GVB experimenteert met gratis wifi in tram

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

GVB experimenteert met gratis wifi in tram

Bericht door Suus »

GVB experimenteert met gratis wifi in tram
De Amsterdamse vervoerder GVB begint aanstaande maandag met een proef waarbij één tram gratis internet aan boord heeft. Het bedrijf onderzoekt of alle trams, bussen metro's en veren met draadloos internet kunnen worden uitgerust.

De tram die vanaf aanstaande maandag al wifi aan boord heeft, wordt omgedoopt tot een 'Twittertram', die is bestickerd met 'verschillende tweets'. Volgens het GVB zal de wifi-tram op verschillende routes in Amsterdam rijden.

Door welke provider de uplink naar het internet wordt verzorgd, is onbekend. Hoe lang de proef zal duren, geeft het GVB eveneens niet aan, maar het wil wel kwijt dat tegelijkertijd wordt onderzocht of wifi kan worden ingezet in alle trams, bussen, metro's en veerponten van het vervoersberdrijf. Of de internetverbinding ook na de proefperiode gratis zal blijven, is nog niet bekend.
Bron: Tweakers
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB experimenteert met gratis wifi in tram

Bericht door Suus »

Het lijkt om een Blokkendoos te gaan, dat zou betekenen dat je de tram kan tegenkomen op lijn 3, 4, 7, 9, 12 en 14 (en bij zeer hoge uitzondering misschien op de 25).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: GVB experimenteert met gratis wifi in tram

Bericht door Geert »

Hoe lang zit je nou in een stadstram? Ik vind het persoonlijk nogal zonde van het geld om hierin te investeren, net als de RET die alle stadsbussen met wifi uit wil rusten. Die 10/15 minuten die je in een tram zit kun je ook wel met 3G werken (op je mobiele telefoon of tablet) en ik geloof niet dat veel mensen op een laptop werken in een tram, stadsbus of metro. Ik zie het in ieder geval bijna nooit.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: GVB experimenteert met gratis wifi in tram

Bericht door hauptbahnhof »

Het gaat om blokkendoos 781, de voormalige Toondertram. Ik zat er woensdag in (nog steeds als Toondertram) en toen werkte het al.

HEt is idd niet echt iets wat echt een must is... Maar jah, wifi in een streekbus vind ik ook onzin. Maar elk bedrijf moet wat doen om hun product aantrekkelijk te maken, toch?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: GVB experimenteert met gratis wifi in tram

Bericht door Vinny »

Ze doen het in ieder geval niet in de combino. Daar wordt je zo door elkaar geschud dat het weinig toegevoegde waarde heeft...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: GVB experimenteert met gratis wifi in tram

Bericht door hauptbahnhof »

Ik nodig je uit om een keer in mijn tram plaats te nemen. Je valt in slaap... Het lijkt alsof je op een wolkje zit :lol:
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: GVB experimenteert met gratis wifi in tram

Bericht door VIRM »

Tsja... Net zoals bij de NS is het sexier dan sommige basale dingen op orde hebben (zoals omroepen in de metro, een van mijn pijnpuntjes :)).
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: GVB experimenteert met gratis wifi in tram

Bericht door hauptbahnhof »

Ik zou zeggen, stuur het door naar klantenservice.

Wat ik de laatste tijd een paar keer heb meegemaakt: de halteafroep loopt voor op lijn 50. Op dat moment wordt ie helemaal uitgezet. Maar jah, via de displays zie je dat ie nog steeds voorloopt. :evil:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB experimenteert met gratis wifi in tram

Bericht door Suus »

Een metrobestuurder roept echter zelf om. Heb het in de afgelopen maand nu twee keer meegemaakt, best opvallend.

Dan krijg je omroepen als: "Het volgende station is Spaklerweg, hier kunt u overstappen om de metro naar Station Zuid en Amstelveen. Deze trein gaat verder naar Gaasperplas." :pos:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: GVB experimenteert met gratis wifi in tram

Bericht door FLJ »

Nou de wifitram doet het inderdaad. Zit op dit moment in Twittertram 781, rijdend op lijn 9.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: GVB experimenteert met gratis wifi in tram

Bericht door hauptbahnhof »

Laat me raden...Je hebt er speciaal op gewacht *O*
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: GVB experimenteert met gratis wifi in tram

Bericht door R-Flow »

Geert schreef:Hoe lang zit je nou in een stadstram?
De nodige mensen van buiten de ring sowieso met regelmaat ±20 minuten. Maar ben het er mee eens dat er wel urgentere zaken zijn waar GVB in kan investeren.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: GVB experimenteert met gratis wifi in tram

Bericht door FLJ »

hauptbahnhof schreef:Laat me raden...Je hebt er speciaal op gewacht *O*
Niet eens! Normaal zou ik inderdaad op een Blokkendoos wachten maar deze kwam me gewoon voorrijden, puur geluk dus :-)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: GVB experimenteert met gratis wifi in tram

Bericht door Hainje »

Heeft GVB eigenlijk inmiddels wifi in de tram? Ik kan er op de GVB site niets over vinden eigenlijk, of ik kijk er gruwelijk overheen, dat kan ook natuurlijk.
🍉
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: GVB experimenteert met gratis wifi in tram

Bericht door waldo79 »

Als je op Google zoekt zijn de meest recente zoekresultaten op GVB + wifi uit 2012. Vermoed dat het initiatief een stille dood is gestorven :@
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: GVB experimenteert met gratis wifi in tram

Bericht door Hainje »

Inderdaad, dit topic stond op pagina 1 van de zoekresultaten. Dus ik denk inderdaad dat er niet veel mee is gedaan verder.
🍉
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: GVB experimenteert met gratis wifi in tram

Bericht door Ardan »

Ik was me al aan het afvragen hoe je dit topic in hemelsnaam had gevonden :P
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: GVB experimenteert met gratis wifi in tram

Bericht door Hainje »

Ik heb gewoon geen leven, ok? :@
🍉
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: GVB experimenteert met gratis wifi in tram

Bericht door n-evo »

Ik zat me al te verwonderen over dat ze hiervoor een blokkendoos uit de mottenballen willen trekken. :')
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: GVB experimenteert met gratis wifi in tram

Bericht door Meltrain »

Aangezien de RET al wel enkele jaren WiFi in trams, metro's en bussen heeft, verbaasde het me enorm dat het GVB dat niet heeft.
Een korte zoektocht op internet leert me echter dat de HTM ook geen Wi-Fi in de voertuigen heeft, maar dat wel heeft (of krijgt) op de 44 drukste haltes.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: GVB experimenteert met gratis wifi in tram

Bericht door n-evo »

Is Wi-Fi echt zo belangrijk in een stadstram/-bus dan?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: GVB experimenteert met gratis wifi in tram

Bericht door Hainje »

Mwa, ik wil binnenkort gaan toeren door Amsterdam met de trams en metro. Daarbij gebruik ik een trackerapp om te meten hoeveel kilometers ik heb gereden. Daarbij is wifi voor de exacte locatiebepaling dus erg handig. Ik merkte laatst in Rotterdam dat de metingen erg afweken van de gereden route toen ik wifi niet ingeschakeld had, dus vandaar deze vraag. Nu heeft tegenwoordig bijna iedereen wifi thuis, dus als ik mijn wifi gewoon continu laat zoeken dan komt het vast ook wel goed.
🍉
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: GVB experimenteert met gratis wifi in tram

Bericht door n-evo »

Je hebt geen open Wi-Fi hotspots nodig voor Wi-Fi-triangulering. Dus voor jouw doeleinden heb je inderdaad genoeg aan de signalen vanuit de gebouwen waar je langsrijdt. Daar hoeft verder niet op ingelogd te worden. Maar je moet wel je Wi-Fi aan hebben staan. :wink:

Nog zoiets met foto's maken in het buitenland: nooit je telefoon in vliegtuigmodus zetten want dan voegt ie geen geolocaties toe.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: GVB experimenteert met gratis wifi in tram

Bericht door Hainje »

Toevallig vandaag even kunnen oefenen met de wifi gedurende het meten van een traject. Het lijkt er sterk op dat hoe meer wifi apparaten er zijn, des te meer interferentie de GPS heeft. Dit is daar een redelijk goed voorbeeld van. Op deze kaart zie je het resultaat in stedelijk gebied nog een stuk beter. Heeft iemand hier misschien een oplossing voor? #dtv
🍉
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: GVB experimenteert met gratis wifi in tram

Bericht door Chrysa »

Ik kan je volledige naam zien daar, weet niet of dat je wat uitmaakt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten