Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

De 49 SLFA's zullen vrijwel zeker op de Rnet lijnen komen die de omliggende kernen met Schiphol verbinden. Immers op Schiphol komen vooralsnog de laadstations voor deze elektrische bussen. Zoals ik al eerder aangegeven heb zullen, denk ik, de Solaris busssen gebruikt worden voor de 170-bundel lijnen. Ik heb niet de indruk dat er voor het einde van dit jaar (laad-) infrastructuur aangelegd gaat worden in Amsterdam CS/Elandsgracht/Zuid. Daar zullen dus de dieselbussen nodig zijn. De Iveco bussen zullen, lijkt me merendeels gebruikt gaan worden, voor de stadsdiensten van Hoofddorp en Amstelveen. Blijven over de oude Citaro's G. Aangezien die blijven tot de opening van de NZL in Amsterdam, denk ik dat die tijdelijk als versterking gaan rijden, op de 170 bundel. Na de opening van de NZL zullen er minder bussen nodig zijn, daar de helft van de 170-bundel dan zal afbuigen naar station Zuid en de andere helft alleen maar tot Elandsgracht. Vanaf dat moment is de versterking niet meer nodig en kunnen de Citaro's weg. Zo beredeneer ik het een en ander.
DingeZ
Berichten: 457
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door DingeZ »

Even terugkijkend naar een berekening die ik hier gemaakt had, lijkt mij het volgende logisch:
340: Crossway, 25 nodig, 27 beschikbaar
341, 342, 356: Citea SLFA-e, 43 nodig, 49 beschikbaar
370, 372: Solaris Urbino, 33 nodig (na de zomer), 40 beschikbaar

Hierbij ben ik uitgegaan van 12x/u op 300, 10x/u op 310 en 8x/u op de rest. 341 lijkt het nummer voor de lijn Amsterdam Zuid - Hoofddorp Spaarne Zkh te worden.
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Remco1989 »

Die elekrische gaan deels wel meedraaien op 170 bundel. En alles is nog gokken.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Wievank »

Hoe kom je op 25 voertuigen voor lijn 340? Bij het reconstrueren van de huidige omloop kom ik op ongeveer 17 voertuigen excl. reserve. Er zal maar een deel door gaan rijden naar Mijdrecht, wat zelfs met de volle frequenties slechts 3 extra voertuigen zou kosten.

Voor de verlengde 168 verwacht ik geen frequentie van 6 of 8x per uur over de volle lengte van de route met 18 meter lange voertuigen. Zelfs binnen een groot deel van Hoofddorp ligt de huidige praktijk daar toch wel een end vandaan. Alleen in Floriande komt men in de spits in de buurt door de combinatie 168/268.
Tussen Schiphol en Amsterdam Zuid rijdt de 310 nu al met halve frequentie en niet bepaald overvolle bussen. De beperkte vraag vind ik ook niet gek met een Sprinter die nog geen kwartier nodig heeft tussen Hoofddorp en Amsterdam Zuid, terwijl lijn 310 er ruim een half uur voor nodig heeft. Zelfs voor reizigers naar het VUmc is de trein daarmee sneller. Ondertussen puilt lijn 197 met grote regelmaat uit, wat ook de reden zal zijn om lin 310 aan lijn 197 te koppelen.
Bij lijn 342 (Schiphol-Uithoorn) verwacht ik ook geen extreem hoge vervoersvraag, waardoor ik eerder verwacht dat deze de Iveco-voertuigen met lijn 340 zal delen.

Ik meen trouwens ergens gelezen te hebben dat de lijnen 370 en 372 juist (volledig?) met de VDL SLFA E zouden gaan rijden.

In alle berekeningen hou ik een behoorlijk aantal Rnet geleden over, terwijl er wel erg weinig voertuigen voor het onderliggende net over blijven. Er zijn nu zo'n 100 standaardbussen voor het onderliggende net beschikbaar, waarvan er dagelijks ongeveer 84 nodig zijn voor de dienst. Zelfs exclusief de op te heffen lijnen (deels 149, 163 deels 164 en 216), en de lijnen die Rnet worden zou ik zeker nog 40 bussen voor de dagelijkse dienst verwachten, wat inclusief reserves al gauw tegen de 50 zou lopen. Nu zijn er maar 20 Iveco's (10,6 & 13m) voor het onderliggende net te vinden. Is men van plan ook Rnet voertuigen voor het onderliggende net in te gaan zetten?
Ook valt het op dat waar nu 2/3 van het wagenpark uit standaard bussen bestaat, straks 80% uit geledes bestaat.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Die electrificatie van bussen in de 170-bundel is inderdaad ter sprake gekomen in een document van de VRA, kan het zo gauw niet meer vinden. Daar werd expliciet gesproken over electrische bussen op lijn 170 (370)

Dat 80% straks geleed is, komt omdat met name het Schipholnet helemaal geleed wordt, in tegenstelling tot nu, waar de meeste lijnen met (rode) standaardbussen rijden. Ook de lijnen op de 170-bundel zullen (weer) geleed worden bediend, omdat de vervoersvraag in de afgelopen jaren sterk gestegen is op deze bundel. Dan heb je bij elkaar al heel wat gelede bussen nodig, voor Schipholnet en de 170-bundel. De enige lijnen die nog met standaardbussen gereden zullen worden zijn m.i. misschien een enkele Rnet lijn, bijvoorbeeld 340 en de stadsdiensten van Hoofddorp en Amstelveen. Geen flauw idee wat de frequenties gaan worden op de stadsdiensten, maar kan me voorstellen, dat daar geen grote aantallen standaardbussen voor nodig zijn. Maar het blijft allemaal gissen natuurlijk, we weten nog niet veel.

Edit: denk dat we van de zomer meer gaan horen over lijnvoering e.d. Ik meen altijd gehoord te hebben, dat in september al begonnen wordt met het drukken van lijnboekjes/plattegronden/tabellen en de dienstroosters.
Laatst gewijzigd door fred1954 op vr 07 apr 2017, 14:24, 2 keer totaal gewijzigd.
kliko
Berichten: 70
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 13:21

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door kliko »

Gisteren 2x een VDL dubbeldekker zien proefrijden. Was nog in het wit met handelaarskenteken.
Meerdere mensen voorin, rond 11.30 uur bij de halte Rustenburgerlaan in Haarlem, einde van de middag op de N205 richting halte Haarlem - Reinaldapark.

Bus zag er goed uit!
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Remco1989 »

dat is een demobus idd voor de 346. deze is nog niet aangepast naar OV vervoer
Laatst gewijzigd door Zugführer op vr 07 apr 2017, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Wievank »

fred1954 schreef:Die electrificatie van bussen in de 170-bundel is inderdaad ter sprake gekomen in een document van de VRA, kan het zo gauw niet meer vinden. Daar werd expliciet gesproken over electrische bussen op lijn 170 (370)

Dat 80% straks geleed is, komt omdat met name het Schipholnet helemaal geleed wordt, in tegenstelling tot nu, waar de meeste lijnen met (rode) standaardbussen rijden. Ook de lijnen op de 170-bundel zullen (weer) geleed worden bediend, omdat de vervoersvraag in de afgelopen jaren sterk gestegen is op deze bundel. Dan heb je bij elkaar al heel wat gelede bussen nodig, voor Schipholnet en de 170-bundel. De enige lijnen die nog met standaardbussen gereden zullen worden zijn m.i. misschien een enkele Rnet lijn, bijvoorbeeld 340 en de stadsdiensten van Hoofddorp en Amstelveen. Geen flauw idee wat de frequenties gaan worden op de stadsdiensten, maar kan me voorstellen, dat daar geen grote aantallen standaardbussen voor nodig zijn. Maar het blijft allemaal gissen natuurlijk, we weten nog niet veel.

Edit: denk dat we van de zomer meer gaan horen over lijnvoering e.d. Ik meen altijd gehoord te hebben, dat in september al begonnen wordt met het drukken van lijnboekjes/plattegronden/tabellen en de dienstroosters.
Volgens mij blijven de volgende (huidige) lijnen over om met standaardbussen te rijden als onderliggend net:
145, 146, 149 (binnen A'veen), 161, 162, 164 (Hoofddorp - Nieuw-Vennep), 169, 171, 241, 242, 261, 263, 487 en 622
Slechts 20 bussen om dit uit te voeren...?

Ook is het de vraag of het volledige (huidige) Sternet met geledes gereden gaat worden. Aangezien er een nieuwe ringlijn komt op de luchthaven, zal er waarschijnlijk wat wijzigen in de uitlopers (bijv. 199 naar A'veen). Deze uitlopers zullen vermoedelijk deels bij het onderliggende net ondergebracht worden, wat hier weer extra voertuigen kost.

Daarnaast kom ik op veel meer Rnet bussen dan ik nodig acht voor de genoemde Rnet lijnen.

Er wordt op de website van Connexxion trouwens gesproken over mei v.w.b. het vervoerplan.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Ik denk dat in ieder geval 241/242 gaan sneuvelen, van de 170-bundel. Lijn 149/199 ook, die route wordt volgens mij overgenomen door de 174 die in december de hele dag gaat rijden en als onderliggend net gaat fungeren, tussen UTH en Amsterdam, via stukjes route van 149/199. Misschien dat er nog meer lijnen gaan sneuvelen, van degene die je opnoemt. We gaan het wel zien in mei.
DingeZ
Berichten: 457
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door DingeZ »

Wievank schreef:Hoe kom je op 25 voertuigen voor lijn 340? Bij het reconstrueren van de huidige omloop kom ik op ongeveer 17 voertuigen excl. reserve. Er zal maar een deel door gaan rijden naar Mijdrecht, wat zelfs met de volle frequenties slechts 3 extra voertuigen zou kosten.

Voor de verlengde 168 verwacht ik geen frequentie van 6 of 8x per uur over de volle lengte van de route met 18 meter lange voertuigen. Zelfs binnen een groot deel van Hoofddorp ligt de huidige praktijk daar toch wel een end vandaan. Alleen in Floriande komt men in de spits in de buurt door de combinatie 168/268.
Tussen Schiphol en Amsterdam Zuid rijdt de 310 nu al met halve frequentie en niet bepaald overvolle bussen. De beperkte vraag vind ik ook niet gek met een Sprinter die nog geen kwartier nodig heeft tussen Hoofddorp en Amsterdam Zuid, terwijl lijn 310 er ruim een half uur voor nodig heeft. Zelfs voor reizigers naar het VUmc is de trein daarmee sneller. Ondertussen puilt lijn 197 met grote regelmaat uit, wat ook de reden zal zijn om lin 310 aan lijn 197 te koppelen.
Bij lijn 342 (Schiphol-Uithoorn) verwacht ik ook geen extreem hoge vervoersvraag, waardoor ik eerder verwacht dat deze de Iveco-voertuigen met lijn 340 zal delen.

Ik meen trouwens ergens gelezen te hebben dat de lijnen 370 en 372 juist (volledig?) met de VDL SLFA E zouden gaan rijden.
Bij de presentatie van CXX in de regioraad werd gezegd dat alle R-Net-lijnen tenminste 8x/u gaan rijden (1:44:40). De 25 bussen waren gebaseerd op 8x/u Haarlem - Wilnis, maar misschien is dat inderdaad wel overdreven. Omdat de laadinfrastructuur op Schiphol Noord aangelegd wordt is het het meest logisch om de lijnen die dat bedienen elektrisch uit te voeren, de render van een Citea SLFA-e met "341 Spaarne Gasthuis" lijkt dat te bevestigen.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Net presentatie bekeken. Inspreker van CXX noemt percentage van 80% van de lijnen zijn Rnet lijnen. Dat is veel. Opvallend was, dat CXX sprak over de dubbeldekkers (lijn 346?) Ik meen toch dat de lijn gaat rijden van Station Zuid naar Haarlem, maar CXX spreekt over Zuidoost naar Haarlem.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Globetrotter »

DingeZ schreef:Op de hoofdpagina CXX staat ook een grote (maar afgesneden) render van de nieuwe Capacity L:
Afbeelding
Hoort er niet nog een derde deur voor de harmonica (zoals we dat ook bij de Capacity L hebben gezien die in AML heeft proefgereden en nu in Zwolle rijdt)?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Suus »

Dat lijkt mij een optie die in dit geval niet wordt afgenomen zodat er meer zitplaatsen zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Remco1989 »

Ezra schreef:
DingeZ schreef:Op de hoofdpagina CXX staat ook een grote (maar afgesneden) render van de nieuwe Capacity L:
https://www.connexxion.nl/data/slides/slide-328.jpg
Hoort er niet nog een derde deur voor de harmonica (zoals we dat ook bij de Capacity L hebben gezien die in AML heeft proefgereden en nu in Zwolle rijdt)?
Nee word met 4 deuren ipv 5 besteld
Laatst gewijzigd door Zugführer op vr 07 apr 2017, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: foto uit quote
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door busfanNL »

Maar ik vind wel dat ze teveel lijnen ver R-NETten. de minste of geringste stopbus word omgeturfd. Waarom is dit zo?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Vinny »

Omdat het hip is :')

Ze proberen de reizigers de illusie te geven dat je met metrokwaliteit vervoerd wordt.

Een ringlijn Schiphol, dat is ook echt zo zinvol als verbinding. Mensen willen naar hun bestemming, niet terug naar waar ze vandaan komen ...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Ach, de lijnen zoals 340/341/342/346/356 etc, zijn denk ik wel R-netwaardig. En uiteraard ook de 300/310. Ik heb alleen mijn twijfels over 370/372 als R-net. Ik brgrijp, dat de bedoeling is, dat R net 8 x per uur gaat rijden, dat is dan met de 370/372 16 R-net bussen per uur, de (zeer drukke) stad in en uit, tot de opening van de NZL. Tja......
Laatst gewijzigd door fred1954 op za 08 apr 2017, 07:34, 1 keer totaal gewijzigd.
PatrickM
Berichten: 1978
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door PatrickM »

fred1954 schreef:Edit: denk dat we van de zomer meer gaan horen over lijnvoering e.d. Ik meen altijd gehoord te hebben, dat in september al begonnen wordt met het drukken van lijnboekjes/plattegronden/tabellen en de dienstroosters.
Hoe CXX dat in AML doet weet ik niet, maar in september zijn we in HWGO meestal nog wel bezig met het vervoersplan. Ik zou eerder denken aan oktober/november.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Dat zal denk ik niet kunnen, oktober/november, afgezien van het drukken van materiaal, zoals dienstroosters, haltetabellen, dienstregelingen, moeten er ook nog een aantal instanties iets vinden van het vervoerplan, zoals RAR/ROCOV en natuurlijk de VRA (voorm. SRA).
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Remco1989 »

Het vervoersplan voor 10dec2017 en 18juli2018 moesten ze bij de offerte al inleveren en is dus bekend alleen de vervoerskundige houd het angstvallig stil.

En dit is tevens de laatste week (t/m 17 april) dat de bussen via de lairessestraat gaan. Want die gaat op de schop tot medio november.
PatrickM
Berichten: 1978
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door PatrickM »

fred1954 schreef:Dat zal denk ik niet kunnen, oktober/november, afgezien van het drukken van materiaal, zoals dienstroosters, haltetabellen, dienstregelingen, moeten er ook nog een aantal instanties iets vinden van het vervoerplan, zoals RAR/ROCOV en natuurlijk de VRA (voorm. SRA).
Er is waarschijnlijk wel een concept-dienstregeling, maar de vervoerskundige is de enige die 'm heeft en die ga je niet krijgen. In oktober zal het wel in OVinfo staan.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Tja, als het onder de pet gehouden wordt, dan is dat jammer. Ik kan me voorstellen, dat heel veel passagiers, al redelijk ver voor het begin van de nieuwe concessie graag willen weten hoe het definitieve lijnennet, dus inclusief R-net en onderliggend net er uit gaat zien. Er gaat nogal wat veranderen in december. We weten wel al het een en ander aan de hand van berichten hier van vriendelijke ingewijden (Remco *O* ), maar de gemiddelde passagier zit niet te kijken op OV in Nederland.nl.
Laatst gewijzigd door fred1954 op za 08 apr 2017, 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Remco1989 »

Wij balen en zijn ook "kwaad" dat het onder de pet word gehouden. Meestal weten de reizigers het eerder dan wij (chauffeurs) dankzij idd de apps OVinfo enz.
Laatst gewijzigd door Zugführer op za 08 apr 2017, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
DingeZ
Berichten: 457
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door DingeZ »

OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door OmniLezer »

busfanNL schreef:Maar ik vind wel dat ze teveel lijnen ver R-NETten. de minste of geringste stopbus word omgeturfd. Waarom is dit zo?
Waterland zeg ik je, Waterland 2 wordt dit.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 132 gasten