Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Chrysa schreef:Komen die Veoliastellen uit Limburg niet vrij? Die zou je kunnen gebruiken lijkt me, GTW is GTW. Of zijn er al andere plannen voor die dingen?
zo gek is die gedachte niet, al zou ik het in een andere context en in andere jaartallen zetten. Als de elektrificatie van de Maaslijn een beetje op tijd klaar is komen de GTW's vrij op het moment dat de extra sneltrein tussen Leeuwarden en Groningen zal gaan rijden. Dan kan ik me voorstellen dat ze alsnog naar het noorden komen.
Lijkt meer op een gemotoriseerd bushokje dan een bus, maar ja. Ben benieuwd of dit dan wel iets word, lijkt me niet dat 6 personen genoeg is voor de meeste buslijnen.
Die hoge pief zei ook dat het echt om een proef ging. Dit soort dingen moet je ook klein beginnen. We zullen zien of het aanslaat. Kon jammer genoeg aan het eind niet verstaan wanneer dat busje nu gaat rijden.
Was ook een bulletin over in het NOS Journaal. Daarbij werd er onder andere opgemerkt dat dit "busje" erg traag rijdt (kijkend naar het filmpje van NOS stapvoets) en dat er voorlopig nog iemand mee rijdt om in te grijpen indien de computer een fout maakt. Ook was het voertuig even breed als het fietspad waar hij op reed, waardoor fietsers in het gras moesten om te kunnen passeren...
Ook kreeg ik een sterk déjà-vu gevoel van het filmpje: de busjes lijken zeer sterk op de people movers die rijden op de parkshuttle bij Rotterdam (alleen dan zonder aanwezig personeel in het voertuig op een volledig vrij liggende baan).
Correct me if I'm wrong, maar volgens mij is dit niet de eerste zelfrijdende bus in Nederland. Tussen Ede en Wageningen rijdt sinds deze zomer toch ook al zo'n voertuig?
BrengMe schreef:Correct me if I'm wrong, maar volgens mij is dit niet de eerste zelfrijdende bus in Nederland. Tussen Ede en Wageningen rijdt sinds deze zomer toch ook al zo'n voertuig?
In Friesland gebeurt bijna niks. Het rijdt en niet zo puik materiaal. Voornamelijk VDL Citea troep en franse rommel. Wat nu in GD 3 nieuwe gigantische bussen rijden capacity L
Vind zeker de 92xx serie hele prima bussen, zien er ook leuk uit en reizen goed genoeg. De oudere serie uit Leeuwarden mist USB-laders en dergelijke en het blijft jammer dat ze dat mixen, maar zo blijft het steeds een verrassing. Ook geen ramp.
Ervaar ook nog zelden vertragingen, vind dat Arriva het goed op de rit heeft. Nu de gemeente Smallingerland nog, want Transferium Oost werkt als overstappunt erg fijn, maar het afbouwen daarvan schiet niet echt op -o-
Het zijn er 4. Die zijn in Leeuwarden ofzo echt niet nodig. Én het heeft ook nog eens totaal niets met elkaar te maken want er gaat helemaal geen Fries geld naar de GD-concessie.
Wel Friese bussen gaan naar Groningen 314 en 304 zijn HOV GD lijnen en ik zie daar ZOF intouro L rijden.
Die 92xx series zijn wel wat stiller en USB lader is echt superhandig. Maar qua comfortabelheid zou ik toch een citaro of een setra willen hebben als materieel, daarvoor zijn de vdl nog te stuitterig en onderstel te gevoelig voor schakelbewegingen. Prima busje voor stadsvervoer niet voor streek vervoer.
Ik ben inderdaad ook geen Citea-fan, dat ben ik met je eens. Vind het in vergelijking met Citaro's toch allemaal wat goedkoop aandoen. Die ZOF-bussen horen natuurlijk ook niet op 304/314 thuis, dat is niet helemaal de bedoeling maar Arriva werkt met lijnkoppelingen die doorlopen in beide concessies.
Als reservebussen hebben we in Friesland nu de geledebussen 7830, 7856. Daarnaast rijden er nog twee bussen als extra een Integro met nummer 7167 en verder moet er ook nog een blauwe Citaro rijden, nummer nog niet bekend bij mij. Deze bussen zijn extra gekomen per eind maart om de nieuwe diensten die we kregen te kunnen rijden.
Eelke-Hendrik brengt je bij Arriva door heel Fryslân
EHH schreef:Als reservebussen hebben we in Friesland nu de geledebussen 7830, 7856. Daarnaast rijden er nog twee bussen als extra een Integro met nummer 7167 en verder moet er ook nog een blauwe Citaro rijden, nummer nog niet bekend bij mij. Deze bussen zijn extra gekomen per eind maart om de nieuwe diensten die we kregen te kunnen rijden.
Dat is die Scania, als ik het goed heb? Die zie ik vaak eenzaam en alleen langs het spoor staan in Leeuwarden afgelopen jaren.
Kevster schreef:Die ZOF-bussen horen natuurlijk ook niet op 304/314 thuis, dat is niet helemaal de bedoeling maar Arriva werkt met lijnkoppelingen die doorlopen in beide concessies.
De smoelenbussen zie je inderdaad af en toe wel op die lijnen zitten. Wat wel opvalt is dat alle inforschermen van de Arriva Touring-bussen sinds december voorzien zijn van de Friese reisinformatie, inclusief af en toe Friestalige slides en reclames. Voor december was er nooit reisinformatie aanwezig in de 314, soms alleen algemene Arriva-reclame, soms zwarte schermen.