Jullie mening over klimaatbeheersing in treinen
Jullie mening over klimaatbeheersing in treinen
Nu we weer midden in de zomer zitten en het warme weer volop toeslaat, ben ik weleens benieuwd naar jullie mening over de klimaatbeheersing in treinen. Wat vinden jullie de koelste materieelsoorten om in te reizen en welke zijn juist niet om te harden? En misschien hebben jullie (haalbare) suggesties om het koeler te krijgen in de trein?
Voor mij als mcn is het vaak juist het tegenovergestelde: Veel treinen die zomers voor reizigers niet te harden zijn (bv. Mat '64, DDAR en SGM) hebben in de cabines juist een hele goede airco. En terwijl VIRM en ICRm van airco in de bakken zelf zijn voorzien, kan je daar in de cabines vaak een eitje bakken op de stuurtafel.
Dus ben ik benieuwd naar jullie mening.
Voor mij als mcn is het vaak juist het tegenovergestelde: Veel treinen die zomers voor reizigers niet te harden zijn (bv. Mat '64, DDAR en SGM) hebben in de cabines juist een hele goede airco. En terwijl VIRM en ICRm van airco in de bakken zelf zijn voorzien, kan je daar in de cabines vaak een eitje bakken op de stuurtafel.
Dus ben ik benieuwd naar jullie mening.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Jullie mening over klimaatbeheersing in treinen
De boven etage van een Ddar is wat mij betreft een drama als het 30 graden is in het land. Vooral als het ook nog druk is in de middagspits is een half uur daar genoeg om er half nat uit te komen. Voor een HC zal dat ook wel niet fijn werken zijn. Bij IRM is het nogal toeval of de airco werkt of niet, vaak kan de temperatuur al 10 graden schelen per etage of bak, in hetzelfde treinstel. Waarom die dingen zo vaak niet werken, weet ik niet. Bij de nieuwe Virms (blauwe stoelen 2e klas) ben ik nog geen kapotte airco tegen gekomen trouwens.
Re: Jullie mening over klimaatbeheersing in treinen
Gistermiddag een lange rit in een nog niet verbouwde koploper gemaakt. Met alle raampjes open is het daarin toch goed uit te houden alleen maakt het dan erg veel lawaai en klapperen de tussendeurtjes nogal. (Ook nog de quote van de dag gehoord: "Deze trein heeft zelfs airco" wijzend op de luchtdouches)
Re: Jullie mening over klimaatbeheersing in treinen
SGM is van binnen overigens een stuk koeler dan DD-AR of Mat '64, omdat de raampjes verder openkunnen dan bij de twee anderen. DD-AR bovenin is sowieso al geen pretje met die "luchtroosters", maar op een warme zwoele dag is het absoluut geen aanrader.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Jullie mening over klimaatbeheersing in treinen
VIRM kan het koudste materieel zijn. Maar zoals gezegd, het verschilt nogal. Laatst liep ik door een AB-bak; in de eerste klasse was het nauwelijks koeler dan buiten, in de tweede klasse was het weer een koelkast. Het volgende rijtuig had een gulden middenweg tussen die twee gekozen, en daar ging ik dan ook zitten.
ICM onverbouwd is inderdaad ook prima uit te houden, ook denk ik door de langere halteafstanden én de grote ramen die open kunnen.
DDAR vond ik onderin ook nauwelijks te harden, maar bij bepaalde snelheden voelde ik daar wel een lekker briesje, helaas reden we meestal harder, óf stonden we stil. ;-)
ICM onverbouwd is inderdaad ook prima uit te houden, ook denk ik door de langere halteafstanden én de grote ramen die open kunnen.
DDAR vond ik onderin ook nauwelijks te harden, maar bij bepaalde snelheden voelde ik daar wel een lekker briesje, helaas reden we meestal harder, óf stonden we stil. ;-)
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Jullie mening over klimaatbeheersing in treinen
V-IRM wisselt idd sterk: soms is een kant van de bak duidelijk koeler dan de ander.
Ik kwam laatst 's avonds tussen Den Haag en Utrecht een ICMm tegen die duidelijk z'n rondjes had gemaakt en de hele dag in de zon was geweest. De airco stond aan, maar het was niet te harden en alles was warm en benouwd...
Ik kwam laatst 's avonds tussen Den Haag en Utrecht een ICMm tegen die duidelijk z'n rondjes had gemaakt en de hele dag in de zon was geweest. De airco stond aan, maar het was niet te harden en alles was warm en benouwd...
Re: Jullie mening over klimaatbeheersing in treinen
Ik kom net uit DM'90. Na 10 minuten liep het zweet al over mn rug... :neg:
Pommes.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Jullie mening over klimaatbeheersing in treinen
Ik moest laatst de 2 min van Ah - Ahp in een DM90 overleven Incl het wachten voor vertrek dus 5 min er in gezeten maar je begint helemaal overal te zweten
Re: Jullie mening over klimaatbeheersing in treinen
8671 heeft ook het VIRM probleem, stapte in een heet rijtuig (een verlengde bak) en uitgerekend een oude bak is lekker koel. Dat plastic op de stoelen is ook wel lekker nu...
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Jullie mening over klimaatbeheersing in treinen
Tja, ICMm mag dan airco hebben: met dit warme weer kies ik toch echt voor een ongereviseerd stel met 't raampje open: da's nog beter uit te houden... want als de airco amper koelt schiet je er nog niet veel mee op natuurlijk
ICRm kan daarentegen weer heerlijk koel zijn als de airco het tenminste doet, over SGMm deel ik de mening van Bee dat het daarin met warm weer nog redelijk goed uit te houden is.
ICRm kan daarentegen weer heerlijk koel zijn als de airco het tenminste doet, over SGMm deel ik de mening van Bee dat het daarin met warm weer nog redelijk goed uit te houden is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Jullie mening over klimaatbeheersing in treinen
Die witte banen op de daken zouden toch moeten helpen? Of is dat effect niet voelbaar. De 4 Arriva stellen hadden die witte daken volgens mij niet, ik weet niet of die aangepast zijn?Ik moest laatst de 2 min van Ah - Ahp in een DM90 overleven Incl het wachten voor vertrek dus 5 min er in gezeten maar je begint helemaal overal te zweten
Is het heel duur om de airco in treinstellen werkend te houden/krijgen? Als ik door Duitsland/Belgie/Frankrijk trein kom ik eigenlijk nooit stellen tegen die airco zouden moeten hebben, maar waar ie het niet doet.
Re: Jullie mening over klimaatbeheersing in treinen
Een volledige airco zoals in VIRM, ICRm en ICMm is inderdaad een grote investering en het onderhoud is kostbaar.
Dit is een bekend verschijnsel bij VIRM, dat bij veel stellen voorkomt. Per bak zijn er 2 airco-units die de helft van 1 rijtuig voor hun rekening nemen. Dus als je dit verschijnsel waarneemt, kunnen die 2 units waarschijnlijk niet met elkaar door 1 deur.webguy schreef:V-IRM wisselt idd sterk: soms is een kant van de bak duidelijk koeler dan de ander.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Jullie mening over klimaatbeheersing in treinen
A32 is ook zo leuk met hitte, de raampjes die open kunnen helpen geen moer, want het zijn klapraamjes, waardoor er alsnog geen luchtstroom ontstaat :?
Tja, en DM'90, dat is ook in de winter nog een rijdende oven volgens mij
Tja, en DM'90, dat is ook in de winter nog een rijdende oven volgens mij
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Jullie mening over klimaatbeheersing in treinen
Die stellen zijn ook voorzien van witte daken, sinds ze weer van de NS zijn.Caspar schreef:Die witte banen op de daken zouden toch moeten helpen? Of is dat effect niet voelbaar. De 4 Arriva stellen hadden die witte daken volgens mij niet, ik weet niet of die aangepast zijn?
Re: Jullie mening over klimaatbeheersing in treinen
En de meeste stellen bij Syntus hebben dat niet(alleen de 59-61 hebben dat). Ook hebben die stellen niet bij elk raam klapraampjes.
Pommes.
Re: Jullie mening over klimaatbeheersing in treinen
Witte daken is een redelijk goedkope manier om treinen minder gevoelig te laten zijn voor inbrandende zon volgens mij.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Jullie mening over klimaatbeheersing in treinen
SGM is inderdaad wel goed te doen. Sommige Mat'64 ook, andere weer niet: in Plan T kan het schuifraam wel ver open (zoals bij SGM) en bij Plan V maar tot de helft (zoals bij DDAR).Bee schreef:SGM is van binnen overigens een stuk koeler dan DD-AR of Mat '64, omdat de raampjes verder openkunnen dan bij de twee anderen. DD-AR bovenin is sowieso al geen pretje met die "luchtroosters", maar op een warme zwoele dag is het absoluut geen aanrader.
DDAR is met dit weer echt een no-go, zeker bovenin. Onderin komt er ook niet echt een goede luchtstroom op gang.
VIRM vind ik vaak wel redelijk te doen (maar dan moet je wel een bak met werkende airco treffen). Vooral de nieuwe VIRM'en hebben voor mijn gevoel een goede airco. ICMm wisselt nogal: de ene keer werkt de airco goed, de andere keer blaast-ie warme lucht naar binnen. Onverbouwde ICM is wel goed te doen met alle ramen open, maar dan is het enorm lawaaierig en klapperen de deurtjes constant.
Re: Jullie mening over klimaatbeheersing in treinen
Over die warme lucht die naar binnen wordt geblazen: ik heb dat liever dan dat er helemaal niets naar binnen komt, zoals bij het geval van een defecte Virm airco. Dan wordt het zo muf en krijg je een vieze lucht. Als je daar gaat meten naar de CO waarden kom je volgens mij ook extreem hoog uit, omdat de zuurstof gewoon minder wordt. Ik heb een keer toevallig een CO2 metertje bij me gehad vorig jaar toen ik in een airco loze Virm zat, en die gaf 1476 ppm CO2 aan.
Onder de 800ppm CO2 is de luchtkwaliteit goed; buitenlucht is meestal rond de 400ppm CO2. Boven de 1200ppm kon je in de gevaren zone.
Ter vergelijking: een klaslokaal vol kinderen waar je de ramen dichthoudt komt als het goed is tot net niet boven de 1200 ppm uit. Bij hogere waarden krijg je na een tijdje last van je ogen en je ademhaling/ hoofdpijn etc.
Meer info over die waarden vond ik op google, als ik '' CO2 waarde ppm'' zocht.
Onder de 800ppm CO2 is de luchtkwaliteit goed; buitenlucht is meestal rond de 400ppm CO2. Boven de 1200ppm kon je in de gevaren zone.
Ter vergelijking: een klaslokaal vol kinderen waar je de ramen dichthoudt komt als het goed is tot net niet boven de 1200 ppm uit. Bij hogere waarden krijg je na een tijdje last van je ogen en je ademhaling/ hoofdpijn etc.
Meer info over die waarden vond ik op google, als ik '' CO2 waarde ppm'' zocht.
Laatst gewijzigd door Caspar op za 04 jul 2009, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Jullie mening over klimaatbeheersing in treinen
Tja, een voornaam verschil tussen IRM en ICRm/ICMm is dat de laatste twee raampjes hebben die voor noodventilatie opengesleuteld kan worden. Al moet je dat dan natuurlijk wel doen in (het deel van) de bak waarvan de airco defect is en niet precies aan de andere kant zoals ik ooit eens trof.
Maargoed, met warme lucht die ingeblazen wordt heb je natuurlijk minder verkoelend effect als met raampjes die open kunnen (waar op een warme zomerdag immers ook warme lucht doorheen komt) omdat de luchtstroom nu eenmaal stukken minder is.
Maargoed, met warme lucht die ingeblazen wordt heb je natuurlijk minder verkoelend effect als met raampjes die open kunnen (waar op een warme zomerdag immers ook warme lucht doorheen komt) omdat de luchtstroom nu eenmaal stukken minder is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Jullie mening over klimaatbeheersing in treinen
In geval van een defecte airco kan je bij de VIRM per bak op noodventilatie omschakelen. Er wordt dan niet verwarmd of gekoeld, maar er is nog wel luchtverversing.Caspar schreef:Over die warme lucht die naar binnen wordt geblazen: ik heb dat liever dan dat er helemaal niets naar binnen komt, zoals bij het geval van een defecte Virm airco.
Verder: Als de airco op de bovenverdieping niet functioneert, doet ie het op de benedenverdieping ook niet. Maar als ie 't op de benedenverdieping niet doet, kan ie op de bovenverdieping nog wel normaal werken.
@Reiziger Ddrs: Zelfs NS leert (weleens) van fouten: Daarom hebben ICRm en ICMm dus die (nood-)klapraampjes.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Jullie mening over klimaatbeheersing in treinen
Dat lijkt me niet 'leren van fouten', bij ICRm/ICMm is het immers 'gewoon' mogelijk om klapraampjes in te bouwen. Dat is bij dergelijke rijtuigen in heel Europa immers het geval. Bij VIRM ligt dat iets moeilijker, omdat je daar niet met simpele verticale ramen te maken hebt, maar met schuin geplaatste, en in de helft van de gevallen nog gebogen ramen ook. Daar klapraampjes inbouwen is vermoedelijk wel mogelijk, maar een stuk complexer. Vandaar ook, denk ik, het noodventilatiesysteem dat ingebouwd is. Ook dat is niet 'goedkoop'.Dexter schreef:@Reiziger Ddrs: Zelfs NS leert (weleens) van fouten: Daarom hebben ICRm en ICMm dus die (nood-)klapraampjes.
Ook bij DDAR zie je dit: onderaan 'normale' raampjes: schuifraampjes. Bovenaan 'gebogen' raampjes: een of ander ventilatiesysteem.
Re: Jullie mening over klimaatbeheersing in treinen
Ik heb laatst een niet werkende airco getroffen in de t140, was er echt een sauna in. In de eerste bak waar ik instapte was er totaal geen ventilatie, ben later naar een andere bak gegaan waar tenminste nog wat lucht in kwam. Gelukkig kon ik overstappen op een enigszins verlaatte s1500 met ongereviseerd ICM.Caspar schreef:Is het heel duur om de airco in treinstellen werkend te houden/krijgen? Als ik door Duitsland/Belgie/Frankrijk trein kom ik eigenlijk nooit stellen tegen die airco zouden moeten hebben, maar waar ie het niet doet.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Jullie mening over klimaatbeheersing in treinen
ICR is goed te doen, mits de airco werkt, en dat deed die dus de helft (4 op 8 ) van de keren niet deze week. Gelukkig hoefde ik er maar 15 in te reizen, maar dat is al genoeg om het flink warm te krijgen (zeker omdat de airco op mijn werk het donderdagmiddag door stroomuitval ook al had begeven). Met de airco in VIRM heb ik nog geen problemen mee gehad deze week, maar dat waren ook maar 2 van de 10 ritten.
Re: Jullie mening over klimaatbeheersing in treinen
Ik merk zeker bij ICRm gelukkig wel dat als de airco in een wagon niet goed werkt, dat je dan gemakkelijk even een wagon verder kunt lopen waar het heerlijk koel is.
Re: Jullie mening over klimaatbeheersing in treinen
Gistern zat ik in de (lege) Bs van de t9218 en ik merkte het gelijk toen ik even naar een ander rijtuig liep: het was daar echt een stuk koeler. Toch is de Bs met raampjes open goed te doen.
Over DD-AR: als je onderin de Bvk achter dat gangetje zit met de ramen open (er komt daar toch nooit iemand, dus ook geen gezeur ) is het daar echt uit te houden hoor.
Over DD-AR: als je onderin de Bvk achter dat gangetje zit met de ramen open (er komt daar toch nooit iemand, dus ook geen gezeur ) is het daar echt uit te houden hoor.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 109 gasten