Mokum

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door tsov »

Ja, maar toen sneeuwde het :mrgreen:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door tsov »

Afgelopen maandag zag ik dit baksel bij mij om de hoek staan. Opvallend: hij heeft geen kenteken, maar een verzekeringsplaatje en een 25km-schildje!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In de Wijttenbachstraat kwam ik de Johan Cruijff Foundationtram tegen
Afbeelding

Nog een Blokkendoos
Afbeelding

Onder het kopje markante gebouwen:
het aquarium van Artis
Afbeelding
de Muiderpoort
Afbeelding
en de Muiderkerk
Afbeelding

Tenslotte zag ik woensdag ineens een tram bij Artis staan. Mijn verbazing werd nog groter toen ik zag dat-ie lijn 6 filmde! Het bleek dat men de Blokkendozen in Sarajevo allemaal een naam heeft gegeven van een Amsterdams plein en met deze tram gingen ze foto's maken van een Blokkendoos op dat plein. Tijdens de pauze bij Artis was de bestuurder historisch verantwoord bezig en zette 6 Plantage Parklaan op de film :D :pos:
Afbeelding
Afbeelding
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door tsov »

Inmiddels ben ik er via Busfoto achter dat die "Brommer-CSA" de ex-HTM 459 is, het nummer 809 wat voorop staat komt uit zijn tijd bij Taxi Dorenbos :)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door Suus »

Hoe lang rijdt die Cruijff tram al rond? Heb hem nog nooit eerder gezien. Maar met de toekomstige ritjes op lijn 9, de Blokkendooslijn bij uitstek, in gedachte, zal dat vast nog wel goedkomen.

Rijdt de Verbindt Amsterdam met heel Amsterdam tram trouwens nog rond?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door webguy »

En is dat ding herkeurd als scooter zodat 'ie over de weg kan ofzo? :P Of is dat een grap?
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door tsov »

Die Cruijfftram rijdt nu een week of twee rond, en het is op dezelfde tram geplakt als de verbindt-Amsterdamtram :)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mokum

Bericht door Meltrain »

Mooie foto's. :D
Vooral deze.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door tsov »

Het grappige is dat die Muiderpoort ongeveer een kilometer van het Muiderpoortstation ligt :P

Vandaag zou de Gemeentetram 307 van de Tramweg Stichting uit 1910/1914 (in 1910 gebouwd als bijwagen, in 1914 verbouwd tot motorwagen) een rit door Amsterdam maken. Als eerste fietste ik naar de museumremise aan de Karperweg, waar de wagen al buiten stond, vergezeld van bijwagen 792.
Afbeelding

Daarna ging het richting de Johannes Vermeerstraat, waar ik 'm onderweg vast wilde leggen. Onderweg nog wat foto's gemaakt bij het Museumplein
Afbeelding
Afbeelding

In de Johannes Vermeerstraat was het vervolgens wachten...
Afbeelding
en wachten...
Afbeelding
en wachten...
Afbeelding
tot de 99-jarige ongeveer een half uurtje later dan gepland langs kwam, maar hij was wel mooi :D
Afbeelding
Afbeelding

Later nog even naar de Marnixstraat gefietst
Afbeelding
Afbeelding
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Oud forumgebruiker

Re: Mokum

Bericht door Oud forumgebruiker »

Lachen, op de van Baerlestraat fiets ik dagelijks (en dan heb je inderdaad van die irritante Connexxions die naar links moeten, gelukkig moet ik ook naar links) en daar in de Marnixstraat ook regelmatig :) - jammer dat sommige foto's wat donker zijn.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door tsov »

Mja, ik moet nog ff oefenen met het bewerken van RAW-foto's, ik heb nogal de neiging ze wat donker te maken idd ...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Oud forumgebruiker

Re: Mokum

Bericht door Oud forumgebruiker »

Vandaag moest ik even naar een collega in de Staatsliedenbuurt, maar het was mooi weer, dus ik was even wat eerder van huis gegaan om een en ander vast te leggen. Ik ben kort geleden een paar straten verderop verhuisd en dit is mijn nieuwe tramhalte, de Elisabeth Wolffstraat:

Afbeelding

De bestuurder was zo vriendelijk nog een stukje door te rijden tot aan het negenoog wat dit plaatje opleverde:
Afbeelding

Een mooie vers-opgehangen SP-poster siert het straatbeeld:
Afbeelding

Als ik tram 3 nodig heb, loop ik meestal een stukje door naar tramhalte Bilderdijkstraat/Clercqstraat, waar nu toevallig de 12 en 14 staan te wachten:
Afbeelding

Oud en Nieuw (hoe cliché, trouwens):
Afbeelding

Lijntje 3 op de Bilderdijkstraat over het waterrrr:
Afbeelding

Het Hugo de Grootplein, wat een lekker weertje was het trouwens:
Afbeelding

Tram 3 in het tegenlicht, Frederik Hendrikstraat:
Afbeelding

Zucht, ondanks dat ik van de oude stempel ben, moet ik toegeven dat die duitse karren toch beste wagentjes zijn. Hoewel het er niet meer moeten worden :!:, hier de 18 naar Slotervaart. Tweede Hugo de Grootstraat.
Afbeelding

Een peperbusje, Hugo de Grootplein.
Afbeelding

Onze trots!!! Frederik Hendrikstraat.
Afbeelding

Ook hier is de Connexxion aanwezig. Met name zie ik bussen naar Zandvoort en IJmuiden, hoewel ik naar Zandvoort het liefst per trein ga, aangezien dat het snelst is. IJmuiden heeft geen station (meer) :neg:. Het staat me nog altijd aan dat hier in de stad met name MAN-bussen rijden, die vind ik een stuk comfortabeler dan die plastic rammelbakken uit Heerenveen.
Afbeelding

Nog van voor het rammelbakkentijdperk! Toen er nog goeds uit Heerenveen kwam! Wat mij betreft mogen deze juweeltjes nog 10 jaar lang de stad vervuilen met hun Euro2/3, want ik ben er een stuk meer tevreden over dan die nieuwerwetse streekdingen van lego.
Afbeelding

Aangekomen in de staatsliedenbuurt, tijd voor een happie eten, van Limburg Stirumplein:
Afbeelding

Koekoek, trammetje 10 vlak voor haar eindpunt, van Limburg Stirumplein:
Afbeelding

Hier zijn de nauwe straatjes in deze arbeidersbuurt goed te zien. Lijn 10 vlak voor haar eindpunt de van Hallstraat, de bestuurder heeft de lijnfilm alvast goed gezet voor de terugweg, Joan Melchior Kemperstraat.
Afbeelding

Vanaf de van Hallstraat is het een klein stukje naar het Westerpark, alwaar ik deze NS-locomotief op de foto zette, op de achtergrond de torens van de Amsterdamse Schoolstijl in de Spaarndammerbuurt (Zaanstraat):
Afbeelding

Ik kon het niet laten om even een plaatje te kieken van het mooie weer. In het weekend en 's avonds bij goed weer maken veel mensen gebruik van dit mooie park.
Afbeelding

Toen nog even naar het Centraal Station gegaan. Samen met Haarlem vind ik het stiekem toch het mooiste station van Nederland :oops:, kan er niets aan doen :oops: (8 bakjes Mat'64 is overigens ook niet alledaags):
Afbeelding

En tot slot de tramlijn die ik zelf het minst waardeer: IJtram 26 (met plastic rommel in de achtergrond):
Afbeelding
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Mokum

Bericht door Vinny »

De Staatsliedenbuurt :shock: Je had op de thee kunnen komen (ik woon er ook).

Begrijp ik nou goed dat de kruising De Clerqstraat/Bilderdijkstraat weer open is? Jippie!!
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Mokum

Bericht door Ruben »

tsov schreef:Tenslotte zag ik woensdag ineens een tram bij Artis staan. Mijn verbazing werd nog groter toen ik zag dat-ie lijn 6 filmde! Het bleek dat men de Blokkendozen in Sarajevo allemaal een naam heeft gegeven van een Amsterdams plein en met deze tram gingen ze foto's maken van een Blokkendoos op dat plein. Tijdens de pauze bij Artis was de bestuurder historisch verantwoord bezig en zette 6 Plantage Parklaan op de film :D :pos:
Volgens mij heb ik deze dan gezien bij de halte op de Roetersstraat aan het begin van mijn straat. Ging naar de AH en stond daar opeens zo'n blokkendoos niks te doen, met 2 man personeel voorin. :P
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door Suus »

@Vinny: Wel voor trams, die sporen zijn vorig weekend vervangen, toen reden de trams via een andere route. De rest is nog niet klaar. Ach, in de Watergraafsmeer zijn ze tot 2012 bezig met de Middenweg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Mokum

Bericht door Oud forumgebruiker »

Voor auto's is alleen het deel Clercqstraat (vanaf Adm. de Ruijterw.) -> Rozengracht toegankelijk en Clerqstraat (vanaf Adm. Ruijterw.) -> Bilderdijkstraat (ri. Overtoom).

Op dat kruisinkje zit de plaatselijke Appie, dus ik hou de vorderingen nauwlettend in de gaten :wink:.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door Suus »

Ik was even een ijsje halen bij de plaatselijke ijssalon met de curieuze naam "Kleine Jopie". Toen ik langs de Weespertrekvaart/Gaasp fietste, zag ik in de verte een Combino over het enkelsporige verbindingsspoor met de Hoofdwerkplaats rijden, richting Sniep.

Bij het eindpunt van lijn 9 leverde dat uiteindelijk de volgende foto op:

Afbeelding

Ziet er een beetje raar uit, een tram die zo invoegt dat hij verkeerd spoor kan gaan rijden. Vervolgens kwam de bestuurder naar buiten, die met een pin de wissel in een andere stand drukte. Hierna reed de tram (Combino 2102) onder "50 Sorry, Geen Dienst" richting Amsterdam.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door tsov »

Wat foto's van de afgelopen tijd. Op 17 juni was er een rampenoefening in de metro en reed de tijdelijke lijn 20 tussen het CS en het Weesperplein, met het exploitatieve eindpunt bij Artis.
Afbeelding
Afbeelding
Daardoor reden er weer eens trams door de Roetersstraat:
Afbeelding

Op 20 juni werd de De Clercqstraat feestelijk heropend, onder meer met een rondrit met drieasserstel 533+987
Afbeelding
Afbeelding

Op 30 juni stond het 'Bertusbussie' bij mij in de buurt, de ex-VSL 4-351
Afbeelding

Tot slot reed gisteren het drieasserstel wederom een rondje
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Oud forumgebruiker

Re: Mokum

Bericht door Oud forumgebruiker »

Hee, die blauwe tram op de Clercqstraat is hier letterlijk 2 minuten vandaan, en ik heb het gemist :(. Mooie pics weer! Vooral die gele streekwagens kom je zelden tegen meer (vroeger nog weleens van Meering, een gelede, voor schoolvervoer, maar tegenwoordig hebben die Alliances uit Limbo).
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Mokum

Bericht door htm_tram »

Wat betekent mokum eigenlijk? :?
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door Suus »

Mokum is Hebreeuws voor stad, en door de relatief grote joodse populatie in Amsterdam is daardoor het woord Mokum in gebruik gebleven als bijnaam voor Amsterdam. In de rest van het land is het gebruik van Mokum (plus tweede woord) voor bepaalde steden verdwenen.

@Ziggy: Als je streekgeel wil zien moet je eens in de spits bij Muiden P+R gaan staan, van alle bussen die uit Amsterdam komen of naar Amsterdam gaan is nog een aanzienlijk deel geel dan (en oud!)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Mokum

Bericht door Oud forumgebruiker »

Bee schreef:@Ziggy: Als je streekgeel wil zien moet je eens in de spits bij Muiden P+R gaan staan, van alle bussen die uit Amsterdam komen of naar Amsterdam gaan is nog een aanzienlijk deel geel dan (en oud!)
Je bedoelt vast de Mercedessen uit Almere? :D

Nee ik heb het over de goeie oude standaardstreekbus, precies zoals die op die foto. Tot en met 2003 planmatig geweest in omg. Amsterdam op de streekdiensten, nu helaas niet meer :(. Tot en met 2007 of 2008 had Meering dus nog een gelede variant in het wagenpark zitten waardoor ik die nogal eens tegenkwam t.b.v. schoolvervoer in de stad (m.n. in Geuzenveld/Slotermeer), maar die is sinds kort ook vervangen door een oude (maar minder oud dan die standaardstreekbus) Mercedes :(.

Ik heb het dan over deze die vervangen is door deze.

Vlak ervoor waren ook de vertrouwde stadsbussen van Meering vervangen door streekexemplaren uit Limburg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door Suus »

ziggy schreef:
Bee schreef:@Ziggy: Als je streekgeel wil zien moet je eens in de spits bij Muiden P+R gaan staan, van alle bussen die uit Amsterdam komen of naar Amsterdam gaan is nog een aanzienlijk deel geel dan (en oud!)
Je bedoelt vast de Mercedessen uit Almere? :D
Mercedes O405 en O408 uit Almere, gele hogevloers Alliances van Hilversum (zeldzamer op die lijn), en er zitten ook nog Integro's in groen en interlinergrijs bij. Wel oude bussen, maar niet zo oud als die standaardbussen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Amsterdammer
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 20 jul 2009, 08:01

Re: Mokum

Bericht door Amsterdammer »

Afbeelding
Deze Alliance spotte ik in de Westhavens.Geen betere plaat van,aangezien ik net wat spoor aan het vastleggen was.Begrijp dat-ie van organisatie voor jongerenwerk is,maar meer weet ik er niet van.Amsterdam,16-07-09.

Afbeelding

Afbeelding
Inderdaad,de Chillbus is geheel op chillen ingesteld,met zijn 25 km/h :mrgreen:

Afbeelding
En lijn 22 is ook weer terug,hoewel zijn eigenlijke route toch wat..ehm..uitgebreid is.Ik maakte de foto op het Roelof Hartplein,waar inrukkers richting remise Lekstraat wel vaker leuke bestemmingen filmen :pos:

Afbeelding
Zoals hier de 2094 richting Amsteldijk vertrekt :lol:
Laatst gewijzigd door Amsterdammer op ma 20 jul 2009, 10:34, 2 keer totaal gewijzigd.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door tsov »

Die zie ik inderdaad in de hele stad wel eens staan
Afbeelding
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Amsterdammer
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 20 jul 2009, 08:01

Re: Mokum

Bericht door Amsterdammer »

Fraai geparkeerd,zeg maar :lol:
Hoe zit het eigenlijk met de 533?Je buitengewoon fraaie foto*s ervan zijn zo te zien niet op lijn 30 gemaakt! :mrgreen:
Ik dacht dat ze alleen daar te zien was,maar blijkbaar dus niet.Rijdt ze vaker rondjes door de stad?
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten