Dienstregeling 2018

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door JWM »

Wubbo schreef:Ik durf de stelling wel aan dat als geld geen rol zou hebben gespeeld, er al lang een aantal Belgische treinstellen van ATB-Vv was voorzien zodat dit probleem de wereld uit was.
Mja, met geld zijn al die 'complexe' problemen inderdaad ook wel op te lossen. Maargoed, na het geflopte ambiteuze plan voor een heuse hogesnelheidstrein van de lage landen mogen we al blij zijn als er ooit een goederenlocomotief met wat afstandse rijtuigen die 26x zijn gerenoveerd de HSL gaat gebruiken en wat er verder via Roosendaal overblijft is verder toch maar bijzaak :')
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Klaasje »

Wubbo schreef:Ik durf de stelling wel aan dat als geld geen rol zou hebben gespeeld, er al lang een aantal Belgische treinstellen van ATB-Vv was voorzien zodat dit probleem de wereld uit was.
Tegelijk is ook de vraag of ILT het eigenlijk wel op deze manier mag verbieden. Uitbreidingen op een legacy-treinbëinvloedingssysteem mogen al een tijdje niet meer verplicht worden gesteld. ATB-vv valt in die categorie in tegenstelling tot ATB-EG. De meerwaarde van ATB-EG zonder ATB-VV is in Roosendaal zeer minimaal aangezien het een integraal 40 km/h-gebied is. Daar doet ATB-EG niet veel meer dan de snelheid bewaken als ATB-VV niet aanwezig is.

Maar wellicht is de kaart dat ATB in principe wel verplicht is wel gespeeld en dat als ATB verplicht is het wel zo slim is om meteen ATB-VV in te bouwen. :') Tegen de tijd dat we hier uit zijn is er al ETCS uitgerold in Roosendaal.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Suus »

Ik vind het vooral vreemd dat een tweede trein zonder ATB nu echt niet meer kan terwijl tijdens de Fyra-crisis er elk uur twee Belgische treinen zonder ATB in Roosendaal kwamen.

Daarnaast is er ook nog een tijdje geweest dat de trein tijdens de kering in Roosendaal naar Essen werd gerangeerd om een treinstel af te koppelen. Heb je ook vier ATB-loze bewegingen in één uur.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Dennenboom »

Kan er voorlopig niet een DH-II (of twee) van Memor worden voorzien en zo een op de sneltrein aansluitende pendel Roosendaal - Essen worden ingericht? Dat lijkt me niet echt duur. Of past de DH-II niet binnen het profiel van vrije ruimte tot Essen?
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Klaasje »

Een DM90 toegelaten krijgen in België is denk ik nog meer werk dat met een Traxx een klassiekje de grens over slepen denk ik.
MarkNL
Berichten: 482
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door MarkNL »

Het toelatingen en beveilingsverhaal gaat sowieso interessant worden als de AM75 van de baan verdwijnt of alles gerenoveerd is (weet niet of deze Roosendaal in mogen?). Voor Maastricht hetzelfde scenario met de AM80 (Break), waar de gerenoveerde naar het schijnt het land niet meer binnen mogen. Al zouden ze daar wellicht kunnen rekken tot de komst van de LIMAX-trein.
PHS

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door PHS »

Uitgebreid besluit van de NS, maar er lijkt weinig te gaan veranderen. Spijtig, ik vond dat het LOCOV toch veel goede adviezen had gegeven. Ik heb de indruk dat de NS erg vaak de "robuustheid" als argument noemt. Ze impliceren dat het technisch mogelijk is, maar dat de kans op vertragingen te groot is. Gerechtvaardigde angst, of gaat deze angst voor vertragingen niet te ver? Kleine noot: in veel landen wordt de dienstregeling stelselmatig steeds verder opgerekt om de "prestaties" te "verbeteren". Dat valt wel mee in Nederland, maar gaat de NS niet deze kant uit?

De NS gaat ook uitgebreid in op de inpassing van ETMET en de oplossing voor Haarlem - Alkmaar - Hoorn. NS wijst de adviezen van het LOCOV af, geen verrassing. Het zou niet haalbaar zijn. Ik moet dit nader gaan bestuderen, maar kom hier zeker op terug.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Mr-W »

MarkNL schreef:Het toelatingen en beveilingsverhaal gaat sowieso interessant worden als de AM75 van de baan verdwijnt of alles gerenoveerd is (weet niet of deze Roosendaal in mogen?). Voor Maastricht hetzelfde scenario met de AM80 (Break), waar de gerenoveerde naar het schijnt het land niet meer binnen mogen. Al zouden ze daar wellicht kunnen rekken tot de komst van de LIMAX-trein.
Ik denk dat de NMBS dan voor M4 of I10/11 rijtuigen met locomotief gaat. De limaxtreinen naar Luik gaan zeer waarschijnlijk niet door.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Suus »

Bovenstaande reactie verdient onderbouwing.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door JWM »

NS heeft heel veel pagina's vol geschreven en ik geloof best dat de inpassing in Noord-Holland heel complex is maar alle verslechteringen zijn wel een direct gevolg van de invoering van de 10-minutendienst Amsterdam - Eindhoven. Waarom dat perse ingevoerd moet worden en of alle verslechteringen die daar tegenover staan tegen elkaar opwegen wordt helemaal niet onderbouwd.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Hainje »

Limaxtreinen?
🍉
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door JWM »

De provincie Limburg wil een uurdienst Aachen - Heerlen - Maastricht - Liege gaan rijden aangevuld met een uurdienst Herzogenrath - Heerlen - Maastricht - Visé dacht ik.
Nitein-Repart
Berichten: 3545
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Nitein-Repart »

Arriva wil in de toekomst 1x/uur de RE18/LIMAX tussen Liège, Maastricht, Heerlen en Aachen rijden. Tussen Maastricht en Aachen lijkt het wel goed te komen, maar naar Liège is lasting, omdat de NMBS geen andere vervoerders wil op het Belgische Spoor.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Z2N »

JWM schreef:NS heeft heel veel pagina's vol geschreven en ik geloof best dat de inpassing in Noord-Holland heel complex is maar alle verslechteringen zijn wel een direct gevolg van de invoering van de 10-minutendienst Amsterdam - Eindhoven. Waarom dat perse ingevoerd moet worden en of alle verslechteringen die daar tegenover staan tegen elkaar opwegen wordt helemaal niet onderbouwd.
De beargumentering voor ETMET op de A2-corridor is logisch en simpel: de treinen zijn nu al druk, worden snel drukker, en deze groei moet worden opgevangen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Nitein-Repart
Berichten: 3545
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Nitein-Repart »

Klaasje schreef:Een DM90 toegelaten krijgen in België is denk ik nog meer werk dat met een Traxx een klassiekje de grens over slepen denk ik.
DM90 is over en uit met December. Jammer, maar helaas. Voor Oostblok-landen is het goedkoper om nieuwe LINT's of iets dergelijks te bestellen, dan om DM90 om te bouwen voor bijvoorbeeld Hongaars of Servisch spoor.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door JWM »

Alleen in de spits is de rek er wel een beetje uit. En dat kan enkel opgelost worden door de hele dag 6 treinen per uur te rijden in een 10-10-10 patroon?
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door SLToilet »

Aangezien de meeste reizigers in de spits reizen maakt het toch niet meer uit om dit ook in de daluren door te voeren. Bovendien worden zogenaamd gemiste aansluitingen, zeker rond Ut en Asd schromelijk overdreven. Alsof twaalf minuten een straf is!
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Klaasje »

Die aansluitingen zijn het probleem denk ik ook niet. Het wordt vooral vervelend waar de tienminutendiensten vertakken en enkelsporige lijnen op rijden. Dan nemen de reistijden van heel veel reizigers fors toe.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door reisthijs »

Z2N schreef:De beargumentering voor ETMET op de A2-corridor is logisch en simpel: de treinen zijn nu al druk, worden snel drukker, en deze groei moet worden opgevangen.
Het is voor mij niet helder waarom het per se nu overhaast ingevoerd moet worden. Terwijl het en der op de route eigenlijk eerst nog infra-uitbreiding nodig is.

Op korte termijn zou je nog wat kunnen opvangen met langere treinen. Er rijden nu heel weinig treinen op maximale lengte.

ETMET betekent niet automatisch meer capaciteit. De beschikbare materieelcapaciteit wordt alleen meer gespreid.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Mr-W »

Erno-BE schreef:Arriva wil in de toekomst 1x/uur de RE18/LIMAX tussen Liège, Maastricht, Heerlen en Aachen rijden. Tussen Maastricht en Aachen lijkt het wel goed te komen, maar naar Liège is lasting, omdat de NMBS geen andere vervoerders wil op het Belgische Spoor.
Vooral de socialistische vakbonden zullen geen commerciële reizigersvervoerder accepteren. Daarnaast is de huidige gedeputeerde niet direct enthousiast om veel geld te investeren in spoor.
Laatst gewijzigd door Mr-W op di 09 mei 2017, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
TreinenFreak
Berichten: 237
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 17:38

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door TreinenFreak »

Het zou logischer zijn om eerst treinen op maximale lengte te laten rijden of meer materieel zodat het niet zo is dat het enige verschil is dat het materieel niet over 4 treinen maar over 6 treinen per uur wordt verspreid. Maar NS is een staatsbedrijf en voor de overheid is het naar mijn mening het zogenaamde 'spoorboekloos' rijden een belangrijk prestige project na de bijvoorbeeld (ook) al mislukte Fyra.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Daniel »

SLToilet schreef:Aangezien de meeste reizigers in de spits reizen maakt het toch niet meer uit om dit ook in de daluren door te voeren. Bovendien worden zogenaamd gemiste aansluitingen, zeker rond Ut en Asd schromelijk overdreven. Alsof twaalf minuten een straf is!
Sterker nog, lijkt eerder een verbetering :P Zowel vanuit Amersfoort als Gouda, dat lijken me op Utrecht Centraal toch de meest relevante richtingen waar overstappers op de A2-corridor vandaan kunnen komen, mis je nu veelal net een trein eerder dan je geplande aansluiting. Naar mijn idee is het dan toch juist een verbetering als de volgende al 10 minuten i.p.v. een kwartier later gaat.
Z2N schreef:De beargumentering voor ETMET op de A2-corridor is logisch en simpel: de treinen zijn nu al druk, worden snel drukker, en deze groei moet worden opgevangen.
Maar in hoeverre worden die treinen ook al op de maximale capaciteit gereden. Zeker buiten de spits is er nog best heel wat uitbreiding mogelijk wat dat betreft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door MetroRET »

Inweze wordt daar, in de daluren, al een capaciteit geboden van een 10"-minutendienst.

De [serie=Intercity|2017|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] met solo VIRM, de [serie=Intercity|2017|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] met minimaal VIRM8, zorgt voor dezelfde capaciteit als 3x solo VIRM elke 10 minuten.
Bemined
Berichten: 5945
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Bemined »

Er is nu wel geteld één trein per dag tussen Eindhoven en Amsterdam / Schiphol die ondanks een VIRM12 aan de maximale capaciteit zit. Wat dat betreft zie ik ook de noodzaak niet om nu en direct de treindienst uit te breiden terwijl er nog tig PHS infraprojecten niet eens gestart zijn.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13550
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Wubbo »

Als je wil wachten tot alle PHS-projecten klaar zijn kom je waarschijnlijk in 2030 uit, gezien de lijst met projecten die nog moet gebeuren.

Over de daluren: ik denk dat het een slimme keus is om niet in het dal een kwartierdienst te rijden. Het (in het slechtste geval) 4x per dag omklappen van je treindienst is niet bevorderlijk voor de onthoudbaarheid van de vertrektijden. Nu gebeurt dat maar 1 tot 2x (afhankelijk van de uitwerking van de hele vroege ochtend, maar daarin wordt eigenlijk nergens het normale patroon gereden).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 181 gasten