CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Meltrain »

Spot van gisteren: ook Breukelen toont op de CTA's Amsterdam Sloterdijk als eindpunt van de s4000/s4500.
Maar op zich is dat geen fout daar, omdat Sloterdijk op de vertrekstaten ook als eindbestemming staat aangegeven (behalve de trein van 16:35 op weekdagen: daar staat Amsterdam Centraal als eindpunt :? ).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Vinny »

Nu neem ik aan dat dit 'normaal is, maar waar liggen 'Abcou', 'Breukel' en 'Goverw'? :lol:
Of bij Asb ook 'Amsterdam' wordt getoond, weet ik niet meer zeker. :?
(Ik heb er met mijn telefoon een wazige foto van gemaakt, plaatsing volgt nog.)
Steeds meer stations. Steeds langere stationsnamen. En dan krijg je dit soort gedrochten... :?

Ik zou

Code: Selecteer alles

Amsterdam B.-Arena, -Holendrecht, Abcoude
Breukelen, Woerden, Gouda
Goverwelle, -CS, Nieuwekerk, Capelle S.
Rotterdam Alexander, -Noord
Rotterdam Centraal
doen.

En ja, ik kies er voor om Gouda een Centraal Station te geven ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Geert »

Mikos schreef:Zo schijnt er op dit moment een softwarefout in de CTA op het perron in Abcoude te zitten: Die toont als eindbestemming 'Amsterdam Sloterdijk'. :roll:
Wat is daar mis mee? Volgens mij wordt de s4000 al vanaf Gouda aangekondigd met eindbestemming 'Amsterdam Sloterdijk'.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Mikos »

meltrain schreef:Spot van gisteren: ook Breukelen toont op de CTA's Amsterdam Sloterdijk als eindpunt van de s4000/s4500.
Maar op zich is dat geen fout daar, omdat Sloterdijk op de vertrekstaten ook als eindbestemming staat aangegeven (behalve de trein van 16:35 op weekdagen: daar staat Amsterdam Centraal als eindpunt :? ).
Ik zal het je nog gekker vertellen: Voor de trein van 16.37 uur is Amsterdam Centraal, net als die van 16.07 uur (dat zijn de 4052 en de 4054), ook daadwerkelijk het eindpunt. Reizigers naar Sloterdijk, Hoorn en Enkhuizen moeten dan overstappen uit de DD-AR waar ze mee aankomen op een DD-AR die op combineerafstand staat en daarmee rijden ze verder. De DD-AR uit de 4052 wacht dan op de DD-AR van de 4054, om dan samen een trein in de 14500 te rijden.

Mijn verbazing daarover is groot en na klachten van reizigers ("Deze trein gaat helemaal niet verder naar Enkhuizen" na mijn omroep bij binnenkomst te Centraal, "sinds vier weken moeten we daarvoor ineens overstappen") heb ik dat gemeld bij de afdeling die mij daar meer over moet kunnen vertellen, die niet verder kwamen dan: "Ja, dat heeft het Jaarplan bedacht, wat er de gedachte achter is weten wij ook niet." Maar, er gaat van mijn kant uit nog wel een mailtje richting de serieverantwoordelijke over het hoe en waarom. Wellicht later meer. :wink:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Geert »

Eerder koppelde die DDAR wel meteen met de aankomende s4000, maar toen kwam men erachter dat het helemaal niet handig is om midden in de spits in 3 minuten tijd twee DDAR'en te koppelen (dat ging nogal vaak mis). Daarom gaat het nu zoals het nu gaat ;)
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Mikos »

Geert schreef:Wat is daar mis mee?
Wellicht dat het een pertinent onjuiste bestemming is; de 4000 gaat al over in de 4500 op Centraal. En dat hij voor de genoemde 4052 en 4054 helemaal fout is.

Je uitleg over het combineren begrijp ik, maar laat dan die tweede DD-AR weg, dan hoeven reizigers ook niet over te stappen midden op de dag in de spits (service) en hou je een hoop rangeerbewegingen weg (complexiteit). :wink:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Wubbo »

En je laat een hoop mensen achter op het perron.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Geert »

Mikos schreef:
Geert schreef:Wat is daar mis mee?
Wellicht dat het een pertinent onjuiste bestemming is; de 4000 gaat al over in de 4500 op Centraal. En dat hij voor de genoemde 4052 en 4054 helemaal fout is.
Tja, hetzelfde geldt voor de s5700 die in Utrecht wordt aangekondigd als stoptrein Weesp, vanaf Uto als stoptrein Schiphol en vanaf Hilversum (meen ik) met eindbestemming Leiden. Voor de s5700 is dat wel logisch (die rijdt nogal om). Waarom er in Abcoude niet voor Enkhuizen is gekozen weet ik niet, de s4000 is daar de snelste manier om in Ekz te komen, wellicht pastte het niet op de CTA. :)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door webguy »

Je kan dus idd niet zeggen dat de bestemming fout is, dat is een bewuste keuze van de NS bij bepaalde zonetreinen of gekoppelde series. De DB doet dat totaal niet: alle reisinfo geeft de daadwerklijke eindbestemming aan. Maar, in het Ruhr gebied heb je een grote variatie aan lijnen, en zijn er soms 3 lijnen tussen een stad en is dat niet raar...
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Mikos »

Wubbo schreef:En je laat een hoop mensen achter op het perron.
Nee, want nu rijdt er sowieso maar 1 DD-AR naar Enkhuizen; de andere uit de 4052 of 4054 blijft achter op Asd. (ja, logisch :roll:)
Voor de 5700 zijn dat opzich wel logische bestemmingen (te Utrecht is Leiden niet slim, want dat kan binnendoor veel sneller, vanaf Overvecht kun je Schiphol goed aangeven, hoewel dat ook via Utrecht sneller te doen is, enzovoorts). Voor de 4000 ga ik nog wat onderzoek verrichten en ik hoop op een antwoord waar ik iets aan heb :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Suus »

Opmerkelijke is wel, dat als de s5700/s5000 met SGM overgaat, de trein al Dordrecht toont als eindbestemming. Sommige passagiers in Utrecht Centraal begrepen dat niet helemaal. De lijst met stations die voorbij scrollt op het scherm is ook dusdanig lang dat je minstens 5 minuten nodig hebt om hem helemaal af te werken (en daarom plaats ik hem hier ook maar niet :P)

Bij de s4000 heb ik begrepen dat:

Twee treinen gaan niet over als s4500, maar op hetzelfde perron staat een andere trein klaar (kan ook DDM-1 zijn), en nadat de twee treinen die niet doorgaan zijn gekoppeld, gaan die verder als een s14500 naar Enkhuizen, waardoor wel al het materieel in Enkhuizen komt, maar er geen DD-AR in drie minuten op Amsterdam Centraal gekoppeld hoeft te worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Daniel »

En andersom toont de s5000/s5700 bij vertrek uit Dordrecht ook al Utrecht Centraal als eindbestemming, waarover ik hier nog nooit verwarring heb opgemerkt.
Overigens wordt de s5000 in Dordrecht ook gewoon met Leiden Centraal als bestemming op de CTA's aangekondigd, terwijl Den Haag Mariahoeve, Voorschoten en De Vink met de s2200 en een overstap op de s6300 in Den Haag Laan van NOI al 10 minuten sneller te bereiken zijn. Per IC is het naar Leiden al helemaal sneller: je kunt 18 minuten later vertrekken en alsnog eerder aankomen :wink: Dus op zich vreemd waarom hier geen sprake is van een aangepaste eindbestemming en bij de s5700 wel (al is die natuurlijk nog wat langzamer).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Wubbo »

Ja, als je die redenering gaat doortrekken hoef je op de s9800 in Utrecht ook geen Den Haag Centraal te zetten, en op de s5600 geen Zwolle, en op de s16000 geen 's-Hertogenbosch/Breda. Zijn allemaal sneller te bereiken, maar blijven zitten is zeker voor de laatste tussenstations in ieder geval comfortabeler. Utrecht - Leiden via Hilversum is echt om en mag niet met een normaal kaartje, Dordrecht - Leiden met de s5000 mag gewoon.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door dennistd »

Wubbo schreef: Utrecht - Leiden via Hilversum is echt om en mag niet met een normaal kaartje, Dordrecht - Leiden met de s5000 mag gewoon.
Utrecht-Leiden mag niet omdat er een snellere IC is, maar Utrecht-Dordrecht mag weer wel met de 5700/5000, aangezien dat de enige rechtstreekse verbinding is.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door deadlock »

De trein van Dv naar Zl was afgelopen donderdag een Internationale Trein 8-)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Ennes »

Bee schreef:Opmerkelijke is wel, dat als de s5700/s5000 met SGM overgaat, de trein al Dordrecht toont als eindbestemming. Sommige passagiers in Utrecht Centraal begrepen dat niet helemaal. De lijst met stations die voorbij scrollt op het scherm is ook dusdanig lang dat je minstens 5 minuten nodig hebt om hem helemaal af te werken (en daarom plaats ik hem hier ook maar niet :P)

Bij de s4000 heb ik begrepen dat:

Twee treinen gaan niet over als s4500, maar op hetzelfde perron staat een andere trein klaar (kan ook DDM-1 zijn), en nadat de twee treinen die niet doorgaan zijn gekoppeld, gaan die verder als een s14500 naar Enkhuizen, waardoor wel al het materieel in Enkhuizen komt, maar er geen DD-AR in drie minuten op Amsterdam Centraal gekoppeld hoeft te worden.
Dat is het vreemde aan het RIS systeem in de SGMm, soms plakt het RIS systeem de 2 gekoppelde trein serie's aan elkaar, en soms ook niet. (niet alles is dus op dezelfde geprogrameerd)

Wat wel mogelijk is (als de kans groot is dat reizigers een onzinnige langere reis zouden maken), is de eindbestemming handmatig aanpassen bv 5700 te Ledn op Hvs zetten ipv de standaard eindbestemming Ut) overigens kan dat natuurlijk ook altijd bij ander mat.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Oud forumgebruiker

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Oud forumgebruiker »

Mikos schreef:
Wubbo schreef:En je laat een hoop mensen achter op het perron.
Nee, want nu rijdt er sowieso maar 1 DD-AR naar Enkhuizen; de andere uit de 4052 of 4054 blijft achter op Asd. (ja, logisch :roll:)
Dit klopt pertinent NIET. De 4554 (oorspronkelijk uit 4052) bestaat uit 2xDDAR die beide in Asd gestationneerd staan gedurende de middag. De 4556 (oorspronkelijk uit 4054) bestaat uit een DDM-stam die gestationneerd staat op de Zaanstraat gedurende de middag. De Darretjes uit 4052 en 4054 gaan gezamenlijk als 14558 naar Enkhuizen.

Het is inderdaad niet een al te beste oplossing, zoals het nu gaat, maar beter dan eerst. Toen het elke dag vertragingen regende in de (1)4500 tijdens de spits door dat koppelen binnen 3 minuten. Het is nog even doorbijten tot december, dan rijdt er flexibel VIRM-materieel tussen Enkhuizen en Amersfoort.

Dat Amsterdam Sloterdijk als eindbestemming aangehouden wordt vanaf Gouda vind ik niet meer dan logisch, het is immers tot en met Sloterdijk een stoptrein, vanaf daar wordt het een Intercity. In principe is Stoptrein Amsterdam Sloterdijk dus volledig correct. Kwalelijker vind ik de aanduiding op Bijlmer, Duivendrecht en Amstel. Daar staat "Stoptrein Enkhuizen". Of de aanduiding op Hoorn (en verder ri. Enkhuizen): Intercity Amsterdam Bijlmer ArenA. Dat zou inhouden dat er ook Intercity's stoppen op Asdm, terwijl er geen Sprinters (s17400) stoppen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Wubbo »

Och, dat is al zo op Amsterdam Amstel.

In dit opzicht vind ik het geven van correcte stopstations belangrijker dan het geven van de juiste treinsoort. Als je het echt mooi zou willen doen maak je er een flapje bij met 'Stoptrein vanaf Amsterdam Centraal' maar ik denk niet dat dat nog voor deze dienstregeling geregeld wordt ;-).
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Mikos »

ziggy schreef:
Mikos schreef:
Wubbo schreef:En je laat een hoop mensen achter op het perron.
Nee, want nu rijdt er sowieso maar 1 DD-AR naar Enkhuizen; de andere uit de 4052 of 4054 blijft achter op Asd. (ja, logisch :roll:)
Dit klopt pertinent NIET. De 4554 (oorspronkelijk uit 4052) bestaat uit 2xDDAR die beide in Asd gestationneerd staan gedurende de middag.
Afgelopen week was dat dus niet het geval, en daarop is mijn informatie gebaseerd. Dat dat normaal wel het geval is, zou kunnen. Bij mijn ervaring reed er dus maar één mDDm door naar Ekz.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Daniel »

De t1965 waar ik nu in zit vertrok op Gv van spoor 3, waar de zuidelijkste CTA nog altijd iets tegen Venlo heeft (ruim een jaar terug ging die ook steeds de mist in).
Volgens de ene kant was het eindpunt "Den Haag HS" en volgens de andere kant was dat "Groningen".
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Wubbo »

De CTA in de hal van Utrecht Centraal die mijn s5600 aan moest kondigen begreep het ook niet helemaal. Er was een flapje uitgevallen, dus van de uuraanduiding was een halve 14 en een halve 15 te zien. Ik had dan ook de trein van 16:19 uur :).
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Marc »

Volgens de CTA in Amsterdam maakte de Intercity naar Dordrecht een extra ommetje:
Afbeelding
Dre
Berichten: 131
Lid geworden op: za 28 jun 2008, 21:33
Locatie: Oldenzaal

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Dre »

Als ik de vertrekstaten van Aml mag geloven, mogen mensen die met de nachttrein naar Es willen gebruik maken van een brug o.i.d. t2470 vertrekt namelijk van spoor 1b! :lol:

Zie http://ns.nl/vertrekstaten/aml1.pdf

Alleen op donderdag en vrijdag wordt het de mensen eenvoudig gemaakt, en wordt er gewoon langs het perron gehalteerd. :mrgreen:
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Ennes »

Wat wel mogelijk is (als de kans groot is dat reizigers een onzinnige langere reis zouden maken), is de eindbestemming handmatig aanpassen bv 5700 te Ledn op Hvs zetten ipv de standaard eindbestemming Ut) overigens kan dat natuurlijk ook altijd bij ander mat.
Even een foto van een handmatig ingestelde eindbestemming in het RIS systeem in de 5700.

Afbeelding

Hierdoor voorkom je dus dat reizigers in met name schiphol in de 5700 stappen
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Justin »

Leuke serie is het he, de s5000-s5700 :p.

Vandaag gaf trein t2260 Santpoort Noord op de display :P. Iemand bezig geweest met het spelen? Sptn lijkt in de verste verte niet op de afkorting Asd :P.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten