OV-chipkaartberichten op een rijtje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Nog sterker: het wordt zelfs onmogelijk om met korting te reizen met een trein die kort na 9.00 uur vertrekt op die manier. Om eens een aardig voorbeeld te noemen... IC naar Venlo vertrekt in Dordrecht om 9.01 uur (mag je dus met korting mee reizen), maar de poortjes komen neem ik aan bij de ingang van het station.
Als je dus pas om 9.00 uur met korting kunt inchecken ga je die trein nevernooitniet halen :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Wubbo »

Tsja. Zoals al ergens in de adviesaanvraag stond: dat hou je met iedere grens. Leg je hem neer op inchecken na 08.55 kun je in sommige gevallen de trein van 08.57 best halen (Utrecht Overvecht, om maar een dwarsstraat te noemen) maar op sommige stations de trein van 09.00 uur nog steeds niet (Utrecht, de s2000 op spoor 18a, als het een beetje druk is en je van de verkeerde kant binnenkomt. Dat blijft dus een geval van ergens een grens trekken.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Tja, het wordt een complex geheel als gevolg van de chipkaart: met inchecken met korting vanaf 8.55 uur (noem maar even een tijdstip) zou je kunnen zeggen dat je geen geldig vervoerbewijs hebt als je dan bij controle wordt aangetroffen in een trein die voor 9.00 uur is vertrokken. Maar dat zou er dan weer voor zorgen dat het voor reizigers met het product "VDU" op hun kaart onmogelijk is tussen 8.55 en 9.00 met een trein te vertrekken tegen betaling van het vol tarief.

In de ideale situatie zouden de systemen natuurlijk moeten opmerken dat je op je reis op saldo de 9-uursgrens over gegaan bent en daarmee vanaf dat tijdstip het tarief met korting moeten rekenen. Al blijf je in dat geval met een onnauwkeurigheid zitten omdat de kaartlezer niet weet met welke trein je gereisd hebt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Ruben »

Vinny schreef:Onzin. Reizen per kilometer = betalen per kilometer. Het wordt dus alleen maar eerlijker.
Het is toch wel frappant te noemen dat die eerlijkheid dan vooral in het voordeel van de vervoerders werkt. En dat terwijl het OV in Nederland al relatief prijzig is.

Als ik de reisjes die ik maak binnen Amsterdam hier invoer Ben ik enkel op een enkeltje Weesperplein - CS goedkoper uit dan met de strippenkaart, namelijk 1 cent. Zeker als het voordeel van de strippenkaart vervalt dat je voor hetzelfde stripje ook nog terug mag, is het opvallend dat de enkeltjes al niet eens voordeliger dan nu zijn. Onzin dus, dat het eerlijker is, als er verkapt extra geld uit je zak wordt geklopt.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Hier een prijsvergelijker voor Amsterdam: http://www.cosbo.nl/metro/metro-tarieven.php

Ik denk dat de verhouding goedkoper/duurder ongeveer 50/50 is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Ruben »

Die site had ik ook al gelinkt :P
Maar idd, 50/50 is een goede schatting denk ik ook; het grote nadeel noem ik dan maar, net als bij de NS, de afschaffing van de retourtjes. Als duurder eerlijker betekent, goed, eerlijker; we betalen per gereisde km, jeej! Haal nu die starttik maar weg, dat is nog steeds afzetterij.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

50/50 klopt goed bij de doelstellingen volgens mij: een eerlijker tarief. Ongeveer de helft betaalt nu te veel (net een halte over de zonegrens bijvoorbeeld), en de andere helft te weinig (net de halte voor de zonegrens), en dat wordt nu rechtgezet. Dat dat geklaag oplevert niet meer dan logisch, maar diverse mensen hebben jaren voordeel gehad van het systeem, en nu zijn de mensen die er nadeel van hadden aan de beurt om voordeel te hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door deadlock »

Reiziger Ddrs schreef:Nog sterker: het wordt zelfs onmogelijk om met korting te reizen met een trein die kort na 9.00 uur vertrekt op die manier. Om eens een aardig voorbeeld te noemen... IC naar Venlo vertrekt in Dordrecht om 9.01 uur (mag je dus met korting mee reizen), maar de poortjes komen neem ik aan bij de ingang van het station.
Als je dus pas om 9.00 uur met korting kunt inchecken ga je die trein nevernooitniet halen :wink:
Je laadt je product toch op de chippas. Dus je koopt gewoon een enkeltje met korting. Of heb ik het verkeerd?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Als je een reisproduct op je chipkaart laadt gaat het uiteraard wel goed ja, maar als je op saldo reist (en daar hadden we het hier over) dan krijg je dus de genoemde problemen :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Frank »

En de OV-chipkaart krijgt precies wat het verdient:

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/n ... orzien.ece
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Waarom is er sprake van chaos? Je kunt toch nog gewoon met strippenkaart reizen daar? Dat de kaart nog niet optimaal verkrijgbaar is: jammer, maar dat komt nog wel goed. Dit is gewoon een sensationeel krantenartikeltje waarin gelijk over chaos wordt gesproken.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Een sensatiezoekend artikeltje inderdaad. Zolang je nog met een strippenkaart kan reizen, is er niets aan de hand. In de Rijnbollen/Midden-Holland-regio zijn bijvoorbeeld ook vrijwel geen oplaadpunten te vinden (m.u.v. de RET-stations), daar hoorde je in de media niets kwaads over. Toch begint ook daar het gebruik toe te nemen.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Frank »

Geert schreef:Waarom is er sprake van chaos? Je kunt toch nog gewoon met strippenkaart reizen daar? Dat de kaart nog niet optimaal verkrijgbaar is: jammer, maar dat komt nog wel goed. Dit is gewoon een sensationeel krantenartikeltje waarin gelijk over chaos wordt gesproken.
Als je iets invoert moet je het goed doen, anders gaan mensen er geen gebruik van maken. Naast dat de kaart nog niet goed verkrijgbaar is, weet je bijvoorbeeld ook niet hoeveel een reis kost. Moet je maar een beetje op de vervoersbedrijven vertrouwen, kom op zeg.

De duale tijd van de strippenkaart en chipkaart is er om je strippenkaart op te kunnen maken en te wennen aan de chipkaart. Dat laatste kun je zo wel vergeten en daarmee ben je je doel voorbij geschoten; chaos komt m.i. wel in de buurt van de werkelijkheid.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Frank »

Als je wil weten wat er trouwens allemaal nog meer mis gaat, moet je de reacties onder het artikel eens lezen. Niet allemaal in even hoogstaand niveau geschreven :wink: , maar het geeft wel een indruk.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Ik vat de reacties maar even samen:
- OV-chipkaart is slecht verkrijgbaar
- Het werkt niet in elke bus
- Hij is duur

Dat laatste is een algemeen iets en geen reden om de boel tot chaos te bestempelen. Dat het systeem kennelijk nog niet goed werkt in elke bus is erg jammer, maar goed; ook dat probleem wordt snel opgelost denk ik. De ov-chipkaart is tenslotte nog maar een week ingevoerd in KAN. Aan de verkrijgbaarheid wordt al gewerkt begrijp ik, en zolang de strippenkaart nog niet afgeschaft is of op korte termijn wordt is het ook nog geen heel groot probleem. Dat wordt echt wel opgelost.

Overigens is het wel slordig dat er nergens tariefinformatie te vinden is, ook niet op de 9292-site. Daar is wel informatie te vinden over de tarieven van RET, GVB en Connexxion. Maar dan nog geldt: je hoéft nog niet met de chipkaart te reizen.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Frank »

Dat de OV chipkaart niet in elke bus werkt betekent dat je onder andere er niet van op aankunt dat je een bus in kunt. Je moet dus ook altijd nog een strippenkaart bij je hebben(!)
Maar als het zo gaat, wat is de reden dan nog om de chipkaart bij je te hebben. Dat zijn toch alleen maar extra nadelen? Waarom heeft men dan uberhaupt de duale fase?
Op momenten dat je moet overstappen en in de tweede bus werkt de apparatuur niet dan ben je zelf tweemaal het instaptarief kwijt, terwijl dat niet hoort.

Bij al deze punten kun je gaan zeggen: het is geen probleem want je kunt nog met de strippenkaart reizen. Dat is dan waar, maar dat neemt niet weg dat alles wat mis kon gaan zo'n beetje mis is gegaan tot nu toe. Ik kan niet anders dan dat een chaos vinden :wink: .
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Chaos is echt overdreven, hooguit wat opstartproblemen die nog gladgestreken moeten worden. Bij chaos denk ik eerder aan boze reizigers met brandende fakkels en hooivorken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Frank »

Dan is waarschijnlijk ons idee van wat chaos is wat anders :) .
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Frank schreef:Waarom heeft men dan uberhaupt de duale fase?
Zo kun je nog terugvallen op het werkende systeem, juist in de opstartfase met de kinderziektes. De 'early adaptors' die al met de chipkaart reizen hebben er last van, maar dat is maar een zeer kleine groep. Zodra de opstartproblemen zijn verholpen kunnen de grotere groepen reizigers kennismaken met het systeem (en dan kun je bijvoorbeeld de wagenverkoop met chipkaartjes gaan doen).

Misschien komt het chaotisch over - maar de groep reizigers die er écht last van heeft is maar klein vergeleken met de groep die er geen last van heeft.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Wubbo »

Waarom begin je met de uitrol van de OV-chipkaart als je de basis (verkrijgbaarheid, hoog percentage werkende apparatuur in bussen, communicatie over voor- en nadelen) nog niet op orde hebt? Het valt me op dat de problemen die er zijn hier heel makkelijk worden goedgepraat, terwijl je maar een keer de kans krijgt om een eerste indruk te maken. Die eerste indruk in de regio Arnhem - Nijmegen is nu negatief door zaken die je op orde had kunnen hebben (andere regio's hebben al lang werkende verkooppunten en werkende busapparatuur), had je dat wel op orde gehad was je eerste indruk veel beter geweest en waren mensen veel eerder geneigd geweest om over te stappen. Nu denken de mensen wel 3x na, en is het wachten tot ze veel positieve verhalen van mensen hebben gehoord. Of tot de strippenkaart gewoon niet meer bestaat.

Chaos is misschien niet het goede woord, maar op deze manier invoeren is gewoon slecht. Punt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

De manier waarop het nu wordt ingevoerd verdient zeker geen schoonheidsprijs, maar om het "chaos" te noemen is overdreven in mijn ogen. Wat dat betreft probeert de auteur van het krantenartikel volgens mij het negatieve beeld dat er al heerst van de ov-chipkaart (door het hacken, eerdere problemen in Rotterdam, telkens nieuwe deadlines etc.) nog wat verder te versterken.
Wellicht had het gescheeld als er wat minder ruchtbaarheid was gegeven aan deze eerste introductieweek, dan was er ook minder aandacht voor (ook bij reizigers) en waren de opstartproblemen evengoed onderkend maar was er niet de druk van pers en reizigers die er nu wel is gekomen.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Frank »

Geert schreef:Wat dat betreft probeert de auteur van het krantenartikel volgens mij het negatieve beeld dat er al heerst van de ov-chipkaart (door het hacken, eerdere problemen in Rotterdam, telkens nieuwe deadlines etc.) nog wat verder te versterken.
En wederom is daar alle reden toe :wink: .
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Meltrain »

Als de OV-Chipkaart apparatuur in de bus niet werkt, terwijl de OV-Chipkaart wél als geldig vervoerbewijs is ingevoerd, moet je gewoon gratis kunnen reizien vind ik, op vertoon van je OV-Chipkaart.
Dat de vervoerders dan inkomsten mislopen, is hun eigen schuld.
(Bij de RET gaat het in elk geval op deze manier.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Tja, het ligt er ook een beetje aan hoe je er mee omgaat als ov-bedrijf. Ben je erg coulant, dan kost dat misschien wat meer geldt, maar je vergroot het draagvlak voor de chipkaart onder reizigers wel flink. Ben je erg strikt en moeten mensen stempelen dan loop je geen directe inkomsten mis, maar die reizigers krijgen wel minder begrip voor het invoeren van een chipkaart en kunnen zich uiteindelijk zodanig ergeren dat ze het hele OV maar links laten liggen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Meltrain »

Tramconducteurs doen over het algemeen niet moeilijk als de OV-Chipkaart lezers niet werken: meestal controleren ze dan in het geheel niet. :lol:
In de bus doen de lezers het meestal wel, alleen had ik een tijdje terug wel een lezer die dacht dat hij nog in Schiedam was, hetgeen me dus geld kostte. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten