Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Arriva zal dan wel met een Rnet tarief komen, dat hebben ze tot nu toe in elke concessie gedaan.
Ik kan maar twee wijzigingen bedenken om wellicht OV aantrekkelijker te maken.
Rnet 103 2* per uur doortrekken naar Hellevoetsluis. Hiervoor moet je helaas wel de route strekken en dus niet meer een Ronde rijden, maar ik denk dat een HOV lijn best aantrekkelijk kan zijn. De school lijn 110 vervalt dan.
Lijn 105 en 106 rijden in Rozenburg op elkaar door. Hierdoor bespaar je Dru's om op de doorgetrokken 103 in te zetten. Ook oogt het netwerk iets simpeler hierdoor.
Lijn 115 rijdt in Rozenburg een deels andere route om de lijn nog sneller te maken. Dat scheelt 2 minuten (morgen volgt wijziging op maps) uit mijn hoofd, wat ook voor 103 gebruikt kan worden.
PvE geeft de Rnet lijnen al aan, maar stel daarom volgende voor: 101 en 111 worden een lijn met behoud van Frequentie. De 102 rijdt voortaan altijd door om ook groei te realiseren vanuit de noordelijke wijken van Hellevoetsluis.
Inzet:
Spijkenisse Stad: vol elektrisch
Rest: CNG of waterstof
Hoe lijkt dit idee?
Over PvE valt op dat alle concessies gelijke eisen kent. Dat schept wel verduidelijking voor vervoerders. Die kleur stijl ben ik wel nieuwsgierig naar. Ik hoop persoonlijk op Solaris als leverancier.
Ik kan maar twee wijzigingen bedenken om wellicht OV aantrekkelijker te maken.
Rnet 103 2* per uur doortrekken naar Hellevoetsluis. Hiervoor moet je helaas wel de route strekken en dus niet meer een Ronde rijden, maar ik denk dat een HOV lijn best aantrekkelijk kan zijn. De school lijn 110 vervalt dan.
Lijn 105 en 106 rijden in Rozenburg op elkaar door. Hierdoor bespaar je Dru's om op de doorgetrokken 103 in te zetten. Ook oogt het netwerk iets simpeler hierdoor.
Lijn 115 rijdt in Rozenburg een deels andere route om de lijn nog sneller te maken. Dat scheelt 2 minuten (morgen volgt wijziging op maps) uit mijn hoofd, wat ook voor 103 gebruikt kan worden.
PvE geeft de Rnet lijnen al aan, maar stel daarom volgende voor: 101 en 111 worden een lijn met behoud van Frequentie. De 102 rijdt voortaan altijd door om ook groei te realiseren vanuit de noordelijke wijken van Hellevoetsluis.
Inzet:
Spijkenisse Stad: vol elektrisch
Rest: CNG of waterstof
Hoe lijkt dit idee?
Over PvE valt op dat alle concessies gelijke eisen kent. Dat schept wel verduidelijking voor vervoerders. Die kleur stijl ben ik wel nieuwsgierig naar. Ik hoop persoonlijk op Solaris als leverancier.
Re: Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Voorne-Putten is de enige concessie die de volledige periode met Euro 6 gereden mag worden. Een bieder die meer vervoer kan bieden maar met Euro 6 bussen zal zeer vermoedelijk winnen.
HOV-tarief is niet toegestaan bij de MRDH, alleen bij de provincie Zuid-Holland. Connexxion deed het ook al in de oude concessie DBLRMH voordat Arriva ZHN ging rijden.
HOV-tarief is niet toegestaan bij de MRDH, alleen bij de provincie Zuid-Holland. Connexxion deed het ook al in de oude concessie DBLRMH voordat Arriva ZHN ging rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Ben nog steeds blij dat ze die hele lange concessienaam ingekort hebben
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Het zal wel een 'oh ja' worden, maar DBLRMH?
🍉
Re: Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Duin- en Bollenstreek/Leiden en Rijnland/Midden Holland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Suus schreef:Duin- en Bollenstreek/Leiden en Rijnland/Midden Holland.
Hainje schreef:'oh ja'
🍉
Re: Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Ik ben wel voorstander van een vaker rijdende lijn tussen Rockanje en Hellevoetsluis, maar wat mij betreft hoeft het niet per se een doorgetrokken lijn 103 te zijn.CamilleKreemers schreef: Rnet 103 2* per uur doortrekken naar Hellevoetsluis. Hiervoor moet je helaas wel de route strekken en dus niet meer een Ronde rijden, maar ik denk dat een HOV lijn best aantrekkelijk kan zijn. De school lijn 110 vervalt dan.
Lijn 105 en 106 rijden in Rozenburg op elkaar door. Hierdoor bespaar je Dru's om op de doorgetrokken 103 in te zetten. Ook oogt het netwerk iets simpeler hierdoor.
Wat is hier precies simpelere aan? Onder één lijnnummer rijden zal sowieso niet gebeuren en wegens de verschillende frequenties is die koppeling ook niet altijd mogelijk.
Lijn 115 is bedoeld om heel Rozenburg (tijdens de spitsuren) een snellere verbinding met Spijkenisse te geven. Een kortere route binnen Rozenbrug lijkt me dan niet voor de hand liggend (al ben ik nog wel benieuwd welke wijziging je precies voor ogen hebt).Lijn 115 rijdt in Rozenburg een deels andere route om de lijn nog sneller te maken. Dat scheelt 2 minuten (morgen volgt wijziging op maps) uit mijn hoofd, wat ook voor 103 gebruikt kan worden.
Wat me wel een goed idee lijkt is om de frequentie van lijn 105 tussen Rozenburg en Spijkenisse Noord te verlagen tot 2x/uur en dan lijn 115 ook tijdens de daluren te laten rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Het lijkt dan ook alsof iemand over een letterbak is gestruikeld. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Ik heb hier de kaart geplaatst.Meltrain schreef:Ik ben wel voorstander van een vaker rijdende lijn tussen Rockanje en Hellevoetsluis, maar wat mij betreft hoeft het niet per se een doorgetrokken lijn 103 te zijn.CamilleKreemers schreef: Rnet 103 2* per uur doortrekken naar Hellevoetsluis. Hiervoor moet je helaas wel de route strekken en dus niet meer een Ronde rijden, maar ik denk dat een HOV lijn best aantrekkelijk kan zijn. De school lijn 110 vervalt dan.
Lijn 105 en 106 rijden in Rozenburg op elkaar door. Hierdoor bespaar je Dru's om op de doorgetrokken 103 in te zetten. Ook oogt het netwerk iets simpeler hierdoor.
Wat is hier precies simpelere aan? Onder één lijnnummer rijden zal sowieso niet gebeuren en wegens de verschillende frequenties is die koppeling ook niet altijd mogelijk.
Lijn 115 is bedoeld om heel Rozenburg (tijdens de spitsuren) een snellere verbinding met Spijkenisse te geven. Een kortere route binnen Rozenbrug lijkt me dan niet voor de hand liggend (al ben ik nog wel benieuwd welke wijziging je precies voor ogen hebt).Lijn 115 rijdt in Rozenburg een deels andere route om de lijn nog sneller te maken. Dat scheelt 2 minuten (morgen volgt wijziging op maps) uit mijn hoofd, wat ook voor 103 gebruikt kan worden.
Wat me wel een goed idee lijkt is om de frequentie van lijn 105 tussen Rozenburg en Spijkenisse Noord te verlagen tot 2x/uur en dan lijn 115 ook tijdens de daluren te laten rijden.
Het idee was om de 105 en 106 te koppelen zodat je hier niet twee kerende lijnen hebt. Ik had het idee al in dienstregeling gezet, maar de exacte details is natuurlijk altijd afhankelijk van rijtijden.
De kaart is op dit moment nog niet af, want lijn 102, 205 en de havenbus moet er nog in.
Re: Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Die Havenliners lijken me een goed idee. :pos:
Het nut van de koppeling van lijn 105 en 106 ontgaat me nog steeds, maar de versnelling van lijn 115 vind ik niet per se slecht.
Verder vraag ik me af waarom je alle lijnen wilt knippen op station Spijkenisse Centrum.
Het nut van de koppeling van lijn 105 en 106 ontgaat me nog steeds, maar de versnelling van lijn 115 vind ik niet per se slecht.
Verder vraag ik me af waarom je alle lijnen wilt knippen op station Spijkenisse Centrum.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
ik had de hele stadsdienst Spijkenisse met volelektrisch materieel in gedachten om toch richting zero-emissie te gaan. Hopelijk zorgt dat voor extra punten bij de opdrachtgever.
Ik zit even te kijken naar het PvE en de frequenties.
Lijn 102 en 106 hebben in mijn plan de wijken genomen buiten R-net. Lijn 106 rijdt dan door de zuidelijke wijken en lijn 102 door de Noordelijke wijken. Ik vraag me alleen af welke frequentie de lijnen in Hellevoetsluis moet hebben. Aldus het PvE moet er in Hoogstedelijk gebied 4x/uur worden geboden, maar waar valt Hellevoetsluis onder? Moet ik allemaal tussenritten plannen om 4x/uur te gaan rijden?
Ik zit even te kijken naar het PvE en de frequenties.
Lijn 102 en 106 hebben in mijn plan de wijken genomen buiten R-net. Lijn 106 rijdt dan door de zuidelijke wijken en lijn 102 door de Noordelijke wijken. Ik vraag me alleen af welke frequentie de lijnen in Hellevoetsluis moet hebben. Aldus het PvE moet er in Hoogstedelijk gebied 4x/uur worden geboden, maar waar valt Hellevoetsluis onder? Moet ik allemaal tussenritten plannen om 4x/uur te gaan rijden?
Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Zelf een paar ideetjes waar ik mee stoeide toen ik politiek actief was in Hellevoetsluis als woordvoerder OV:
- Buslijn Hellevoet - Schiedam (vv) in de spits op een tien minuten dienst, buiten de spits tweemaal per uur;
- 101/102 rijden via de kortste route door de stad naar Amnesty Internationallaan;
- Ter aanvulling van de 101 en 102 een stadsdienst in de vorm van lijn. 1, 2 en 3 met een schoollijn 4 richting Brielle en lijn 5 vanuit Rockanje en lijn 6 vanuit Oostvoorne/Brielle. Dit vanwege plannen voor meer MBO-instellingen;
- De 106 koppelen met de 105 en op een hogere frequentie zetten in de spits, eventueel in de vorm van een 116 die vanuit Brielle start en in Hellevoet overstap biedt op de 111/104 en via Oudenhoorn alleen nog in Zuidland stopt;
- Toevoeging van laatste bussen: laatste bus met vertrek om 00:46;
- Kwartiersdienst tot en met 21:00;
- De eerste en tweede bus op zondag rijdt de 111 route;
- De eerder genoemde stadslijnen worden gereden door zowel reguliere bussen als minibusjes en vinden zowel op Kickersbloem, Winkelcentrum en A.I-laan aansluiting met elkaar;
- Spitsmaterieel moet bestaan uit dubbel assers (zoals de oude Volvo's), de bus naar Schiedam moet een T100 zijn en het reguliere materiaal harmonicabussen met aangevuld Lion City's;
- Bussen stappen af van diesel en gaan over op aardgas maar doel is elektrisch of hybride.
- Buslijn Hellevoet - Schiedam (vv) in de spits op een tien minuten dienst, buiten de spits tweemaal per uur;
- 101/102 rijden via de kortste route door de stad naar Amnesty Internationallaan;
- Ter aanvulling van de 101 en 102 een stadsdienst in de vorm van lijn. 1, 2 en 3 met een schoollijn 4 richting Brielle en lijn 5 vanuit Rockanje en lijn 6 vanuit Oostvoorne/Brielle. Dit vanwege plannen voor meer MBO-instellingen;
- De 106 koppelen met de 105 en op een hogere frequentie zetten in de spits, eventueel in de vorm van een 116 die vanuit Brielle start en in Hellevoet overstap biedt op de 111/104 en via Oudenhoorn alleen nog in Zuidland stopt;
- Toevoeging van laatste bussen: laatste bus met vertrek om 00:46;
- Kwartiersdienst tot en met 21:00;
- De eerste en tweede bus op zondag rijdt de 111 route;
- De eerder genoemde stadslijnen worden gereden door zowel reguliere bussen als minibusjes en vinden zowel op Kickersbloem, Winkelcentrum en A.I-laan aansluiting met elkaar;
- Spitsmaterieel moet bestaan uit dubbel assers (zoals de oude Volvo's), de bus naar Schiedam moet een T100 zijn en het reguliere materiaal harmonicabussen met aangevuld Lion City's;
- Bussen stappen af van diesel en gaan over op aardgas maar doel is elektrisch of hybride.
Constantia et labore.
Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Hellevoet wordt als hoogstedelijk aangemerkt!CamilleKreemers schreef:Aldus het PvE moet er in Hoogstedelijk gebied 4x/uur worden geboden, maar waar valt Hellevoetsluis onder? Moet ik allemaal tussenritten plannen om 4x/uur te gaan rijden?
Constantia et labore.
Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Ik denk niet dat een stadsdienst in Hellevoetsluis niet heel erg succesvol kan worden. Je ziet dat in de middelgrote steden (bijvoorbeeld Oss en Helmond) de stadsdienst steeds verder onder druk komt te staan of zelfs verdwijnt. Door het ontbreken van een station zie ik al helemaal weinig waarde voor een stadsdienst in Hellevoetsluis. De meeste reizigers zullen denk ik liever een extra stukje lopen/fietsen naar de bushalte die wél door de reguliere bus bediend wordt dan een extra overstap te moeten maken voor een reis met een bestemming buiten Hellevoetsluis.Andrei schreef: - Ter aanvulling van de 101 en 102 een stadsdienst in de vorm van lijn. 1, 2 en 3 met een schoollijn 4 richting Brielle en lijn 5 vanuit Rockanje en lijn 6 vanuit Oostvoorne/Brielle. Dit vanwege plannen voor meer MBO-instellingen;
Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Ik zie bij een stadsdienst vooral een betere verbinding voor ouderen en scholieren. Hellevoetsluis is qua planologie een ramp, er zijn drie verbindingsbruggen tussen noord en zuid, dus ook qua fiets/wandelroutes moet je altijd om. Daarnaast is de bereikbaar per OV onevenredig verdeeld: Kooistee/Centrum heeft een veel betere verbinding terwijl Ravense Hoek en Bonsen Hoek een zwakke verbinding heeft met altijd eenmaal overstappen. Idee erachter is om de 101 en 102 beide in te zetten als lijnen van en naar Spijkenisse waarbij de 101 de huidige route rijdt en vanaf AI-laan als 102 naar Spijkenisse gaat rijden. Andersom ook de 102 uiteindelijk weer als 101 naar Spijkenisse. Daarnaast als aanvulling een stadsdienst, wat mij betreft hoeft het niet direct een 4x per uur te zijn. Een 2x per uur of misschien zelfs 1x per uur zou afdoende moeten zijn. Een andere invulling is het concept wat Breng in Arnhem/Nijmegen heeft: Breng Flex.
Laatst gewijzigd door Ardan op do 04 mei 2017, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post quoten is onnodig.
Reden: Vorige post quoten is onnodig.
Constantia et labore.
Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Je geeft geen reactie op wat ik zeg.
Waarom denk je dat een 2x/uur rijdende stadsbus in Hellevoetsluis (38687 inwoners) wél werkt, maar een 1x/uur rijdende stadsbus in Oss (57585 inwoners) niet?
De kracht van het busnet in Hellevoetsluis zou vooral moeten zitten in het aanbieden van zoveel mogelijke directe (geen overstap) en frequente buslijnen tussen de wijken in Hellevoetsluis en een van de metrostations in Spijkenisse. Een aparte stadsbus betekent voor veel reizigers een extra overstap en dus minder reizigers.
Kijk voor inspiratie eens naar Purmerend en de relatie Purmerend - Amsterdam. Purmerend heeft met 79988 inwoners (2x zo veel als Hellevoetsluis) slechts één stadslijn die slechts 2x/uur rijdt in de spits (en maar 1x/uur in het dal). Het busnet zorgt ervoor dat alle wijken in Purmerend 4x/uur (of vaker) een verbinding hebben met Amsterdam Centraal.
Waarom denk je dat een 2x/uur rijdende stadsbus in Hellevoetsluis (38687 inwoners) wél werkt, maar een 1x/uur rijdende stadsbus in Oss (57585 inwoners) niet?
De kracht van het busnet in Hellevoetsluis zou vooral moeten zitten in het aanbieden van zoveel mogelijke directe (geen overstap) en frequente buslijnen tussen de wijken in Hellevoetsluis en een van de metrostations in Spijkenisse. Een aparte stadsbus betekent voor veel reizigers een extra overstap en dus minder reizigers.
Kijk voor inspiratie eens naar Purmerend en de relatie Purmerend - Amsterdam. Purmerend heeft met 79988 inwoners (2x zo veel als Hellevoetsluis) slechts één stadslijn die slechts 2x/uur rijdt in de spits (en maar 1x/uur in het dal). Het busnet zorgt ervoor dat alle wijken in Purmerend 4x/uur (of vaker) een verbinding hebben met Amsterdam Centraal.
Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
In het Vervoerplan 2014 was het idee geopperd voor een spitsbus tussen Spijkenisse Centrum en de Botlek (Welplaatweg).
Dat idee is toen niet doorgegaan omdat de financiering niet rondkwam (en men stadlijn 81 toch niet wilde opheffen), maar het is en blijft een verbinding met potentie.
Een busverbinding Hellevoetsluis - Schiedam (en zeker 6x/uur ) zie ik niet zitten, omdat deze nooit (veel) sneller zal zijn dan de huidige verbinding via Spijkenisse.
Voor een directe verbinding Rozenburg - Schiedam zie ik wel mogelijkheden omdat op de relatie het reizen via Spijkenisse echt "om" is.
Dat idee is toen niet doorgegaan omdat de financiering niet rondkwam (en men stadlijn 81 toch niet wilde opheffen), maar het is en blijft een verbinding met potentie.
Een busverbinding Hellevoetsluis - Schiedam (en zeker 6x/uur ) zie ik niet zitten, omdat deze nooit (veel) sneller zal zijn dan de huidige verbinding via Spijkenisse.
Voor een directe verbinding Rozenburg - Schiedam zie ik wel mogelijkheden omdat op de relatie het reizen via Spijkenisse echt "om" is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Mijn idee was als volgt:
2 R-netlijnen (eis uit PvE): huidige lijnen 101/111 en 103. Deze lijnen rijden altijd met 15m bussen Solaris type diesel of type CNG. Hierdoor kan er een vereenvoudiging van inzet worden geboden en gemiddeld 40% meer stoelen per rit worden geboden. De frequentie in spitsrichting is tussen de 8 en 12 ritten per uur en daarbuiten 4x/uur. Lijn 103 kent daarnaast een halfuursdienst overdag naar Hellevoetsluis vanuit Oostvoorne/Rockanje om mogelijk meer vervoer te genereren.
5 streeklijnen rond Spijkenisse, die altijd rijden met 12m CNG materieel van Solaris. Dit betreft de lijnen 102, 105, 106, 115 en 205. de volgende frequenties gelden:
5 Stadslijnen rijden in Spijkenisse met electrisch materieel. hierdoor wordt de eerste stap gezet naar zero-emissie vervoer in deze concessie. De routes zijn als volgt:
[*]Maaswijk - Metro Centrum (lijn 84): rijdt in de spits 8-10x/uur, overdag 4x/uur en avonduren 2x/uur.
[*]Metro Centrum - Metro Akkers (huidig lijn 84): altijd 2x/uur.
[*]De Elementen - Sterrenkwartier (huidig lijn 81): spits 4x/uur, dal 2x/uur
[*]Metro Centrum - metro Akkers (Huidig lijn 105): overdag 4x/uur, avonduren 2x/uur
[*]Metro Centrum - Hofweg (huidig lijn 87): spits 2 of 3x/uur
Hiervoor ben je ongeveer 26 R-net, 25 streek en 14 elektrische stadsbussen nodig, dus ongeveer 65 bussen.
De Havenbussen erbij zijn 4 lijnen met ritten die waarschijnlijk gelijktijdig worden uitgevoerd en dus ook 4 bussen kosten. Stel dat er een reservebus geplaatst wordt voor deze ritten, ben je 5 extra bussen naast de 65 minimaal nodige bussen nodig.
2 R-netlijnen (eis uit PvE): huidige lijnen 101/111 en 103. Deze lijnen rijden altijd met 15m bussen Solaris type diesel of type CNG. Hierdoor kan er een vereenvoudiging van inzet worden geboden en gemiddeld 40% meer stoelen per rit worden geboden. De frequentie in spitsrichting is tussen de 8 en 12 ritten per uur en daarbuiten 4x/uur. Lijn 103 kent daarnaast een halfuursdienst overdag naar Hellevoetsluis vanuit Oostvoorne/Rockanje om mogelijk meer vervoer te genereren.
5 streeklijnen rond Spijkenisse, die altijd rijden met 12m CNG materieel van Solaris. Dit betreft de lijnen 102, 105, 106, 115 en 205. de volgende frequenties gelden:
- Lijn 102: gehele route 4x/uur spits, 2x/uur daluren en avond 1x/uur.
- Lijn 105: Tussen Spijkenisse Metro Centrum en Rozenburg rijdt deze lijn 4x/uur behalve op zondag en avonduren. Dan rijdt deze lijn 2x/uur.
- Lijn 106: Gekoppeld aan lijn 105 in Rozenburg en overdag 2x/uur de gehele route. In de avonduren een uursdienst tussen Brielle en Hellevoetsluis. Deze lijn neemt de route van lijn 101 over in Hellevoetsluis.
- Lijn 115: Rijdt tussen Spijkenisse en Rozenburg 4x/uur in de spitsrichting.
- Lijn 205: Rijdt 2x/uur
5 Stadslijnen rijden in Spijkenisse met electrisch materieel. hierdoor wordt de eerste stap gezet naar zero-emissie vervoer in deze concessie. De routes zijn als volgt:
[*]Maaswijk - Metro Centrum (lijn 84): rijdt in de spits 8-10x/uur, overdag 4x/uur en avonduren 2x/uur.
[*]Metro Centrum - Metro Akkers (huidig lijn 84): altijd 2x/uur.
[*]De Elementen - Sterrenkwartier (huidig lijn 81): spits 4x/uur, dal 2x/uur
[*]Metro Centrum - metro Akkers (Huidig lijn 105): overdag 4x/uur, avonduren 2x/uur
[*]Metro Centrum - Hofweg (huidig lijn 87): spits 2 of 3x/uur
Hiervoor ben je ongeveer 26 R-net, 25 streek en 14 elektrische stadsbussen nodig, dus ongeveer 65 bussen.
De Havenbussen erbij zijn 4 lijnen met ritten die waarschijnlijk gelijktijdig worden uitgevoerd en dus ook 4 bussen kosten. Stel dat er een reservebus geplaatst wordt voor deze ritten, ben je 5 extra bussen naast de 65 minimaal nodige bussen nodig.
Laatst gewijzigd door CamilleKreemers op wo 03 mei 2017, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Ik weet niet wat ik hiervan moet vinden. De 89 was toch opgeheven, omdat de reis via de A15 te langzaam was in de spits?Meltrain schreef:Een busverbinding Hellevoetsluis - Schiedam (en zeker 6x/uur ) zie ik niet zitten, omdat deze nooit (veel) sneller zal zijn dan de huidige verbinding via Spijkenisse.
Voor een directe verbinding Rozenburg - Schiedam zie ik wel mogelijkheden omdat op de relatie het reizen via Spijkenisse echt "om" is.
Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Omdat Hellevoetsluis een hel is qua planologie. De stad bestaat uit twee delen die via maar drie routes te bereiken zijn. Daarom denk ik dat het in Hellevoet wel kan werken.Yanaike schreef:Je geeft geen reactie op wat ik zeg.
Waarom denk je dat een 2x/uur rijdende stadsbus in Hellevoetsluis (38687 inwoners) wél werkt, maar een 1x/uur rijdende stadsbus in Oss (57585 inwoners) niet?
Constantia et labore.
-
- Berichten: 549
- Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
- Locatie: Oost-Nederland
Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Dat die reis destijds in de spits langzamer was, had te maken met de vele werkzaaamheden op de a15 voor de verbreding van die weg. Nu de weg daar zo goed als klaar is, zijn er minder files en kunnen er eventueel afspraken gemaakt worden met Rijkswaterstaat over het gebruik van de vluchtstrook bij file. (Vroeger, voor de metro naar Schiedam reed, werd er ook over de vluchtstrook gereden bij filevorming met lijnen naar Schiedam)CamilleKreemers schreef:Ik weet niet wat ik hiervan moet vinden. De 89 was toch opgeheven, omdat de reis via de A15 te langzaam was in de spits?Meltrain schreef:Een busverbinding Hellevoetsluis - Schiedam (en zeker 6x/uur ) zie ik niet zitten, omdat deze nooit (veel) sneller zal zijn dan de huidige verbinding via Spijkenisse.
Voor een directe verbinding Rozenburg - Schiedam zie ik wel mogelijkheden omdat op de relatie het reizen via Spijkenisse echt "om" is.
De verbinding van Hellevoetsluis naar Schiedam met de bus via de A15 is ongeveer 10 minuten sneller dan via Spijkenisse en scheelt tevens een overstap (die 9 van de 10 keer misgelopen wordt in Spijkenisse)
De verbinding van Schiedam naar Rozenburg, Brielle en eventueel Oostvoorne/Rockanje kan zelf tot 15 a 20 minuten sneller zijn dan via Spijkenisse.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Oké? :SAndrei schreef:Omdat Hellevoetsluis een hel is qua planologie. De stad bestaat uit twee delen die via maar drie routes te bereiken zijn. Daarom denk ik dat het in Hellevoet wel kan werken.
Twee nieuwe vragen:
- Waarom is Hellevoetsluis een hel qua planologie? Alleen maar omdat de stad gescheiden wordt door een kanaal en er maar 3 bruggen zijn? Middelburg heeft ook maar twee bruggen en één tunnel. In tegenstelling tot Middelburg vind ik Hellevoetsluis planologisch gezien vrij makkelijk te begrijpen, zoals wel meerdere nieuwbouwkernen: ringwegen, bruggen op tactische plekken, veel fietspaden.
- Hoezo leidt slechte planologie tot een succesvolle stadsbus?
Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Omdat Hellevoetsluis een hel is qua planologie. De stad bestaat uit twee delen die via maar drie routes te bereiken zijn. Daarom denk ik dat het in Hellevoet wel kan werken.Yanaike schreef:Je geeft geen reactie op wat ik zeg.
Waarom denk je dat een 2x/uur rijdende stadsbus in Hellevoetsluis (38687 inwoners) wél werkt, maar een 1x/uur rijdende stadsbus in Oss (57585 inwoners) niet?
Constantia et labore.
Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Deze vertraging is deels opgevangen door de nieuwe situatie op het asfalt.CamilleKreemers schreef:Ik weet niet wat ik hiervan moet vinden. De 89 was toch opgeheven, omdat de reis via de A15 te langzaam was in de spits?Meltrain schreef:Een busverbinding Hellevoetsluis - Schiedam (en zeker 6x/uur ) zie ik niet zitten, omdat deze nooit (veel) sneller zal zijn dan de huidige verbinding via Spijkenisse.
Voor een directe verbinding Rozenburg - Schiedam zie ik wel mogelijkheden omdat op de relatie het reizen via Spijkenisse echt "om" is.
Constantia et labore.
Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Een stadsdienst in een middelgrote stad (30.000 - 60.000 inwoners) is alleen kansrijk, wanneer er één duidelijke doelbestemming is (bijv. een station), waarbij de woonwijken meer dan 1 km daarvan af liggen. En zelfs dan is succes niet verzekerd. Neem de stadsdienst Alphen, die behoort tot de slechtst scorende lijnen in de hele ZHN-concessie.
Hellevoetsluis heeft één zo'n doelbestemming, en die heet "Spijkenisse Metro Centrum". Een stadsdienst HVS is dus alleen kansrijk, wanneer die daarmee een snelle, frequente verbinding biedt. En met de te ver-R-net-ten lijnen 101 en 102, bestaat die verbinding al.
Daarnaast rondjes rijden door een forensendorp, zonder een station o.i.d. aan te doen, is volkomen kansloos. Zie bijv. Schagen, waar Connexxion de stadsdienst Schagen al na één jaar heeft opgeheven. Of bijv. Ridderkerk, dat ook alleen maar buslijnen naar Rotterdam heeft, en geen binnengemeentelijke stadslijn.
Hellevoetsluis heeft één zo'n doelbestemming, en die heet "Spijkenisse Metro Centrum". Een stadsdienst HVS is dus alleen kansrijk, wanneer die daarmee een snelle, frequente verbinding biedt. En met de te ver-R-net-ten lijnen 101 en 102, bestaat die verbinding al.
Daarnaast rondjes rijden door een forensendorp, zonder een station o.i.d. aan te doen, is volkomen kansloos. Zie bijv. Schagen, waar Connexxion de stadsdienst Schagen al na één jaar heeft opgeheven. Of bijv. Ridderkerk, dat ook alleen maar buslijnen naar Rotterdam heeft, en geen binnengemeentelijke stadslijn.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten