ProRail verbetert sfeer op perrons
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
ProRail verbetert sfeer op perrons
ProRail verbetert sfeer op perrons
Geplaatst op: woensdag 1 juli 2009 om 23:00
Laatst bijgewerkt: woensdag 1 juli 2009 om 23:00
UTRECHT - ProRail gaat proberen de sfeer en het comfort op de spoorwegstations te verbeteren. Het bedrijf kondigde zaterdag, op de Dag van de Architectuur, aan dat het begin volgend jaar een proef begint met nieuw meubilair en windschermen op de stations Leiden Centraal en Amsterdam Bijlmer ArenA. Volgens ProRail is het huidige meubilair twintig jaar oud en zijn reizigers niet tevreden over de sfeer op de stations.
Lees verder
Geplaatst op: woensdag 1 juli 2009 om 23:00
Laatst bijgewerkt: woensdag 1 juli 2009 om 23:00
UTRECHT - ProRail gaat proberen de sfeer en het comfort op de spoorwegstations te verbeteren. Het bedrijf kondigde zaterdag, op de Dag van de Architectuur, aan dat het begin volgend jaar een proef begint met nieuw meubilair en windschermen op de stations Leiden Centraal en Amsterdam Bijlmer ArenA. Volgens ProRail is het huidige meubilair twintig jaar oud en zijn reizigers niet tevreden over de sfeer op de stations.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: ProRail verbetert sfeer op perrons
Nieuwe bordjes voor Fles?
Re: ProRail verbetert sfeer op perrons
In het kader van de EU-harmonisatie doen we ze in Duitse stijl graag
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: ProRail verbetert sfeer op perrons
Ik dacht meer aan een soort mobiel cheerleaders-team of zoDaan schreef:Nieuwe bordjes voor Fles?
Re: ProRail verbetert sfeer op perrons
Nouja, als het goed is worden de bordjes een kwartslag gedraaid, zodat ze beter te lezen zijn vanuit een rijdende of stilstaande trein.
En een andere perronvloer dan die schots en scheefliggende stoeptegels vind ik ook geen probleem :pos:
En een andere perronvloer dan die schots en scheefliggende stoeptegels vind ik ook geen probleem :pos:
Laatst gewijzigd door Suus op vr 03 jul 2009, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: ProRail verbetert sfeer op perrons
Een kwartslag lijkt me dan weer niet helemaal handig, maar het gebeurt vaker. Voor maximale leesbaarheid is het het beste als bordjes verschrankt (dus niet tegenover elkaar, maar om en om op tegenoverliggende perrons) en gehoekt (45 graden op het spoor, en dan beide kanten op) geplaatst worden. Dat is gebleken uit een Belgische studie hiernaar.Bee schreef:Nouja, als het goed is worden de bordjes een kwartslag gedraaid, zodat ze beter te lezen zijn vanuit een rijdende of stilstaande trein.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: ProRail verbetert sfeer op perrons
Schuin (45-graden) lijkt me inderdaad het beste, dan heb je de meeste kans om het bord te zien.
Wat in Italië wordt gebruikt (een stationsbord dwars op de rijrichting) is inderdaad ook wel grappig, alleen vraag ik me af of het goed werkt (hoewel men dat in België kennelijk ook wil, gezien het ook in de gelinkte studie wordt genoemd). Zoiets werkt vooral goed met grotere letters op de borden, je rijdt immers met een redelijke snelheid het station in en je wilt het bord eigenlijk al vanaf een afstand kunnen lezen. Wat dat betreft schieten de huidige borden wel tekort, hoewel ik ze persoonlijk wel fraai vind. :)
Wat in Italië wordt gebruikt (een stationsbord dwars op de rijrichting) is inderdaad ook wel grappig, alleen vraag ik me af of het goed werkt (hoewel men dat in België kennelijk ook wil, gezien het ook in de gelinkte studie wordt genoemd). Zoiets werkt vooral goed met grotere letters op de borden, je rijdt immers met een redelijke snelheid het station in en je wilt het bord eigenlijk al vanaf een afstand kunnen lezen. Wat dat betreft schieten de huidige borden wel tekort, hoewel ik ze persoonlijk wel fraai vind. :)
Re: ProRail verbetert sfeer op perrons
In nieuw geopende stations in België gaan ze wel die kant op toch. Hergenrath bijvoorbeeld, en ik durf ook wel een kratje te wedden op Noorderkempen, dat daar bordjes haaks op de baan staan, en ook parallel, maar niet gehoekt. Maar Noorderkempen ben ik nog niet zelf geweest :)
Re: ProRail verbetert sfeer op perrons
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: ProRail verbetert sfeer op perrons
Hmm, het station ziet er best gelikt uit...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: ProRail verbetert sfeer op perrons
Daar gaat je kratje Fles
@ Vinny, nu nog een fatsoenlijke dienstregeling voor Noorderkempen, want zoals die nu wordt aangeboden is helaas niet om over naar huis te krijgen (vergelijkbaar met de IC Maastricht - Brussel).
@ Vinny, nu nog een fatsoenlijke dienstregeling voor Noorderkempen, want zoals die nu wordt aangeboden is helaas niet om over naar huis te krijgen (vergelijkbaar met de IC Maastricht - Brussel).
Re: ProRail verbetert sfeer op perrons
Nee hoor :) Dat er 1 bordje parallel staat bewijst natuurlijk niet dat er geen ekle ander bordje haaks staat. In het al genoemde Hergenrath staan ze zowel parallel als haaks bijvoorbeeld. Probleem met Noorderkempen is dat ik er moeilijk bij kan komen omdat er alleen doordeweeks treinen naartoe rijden.playertwo schreef:Daar gaat je kratje Fles
Re: ProRail verbetert sfeer op perrons
Het in inbouw zijnde Tamines heeft wel een schuin bordje
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... 1c_JPG.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... 1c_JPG.jpg
Re: ProRail verbetert sfeer op perrons
Hey, weer een nieuwe huisstijl bij de Belgen, en ook nog eens een volledig verhard perron En dat voor een station met 1700 reizigers per dag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: ProRail verbetert sfeer op perrons
In duitsland hebben ze het beste van beide werelden meestal? Aan het begin van het perron staat op vooral oudere stations een schuin bordje, vaak midden in een bos onkruid, maar nog :) op de rest van het perron staan dan bordjes die 90 graden staan, net als in NL.
Re: ProRail verbetert sfeer op perrons
Dat gehoekte design komt op zich vaker voor dan die inverse huisstijl. Steeds vaker worden bij vernieuwingen de oorspronkelijke parallelle bordjes vervangen door gehoekt geplaatste exemplaren (bijv. Wildert, Rivage, Leuze). Alleen als de naam van het station te lang is wordt dat onpraktisch :)giuseppe schreef:Het in inbouw zijnde Tamines heeft wel een schuin bordje
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... 1c_JPG.jpg
Re: ProRail verbetert sfeer op perrons
Alle Belgische stations worden vernieuwd en krijgen hogere, verharde perrons. Op hoofd- en GEN stations 76 cm, de rest 55 cm. Tamines is trouwens IC stationBee schreef:Hey, weer een nieuwe huisstijl bij de Belgen, en ook nog eens een volledig verhard perron En dat voor een station met 1700 reizigers per dag.
In Bordet zijn ook elektronische borden in gebruik genomen die op elk station zullen verschijnen
http://newsportal.zoo-logique.org/attac ... t24609.JPG
http://newsportal.zoo-logique.org/attac ... 4-6-09.JPG
http://newsportal.zoo-logique.org/attac ... 4_6_09.JPG
Re: ProRail verbetert sfeer op perrons
Voor een IC-station zijn 1700 reizigers wel erg weinig, of is 1700 reizigers per dag voor Belgische begrippen veel?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: ProRail verbetert sfeer op perrons
Volgens mij moet je het aantal reizigers met 2 vermenigvuldigen om ze vergelijkbaar te krijgen met Nederland. Een reiziger die 's ochtends instapt en 's avonds uitstapt wordt enkel gerekend en in Nederland dubbel. Als ik het goed onthouden heb.
Overigens heeft België meer stations. Derhalve is het niet vreemd dat het gemiddeld aantal reizigers per station lager ligt ;)
Overigens heeft België meer stations. Derhalve is het niet vreemd dat het gemiddeld aantal reizigers per station lager ligt ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: ProRail verbetert sfeer op perrons
Hoeveel heeft Leiden Lammenschans er? Overveen? ;)Bee schreef:Voor een IC-station zijn 1700 reizigers wel erg weinig, of is 1700 reizigers per dag voor Belgische begrippen veel?
En aanzienlijk minder inwonersVinny schreef:Overigens heeft België meer stations. Derhalve is het niet vreemd dat het gemiddeld aantal reizigers per station lager ligt ;)
Re: ProRail verbetert sfeer op perrons
Overveen is in de spits een druk station i.v.m. een nabijgelegen hogeschool. Het is echt verbazingwekkend hoeveel mensen er in Haarlem de trein naar Zandvoort nemen om er vrijwel allemaal in Overveen weer uit te gaan.Overveen
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: ProRail verbetert sfeer op perrons
Doet er weinig toe want het is een slechte vergelijking, daar stoppen alleen veredelde stoptreinen.Fles schreef:Hoeveel heeft Leiden Lammenschans er? Overveen? ;)
In Tamines stopt een echte IC (een trein die bijna alles overslaat, ipv bijna overal te stoppen).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: ProRail verbetert sfeer op perrons
Dat heeft niets tot vrijwel niets met de materie te maken. Om te weten of een station populair is moet je het aantal inwoners dat in een straal van 5 km/2 rondom het station nemen en dat delen door het aantal reizigers. Op het moment dat minder dan 10% van de inwoners in dit gebied gebruik maakt van het station, dan heeft de vervoerder/spoorbeheerder wat uit te leggen (tenzij er concurrentie van nabijgelegen stations is met een betere treinbediening).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: ProRail verbetert sfeer op perrons
Volgens mij vergeet je dan de regiofunctie die bepaalde stations hebben. Als je op sommige stations ziet hoeveel mensen er overstappen op het stads- of streekvervoer (ik noem bijvoorbeeld een Heerenveen) of een goede verbinding hebt met de snelweg (Weesp, Veenendaal-de Klomp) kan je invloedsgebied veel groter zijn dan binnen die straal. Het zou me niet eens verbazen als Veenendaal-de Klomp meer instappers heeft dan er in een straal van 2,5 km rond het station wonen :).
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: ProRail verbetert sfeer op perrons
Dat weet ik bijna zeker :D Zat ik laatst ook te denken, De Klomp is echt 10 huizen en twee bedrijven. Maar Ederveen, Renswoude, Veenendaal en nog wat andere gehuchten maken gebruik van het station. Zelfs delen van Ede zijn bijna dichter bij De Klomp dan Ede-Wageningen (al is dat niet voordelig ivm 4ICs per uur in Ede, een in de Klomp maar 2)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 207 gasten