De Hoekse Lijn en langs Rotterdamse wateren [30 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

De Hoekse Lijn en langs Rotterdamse wateren [30 foto's]

Bericht door Meltrain »

31 maart 2017 was een gedenkwaardige dag. Dit was namelijk de laatste dag waarop de Hoekse Lijn (de spoorlijn Schiedam Centrum – Hoek van Holland Strand) als spoorlijn geëxploiteerd werd.
Momenteel wordt de lijn omgebouwd om deze geschikt te maken voor exploitatie met metro’s, wat per september moet gaan gebeuren.
Ter gelegenheid hiervan werden er op 26 maart extra ritten met historisch materieel gereden, te weten een Mat ’46, een Mat ’54 en een Mat ’64 en dit leek mij (evenals veel andere spotters) een goede reden om de lijn nog eens te bezoeken.
Ik had met Suus en VIRM afgesproken om met de rit van 11:21 mee te gaan omdat die met Mat ’46 werd gereden. Helaas had ik het aantal belangstellenden een beetje onderschat, zodat die rit al vol was toen ik mijn (gratis) kaartje wilde afhalen.
Omdat ik toch per se met Mat ’46 mee wilde, vroeg ik daarom maar een kaartje voor de rit van 14:21, zodat ik eerst nog wat kon gaan fotograferen langs de lijn.
De eerste foto is van de Mat ’46 (waar Suus en VIRM dus inzaten) bij vertrek vanaf Rotterdam Centraal:
Afbeelding

Hierna ging ik met de [serie=Intercity|2017|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] naar Schiedam Centrum in de hoop om daar de Mat ’54 te kunnen fotograferen. Dat mislukte helaas omdat we die onderweg al gekruist hadden, maar ik kon wel de [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] op de foto zetten:
Afbeelding

Met de [serie=Sprinter|2017|Rotterdam Centraal - Hoek van Holland Haven (- Hoek van Holland Strand)4100[/serie] vervolgde ik mijn reis naar Vlaardingen Centrum. Na even wachten kon ik daar de Hondekop op de brug vastleggen:
Afbeelding

Omdat ik in Vlaardingen nog de Mat ’46 op de foto wilde zetten, ging ik niet al met de eerstvolgende [serie=Sprinter|2017|Rotterdam Centraal - Hoek van Holland Haven (- Hoek van Holland Strand)4100[/serie] mee. Uiteraard mocht deze wel op de foto:
Afbeelding

Even later kwam de Mat ’46 eraan…:
Afbeelding

… en hij reed (zoals alle museumtreinen) zonder stoppen door:
Afbeelding

Omdat ik dus helemaal aan het eind van het perron stond, lukte het me niet meer om nog van het perron af te komen voordat de Mat ’64 kwam. Daarom maakte ik maar een foto vanaf de voorkant van het perron en het resultaat is niet onaardig:
Afbeelding

Op het perron zag ik toen Milco zitten en na even met hem te hebben gepraat, nam ik de [serie=Sprinter|2017|Rotterdam Centraal - Hoek van Holland Haven (- Hoek van Holland Strand)4100[/serie] naar Maassluis.
Hier liep ik naar de bekende spoorbrug over het Helinggat, alwaar het werkelijk vol stond met spoorwegliefhebbers. ;)
Omdat ik nog meer wilde doen, besloot ik er niet al te lang te wachten en maakte ik alleen deze foto van de Mat ’46:
Afbeelding

Hierna liep ik verder naar Maassluis West en onderweg kwam ik de Mat ’64 weer tegen:
Afbeelding

Inmiddels had ik overigens besloten om niet meer terug te gaan naar Rotterdam, maar verder te gaan naar Hoek van Holland en dan alleen de terugrit mee te rijden met Mat ’46. Hierdoor kon ik wel nog deze SGMm te Maassluis West op de foto zetten (waarmee ik anders terug had gemoeten naar Rotterdam om daar nog op tijd te zijn):
Afbeelding

Vanuit de andere richting kwam hierna de Mat ’54 naar Hoek van Holland Haven:
Afbeelding

Vervolgens ging ik verder naar Hld alwaar het mogelijk bleek om een Plan V en SGMm naast elkaar op de foto te zetten:
Afbeelding

Na het maken van deze foto kwam ik Cookie tegen en samen gingen we naar het einde van de lijn: Hoek van Holland Strand. Hier kon ik voor de laatste keer een foto maken van het stationsbordje, routebordje en klok:
Afbeelding
De SGMm die ons hier bracht met een machinist in een ouder uniform:
Afbeelding

Met deze SGMm ging ik terug naar Haven, terwijl Cookie vanaf Strand met de Mat ’54 terug naar Rotterdam zou gaan.
Vanaf Hoek van Holland Haven zou ik met de Mat ’46 terug naar Rotterdam gaan, maar helaas zat deze al zo vol dat ik er nauwelijks nog bij paste. Omdat ik hier geen zin in had, besloot ik maar naar Strand te lopen om (te proberen om) vanaf daar ook met de Mat ’54 naar Rotterdam te reizen.
Onderweg naar Strand kon deze MAN Lion’s City van (tegenwoordig) Connexxion op lijn 35 op de foto:
Afbeelding

Vanaf mijn positie lukte het (net) om de Mat ’54 en SGMm naast elkaar op één foto te krijgen:
Afbeelding

Even later kwam de Mat ’54 eraan op weg naar Hoek van Holland Strand:
Afbeelding

Nadat zowel de trein als ik aangekomen was op station Strand, kon ik het koersbordje fotograferen:
Afbeelding

Hierna stapte ik in en, ondanks dat ik eigenlijk geen kaartje had voor deze trein, was dat geen probleem en vond ik een zitplaats naast Cookie. ;)
Met deze trein gingen we, onderwijl gezellig bijpratend, naar Rotterdam Centraal, waar deze mooie oude trein nog op de foto mocht naast de moderne skyline:
Afbeelding

Op Tweede Paasdag besloot ik een klein stukje te gaan fietsen en nam ik mijn camera mee. De meeste foto's op deze dag zijn gemaakt langs "een" water, hetgeen de titel verklaart.
De eerste stop was nabij Keizerswaard, alwaar ik lijn 2 naar Charlois kon fotograferen, terwijl hij over de rotonde bij de kruising Groeninx van Zoelenlaan / Groene Tuin rijdt:
Afbeelding

Even later kon, een kwartslag naar links gedraaid, lijn 23 naar Beverwaard op de foto:
Afbeelding

Tussen de bomen lukte het om een MAN van de RET op de foto te zetten:
Afbeelding

Net voor Keizerswaard kon een Citadis op de aldaar eindigende lijn 2 op de foto:
Afbeelding

Vervolgens ging de tocht verder naar het Noordereiland, alwaar ik de Waterbus naar Dordrecht op de foto kon zetten met op de achtergrond een deel van de “skyline” van Rotterdam:
Afbeelding

Diezelfde skyline viel ook te combineren met een Citaro:
Afbeelding

Nadat ik zelf over de Willemsbrug was gefietst, kon deze brug samen met lijn 47 op de foto:
Afbeelding

De reis zette zich voort naar de Goudsesingel. Normaal rijden er door deze straat geen trams (meer), maar door een omleiding rijden hier nu de lijnen 21 en 24:
Afbeelding

Op het Hofplein lukte het me, om een tram, de fontein en het Stadhuis op één foto te krijgen:
Afbeelding

En ik beëindigde de tocht bij de Maashaven, waar nog enkele metro’s op de foto mochten:
Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat jullie het een leuk verslag vonden en opmerkingen en tips zijn altijd welkom.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De Hoekse Lijn en langs Rotterdamse wateren [30 foto's]

Bericht door Etienne »

Zeker de moeite waard :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: De Hoekse Lijn en langs Rotterdamse wateren [30 foto's]

Bericht door Hendrik »

Mooie, afwisselende platen! :pos:
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De Hoekse Lijn en langs Rotterdamse wateren [30 foto's]

Bericht door waldo79 »

Het was nog nooit zo druk langs de Hoekse lijn :lol:

Kan me bij Hendrik aansluiten.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De Hoekse Lijn en langs Rotterdamse wateren [30 foto's]

Bericht door Meltrain »

Bedankt voor de leuke reacties. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten