Zwitserland juni'09: Deel 1/6 (Inleiding + Saas Fee)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Zwitserland juni'09: Deel 1/6 (Inleiding + Saas Fee)

Bericht door Ronald »

INLEIDING

Van 23 t/m 30 juni 2009 ben ik weer een weekje in Zwitserland geweest. Na het reisje van vorig jaar wilde ik nog wel wat meer van dit mooie land bekijken.
Deze keer was de standplaats Brig, dat in Wallis ligt. Het doel was net als vorig jaar om een aantal mooie reisjes per OV te maken, wat achteraf gezien weer erg goed gelukt is (al zeg ik het zelf).

In het onderstaande kaartje staan per dag globaal de routes ingetekend die ik heb afgelegd:

Afbeelding

Voor de leesbaarheid heb het reisverslag in zes delen opgesplitst:

Deel 1 (woensdag 24 juni): Saas Fee (dit deel kun je hieronder lezen)
Deel 2 (donderdag 25 juni): Centovalli / Lago Maggiore
Deel 3 (vrijdag 26 juni): Jungfraubahnen
Deel 4 (zaterdag 27 juni): Rondje Grimsel-/Furkapas
Deel 5 (zondag 28 juni): Montreux/GoldenPassLine
Deel 6 (maandag 29 juni): Mattmarksee

Veel leesplezier!

---------------------------------------------------------------------------------------------

DINSDAG 23 JUNI (HEENREIS) + WOENSDAG 24 JUNI (SAAS FEE)

Dinsdag 23 juni begint de reis met de ICE International vanuit Utrecht naar Basel.

Afbeelding

Na een leuke rit door Duitsland (vooral de hogesnelheidslijn tussen Köln en Frankfurt blijft leuk) komt de ICE even voor drie uur in Basel aan, waar ik overstap op de IC met eindbestemming Interlaken.

Afbeelding

Met nog een overstap in Bern kom ik geheel volgens planning om 17.15 uur aan in Brig.
Brig is een echt spoorknooppunt, hiervandaan kun je alle kanten op. Mijn hotel is 10 minuten lopen van het station, tegenover dit slot (het “Stockalperschloss”).

Afbeelding

De eerste dag (woensdag 24 juni) ben ik van plan naar Saas Fee te gaan, een busrit van ongeveer 1,5 uur. Hieronder een kaartje met de route:

Afbeelding

... en een schema van de vandaag afgelegde route:

Afbeelding

's Morgens loop ik op m'n gemak door het gezellige centrum van Brig naar het station. Het centrum is niet al te groot, maar wel leuk om even te bekijken. Het heeft een beetje een zuidelijke sfeer en een aantal mooie gebouwen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het station van Brig ligt aan de rand van het centrum. De verbouwing van het station is net klaar, vorig jaar toen ik hier was stond het gebouw nog in de steigers.

Afbeelding

De smalspoortreinen van de Matterhorn-Gotthard-Bahn naar Zermatt en Andermatt vertrekken nog steeds vóór het station.

Afbeelding

Ook de stads- en streekbussen vertrekken voor het station. Dit wordt de eerste bus van vandaag, een comfortabele MAN Lion’s Regio.

Afbeelding

Exact om 10.45 uur beginnen we in een redelijk gevulde bus aan de anderhalf uur durende rit naar Saas Fee. Eerst gaat de rit naar Visp, net als Brig ook een behoorlijke plaats een paar kilometer verderop. Tussen Brig en Visp fungeert de bus als soort stadsdienst. Na Visp gaat het richting Stalden en het Saasdal. Na Stalden (dat ook een station heeft aan de smalspoorbaan naar Zermatt) wordt de rit pas echt mooi :D .

Afbeelding

De weg slingert zich door het Saasdal, langs het riviertje de Saaser Vispa. Bij onoverzichtelijke bochten of tunnels laat de bus regelmatig de typische drietonige claxon horen. Blijft erg leuk om te horen :P .

Afbeelding

Afbeelding

Via een mooie weg met een aantal lawinegalerijen en tunnels wordt een uurtje na vertrek uit Brig Saas Grund bereikt. Dit is een overstappunt voor de bussen naar de Mattmarksee.

Afbeelding

Het laatste kwartiertje van de rit is het behoorlijk klimmen naar Saas Fee, dat op ongeveer 1800 meter boven zeeniveau ligt. Ter vergelijking, Brig ligt op 650 meter. Een heel stukje klimmen dus. Over een mooie route met een aantal haarspeldbochten bereiken we mooi op tijd Saas Fee, dat een bekend wintersportdorp is. Door de hoge ligging is dit gebied ’s winters erg sneeuwzeker.
Saas Fee is autovrij, aan het begin van het dorp bevindt zich een parkeergarage en een busterminal, waar de bussen hun begin- en eindpunt hebben.
Het busstation is ook meteen een postkantoor, je ziet duidelijk dat de bussen onderdeel zijn van het postbedrijf. In de meeste dorpen is er ook altijd een halte bij het postkantoor (halte “Post”).

Afbeelding

Over het dorp heb je een schitterend uitzicht op de uitloper van de Feegletscher, met de nog flink besneeuwde bergtoppen.

Afbeelding

Ook aan de andere kant zijn besneeuwde toppen te zien, waar zojuist een bus vertrekt voor de terugrit.

Afbeelding

Saas Fee is, mede door het ontbreken van autoverkeer, een rustgevend dorp met typische donkerbruine huizen die op (hoge) stenen fundamenten zijn gebouwd.

Afbeelding

Een mooie wandeling langs het dorp geeft een steeds fraaier uitzicht op de Feegletscher.

Afbeelding

Na een klein half uurtje lopen kom ik bij het dalstation van de Felskinnbahn. Een kabelbaan die naar de Felskinn gaat, op bijna 3000 m hoogte. Vanaf daar gaat een ondergrondse “metro” naar de Mittelallalin op 3500 m.
Hieronder een foto van de gondel, voor het eerste gedeelte naar de Felskinn:

Afbeelding

Het gaat rap omhoog met deze gondel en al snel is niet veel meer te zien van Saas Fee. Des te meer van de besneeuwde bergen rondom, want het weer is schitterend :pos: .

Afbeelding

Bij de Felskinn ligt behoorlijk veel sneeuw, maar je zit hier dan al gauw op 3000 meter hoogte, 1200 meter boven het dorp Saas Fee.

Afbeelding

Afbeelding

Bij de Felskinn ligt het station voor de “metro” naar de Mittelallalin.

Afbeelding

Het “treintje” (zonder bestuurder) staat al klaar voor vertrek.

Afbeelding

Binnen 4 minuten is de “Metro-alpin” boven waar een adembenemend sneeuwlandschap wacht. Er ligt hier echt enorm veel sneeuw. Het uitzicht op de vele "vierduizenders" is geweldig 8-) .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bovenop staat een draaiend restaurant, dat naar het zeggen precies in een uur een rondje draait.

Afbeelding

Nog een paar foto's genomen vanaf het plateau. Eén nadeel, je blijft foto's maken :wink: .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook is hier een gletschergrot, altijd leuk om te zien. Buiten in de zon is het nog aardig warm, maar hier binnen is het echt een vrieskist :!: .

Afbeelding

Afbeelding

Na nog even van het geweldige uitzicht te hebben genoten, ga ik tegen drie uur maar weer eens terug naar beneden. Eerst nog even de busrit voor de terugrit reserveren, want het is verstandig dit twee uur van tevoren te doen wegens de drukte. De reservering kun je dan vlak voor vertrek afhalen bij het busstation.

Met de “metro” gaat het weer naar de Felskinn, waar vandaan de gondelbaan me weer beneden afzet. Vanaf het dalstation is het weer een kwartiertje wandelen naar het dorp Saas Fee. Tijdens de wandeling kom je allerlei leuke tafereeltjes tegen ...

Afbeelding

Het is momenteel erg rustig in het dorp. Ik denk dat het echte vakantieseizoen nog niet is begonnen. Maar 's winters zal het hier wel écht druk zijn denk ik zo.

Afbeelding





Na even wat te hebben gegeten en nog wat laatste fotootjes van het dorp te hebben gemaakt
AfbeeldingAfbeelding

... kom ik weer terug bij het busstation-annex-postkantoor aan de rand van het dorp.

Afbeelding

Na de zitplaatsreservering voor de terugrit te hebben opgehaald bij het loketje ...

Afbeelding

... stap ik tegen half zeven in de bus voor de terugrit naar Brig. De bus is nu niet druk meer, dus de reservering was niet echt nodig geweest. Maar op drukke dagen moeten er vaak meerdere bussen ingezet worden om alle reizigers te kunnen vervoeren. Dit ondanks het feit dat de bussen altijd een comfortabele halfuurstdienst kennen. Reserveren wordt dus altijd wel geadviseerd.

Afbeelding

De terugrit door het Saasdal is (vanzelfsprekend) weer erg mooi. Na anderhalf wordt ik weer netjes afgezet op het eindpunt van vandaag, Brig Station.

Afbeelding

Zo, einde van de eerste dag. Dag 2 kun je hier lezen.
Laatst gewijzigd door Ronald op wo 15 jul 2009, 21:36, 6 keer totaal gewijzigd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Zwitserland juni'09: Deel 1/6 (Inleiding + Saas Fee)

Bericht door Wubbo »

Zeg, had je niet nog even kunnen wachten met het verslag? Ik moet nog 4,5 week wachten tot ik weer naar Zwitserland ga, en je maakt me jaloers :P
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zwitserland juni'09: Deel 1/6 (Inleiding + Saas Fee)

Bericht door Geert »

Zeg dat :mrgreen:. Ik krijg er enorm zin in :D

Leuk verslag ook, erg mooi al die bergen! :)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Zwitserland juni'09: Deel 1/6 (Inleiding + Saas Fee)

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag.
Ik kijk uit naar Deel 2. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Zwitserland juni'09: Deel 1/6 (Inleiding + Saas Fee)

Bericht door Fles »

Zwitserland. Hmm. Ook dit jaar weer niet. Maar leuke foto's :pos: kom maar op met de volgende delen :)
Oud forumgebruiker

Re: Zwitserland juni'09: Deel 1/6 (Inleiding + Saas Fee)

Bericht door Oud forumgebruiker »

Hee Saas Fee, dat komt allemaal erg bekend voor! :D Saas Grund ligt daar ook, is het niet?
Mooie reportage!
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Zwitserland juni'09: Deel 1/6 (Inleiding + Saas Fee)

Bericht door Daan »

Mooi verslag, ben erg nieuwsgierig naar de andere delen :-)
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Zwitserland juni'09: Deel 1/6 (Inleiding + Saas Fee)

Bericht door Ronald »

Wubbo schreef:Ik moet nog 4,5 week wachten tot ik weer naar Zwitserland ga, en je maakt me jaloers :P
Jij mag tenminste nog :wink: , ik heb het er helaas al opzitten :( .
Welke streek ga jij naartoe?
ziggy schreef:Saas Grund ligt daar ook, is het niet?
Saas Grund kom je door als je naar Saas Fee gaat.
Net als Saas Almagell en Saas Balen ligt Saas Grund in het dal, vanuit Saas Grund is het dan een eindje klimmen naar het hoger gelegen Saas Fee.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Zwitserland juni'09: Deel 1/6 (Inleiding + Saas Fee)

Bericht door mb90 »

Mooi verslag van een mooi land. :) Laat de andere delen maar komen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Zwitserland juni'09: Deel 1/6 (Inleiding + Saas Fee)

Bericht door Meltrain »

Het grappige is trouwens dat ik die dag één ICE eerder dan jij had, namelijk ICE t121. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Zwitserland juni'09: Deel 1/6 (Inleiding + Saas Fee)

Bericht door Ronald »

meltrain schreef:Het grappige is trouwens dat ik die dag één ICE eerder dan jij had, namelijk ICE t121. :P
Wel toevallig ja, waar ging de reis naartoe?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Zwitserland juni'09: Deel 1/6 (Inleiding + Saas Fee)

Bericht door Meltrain »

Keulen.
Heb alleen tot op haden nog geen tijd vrijgemaakt om een verslagje te maken. :oops:
:P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Zwitserland juni'09: Deel 1/6 (Inleiding + Saas Fee)

Bericht door Wubbo »

rhk_amf schreef:Jij mag tenminste nog :wink: , ik heb het er helaas al opzitten :( .
Welke streek ga jij naartoe?
Dit keer hebben we een jeugdherberg in Zug en in Lugano. Maar we zullen nog wel wat uitstapjes maken ;-)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten