10 dagen in Roemenie

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

10 dagen in Roemenie

Bericht door Caspar »

Vorig jaar had ik al eens in de winter een bliksembezoek afgelegd aan dit land, toen was me duidelijk geworden dat ik er meer van zou willen zien; Roemenië.

Met ICE naar Duisburg en Dortmund, om vanaf Dortmund met Wizz Air te vliegen naar Boekarest. Wizz Air is een low cost-airline, dus verwachte er niet zo heel veel van. Na met 25 minuten vertraging uit de ICE gekomen te zijn, reden we met een RB naar Holzwickede, waar Airport Dortmund ligt. Modern, klein, snel en overzichtelijk zijn de woorden die bij deze luchthaven horen. Iets wat van de luchthaven van Baneasa bij Boekarest niet gezegd kan worden; daar is alles oud, druk, smalle gangen en muf.
In Boekarest zie je meteen al dat Roemenië een land van grote verschillen is; tussen arm en rijk, oud en nieuw bijvoorbeeld. Langs drukke avenue's rijden zowel oude Dacia's als de duurste nieuwe BMW's die in Nederland meer dan een ton kosten. Het is er ook druk, het verkeer raast er met 3 banen aan beide kanten door de stad heen, waar er officieel maar 2 banen zijn.
Loop je echter een zijstraatje in, waan je jezelf na 50 meter ineens in complete stilte en rust, en zie je in plaats van moderne communistische betonnen flats, oude lieflijke renaissance huisjes, waar kinderen op straat spelen.

Na een stukje gewandeld te hebben, viel ons uiteraard meteen dit gebouw op:
Afbeelding
Het paleis van Ceausescu, het op 1 na grootste gebouw ter wereld (na het Pentagon).

Bij aankomst bij het gebouw bleek dat er net een rondleiding gestart werd, dus meteen maar meegedaan. Een gids is hierbij verplicht, maar bovenal ook noodzakelijk om niet te verdwalen...

Afbeelding
Uitzicht vanaf het balkon op de 5e etage van het paleis.

Verder zijn er veel parken in Boekarest en een goed functionerend metro systeem met moderne Bombardier metro's, die alles met elkaar verbinden. Opvallend aan deze metro's zijn 3 dingen: vanaf het begin tot het einde van het hele stel (ongeveer de lengte van 4 Amsterdamse stellen) kan je doorkijken en doorlopen wat heel veilig en overzichtelijk overkomt. De tarieven zijn het 2e wat opvalt, een enkele rit voor 30 eurocent door de hele stad. Tot slot geven de borden niet aan wanneer de volgende metro komt, maar hoeveel minuten en secondes geleden de vorige metro is vertrokken. Aan de hand van de frequenties per lijn, kan je dan zien wanneer de volgende weer moet komen. (ongeveer 1x per 5 minuten)

Bovengronds rijden veel trams, bussen en trolley bussen. De meeste, bijna alle bussen zijn Citaro's. Volgens een gidsje rijden er in de stad ongeveer 1200 van deze bussen.

Afbeelding

Afbeelding
Trolley

Afbeelding
Tram voor het hotel langs.

Afbeelding
En een defecte tram
Tot slot is dit een veel voorkomend iets in het straatbeeld:
Afbeelding
Telefoondraden.

Vanuit Boekarest gingen we per sneltrein naar Sibiu, om van daar uit een auto te huren en de bergen in te rijden. Dit was wel nodig want, een bus kwam er niet. De lijn tussen Boekarest en Brasov, waar we eerst overheen reden, wordt op dit moment grondig opgeknapt, en voorzien van beveiligingssystemen van Ansaldo.
De trein zelf was er een van het type Accelerat, wat na de stoptrein de iets snellere variant is.
Een enkele reis kost 43 Lei, wat ongeveer 10 euro is, voor 315 kilometer. Best goedkoop; net als in de horeca geldt ook voor de spoorwegen dat je Lei een Euro waard is naar Westerse begrippen. (4,15 lei is 1 euro in werkelijkheid)
Afbeelding

Onderweg is het landschap trouwens prachtig:
Afbeelding

Nadat de huurauto was opgehaald, wilde ik toch even zien hoe het station eruit zag als we met het openbaar vervoer de bergen in zouden willen gaan:
Afbeelding

Niet veel later kwam dit nog langs:
Afbeelding
Een mooi contrast met de drukte in Boekarest.

Niet alleen maar treinen tijdens de vakantie:
Afbeelding
Een schril contrast met het weer in de dalen en het platteland; het was nog maar 8 graden!

Na de bergen, ging de reis verder per trein vanaf Sibiu via Copsa Mica (hier stond vroeger de meest vervuilde fabriek van Roemenië) naar Cluj Napoca, een mooie grote studentenstad. Onderweg trof ik de smerigste wc aan ooit gezien in mijn leven, die je tot halverwege het rijtuig nog rook, dat was dan wel weer even jammer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In Cluj ook weer tram's die vaak defect waren:
Afbeelding

Afbeelding
Deze kon niet meer op eigen kracht vooruit.
Verder bestond het ov in deze stad uit Iris-bussen.

Vanuit Cluj Napoca ging het verder via Salva naar Viseu de Jos. De eerste trein tot Salva werd gereden met wat wij kennen als ICL rijtuigen, maar dan is de eigen kleuren geverfd en voorzien van een ander stofje op de stoelen. Maar wel net zo warm en plakkerig; het was er binnen 36 graden in de schaduw.

Afbeelding
Salva
Vanuit Salva ging het met een P-trein die bijna letterlijk bij iedere boom stopt:
Afbeelding

De gemiddelde snelheid van treinen is in Roemenië erg wisselend:
P-treinen (stoptrein) 36 km/u
Accellerat: 67 km/u
Rapid/IC: 87 km/u (ik denk iets sneller dan bij ons)

Afbeelding
Viseu de Jos

Afbeelding

Afbeelding

Vanuit Viseu de Jos vetrekken er kleine busjes, micobusses/maxitaxi's naar onder andere Viseu de Sus, wat bekend is van de Wassertalbahn. http://www.wassertalbahn.ch/ Een oude bosbouw lijn, die met Zwitserse steun in leven wordt gehouden. Wij besloten niet mee te reizen maar daar in de bergen te gaan wandelen.

Daar kwamen we nog dit mijnwerkers treintje tegen:
Afbeelding

In het plaatsje zelf werd ik nog aangeklampt door een vrouw die mij wel zag zitten, ik kwam er amper vanaf, nadat ik had verteld dat ik nog niet getrouwd was. Toen ze aan me begon te zitten, werd het me te gek. Ze vond het wel interessant iemand uit het rijke Nederland...
In Borsa waar we toen waren ook proberen uit te zoeken wat de bustijden zijn, maar nergens hangen dienstregelingen. De bussen rijden al 20 jaar volgens het zelfde patroon, dus dat is blijkbaar voor de lokale bevolking een begrip, en toeristen zijn er niet echt. Op goed geluk maar aan de weg gaan staan dus.
Vanuit Borsa in het Noorden met een bus 170 kilometer oostwaarts gereden naar Suceava. Een vriendelijke jongen is met ons mee gelopen van het ene busstation naar het andere, en aangewezen welke buslijn er naar het treinstation ging, 6 kilometer buiten het centrum.
Van hieruit ging het via Bacau (de stad waar bijna alle in Nederland actief zijnde skimmers vandaan komen, type bij Google de woorden: 'Bacau Skimmen' en je vind tientallen hits) naar Buzau.

In deze regio heb ik ook veel Roma zigeuners gezien, die het niet altijd even makkelijk hebben, wonen zonder drinkwater of sanitaire voorzieningen in zelf getimmerde hutjes. Kinderen worden er vaak op uit gestuurd om sigaretten, snoep of geld te bedelen. Ik zag ook een meisje van ongeveer 15 met een kindje (ik denk haar eigen kindje) op haar schouder met verminkte armen door brandwonden, geld bedelen. In een boek over Roma heb ik eens gelezen dat kinderen soms opzettelijk worden verminkt om meer geld op te leveren met bedelen...
(boek is trouwens 'Sla een spijker in mijn hart' van Maria Meester. Goed boek, een aanrader!)

Ook staat hier in de buurt de langste trein van Oost- Europa, 6,9 kilometer lang. Hier staan 280 rijtuigen weg te roesten, of te wachten op hun sloop. Vanuit de verte leek het net op een geluidswal, maar toen dat spoor dichterbij kwam, zag ik pas dat het een enorme aaneengesloten rij afgedankte rijtuigen was.

Afbeelding
Moderne rijtuigen van het type Rapid, waarbij in de 2e klas net als in de 1e klas slechts 3 zitplaatsen in de breedte van de trein zijn gezet.

Afbeelding
Nachttrein D59 KJ uit Sofia naar Kiev en Moskou.

Na een slapeloze nacht van het onophoudelijke zwerfhonden geblaf tot diep in de nacht, in combinatie met een open raam tegen de hitte, de volgende dag per trein weer het laatste stukje van het rondje afgemaakt tot Boekarest.
Zwerfhonden zijn overal in Roemenië aanwezig, vaak ondervoed en erg schuw. Agressief heb ik ze nog niet gezien. Overdag slapen ze vooral, en tegen een uur of 9 's avonds worden ze actief, en beginnen ze om alles te blaffen tot een uur of 3 snachts, ze weer gaan slapen.

Het landschap is hier zeer wijds, op een gegeven moment reden we minstens 15 kilometer lang door een aangesloten zonnebloemen veld:
Afbeelding

Na die 15 kilometer werd dat plots onderbroken door een vervallen fabriek, waar Roemenië er misschien wel honderden van kent:
Afbeelding

Geheel volgens de dienstregeling kwamen we weer aan in Boekarest Nord, waar ik nog deze halaanwijzer op de foto zette:
Afbeelding

Kijkend naar dit bord, begon in weer te fantaseren over een volgende treinreis, met die trein van 12u16 zou je toch ook weer een heel nieuw mooi avontuur kunnen beleven...




Tot slot nog even een kaartje van de afgelegde route:
Afbeelding
Rood/paarse lijn: afgelegd per trein
Donkerblauw in het noorden, per bus.
Laatst gewijzigd door Caspar op do 09 jul 2009, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: 10 dagen in Roemenie

Bericht door tsov »

Mooi verslag van een mooi land! Ben zelf ooit een weekje in Boekarest geweest en ik herkende jouw typering van de stad wel. Echt bizar ook, die telefoondraden die overal en nergens hangen :D
Dat van die metrofrequenties heb ik in het hele vml. Oostblok gezien, heel typisch!
Ben je trouwens ook met zo'n tram meegeweest? Dan wordt je echt zeeziek, het spoor ligt daar waarschijnlijk al járen zonder enig onderhoud :lol:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: 10 dagen in Roemenie

Bericht door Ruben »

Het is natuurlijk het makkelijkste systeem van dynamische reisinfo, het is altijd bekend wanneer de laatste trein er was; voor de rest gebruik je de papieren dienstregeling :)
Hmm lijkt me erg leuk om ook eens daarheen te gaan, voor wat betreft die telefoondraden hoop ik dat men snel allen overstapt op mobieltjes en de vaste lijn eruit kickt; lijkt me ook niet bevorderlijk voor je ADSL verbinding die opgerolde draden met meters onnodig koper. :roll:
Amsterdam wil ook verbonden rijtuigen, komt idd wel vet over. In Berlin heb je ze natuurlijk in de vorm van de H en Hk-Baureihe, van Siemens; leuk als zo'n ding de bocht doorgaat, en je hebt ook het idee dat je heel hard rijdt vind ik altijd.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 10 dagen in Roemenie

Bericht door Fles »

Gaaf :) De tijd staat dus niet helemaal stil daar :!:

http://i299.photobucket.com/albums/mm30 ... apoca1.jpg

Toen ik daar was, stond dat bordje er nog niet. Wel een hele gare oude trouwens :pos:
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 10 dagen in Roemenie

Bericht door Caspar »

Ow, nog 2 korte filmpjes, over open deuren in Roemeense treinen. Naar de wc gaan kan dan een onveilige actie zijn.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=YV55vFH8i9g[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=N7l6wKYq5wk[/youtube]
Een malloot heeft de hele weg met zijn benen uit de deur staan zwaaien... Veel harder dan dit ging de trein op deze lijn trouwens nergens. :D
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 10 dagen in Roemenie

Bericht door Fles »

Fles schreef:Gaaf :) De tijd staat dus niet helemaal stil daar :!:

http://i299.photobucket.com/albums/mm30 ... apoca1.jpg

Toen ik daar was, stond dat bordje er nog niet. Wel een hele gare oude trouwens :pos:
Ik stond een paar meter verder naar achteren :D En ik heb hem even zo veel mogelijk hetzelfde als jouw foto gecropt. Dit was hoe het er op 2 januari 2007 uit zag. Curieus: Ook hier een vrouwspersoon met 2 tassen in de handen die links opzij over de overweg kijkt :mrgreen:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 10 dagen in Roemenie

Bericht door Geert »

NS-Reiziger schreef:Het is natuurlijk het makkelijkste systeem van dynamische reisinfo, het is altijd bekend wanneer de laatste trein er was; voor de rest gebruik je de papieren dienstregeling :)
Hmm lijkt me erg leuk om ook eens daarheen te gaan, voor wat betreft die telefoondraden hoop ik dat men snel allen overstapt op mobieltjes en de vaste lijn eruit kickt; lijkt me ook niet bevorderlijk voor je ADSL verbinding die opgerolde draden met meters onnodig koper. :roll:
Amsterdam wil ook verbonden rijtuigen, komt idd wel vet over. In Berlin heb je ze natuurlijk in de vorm van de H en Hk-Baureihe, van Siemens; leuk als zo'n ding de bocht doorgaat, en je hebt ook het idee dat je heel hard rijdt vind ik altijd.
In Praag hebben ze ook op elk metrostation zo'n klok die netjes de seconden telt. Ook erg goed om de frequentie er in te houden voor de bestuurders lijkt me :)

Die H/Hk-metro's uit Berlijn zijn erg mooi inderdaad. De drukte in een trein verspreidt zich volgens mij ook een stuk beter, en je kunt makkelijker even ergens gaan zitten.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 10 dagen in Roemenie

Bericht door Caspar »

Plus dat die metro's in Boekarest airco hebben, wat het ontzettend aangenaam maakt in de warme zomer daar. In Parijs bv is het altijd flink plakken geblazen in de RER of metro.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 10 dagen in Roemenie

Bericht door Suus »

De metro's van Boekarest zijn overigens familie van de H-types van Berlijn, de nieuwe 2009 en S-types van Londen en de MF 2000 van Parijs. Die van Berlijn zijn echter een generatie ouder, en sluiten nog aan bij de modellen van Adtranz, die ook verantwoordelijk was voor de Baureihe C van München (die echter afgebouwd zijn door Siemens, en nu het type metro onder de naam Combino verkoopt). Al die moderne voertuigen zijn dus eigenlijk familie van elkaar.

Verder leuke foto's :pos:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten