erg leuke dag weer thuis.

Voor alle stations, plaatsen en andere aardrijkskundige namen in dit verslag heb ik, met uitzondering van de titel, de Nederlandse schrijfwijze gebruikt.
Laatst gewijzigd door Meltrain op zo 05 jul 2009, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan en Meltrain on Tour: Bruxelles

Bericht door Ardan »

Nou, hier valt niet veel meer aan toe te voegen. We hebben elkaar veel nieuwe dingen laten zien, maar toch zou je eigenlijk minstens twee dagen nodig hebben om al het interessante uit Brussel te halen. Scheelt dat we allebei de Grote Markt, Manneken Pis en het Atomium al eens gezien hadden, dus dat hoefde nu niet meer ;) Helaas snap ik niet hoe je hier foto's kunt plaatsen, dus dat moet ik nog eens uitzoeken.
Ik ga wel een waging pogen uit te leggen hoe tram 3 keert.
Tram 3 eindigt bij de halte Churchill, hetgeen de omroepvrouwenstem uitspreekt als 'Tsjurtsjiieeelle'. Overigens klinkt de afroep in de Flexity zo zwaar depressief dat ik er spontaan zelfmoordneigingen van krijg, maar dat ter zijde.
Tram 3 heeft een halte Churchill vlak voor de rotonde, maar op de rotonde zelf kun je ook uitstappen, de hele rotonde is de keerlus. Overigens zijn keerlussen een zeldzaamheid in Brussel. Lijn 23 en 24 stoppen op de sporen die dwars door die rotonde heen lopen. Het is verboden om van die rotonde af te gaan, maar je hebt een directe overstap want ze wachten op elkaar. De aankomende tram 3, die op de rechterhelft van de keerlus blijft, moet wachten tot de tram 3 die aan de linkerkant van de lus staat, is vertrokken. Dan moet die meteen doorrijden zodat er weer plek is voor de volgende aankomende tram 3.

Simpel toch? :mrgreen:

(Meltrain heeft trouwens voor veel van de mooi gelukte foto's hierboven behoorlijk gevaarlijke toeren uitgehaald zoals midden op de weg staan, of, zoals bij de bus naar COOVI, maakte hij een foto terwijl de bus alweer begon te rijden en we hem dus bijna hadden gemist :wink: )
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ardan en Meltrain on Tour: Bruxelles

Bericht door Geert »

Erg leuk, al die stripfiguren op flatgebouwen en in metrostations. Dat zou in Nederland toch ook niet verkeerd staan denk ik :)
Jullie hebben het leuk gehad zo te zien!
Thomas
Berichten: 223
Lid geworden op: do 26 jun 2008, 16:52
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Ardan en Meltrain on Tour: Bruxelles

Bericht door Thomas »

meltrain schreef:In de trein zag ik echter pas op het kaartje staan dat jongeren-korting ook pas na 9:00 uur geldt. :? Nou ja, voor Dordrecht geen controle gehad, dus er werd ook niet moeilijk over gedaan. Ik ben echter wel benieuwd hoe het daarmee zit!
Is inderdaad raar. Bij aankoop in de automaat staat dat er niet bij. Heb het zelf ook eens gehad, in de trein van ± 7:00 uit Amsterdam, netjes aan de conducteur gemeld toen ik het ontdekte, die maakte er geen probleem van. Uiteraard vroeg ik mezelf af of ik een opmerking in de automaat over het hoofd gezien had, dus bij terugkomst even gecontroleerd, en het stond er inderdaad niet bij.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Ardan en Meltrain on Tour: Bruxelles

Bericht door Stefan »

Meltrain, toffe platen! Ik heb zelf niet al te veel met Brussel, maar 't is toch leuk om naar te kijken. :P

Nog even over die kaartjes; Ah, gelukkig, ik ben niet de enige die dit probleem heeft gehad. De melding dat het kaartje niet voor 9 uur geldig is, is er wel namelijk.

Als je alles invoer tot aan "Geen extra korting" dan wordt de melding weergegeven...
Afbeelding

..echter, als je 1 stap verder gaat verdwijnt deze weer net zo snel
Afbeelding

En nee, het is niet alleen bij de demo zo, ook in reallife.. Zucht.. :roll:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ardan en Meltrain on Tour: Bruxelles

Bericht door Wubbo »

Er zit ook al eerder een melding op met de leeftijdsgrens voor jongeren (tot 26 jaar), maar die verdwijnt ook weer als je de keuze voor wat je op het NS-traject wil hebt gemaakt. Da's in ieder geval een bewuste afweging geweest, anders komt je scherm vol te staan met informatie. Of die afweging juist is geweest laat ik in het midden ;-)
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Ardan en Meltrain on Tour: Bruxelles

Bericht door Mikos »

Die melding staat eronder op het moment dat je een keuze moet maken uit de mogelijkheden. De bedoeling is dat mensen dan ook lézen wat er op het scherm staat, in plaats van gewoon iets te kiezen. :wink:
Meltrain schreef:Voor alle stations, (...) in dit verslag heb ik, (...) de Nederlandse schrijfwijze gebruikt.
Alleen niet voor dit:
Meltrain schreef:Shaerbeek Station
dat station heet namelijk Schaarbeek, naar de voorstad van Brussel (en tevens gemeente) waar dat station ligt. En ja, dat vond ik nou één van de meest depressieve stations die ik ooit heb gezien, toen ik nog in België woonde. :x

Verder: Mooi verslag, jullie hebben een hoop van Brussel gezien en een aantal mooie platen geschoten! :P
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ardan en Meltrain on Tour: Bruxelles

Bericht door Geert »

Mikos schreef:Die melding staat eronder op het moment dat je een keuze moet maken uit de mogelijkheden. De bedoeling is dat mensen dan ook lézen wat er op het scherm staat, in plaats van gewoon iets te kiezen. :wink:
Tja, maar zo gaan mensen meestal niet te werk, helaas. (Tenminste, dat is mijn ervaring in usabilityonderzoeken en dergelijke). Je kunt volgens mij dan beter de informatie over kortingen wat duidelijker (groter, opvallender) in beeld brengen op het moment dat je de keuze maakt, of de informatie constant in beeld laten staan. Ik ben zelf voor de eerste optie overigens, aangezien je een overdaad aan informatie wel zoveel mogelijk moet voorkomen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Ardan en Meltrain on Tour: Bruxelles

Bericht door webguy »

Mwah, naar de NS kaartautomaten kan nog wel meer usability onderzoek gebruiken... Dat met twee eerste letters went voor mij ook maar niet :) Sommige dingen voelen ook 'toegevoegd' en niet echt kloppend.
Thomas
Berichten: 223
Lid geworden op: do 26 jun 2008, 16:52
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Ardan en Meltrain on Tour: Bruxelles

Bericht door Thomas »

Spelend met de webdemo denk ik toch dat ik de 9-uursmelding niet gekregen heb, want als je na 'jongeren' kiest voor 'ns traject gratis' (ik heb een ov-jaarkaart), dan komt de melding niet. Of is het 9-uurverhaal alleen van belang in Nederland, en maakt het voor het Belgische stuk niks uit? Dan zou het logisch zijn om het niet op het kaartje te zetten, als dat pas vanaf de grens geldt.
En voordat je 'jongere' kiest, staat er alleen maar '12 t/m 25 jaar, kies volwassene voor 1e klas' naast. Als er bij die stap nou naast gezet wordt dat jongerentarief pas na 9 uur geldt, is het wel duidelijk.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ardan en Meltrain on Tour: Bruxelles

Bericht door Meltrain »

Mikos schreef:
Meltrain schreef:Voor alle stations, (...) in dit verslag heb ik, (...) de Nederlandse schrijfwijze gebruikt.
Alleen niet voor dit:
Meltrain schreef:Shaerbeek Station
dat station heet namelijk Schaarbeek, naar de voorstad van Brussel (en tevens gemeente) waar dat station ligt.
Oke, bedankt voor de correctie. :D
De vergeten 'c' was gewoon een domme typo, maar ik was echt in de veronderstelling dat het in het Nederlands (ook) 'Schaerbeek' hette.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Ardan en Meltrain on Tour: Bruxelles

Bericht door Mikos »

Als je van jezelf Frans spreekt, dan mag je het in het Nederlands ook als "Skarbeek" uitspreken (zoals de meeste TBG's in België dat deden, evenals de omroep in Brussel Noord). :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ardan en Meltrain on Tour: Bruxelles

Bericht door Suus »

Nu we het toch over Brussel hebben, wat is er waar van de plannen om de noordelijke eindpunten van de tramlijnen 3 en 4 om te ruilen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ardan en Meltrain on Tour: Bruxelles

Bericht door Meltrain »

Ik las dat wel op Wikipedia inderdaad.
Aan de ene kant is het wel handig, omdat dan de lange lijn 4 gespiltst wordt en de dienstuitvoering nog minder vatbaar is voor verstoringen. Bijvoorbeeld: toen Ardan en ik er waren, hadden lijn 4 en 55 in het noorden last van verstoringen, maar door de lengte van lijn 4, hebben ook de mensen in het zuiden er last van. Verder wordt de capaciteit op het stuk Noordtstaion-Esplanade dan waarschijnlijk verhoogd, aangezien lijn 3 met 4000's rijdt en lijn 4 met 3000's.
De nadelen zijn wel dat de doorgaande verbinding Esplanade - P Stalle verbroken is (al kun je vraagtekens zetten bij het aantal mensen dat van die verbinding gebruik makt) en het avondnet nog meer zal verschillen van het overdag-net, aangezien lijn 3 's avonds gekoppeld is met lijn 55 en dan als lijn 33 (Bordet Station - Churchill) rijdt. mocht lijn 3 verlengd worden naar Esplanade en 's avonds alsnog opgeheven worden, dan zal lijn 4 's avonds alsnog naar Esplanade moeten rijden (of de MIVB komt met een nieuwe avondlijn 34: Esplanade - P Stalle ter compensatie van lijn 3 en 4 in de avonduren :roll: ), waardoor de duidelijkheid niet toeneemt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Ardan en Meltrain on Tour: Bruxelles

Bericht door Daan »

Leuk verslagje, jongens :-)
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ardan en Meltrain on Tour: Bruxelles

Bericht door waldo79 »

Leuk verslagje vanuit een stad die ik niet goed ken :|
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten