OV-chipkaartberichten op een rijtje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Hoogstwaarschijnlijk is er dan een onjuiste (veelal verouderde) dataset geladen. Wordt als het goed is met de automatisch update wel weer verholpen, alhoewel tijdelijke storingen altijd kunnen voorkomen natuurlijk.
Cico's leiden soms ook een eigen leven. Het gebeurt wel eens dat die dingen in storing vallen, maar zichzelf herstellen/herstarten en het dan weer doen. In die tussentijd werkt het dan niet, maar dat is niet als zodanig zichtbaar voor de chauffeur.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Die van Arriva gaan dan een heel verhaal over bestanden die hij aan het laden is op het scherm weergeven, om vervolgens af te sluiten met "De verbinding met de depot computer is gefaald" :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Meltrain »

@ JeePee: wanneer werkt de OV-Chipkaart eindelijk eens bij Qbuzz in Barendrecht/Ridderkerk? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

JeePee schreef:Hmm ok, dat hebben we nog niet meegemaakt. Dat kan dus ook nog :)
Wat ook wel eens voorkomt is dat een CICO überhaupt niet herkent dat er een kaart voor wordt gehouden. Kennelijk zijn sommige CICO's wat gevoelig afgesteld :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Mochten mensen het nog niet zijn opgevallen,

Afgelopen woensdag zijn bij de NS enkeltjes 3% goedkoper geworden, en retourtjes 2% duurder, ter voorbereiding van de OV-Chipkaart.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Gevonden op de Locov-site: Adviesaanvraag NS over reizen op saldo. :) Hierin staan de plannen van NS met betrekking tot de uitrol van de OV-chipkaart komende periode, en wordt Locov om advies gevraagd.

Opvallende dingen hieruit (het is nogal wat leeswerk):

Algemeen
  • Reizen op saldo start landelijk in oktober 2009, alleen voor NS-treinen.
  • Kan met zowel persoonlijke als anonieme kaarten. Reizen op saldo dient wel geactiveerd te worden, via internet of kaartautomaat.
  • Vanaf eind 2009/begin 2010: voordeelurenkaart ook mogelijk op niet NS-chipkaarten, afhalen van bestelde producten bij de automaat (ook van andere vervoerders).
Reizen op saldo
  • Voorlopig nog niet opgelost: overstappen bij meerdere vervoerders (uit- en weer inchecken); samenreiskorting; opnieuw betalen starttarief wanneer de reis wordt onderbroken
  • Reizen met het papieren kaartje blijft vooralsnog mogelijk
  • In- én uitchecken is verplicht. Als een reiziger niet uitcheckt wordt een NS-dagkaart afgerekend
  • Wanneer je omreist moet je verplicht uitchecken en weer inchecken op het overstapstation (ongeacht of je het station verlaat of niet). Geldt wanneer je niet reist volgens de reisroutes die zijn toegestaan volgens AVR-NS.
  • Reizen met een via-bestemming is niet meer mogelijk, dan moet extra uit- en ingecheckt worden
Kosten, vergoedingen en reductie
  • Instaptarief: 10 tot 30 euro. In de introductieperiode korting voor 1e-klasreizigers (instaptarieven zijn gelijk aan tarieven voor tweede klas)
  • Het station betreden en weer verlaten zonder kosten is mogelijk binnen 60 minuten (was 35 minuten).
  • Je kunt niet binnen 3 minuten weer uitchecken bij dezelfde kaartlezer waar je eerder ingecheckt bent (ter vergelijking: bij bijvoorbeeld RET is dit 30 seconden)
  • Bij misbruik kan een OV-chipkaart geblokkeerd worden of moet de houder een hoger instaptarief betalen
  • GtbV is mogelijk als je in- en uitgecheckt bent en wordt alleen berekend over het betaalde deel van een reis
  • Het incheckmoment is bepalend voor korting: pas vanaf 9.00 uur kun je inchecken om met korting te reizen. Plannen om dat moment te vervroegen naar 8.45 uur zijn kennelijk gesneuveld
  • Korting (voordeelurenabonnement) geldt alleen voor het NS-traject.
Bij problemen
  • Als inchecken niet lukt moeten reizigers zelf voor een alternatief vervoersbewijs zorgen
  • Als het uitchecken niet lukt vanwege een storing dan lost NS klantenservice dat op (formulier opsturen)
  • Als het uitchecken niet lukt vanwege een te laag saldo dan moet dat eerst opgewaardeerd worden via de automaat
  • Reisgegevens blijven beschikbaar via Mijn NS en worden ongeveer 18 maanden bewaard. NS kan tot 6 maanden na reisdatum gegevens inzien, ook voor controle-doeleinden
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Als het uitchecken niet lukt vanwege een te laag saldo dan moet dat eerst opgewaardeerd worden via de automaat
En dan sta je dan op een station afgesloten met poortjes, zoals Diemen. Wordt het erg lastig om bij de kaartautomaat te komen. En het hele voordeel van de OV-Chipkaart is naar mijn idee dat je ook negatief saldo kan hebben na het uitchecken. Met bijvoorbeeld een strippenkaart moest je meteen een kaartje bijkopen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Er komen ook kaartautomaten binnen het afgesloten gebied (althans: dat was altijd het plan), en de meeste stations hebben (zeker in deze fase) nog geen tourniquets. Waarom men niet gewoon kan uitchecken met negatief saldo op persoonlijke chipkaarten weet ik niet, voor anonieme kaarten is het wel te rechtvaardigen (daar heb je immers voor weinig geld weer snel een nieuwe voor).

Als je automatisch oplaadt speelt het hele probleem natuurlijk niet, en dat wordt denk ik ook nog wel flink gepromoot in de toekomst (zoals nu al door bedrijven die de chipkaart al hebben ingevoerd).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Geert schreef:Er komen ook kaartautomaten binnen het afgesloten gebied (althans: dat was altijd het plan)
Dat was toch al het geval bij de proefnemingen op de Hoekse Lijn als ik me niet vergis? Al waren daar geloof ik zelfs stations met uitsluitend een automaat binnen de poortjes (in ieder geval op Vlaardingen Centrum meen ik dat ooit geconstateerd te hebben)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Dat laatste kan ik me niet herinneren en in ieder geval niet op Vlaardingen Centrum (daar stond een OV-chipkaartautomaat op het perrongedeelte bij de spoorwegovergang, dus voor de chipkaartpoortjes).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Hmm, moet ik toch even diep nadenken want ik heb 't serieus een keer ergens gezien. Weet niet beter als dat de automaat op Vdg aan de overwegzijde op 't perron nog voor het stationsgebouwtje stond en dat er in ieder geval geen chipkaartautomaat (wel normale kaartautomaten) voor het poortje aanwezig was. Maargoed, da's ondertussen wel even geleden.
En zoveel stations met eilandperron heb je niet op de Hoekse Lijn: Vlaardingen Oost valt al af omdat daar zowiezo geen automaat op het perron stond en in Maassluis waren er twee stuks buiten en eentje binnen de poortjes.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Vinny »

Waarom men niet gewoon kan uitchecken met negatief saldo op persoonlijke chipkaarten weet ik niet, voor anonieme kaarten is het wel te rechtvaardigen (daar heb je immers voor weinig geld weer snel een nieuwe voor).
Met een persoonlijke chipkaart kun je in GVB land in ieder geval wel op een negatief saldo uitkomen is mijn ervaring. Je kunt daarna niet opnieuw incheken. Of het met een anonieme chipkaart ook kan heb ik niet uitgeprobeerd.
Saldo reizen is wel heel veel goedkoper dan via de reisproducten van het GVB. Ze hebben het belachelijke voertuigtarief namelijk ook doodleuk in de automaat gekieperd... :?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Voor dat automatisch opladen zijn veel mensen huiverig, en dat komt helaas een beetje door het imago van de OV-Chipkaart. In Rotterdam wilden veel mensen in januari/februari ook niet hun chipkaart bij een automaat opladen met een pinpas, want ze waren bang dat hun bankrekeningnummer gekoppeld zou worden aan hun chipkaart. Ik ging daar niet inhoudelijk over in discussie, want dan was ik met sommigen nog wel bezig waarschijnlijk, maar ik gaf altijd maar de stille hint dat je wel 3x zoveel oplaadautomaten tot je beschikking had, en dus veel sneller klaar was met het opladen.

Automatisch opladen wilden de mensen al helemaal niet, want weer die koppeling met de chipkaart. Maar een advies van mijn kant was om dan het nummer van de OV-Chipkaart helpdesk (0900-0980) in je mobiel te zetten, dan kon je ze altijd snel bellen indien je kaart kwijt was. Veel mensen bedachten toen (eindelijk?) ook dat het verstandig zou zijn om dat ook met het telefoonnummer van de bank te doen :idea: Daarna gingen de meeste mensen van pertinent nee naar 'misschien toch eens over nadenken'.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Ik heb het automatisch opwaarderen wél aan staan en het bevalt me prima! Nu hoef je echt niet meer op te letten of je nog wel voldoende vervoerbewijzen hebt :pos:
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door M57 »

Overigens reist er nu al een hele kleine groep testreizigers op saldo op de Flevolijn en op de Ring Amsterdam.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Ik profiteer er wel van :mrgreen: Ik laad mijn chipkaart op bij een NS-kaartautomaat, dan hoef ik hem tenminste niet uit mijn portomonnee en OV-mapje te halen :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Karl »

Tot een aantal weken geleden kon ik mijn OV-chipkaart (bij een RET-poortje) in mijn portemonee tegen de lezer houden, maar sinds een tijdje lukt dat niet meer, ik krijg een melding "probeer opnieuw", is de gevoeligheid van de lezer veranderd?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Heb je een nieuw pasje in je portomonnee gekregen? Andere instellingen/bedrijven gebruiken ook pasjes met hetzelfde type chip, en dan kan het voorkomen dat de chipjes een soort van ruzie gaan maken. Een nieuwe portomonnee kan ook effect hebben, bijvoorbeeld een metalen versiersel zorgt wel eens voor een negatief effect.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Karl »

Ik heb alleen een nieuwe AH-bonuskaart.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door reisthijs »

Bee schreef:Afgelopen woensdag zijn bij de NS enkeltjes 3% goedkoper geworden, en retourtjes 2% duurder, ter voorbereiding van de OV-Chipkaart.
Het blijft belachelijk dat vanwege de invoering van dat chipgeval het retourtje wordt afgeschaft. Juist met zo'n computersysteem zou het geen enkel probleem moeten zijn, om voor twee reizen (1x heen, 1x terug) op één dag een ander tarief te rekenen dan domweg 2x enkele reis.

De OV-chipkaart maakt reizen dus duurder, terwijl het juist voordeliger zou moeten zijn.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door reisthijs »

Bee schreef:Andere instellingen/bedrijven gebruiken ook pasjes met hetzelfde type chip, en dan kan het voorkomen dat de chipjes een soort van ruzie gaan maken.
Ik heb mijn SOV-chipkaart nog maar twee keer gebruikt (zo vaak ga ik niet met de metro in Rotterdam), maar had ook het probleem dat deze niet goed werkt zolang 'ie nog in m'n portemonnee zit. Inderdaad zat er ook een ander pasje (toegangspasje van m'n stagebedrijf) in (die laatste had dan weer geen last van die OV-chipkaart overigens). Niet erg handig dit soort conflicten.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Mijn portemonnee lijkt een soort werende laag te hebben; ook met niets anders erin krijg ik de melding "probeer opnieuw". Dat is al zo vanaf het allereerste begin. Ik meen ergens gelezen te hebben dat sommige portemonneefabrikanten dat bewust doen om zo het ongemerkt uitlezen van pasjes op straat te voorkomen. Geen idee of dat ook de daadwerkelijke reden is, maar in situaties zoals de OV-Chipkaart werkt zoiets dan wel averechts.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door dennistd »

Geert schreef: [*]In- én uitchecken is verplicht. Als een reiziger niet uitcheckt wordt een NS-dagkaart afgerekend
[*]Instaptarief: 10 tot 30 euro. In de introductieperiode korting voor 1e-klasreizigers (instaptarieven zijn gelijk aan tarieven voor tweede klas)
Een anonieme chipkaart is €7,50 dacht ik. Laten we zeggen dat inchecken 20 euro gaat kosten. Een dagkaart vol tarief is 35 euro ofzo. Als ik dan dus alleen incheck en niet ga uitchecken, bespaar ik €7,50 aangezien het mij maar 27,50 kost.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Vinny »

reisthijs schreef:
Bee schreef:Afgelopen woensdag zijn bij de NS enkeltjes 3% goedkoper geworden, en retourtjes 2% duurder, ter voorbereiding van de OV-Chipkaart.
Het blijft belachelijk dat vanwege de invoering van dat chipgeval het retourtje wordt afgeschaft. Juist met zo'n computersysteem zou het geen enkel probleem moeten zijn, om voor twee reizen (1x heen, 1x terug) op één dag een ander tarief te rekenen dan domweg 2x enkele reis.

De OV-chipkaart maakt reizen dus duurder, terwijl het juist voordeliger zou moeten zijn.
Onzin. Reizen per kilometer = betalen per kilometer. Het wordt dus alleen maar eerlijker. En terecht, een prijsverschil tussen twee enkeltjes en een retourtje is belachelijk groot, en bovendien met de 09:00/voordeeluren grens voor mensen die een deel van de route in het staartje van de ochtendspits reizen extreem onvoordelig. Ben blij dat dat eindelijk wordt rechtgezet.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Wubbo »

Vinny schreef:En terecht, een prijsverschil tussen twee enkeltjes en een retourtje is belachelijk groot
Utrecht - Zwolle. Prijzen op basis van vol tarief, 2e klas:
Enkele reis 13,40
Retour 24,90
Prijs van 2x enkele reis 26,80
Verschil 1,90 (ca 7%). Dat vind ik geen belachelijk prijsverschil. En dit is een willekeurig prijsvoorbeeld.
Vinny schreef:, en bovendien met de 09:00/voordeeluren grens voor mensen die een deel van de route in het staartje van de ochtendspits reizen extreem onvoordelig. Ben blij dat dat eindelijk wordt rechtgezet.
Dat wordt toch niet rechtgezet? Sterker, het wordt ontmoedigd/onmogelijk om op saldo een deel van je reis voor 09.00 uur zonder korting te kopen. De korting geldt pas als je na 09.00 uur incheckt, dus je zal moeten uitchecken en bij een andere automaat weer inchecken om daar gebruik van te kunnen maken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten