4) Lijn 10 is nog wél zo gedaan dat er altijd een relatief goede verbinding is op andere lijnen.
5) Daar komt de reistijd niet vandaan; de hele ronde is maar 7 minuten lang; de reistijd komt van het rijden via het ziekenhuis; je kan ook over de provincialeweg en dan een slinger door centraal en zuid dubbeldam maken en dan naar het ziekenhuis en trug; dat betekend een reistijd winst van 4-10 minuten voor mensen in dubbeldam richting het station en centrum en een betere verbinding met het ziekenhuis voor een deel van dubbeldam en kost evenveeltijd als de route nu. Tussen dubbeldam en leerpark gebruikt geen kip de bus; er is een direct fietspad. behalve als je echt aan de andere kant van dubbeldam woont is de bus niet intressant. Als je m op zichzelf kan keren ipv op 11/12 kan je er ook een ringlijn van maken. Centrum > Station > Dubbeldam > Dordwijk > Essenhof (Punt 10) > Centrum is 27-29 minuten rijtijd en keert dus perfect opzichzelf voor 2*Uur per richting; wat tevens zorgt voor meer bussen naar dubbeldam met weinig meerkosten.
9) Leg een buslijn in van station via centrum over de krispijnseweg als versterking van lijn 5 tot aan de van gijn weg, dan naar ziekenhuis zodat krispijn en dordwijk verbonden worden. (Er is tijd om in vreedonck te stoppen) en dan via planetenlaan naar de wilgenwende.
Hier is mijn voorstel voor Dordrecht stad; hierin maak ik gebruik van het hevig gefaalde 3 bussen systeem in een nieuw, handelbaar en veelal sneller jasje.
https://drive.google.com/open?id=1qSL0h ... sp=sharing
Veranderingen:
Lijn (Oud Nummer)
Veranderingen
1/2 (2/Nieuw) Rijd nu als ringlijn om veel snellere verbinding dubbeldam te geven en rijd niet meer langs dubbeldam noord en concureert dus niet meer met lijn 5. Rijd ipv daarvan over de elzenlaan en iepenlaan om de wijk zuidhoeve (niet zuidhoven) geheel binnen 700m van een halte te leggen en zo ontsluiting te verbeteren en rijd dan naar ziekenhuis Dordwijk (Nieuwe halte op overkampweg tbv scholen en Julius kindzorg gewenst) om daarna via Begraafplaats de essenhof en nieuw krispijn (stoppend in de buurt van oa. de tureborgh) en het centrum trug naar het station te rijden. Dit geeft tevens voor zowel zuid als midden dubbeldam 4 bussen per uur naar station; al dan iets scheef en duur de ene kant wat langer dan de andere voor relatief lage kosten. Er word om te zorgen dat er altijd van dubbeldam af naar het centrum word gereden rijd deze lijn op zondag en in de avond waar deze 1*Uur per richting rijd door op lijn 6.
3 (3)
Op zondagmiddag frequentieverhoging naar 4*Uur; het centrum is op zondag ook gewoon open en de bussen worden langzaamaan drukker; groei kan gecre-eerd worden.
Op zaterdagochtend voor de drukte begint zakt de frequentie naar 2*Uur vanwege lage bezetting. In de avond na 21.30 word vanwege lage bezetting 1*Uur gereden.
4 (4)
Op zondagmiddag frequentieverhoging naar 4*Uur; het centrum is op zondag ook gewoon open en de bussen worden langzaamaan drukker; groei kan gecre-eerd worden.
Op zaterdagochtend voor de drukte begint zakt de frequentie naar 2*Uur vanwege lage bezetting. In de avond na 21.30 word vanwege lage bezetting 1*Uur gereden.
5 (5)
Op zondagmiddag frequentieverhoging naar 4*Uur; het centrum is op zondag ook gewoon open en de bussen worden langzaamaan drukker; groei kan gecre-eerd worden.
Op zaterdagochtend voor de drukte begint zakt de frequentie naar 2*Uur vanwege lage bezetting. In de avond na 21.30 word vanwege lage bezetting 1*Uur gereden. - Tevens om drukte op te vangen rijd lijn 6 een deel van de route in krispijn ook en rijd er op de brede spits 2*Uur extra een bus tussen het station en stadspolders. Rijtijden zijn nu op 5 en 7 samen in de avond en op zondag 16 minuten korter op 2 uur rijden; dat word nu slechts 4 minuten. Vertraging zal niet zo vaak meer voorkomen.
6 (nieuw) Versterkt lijn 5 in krispijn; verbind krispijn met Dordwijk en verbind de wilgenwende en tevens kantorengebied amstelwijck. 2*Uur zaterdag is eigenlijk te veel maar dekkingseisen forceren dat de lijn ook zaterdag 2*Uur moet rijden. is op zondag en in de avond aan lijn 1/2 gekoppeld.
7 (7) Rijd nu op ma-zon overdag door naar stadskantoor via de kilwijckstraat trug naar het station zodat het gebied in de buurt van de genoemde halte in beide richtingen verbonden word, in plaats van in één richting.
Op zaterdag en zondag ochtend en in de avond rijd de lijn door als lijn 5 en word er zoals nu vanaf het centrum trug gereden.
Op zondagmiddag frequentieverhoging naar 4*Uur; het centrum is op zondag ook gewoon open en de bussen worden langzaamaan drukker; groei kan gecre-eerd worden.
Op zaterdagochtend voor de drukte begint zakt de frequentie naar 2*Uur vanwege lage bezetting. In de avond na 21.30 word vanwege lage bezetting 1*Uur gereden. Tevens door het wegvallen van lijn 2 langs het leerpark en nu al grote drukte op lijn 7 word er tevens weer in de schoolspits extra tussen het station en het leerpark (Mogelijk Dordwijk) gereden. Dit zal waarschijnlijk onregelmatig zijn om zo goed mogelijk aan te sluiten op schooltijden zowel in de buurt van dordwijk als bij het leerpark.
8 (8) Door routeveranderingen kan de lijn nu met 1 bus worden gereden wat betekend dat er; dan wel via een lange route in de tegenspits nu ook een bus langs 2e tol en wieldrecht gaat en dat de frequentie in het dal van 1*Uur naar 2*Uur gaat. De Verbinding met amstelwijck kantorengebied is overgenomen door lijn 6.
9 (9) Schijnt te druk te zijn voor een 8tax en er rijden nu regelmatig 2 taxibusjes op. Omgezet naar een midibusje en halte bij wieldrecht zou gewenst zijn. Verder geen verandering in frequentie of route.
10/20 (10) Zelfde frequentie in beide richtingen maar nu betere verbinding lijnbaan, Papendrechtse veer - Centrum en energiehuis - Centrum en Kunstmin. Er stopt bij de sintjorisbrug, dan wel in één richting maar toch een reistijdversnelling beide richtingen meegerekend nogsteeds een bus (in de buurt van het museum en leger de heils) en er word nu bij het scheffers plein gestopt om een ringlijn te vormen om de lijn naar halte sarisgang te kunnen ontlasten. Dit kost allemaal geen extra bussen, nogsteeds 3 stuks en in de avond kan de frequentie naar 1*Uur omdat er dan nogsteeds een scheve halfuurdienst overblijft in een groot deel van het centrum in die rustige uren.
25 (Nieuw
Ooit 1/25/29) Nieuwe Servicebus (mogelijk buurtbus) die 1*Uur op ma-zat van dordwijk via dubbeldam (Gravenhorst, Dubbelmonde, Gehandicaptenopvang de Schuur (Die nu in aanbouw is), noord dubbeldam (die door lijn 2 anders zijn verbinding met ziekenhuis verliest), prunuslaan (op 2 minuten lopen van de dubbel) en het parkhuis naar stadspolders
26 (Nieuw
Ooit 22/24) Nieuwe Servicebus (mogelijk buurtbus) die 1*Uur op ma-zat van Dordwijk via verzorgingstehuis Vreedonck (wat tevens zuidhoven betere busconnectie geeft) en de overstaphalte van gijnweg/patersweg een rondje door oud krispijn om oud krispijn een verbinding met het ziekenhuis te bieden.
27 (Nieuw
Ooit 25/27) Nieuwe Servicebus (mogelijk buurtbus) die 1*Uur op ma-zat van Dordwijk via Verzorgingstehuizen en winkelcentrum crabbehof, station zuid, zuidelijk deel zuidhoven naar wielwijk rijd en in wielwijk tevens verzorgingstehuis wielborg, WC. Wielwijk en verzorgingstehuis watersteyn.
28 (Nieuw
Ooit 28) Nieuwe Servicebus (mogelijk buurtbus) die 1*Uur op ma-zat van Dordwijk naar sterrenburg oost rijd en daar oa. de ouderenflats op de blaauweg, Verzorgingstehuis sterrenlanden en winkelcentrum slangenburg
leuke (intentionele notitie) alle wijken hebben op ma-zat een bus naar het ziekenhuis behalve oudelandshoek, centrum en staart, waarvan uit alle 3 het sneller is om over te stappen en veel meer wijken hebben nu een snellere verbinding naar het ziekenhuis op zondag en in de avond dan voorheen.
Dit is vooral in het zuiden van het centrum en in een groot deel van krispijn erg merkbaar.
Ook pleit ik hier voor de toevoeging van een taxibusje dat aansluit op de laatste trein die naar alle haltes toe gebruikt kan worden. (Die trein komt om 1.19 aan in Dordrecht vanuit rotterdam) reizigers met de laatste (2) treinen stranden nu op het station.
Notite: De bus naar de biesbosch is niet inbegrepen hier in.
wat is er aan materieel nodig:
12m bus 20 (nu 27)
Midibus 8 (nu 3)
Midi of buurtbus 2 (nu 0)
8tax 0 ((1)2 op lijn 9, aangezien die bijna alle ritten met versterking rijd nu)
Totaal 30 (Nu 30(+1-2 8tax), al worden daarvan nu 1 1/2 bus gebruikt voor lijn 11/12)
wat vinden jullie hiervan
Ik blub in het Drecht.