Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door Vinny »

In het "Mag ik even kwijt" topic werd er melding gemaakt van niet-geleegde prullenbakken waardoor er steeds meer muizen en ander ongedierte de trein weten te vinden:
http://debestesocialmedia.nl/treinreizi ... rtrijders/

De laatste tijd vind ik in het weekend de treinen er opvallend slonzig uitzien. Naar ik weet is er geen staking van het schoonmaakpersoneel. Is dit nu waarop de NS meent te moeten bezuinigen? :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door Aking »

Dit is, zoals ik volgens mij daar ook al aangaf, het gevolg van nieuwe contracten enkele jaren geleden...

Het moet er tegenwoordig "schoon uit zien" dat kost een stuk minder geld dan goed schoonmaken namelijk :Y
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15347
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door ODRAIL »

De link doet het niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door Daniel »

Mwoh, ik heb zelfs geregeld treinen met het afval op de tafeltjes opgestapeld vanaf beginpunten met schoonmaak zien vertrekken. Dat lijkt me niet onder schoon uitzien vallen. En de zittingen van ICM zijn na de vervanging door het zogenaamd makkelijker schoon te maken kunstleer alleen maar smeriger eruit gaan zien.

Het helpt ook niet dat sommige series na een lange rit een korte kering hebben die amper tijd over laat voor schoonmaak. Zo hebben ze daar op Rotterdam Centraal liefst 10 hele minuten voor en daar zie je dus ook vaak schoonmakers even er doorheen rennen en hooguit een prullenbak legen waar nog niemand zit. Da's in de spits dus zo goed als nergens en zelfs al zit je naast een propvolle prullenbak dan wordt die dus niet geleegd en tja, dan heb je na drie uur naar Groningen echt wel afval staan op plekken waar je het niet wilt hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door Aking »

Over zittingen gesproken, ik kwam dit gisteravond in een NID tegen... :X (en dat was nog bij minimaal 3 andere stoelen in de coupé het geval)

Afbeelding
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door Wubbo »

Ook treinen die rechtstreeks uit de nacht van een opstelterrein komen zijn niet altijd schoon, ook niet optisch (of je moet klokhuizen op de grond optisch schoon vinden). Dat speelt al een hele tijd is mijn ervaring. Ik zie weinig verbetering maar (toegegeven) ook geen verslechtering ten opzichte van een paar jaar geleden. Het kan in ieder geval zeker weten wel beter.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15347
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door ODRAIL »

Aking schreef:Over zittingen gesproken, ik kwam dit gisteravond in een NID tegen... :X (en dat was nog bij minimaal 3 andere stoelen in de coupé het geval)
Zo te zien mogen deze zittingen wel eens vervangen worden :? :wink: .

Dit heeft in mijn ogen niet te maken met slecht schoonmaken, maar met slecht onderhoud.
Sietse
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 14 nov 2014, 01:26
Locatie: Etten GLD (lijn 28)

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door Sietse »

Het lijkt er ook op dat Arriva de treinen beter schoonhoudt dan NS. Hier kun je regelmatig aan de vloer al zien dat er gedweild is. In de bussen van Arriva is het dan weer een ander verhaal.
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door Reiziger Delft »

Vroeger werden de treinen inderdaad goed gedweild, dat is helaas niet meer zo. Nu zijn de vloeren erg smerig, dit speelt met name bij DDZ waar vuil zich achter de stoelpoten ophoopt. Ook ICM ziet er helaas niet meer uit, inderdaad vaak smerige vlekken in de bekleding. En sla maar eens op een lege stoel in een SLT, een enorme stofwolk is het gevolg.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door Geert »

Bij ICM zijn ook heel veel tafeltjes smerig. Soms durf ik mijn laptop er niet op te zetten. Kan toch niet de bedoeling zijn...
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door starx »

Vinny schreef:De laatste tijd vind ik in het weekend de treinen er opvallend slonzig uitzien. Naar ik weet is er geen staking van het schoonmaakpersoneel. Is dit nu waarop de NS meent te moeten bezuinigen? :roll:
Waarschijnlijk wel. Bezuinigingen zijn bij NS alleen acceptabel als reizigers er last van hebben, anders zou de trein nog marktaandeel winnen van de auto :X .
Andrei
Berichten: 115
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 13:28
Locatie: Arnhem/Cluj-Napoca

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door Andrei »

KM46 schreef:Dit heeft in mijn ogen niet te maken met slecht schoonmaken, maar met slecht onderhoud.
Muah, eerder met een heel slechte kwaliteit kunstleer.

Verder: het is me opgevallen dat zeker vanuit Rotterdam CS er heel veel vieze treinen vertrekken. Kijkend naar de treinen richting Dordrecht/Vlissingen en richting Utrecht. IC Leeuwarden/Groningen heeft een paar minuten om schoon gemaakt te worden. Nutteloos, want als de trein binnenkomt staan de reizigers al te wachten.

Is het niet een idee om op de kopstations extra tijd in te plannen waarin alleen de schoonmakers naar binnen mogen? En bij einde dienst van een trein dat er een grondige schoonmaak plaatsvindt (dweilen, afnemen, dat soort dingen)? Het lijkt mij niet dat je treinen wil hebben die viezer zijn dan de nachttrein vanaf de Roemeense kust richting Oradea. :3
Constantia et labore.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door Klaasje »

Hoe veel materieel zou het kosten denk je, lang keren?
Andrei
Berichten: 115
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 13:28
Locatie: Arnhem/Cluj-Napoca

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door Andrei »

Moeten we niet eerder de vraag stellen wat de NS wil uitstralen? Als ze zo klantgericht en professioneel zijn hoort daar ook een mooie en schone trein bij. Het is aan de NS om dat te realiseren, zelfs als dat meer geld kost.
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 26 apr 2017, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Constantia et labore.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door Klaasje »

Hoeveel treinen zijn er over?
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door MdJ »

Ehm: 9 DDAR'en, veel(!) SGM, en een bak of 30 aan ICM uit de vroegere [serie=Intercity|2017|Eindhoven - Breda11100[/serie].
Bij twijfel: gebruik beton.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door Klaasje »

Als je in Rotterdam op het drukste tijdstip lang keert ben je al 24 bakken ICM verder. Dan zijn we nog niet in Hdr, Nm en diverse andere plaatsen geweest.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door Dennenboom »

Je zou ook een ambulante schoonmaakploeg kunnen instellen. Moet het alleen niet al te druk zijn. In landen met lange omlopen is dat heel gebruikelijk.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door AppleMoose »

Met lange keringen krijg je geheid ook problemen met je perroncapaciteit of extra rangeerbewegingen die niet altijd mogelijk zijn gezien de drukte op het spoor.

Maar goed, de schoonmaak van de treinen kan inderdaad beter. Hoe? Die oplossing is nog niet zo simpel. Hoewel, het zijn toch vooral de reizigers zelf die er een zootje van maken. Als we nou eens zelf zouden zorgen dat de boel netjes en schoon blijft... :idea:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door Suus »

De 500 en 600 keren nu op zichzelf in Rotterdam, als die op elkaar gaan keren (zoals in Den Haag Centraal de 700 en 1800 doen) krijg je een ingewikkelder omloop.

Ruimtegebrek zal je in Rotterdam niet krijgen. Alle intercity's uit Utrecht keren nu in 10 minuten in Rotterdam, als de tussentreinen (2800) dat blijven doen komt die dan wisselend op spoor 13 of 14. Er staan namelijk maar 20 minuten in een uur twee treinen langs het perron.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door Daniel »

Suus schreef:De 500 en 600 keren nu op zichzelf in Rotterdam, als die op elkaar gaan keren (zoals in Den Haag Centraal de 700 en 1800 doen) krijg je een ingewikkelder omloop.
Wat is daar ingewikkeld aan, het rijdt beide volledig met ICM immers. Dat zou zo'n kering juist makkelijker maken dan in eerdere dienstregelingen toen er nog wat VIRM-omlopen tussendoor zaten.
Gezien de lange route zullen er altijd wel lange spitstreinen zijn waarvan stellen afgerangeerd moeten worden, maar dan maakt het op zich niet uit waar ze op keren. Op het gemeenschappelijke routedeel tussen Rotterdam en Zwolle zal de reizigersvraag niet zo heel extreem per serie verschillen maar is die meer afhankelijk van het tijdstip van de dag.

Werd er trouwens, met het lange keren in Rotterdam in het verleden, niet van wat nu de 500/600 is op de 2800 gekeerd? In dat geval zou je de eerste kering eigenlijk gewoon een kwartiertje opschuiven en kost het je iets van één setje materieel extra. Zolang je maar genoeg bakken inzet moet je op zich de [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] ook wel met ICM kunnen rijden, dat past aan benodigde bakken echt nog wel langs de perrons.
Op die manier maak je die 2800 ook gelijk wat robuuster trouwens, want die heeft nu korte keringen aan weerszijden van z'n traject.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door Geert »

Ronaldussen schreef:Maar goed, de schoonmaak van de treinen kan inderdaad beter. Hoe? Die oplossing is nog niet zo simpel. Hoewel, het zijn toch vooral de reizigers zelf die er een zootje van maken. Als we nou eens zelf zouden zorgen dat de boel netjes en schoon blijft... :idea:
Blijkbaar lukt dat niet altijd, en ik heb er als reiziger die wel zijn spullen opruimt ook last van. Plakkende tafeltjes en vloeren? Moet ik een schoonmaakdoekje meenemen voor mijn volgende reis? :X
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door Aking »

Ja :Y
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door AppleMoose »

Geert schreef:
Ronaldussen schreef:Maar goed, de schoonmaak van de treinen kan inderdaad beter. Hoe? Die oplossing is nog niet zo simpel. Hoewel, het zijn toch vooral de reizigers zelf die er een zootje van maken. Als we nou eens zelf zouden zorgen dat de boel netjes en schoon blijft... :idea:
Blijkbaar lukt dat niet altijd, en ik heb er als reiziger die wel zijn spullen opruimt ook last van. Plakkende tafeltjes en vloeren? Moet ik een schoonmaakdoekje meenemen voor mijn volgende reis? :X
Ja, je kunt er wel een leuke karikatuur van maken maar de kern van de boodschap lijkt me wel duidelijk dunkt me.
Het is altijd makkelijk om de verantwoordelijk van je af te schuiven, maar als we als reizigers gewoon eens zelf de troep zouden opruimen, grotere verpakkingen in de prullenbakken op de stations (in plaats van de kleine prullenbakken in de trein) of gewoon thuis weg te gooien, voorzichtiger zijn met eet- en drinkwaren zodat de kans op geknoei en gesmeer geminimaliseerd wordt, zouden de treinen er al een stuk beter uitzien. Als NS dan ook wat meer moeite steekt in het schoonmaken van de treinen (zowel van binnen als van buiten) en onderhoudsvriendelijker maken (lees: bij ontwerp hoekjes waar vuil kan blijven ophopen voorkomen, schoonmakers de moeite nemen de vuilniszakken op te tillen in plaats van over de vloeren te slepen, krijgen we weer schone treinen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Materieelschoonmaak: lekker belangrijk

Bericht door Hainje »

Ronaldussen schreef:schoonmakers de moeite nemen de vuilniszakken op te tillen in plaats van over de vloeren te slepen
Als je dat ziet gebeuren kun je altijd nog vragen of 'tie last heeft van een zware zak... :lol:
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 155 gasten