Intercity Direct (Amsterdam - Breda)

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door webguy »

Maar dan nog kan je beter die boete investeren in een onderzoek naar materieelbetrouwbaarheid/etc?

Overigens wel goed dat de klantenservice dus nu 24/7 open is, maar het lost het probleem niet op
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door isadora »

Zonde van het geld denk ik dan direct: :X
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/04/13/sp ... 1-a1554417
Laatst gewijzigd door isadora op do 13 apr 2017, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door en-es »

Haha, die reactie van Roger Van Boxtel.
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Widejo »

De regering kan beter NS tijdelijk de toeslag laten opheffen ter compensatie aan de reiziger dan miljoenenboetes uitstrooien. Daar heeft de reiziger meer aan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Suus »

Zowel met de boete als met een klantvriendelijke straf schiet de reiziger uiteindelijk niets op.

De boete wordt betaald uit de opbrengsten van de kaartverkoop, precies dat wat ik en duizenden andere reizigers elke maand ophoesten. Door het LOCOV mag dan besloten worden over "klantvriendelijke maatregelen".

Met een toeslagvrije periode loopt de trein tussen Rotterdam en Schiphol nog voller. Maar eigenlijk wil je die extra reizigers niet, want de treinen rijden in de spits al met gevulde gangpaden. En de helft van het geld ben je al kwijt aan het compenseren van de mensen met een toeslagabonnement, want het aantal rodezuillikkers in de spits is vrij minimaal.

Wat er echt met dat geld moet gebeuren (en wat de oorspronkelijke bedoeling is): nieuw materieel kopen. De rest is gewoon geldverspilling.
Laatst gewijzigd door Suus op do 13 apr 2017, 14:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door starx »

Widejo schreef:De regering kan beter NS tijdelijk de toeslag laten opheffen ter compensatie aan de reiziger dan miljoenenboetes uitstrooien. Daar heeft de reiziger meer aan.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Nu moet de NS een boete betalen aan de overheid, terwijl die laatste ook niet vrijuit gaat. Die toeslag is er omdat de IC-direct kwalitatief beter zou zijn dan de normale IC en laat dat nou net niet het geval zijn. Bovendien komt het geld dan terecht bij de gedupeerden: de reizigers. En dan nog te bedenken dat HSL-reizigers sowieso al een "toeslag" betalen omdat het aantal tariefeenheden groter is dan het aantal kilometers.

Die houding van van Boxtel vind ik ook tenenkrommend. Het klopt dat hij het niet hoogstpersoonlijk verknald heeft, maar zijn voorgangers hebben dat wel en ook daarvoor is hij ook verantwoordelijk. En in ieder geval heeft hij het probleem ook nog niet opgelost. En verder: als die veelheid aan "verbeterprogramma's" echt zouden doen wat ze pretenderen, dan zou alles inmiddels uitmuntend moeten zijn.

Als ik het goed heb betekent die boete trouwens ook dat NS dit jaar geen bonussen uit mag keren.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Durashift »

starx schreef: (..)

Die houding van van Boxtel vind ik ook tenenkrommend. (..)
Nou, inderdaad. Beetje 'de vermoorde onschuld uithangen' (zo komt het op mij over) terwijl van Boxtel toch iemand is die weet hoe het er in de politiek aan toe gaat. Is, volgens mij, ook via de politiek bij de NS neergezet Maar ja, nu heeft hij een andere broodheer en trekt dan maar fel van leer naar de staatssecretaris die gewoon een contractuele afspraak uitvoert.

Juist goed dat mevrouw Dijksma standvastig is.. beter zo dan dat er besloten wordt met een voorwaardelijke boeteoplegging én dat er weer een kier een van de deur open staat om zaken te verbeteren.. :roll: welke toch, op de korte termijn, niet zullen verbeteren. Immers, meer treinen zijn er niet 123 én de opleiding/ verbetering van de kennis omtrent de treintechniek is ook niet zo maar geregeld.

starx schreef: Als ik het goed heb betekent die boete trouwens ook dat NS dit jaar geen bonussen uit mag keren.
Voor het hele bedrijf of alleen het HSL deel?

Voor de NS top zal dit onderpresteren wel van invloed kunnen zijn op de totale beoordelingspunten waarop het bonusstelsel gebaseerd is. Iets minder bonus, denk ik dan.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door JWM »

Dus in feite geeft NS toe dat ze een slecht product leveren maar omdat ze werken aan verbetering en een ander het waarschijnlijk niet beter had gekund is een sanctie onterecht. Ok, maar waarom dan een goed functionerende verbinding Den Haag - Venlo opknippen en die reizigers ook dat slechte HSL-product voorschotelen?
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door ODRAIL »

Ja maar dat werken aan een verbetering had misschien wel wat sneller gekund.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door JWM »

Wat een zure reactie. De treindienst Amsterdam - Rotterdam is volgensmij pas in 2009 gaan rijden over de HSL. Bijna elke nieuwe verbinding heeft in het begin last van kinderziektes.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door ODRAIL »

Ik doel op een definitieve oplossing na de affaire met de Fyra :? :wink: .
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Suus »

Er zijn al nieuwe treinen besteld, het is nu vooral wachten daarop.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door isadora »

Het is veel wachten in het OV. :mrgreen:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door starx »

Het argument van "een ander had het niet beter gedaan" vind ik niet juist. NS heeft immers de aanbesteding gesaboteerd en daarmee de concurrentie buiten de deur gehouden. En daarom weten we simpelweg niet hoe DB/Arriva het zou hebben gedaan.

En als NS klaagt dat het allemaal zo moeilijk en ingewikkeld is dan hadden ze überhaupt niet moeten inschrijven. Niemand heeft gezegd dat ze dat moesten doen.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door ODRAIL »

Suus schreef:Er zijn al nieuwe treinen besteld, het is nu vooral wachten daarop.
Ja en dat wachten duurt nog een flinke periode :? .
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Jef400 »

isadora schreef:Het is veel wachten in het OV. :mrgreen:
We zijn pas acht jaar verder inderdaad...
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door ODRAIL »

Pas acht jaar :? ? ... Al acht jaar hoor :wink: . ... En we moeten nog wachten tot 2021 voordat er nieuwe treinstellen komen :? :wink: .
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door marvinkok »

Dan zijn we dus al ruim over de helft :pos:
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door starx »

Van Boxtel is niet zomaar gepikeerd, hij gaat ook juridische stappen zetten: http://nos.nl/artikel/2168115-ns-neemt- ... boete.html

Ik kan totaal niet volgen waar dat goed voor is. Als ex-politicus moet hij toch weten dat niet handig is om zo'n zaak op de spits te drijven. Een boete van 1 miljoen is zo goed als verwaarloosbaar op de jaaromzet.

En verder staat er in de concessie gewoon duidelijk beschreven wanneer NS een boete kan krijgen en hoe hoog die dan is. En dan kom je inderdaad hierop uit. NS zal dus moeten aantonen dat het halen van de in de concessie gesteld eisen in redelijkheid niet van ze verlangd kon worden.

Ik zou zeggen: Tel je knopen en betaal gewoon die boete en investeer verder geld in het verbeteren van de treindiensten en niet aan dure advocaten om een symbolische boete van tafel te krijgen. En erken gewoon dat NS niet heeft waargemaakt wat het beloofd heeft.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door ICE105 »

Met deze boete komt NS op 2 slag en bij 3 slag mag een concurrent het op de HSL gaan proberen. NS is hiermee aan de doodsstrijd om de HSL begonnen. Van Boxtel wil terug naar 1 slag en dat is hard nodig want het duurt nog jaren voordat de ICNG in dienst komt.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Hainje »

Maar stel nu dat NS de derde slag haalt? Zijn die ICNG dan voor de katseviool aangeschaft? Lijkt mij niet dat deze zomaar doorgeschoven zullen worden naar Arriva.
🍉
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door ODRAIL »

Wat mij betreft kan Arriva dit materieel toch leasen of overkopen. Probleem opgelost als het tot een derde slag komt.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Hainje »

Ja mijn idee, maar dat zal NS niet zonder slag of stoot laten gebeuren. Ik zie hen nog wel lekker dwars gaan liggen.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Suus »

KM46 schreef:Wat mij betreft kan Arriva dit materieel toch leasen of overkopen. Probleem opgelost als het tot een derde slag komt.
Ik denk dat ik een bedrijf weet wat hun dure spullen niet gaat verhuren of verkopen.

En als een andere vervoerder het wel lukt die spullen te bemachtigen: veel succes ermee, de reden dat het met het huidige spul tegenwoordig relatief goed gaat is omdat het personeel wat er op rijdt en het onderhoud verzorgt een soort raketgeleerden zijn. Maar dat gaat dan gewoon wat anders doen bij NS.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Mr-W »

Hainje schreef:Maar stel nu dat NS de derde slag haalt? Zijn die ICNG dan voor de katseviool aangeschaft? Lijkt mij niet dat deze zomaar doorgeschoven zullen worden naar Arriva.
Dan gaan ze ICMm treinstellen vroegtijdig vervangen, aangezien ik denk dat Arriva zelf zijn materieel wil aanschaffen.
Hainje schreef:Ja mijn idee, maar dat zal NS niet zonder slag of stoot laten gebeuren. Ik zie hen nog wel lekker dwars gaan liggen.
Het traject Breda -Eindhoven (Venlo) zal nog wel zorgen voor de nodige spanningen met de inzet of de treindienst door mag rijden of wordt geknipt in Breda.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten