Korte vragen
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6473
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Je hebt gelijk dat de vraag niet handig geformuleerd was maar je antwoord is duidelijk, dank (y)
Re: Korte vragen
Nee,Daantje schreef:Betaal je in de IC Direct tussen Rotterdam en Breda nooit een toeslag?
Is ook vreemd als dat op de 1100 (naar Eindhoven) niet moet, maar op de 900 (naar Breda) wel.
Sincerely OmniLezer
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59
Re: Korte vragen
Alleen voor het gedeelte Schiphol - Rotterdam moet toeslag betaald worden. Dit geld dus alleen voor de 900 en 1000.
Waren er niet zoveel problemen geweest met de HSL dan zouden alle treinen die gebruik maken van de HSL een toeslag hebben gekregen, dus ook de 1100, wat dus had betekent dat er op stations Den Haag Centraal, Den Haag HollandSpoor, Delft, Tilburg en Eindhoven ook toeslagspalen geplaatst hadden moeten worden.
Door de compensatieregeling rondom het Fyra-debacle, heeft NS de toeslagstrajecten moeten beperken.
Als het functioneren van de diensten op de HSL blijven falen, zal naar alle waarschijnlijkheid ook de toeslag Rotterdam - Schiphol Airport onder druk komen te staan.
*even een onserieuse zijnoot: Misschien word het eens tijd dat iemand die vloek die er rust op de HSL opheft en er voor zorgt dat de treinen kunnen rijden zonder enige belemmeringen. Misschien kunnen de treinen dan ook uit het 'sandwich-concept', want dan hebben de BD- stuurstanden weer de functie waar ze voor ontworpen zijn.
Waren er niet zoveel problemen geweest met de HSL dan zouden alle treinen die gebruik maken van de HSL een toeslag hebben gekregen, dus ook de 1100, wat dus had betekent dat er op stations Den Haag Centraal, Den Haag HollandSpoor, Delft, Tilburg en Eindhoven ook toeslagspalen geplaatst hadden moeten worden.
Door de compensatieregeling rondom het Fyra-debacle, heeft NS de toeslagstrajecten moeten beperken.
Als het functioneren van de diensten op de HSL blijven falen, zal naar alle waarschijnlijkheid ook de toeslag Rotterdam - Schiphol Airport onder druk komen te staan.
*even een onserieuse zijnoot: Misschien word het eens tijd dat iemand die vloek die er rust op de HSL opheft en er voor zorgt dat de treinen kunnen rijden zonder enige belemmeringen. Misschien kunnen de treinen dan ook uit het 'sandwich-concept', want dan hebben de BD- stuurstanden weer de functie waar ze voor ontworpen zijn.
Re: Korte vragen
Wat is je bron hiervan?Gothic-Writer schreef:Waren er niet zoveel problemen geweest met de HSL dan zouden alle treinen die gebruik maken van de HSL een toeslag hebben gekregen, dus ook de 1100, wat dus had betekent dat er op stations Den Haag Centraal, Den Haag HollandSpoor, Delft, Tilburg en Eindhoven ook toeslagspalen geplaatst hadden moeten worden.
🍉
Re: Korte vragen
De stuurstanden kunnen niet samenwerken met TRAXX-locomotieven en ombouwen is duurder dan een TRAXX kopen, vandaar de sandwiches, die bovendien ook meteen minder kans op volledige uitval geven.Gothic-Writer schreef:*even een onserieuse zijnoot: Misschien word het eens tijd dat iemand die vloek die er rust op de HSL opheft en er voor zorgt dat de treinen kunnen rijden zonder enige belemmeringen. Misschien kunnen de treinen dan ook uit het 'sandwich-concept', want dan hebben de BD- stuurstanden weer de functie waar ze voor ontworpen zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Die sandwiches zijn er omdat ombouwen van de stuurstanden te lang ging duren.
Waren die problemen er niet geweest dan bestond die 1100 helemaal niet eens en reed NS gewoon nog Den Haag-Dordrecht-Venlo.Gothic-Writer schreef:Waren er niet zoveel problemen geweest met de HSL dan zouden alle treinen die gebruik maken van de HSL een toeslag hebben gekregen, dus ook de 1100,
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: za 07 mar 2009, 19:20
- Locatie: Dordrecht
Re: Korte vragen
De reden dat er de toeslag tussen Rtd en Bd is opgeheven is omdat er door die toeslag nauwelijks volk in dat deel zat (er reden toen genoeg andere treinen tussen Rtd en Bd). Na het opheffen van de toeslag is het aantal reizigers inderdaad omhoog gegaan.
Uiteindelijk heeft men er maar helemaal vanaf gezien om op dat traject nog toeslag in te voeren; o.a. doordat de IC Gvc - Ehv over de zuidtak van de HSL is gaan rijden.
Maar je weet het nooit met NS, best kans dat ze over een paar jaar alsnog euro's ruiken en er toch weer toeslag op komt.
Uiteindelijk heeft men er maar helemaal vanaf gezien om op dat traject nog toeslag in te voeren; o.a. doordat de IC Gvc - Ehv over de zuidtak van de HSL is gaan rijden.
Maar je weet het nooit met NS, best kans dat ze over een paar jaar alsnog euro's ruiken en er toch weer toeslag op komt.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Korte vragen
De reden dat die toeslag is opgeheven is dat er bij het samenvoegen van de HSL- en hoofdrailnetconcessies is afgesproken dat er gewone intercity's tussen Rotterdam en Breda over de HSL zouden gaan rijden.
Tot 2025 mag NS alleen toeslag vragen voor Schiphol-Rotterdam.
Tot 2025 mag NS alleen toeslag vragen voor Schiphol-Rotterdam.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Korte vragen
Zijn er nog landen/treinen (het liefst enigszins in de buurt) die nog koersrolllen hebben?
Korte vragen
Misschien dat de Baureihe 420 die nog op de S-Bahn Köln en München rijden nog koersrollen hebben, of dat die al zijn verbouwd tot LED-lichtkrant.
En heel misschien rijden er nog een paar treinen in Baden-Württemberg met N-wagens, die hebben nog koersrollen, zijn wel heel snel aan het uitsterven.
En heel misschien rijden er nog een paar treinen in Baden-Württemberg met N-wagens, die hebben nog koersrollen, zijn wel heel snel aan het uitsterven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Korte vragen
De laatste keer dat ik in München was (afgelopen zomer) ben ik die alleen tegen gekomen met LED-lichtkranten.
Ook in Köln hebben ze tegenwoordig LED-lichtkranten
Foto's op internet kunnen dat ook bevestigen
Ook in Köln hebben ze tegenwoordig LED-lichtkranten
Foto's op internet kunnen dat ook bevestigen
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Korte vragen
Op de S12 op werkdagen sowieso een paar omlopen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Korte vragen
De RegioSprinters op de RB21 tussen Düren en Linnich.Aking schreef:Zijn er nog landen/treinen (het liefst enigszins in de buurt) die nog koersrolllen hebben?
Re: Korte vragen
Ook die zijn inmiddels voorzien van een LED-lichtkrant?
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: za 07 mar 2009, 19:20
- Locatie: Dordrecht
Re: Korte vragen
De toeslag Rtd - Bd is vervallen op 15 december 2013 (na verlaagd te zijn in 2011 en 2013). De concessies HSA en HRN zijn samengevoegd op 1 januari 2015 (dus bij de afschaffing was er nog sprake van een andere concessie waarbij HSA/NS toeslag mocht vragen voor het hele traject). Dus dat er nu geen toeslag wordt geheven klopt met jouw verhaal. De redenen van het verlagen en later zelfs afschaffen van de toeslag lag echter bij de reizigersaantallen (of het gebrek daaraan).reisthijs schreef:De reden dat die toeslag is opgeheven is dat er bij het samenvoegen van de HSL- en hoofdrailnetconcessies is afgesproken dat er gewone intercity's tussen Rotterdam en Breda over de HSL zouden gaan rijden.
Tot 2025 mag NS alleen toeslag vragen voor Schiphol-Rotterdam.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Ja, de nieuwe concessie begon formeel op 1-1-2015, dat betekent niet dat alle wijzigingen op die datum ingingen. Het praktische samenvoegen begon eerder al.
NS was bij het afschaffen van de toeslagen Asd-Shl en Rtd-Bd, tegelijk met de invoering van de naam IC direct, alvast uitgegaan van de nieuwe situatie. Toen werd ook alvast de deze treindienst onderdeel van NS reizigers in plaats van Hispeed/international.
Dat kon niet nog een jaar wachten omdat NS in 2013 zo snel mogelijk van de naam Fyra af wilde.
NS was bij het afschaffen van de toeslagen Asd-Shl en Rtd-Bd, tegelijk met de invoering van de naam IC direct, alvast uitgegaan van de nieuwe situatie. Toen werd ook alvast de deze treindienst onderdeel van NS reizigers in plaats van Hispeed/international.
Dat kon niet nog een jaar wachten omdat NS in 2013 zo snel mogelijk van de naam Fyra af wilde.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Korte vragen
Volgens mij rijdt de spitstrein Köln - Kaldenkirchen (RE 10839 / RE 10838) ook nog met n-wagens.Suus schreef:En heel misschien rijden er nog een paar treinen in Baden-Württemberg met N-wagens, die hebben nog koersrollen, zijn wel heel snel aan het uitsterven.
Re: Korte vragen
Waarom staat er op station Heerlen de Kissel een kaarautomaat van de DB als die trein daar geen eens stopt :')
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Korte vragen
Omdat die daar voorheen wel stopte, toen hij nog door reed naar Stolberg en Eschweiler
Re: Korte vragen
Kan iemand vertellen wat een ouderwetse railcatering is? (en ja I know het is een domme vraag)ArrivaBas schreef:Terug op de 858 nog ouderwetse railcatering gehad! Nog nooit eerder gezien en niets gekocht trouwens. Wel apart dat de cateraar op normale toon praatte in de stiltecoupé... :')
Re: Korte vragen
Éckte ouderwetsche railcatering is natuurlijk met zoeen karretje :Y
Ik doe ook maar wat
Re: Korte vragen
Er kwam gewoon een man langs met een 'buikzak' en probeerde koekjes te verkopen, maar hij heeft geen cent omzet gemaakt op mijn verdieping.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Korte vragen
@jelmerrr: En zo'n domme vraag is dat heus niet, eerder begrijpelijk. Die metalen karretjes bestaan al zo'n 15 jaar niet meer.
@ArrivaBas: als het verlieslatend zou zijn, zou de catering direct stoppen. Tijdens sommige ritten verkopen ze nog best veel.
@ArrivaBas: als het verlieslatend zou zijn, zou de catering direct stoppen. Tijdens sommige ritten verkopen ze nog best veel.
Re: Korte vragen
Zoals de Intercity Amsterdam C. - Brussel bijvoorbeeld
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten