Zwitserland juni'09: Deel 1/6 (Inleiding + Saas Fee)
Zwitserland juni'09: Deel 1/6 (Inleiding + Saas Fee)
INLEIDING
Van 23 t/m 30 juni 2009 ben ik weer een weekje in Zwitserland geweest. Na het reisje van vorig jaar wilde ik nog wel wat meer van dit mooie land bekijken.
Deze keer was de standplaats Brig, dat in Wallis ligt. Het doel was net als vorig jaar om een aantal mooie reisjes per OV te maken, wat achteraf gezien weer erg goed gelukt is (al zeg ik het zelf).
In het onderstaande kaartje staan per dag globaal de routes ingetekend die ik heb afgelegd:
Voor de leesbaarheid heb het reisverslag in zes delen opgesplitst:
Deel 1 (woensdag 24 juni): Saas Fee (dit deel kun je hieronder lezen)
Deel 2 (donderdag 25 juni): Centovalli / Lago Maggiore
Deel 3 (vrijdag 26 juni): Jungfraubahnen
Deel 4 (zaterdag 27 juni): Rondje Grimsel-/Furkapas
Deel 5 (zondag 28 juni): Montreux/GoldenPassLine
Deel 6 (maandag 29 juni): Mattmarksee
Veel leesplezier!
---------------------------------------------------------------------------------------------
DINSDAG 23 JUNI (HEENREIS) + WOENSDAG 24 JUNI (SAAS FEE)
Dinsdag 23 juni begint de reis met de ICE International vanuit Utrecht naar Basel.
Na een leuke rit door Duitsland (vooral de hogesnelheidslijn tussen Köln en Frankfurt blijft leuk) komt de ICE even voor drie uur in Basel aan, waar ik overstap op de IC met eindbestemming Interlaken.
Met nog een overstap in Bern kom ik geheel volgens planning om 17.15 uur aan in Brig.
Brig is een echt spoorknooppunt, hiervandaan kun je alle kanten op. Mijn hotel is 10 minuten lopen van het station, tegenover dit slot (het “Stockalperschloss”).
De eerste dag (woensdag 24 juni) ben ik van plan naar Saas Fee te gaan, een busrit van ongeveer 1,5 uur. Hieronder een kaartje met de route:
... en een schema van de vandaag afgelegde route:
's Morgens loop ik op m'n gemak door het gezellige centrum van Brig naar het station. Het centrum is niet al te groot, maar wel leuk om even te bekijken. Het heeft een beetje een zuidelijke sfeer en een aantal mooie gebouwen.
Het station van Brig ligt aan de rand van het centrum. De verbouwing van het station is net klaar, vorig jaar toen ik hier was stond het gebouw nog in de steigers.
De smalspoortreinen van de Matterhorn-Gotthard-Bahn naar Zermatt en Andermatt vertrekken nog steeds vóór het station.
Ook de stads- en streekbussen vertrekken voor het station. Dit wordt de eerste bus van vandaag, een comfortabele MAN Lion’s Regio.
Exact om 10.45 uur beginnen we in een redelijk gevulde bus aan de anderhalf uur durende rit naar Saas Fee. Eerst gaat de rit naar Visp, net als Brig ook een behoorlijke plaats een paar kilometer verderop. Tussen Brig en Visp fungeert de bus als soort stadsdienst. Na Visp gaat het richting Stalden en het Saasdal. Na Stalden (dat ook een station heeft aan de smalspoorbaan naar Zermatt) wordt de rit pas echt mooi :D .
De weg slingert zich door het Saasdal, langs het riviertje de Saaser Vispa. Bij onoverzichtelijke bochten of tunnels laat de bus regelmatig de typische drietonige claxon horen. Blijft erg leuk om te horen .
Via een mooie weg met een aantal lawinegalerijen en tunnels wordt een uurtje na vertrek uit Brig Saas Grund bereikt. Dit is een overstappunt voor de bussen naar de Mattmarksee.
Het laatste kwartiertje van de rit is het behoorlijk klimmen naar Saas Fee, dat op ongeveer 1800 meter boven zeeniveau ligt. Ter vergelijking, Brig ligt op 650 meter. Een heel stukje klimmen dus. Over een mooie route met een aantal haarspeldbochten bereiken we mooi op tijd Saas Fee, dat een bekend wintersportdorp is. Door de hoge ligging is dit gebied ’s winters erg sneeuwzeker.
Saas Fee is autovrij, aan het begin van het dorp bevindt zich een parkeergarage en een busterminal, waar de bussen hun begin- en eindpunt hebben.
Het busstation is ook meteen een postkantoor, je ziet duidelijk dat de bussen onderdeel zijn van het postbedrijf. In de meeste dorpen is er ook altijd een halte bij het postkantoor (halte “Post”).
Over het dorp heb je een schitterend uitzicht op de uitloper van de Feegletscher, met de nog flink besneeuwde bergtoppen.
Ook aan de andere kant zijn besneeuwde toppen te zien, waar zojuist een bus vertrekt voor de terugrit.
Saas Fee is, mede door het ontbreken van autoverkeer, een rustgevend dorp met typische donkerbruine huizen die op (hoge) stenen fundamenten zijn gebouwd.
Een mooie wandeling langs het dorp geeft een steeds fraaier uitzicht op de Feegletscher.
Na een klein half uurtje lopen kom ik bij het dalstation van de Felskinnbahn. Een kabelbaan die naar de Felskinn gaat, op bijna 3000 m hoogte. Vanaf daar gaat een ondergrondse “metro” naar de Mittelallalin op 3500 m.
Hieronder een foto van de gondel, voor het eerste gedeelte naar de Felskinn:
Het gaat rap omhoog met deze gondel en al snel is niet veel meer te zien van Saas Fee. Des te meer van de besneeuwde bergen rondom, want het weer is schitterend :pos: .
Bij de Felskinn ligt behoorlijk veel sneeuw, maar je zit hier dan al gauw op 3000 meter hoogte, 1200 meter boven het dorp Saas Fee.
Bij de Felskinn ligt het station voor de “metro” naar de Mittelallalin.
Het “treintje” (zonder bestuurder) staat al klaar voor vertrek.
Binnen 4 minuten is de “Metro-alpin” boven waar een adembenemend sneeuwlandschap wacht. Er ligt hier echt enorm veel sneeuw. Het uitzicht op de vele "vierduizenders" is geweldig .
Bovenop staat een draaiend restaurant, dat naar het zeggen precies in een uur een rondje draait.
Nog een paar foto's genomen vanaf het plateau. Eén nadeel, je blijft foto's maken .
Ook is hier een gletschergrot, altijd leuk om te zien. Buiten in de zon is het nog aardig warm, maar hier binnen is het echt een vrieskist .
Na nog even van het geweldige uitzicht te hebben genoten, ga ik tegen drie uur maar weer eens terug naar beneden. Eerst nog even de busrit voor de terugrit reserveren, want het is verstandig dit twee uur van tevoren te doen wegens de drukte. De reservering kun je dan vlak voor vertrek afhalen bij het busstation.
Met de “metro” gaat het weer naar de Felskinn, waar vandaan de gondelbaan me weer beneden afzet. Vanaf het dalstation is het weer een kwartiertje wandelen naar het dorp Saas Fee. Tijdens de wandeling kom je allerlei leuke tafereeltjes tegen ...
Het is momenteel erg rustig in het dorp. Ik denk dat het echte vakantieseizoen nog niet is begonnen. Maar 's winters zal het hier wel écht druk zijn denk ik zo.
Na even wat te hebben gegeten en nog wat laatste fotootjes van het dorp te hebben gemaakt
... kom ik weer terug bij het busstation-annex-postkantoor aan de rand van het dorp.
Na de zitplaatsreservering voor de terugrit te hebben opgehaald bij het loketje ...
... stap ik tegen half zeven in de bus voor de terugrit naar Brig. De bus is nu niet druk meer, dus de reservering was niet echt nodig geweest. Maar op drukke dagen moeten er vaak meerdere bussen ingezet worden om alle reizigers te kunnen vervoeren. Dit ondanks het feit dat de bussen altijd een comfortabele halfuurstdienst kennen. Reserveren wordt dus altijd wel geadviseerd.
De terugrit door het Saasdal is (vanzelfsprekend) weer erg mooi. Na anderhalf wordt ik weer netjes afgezet op het eindpunt van vandaag, Brig Station.
Zo, einde van de eerste dag. Dag 2 kun je hier lezen.
Van 23 t/m 30 juni 2009 ben ik weer een weekje in Zwitserland geweest. Na het reisje van vorig jaar wilde ik nog wel wat meer van dit mooie land bekijken.
Deze keer was de standplaats Brig, dat in Wallis ligt. Het doel was net als vorig jaar om een aantal mooie reisjes per OV te maken, wat achteraf gezien weer erg goed gelukt is (al zeg ik het zelf).
In het onderstaande kaartje staan per dag globaal de routes ingetekend die ik heb afgelegd:
Voor de leesbaarheid heb het reisverslag in zes delen opgesplitst:
Deel 1 (woensdag 24 juni): Saas Fee (dit deel kun je hieronder lezen)
Deel 2 (donderdag 25 juni): Centovalli / Lago Maggiore
Deel 3 (vrijdag 26 juni): Jungfraubahnen
Deel 4 (zaterdag 27 juni): Rondje Grimsel-/Furkapas
Deel 5 (zondag 28 juni): Montreux/GoldenPassLine
Deel 6 (maandag 29 juni): Mattmarksee
Veel leesplezier!
---------------------------------------------------------------------------------------------
DINSDAG 23 JUNI (HEENREIS) + WOENSDAG 24 JUNI (SAAS FEE)
Dinsdag 23 juni begint de reis met de ICE International vanuit Utrecht naar Basel.
Na een leuke rit door Duitsland (vooral de hogesnelheidslijn tussen Köln en Frankfurt blijft leuk) komt de ICE even voor drie uur in Basel aan, waar ik overstap op de IC met eindbestemming Interlaken.
Met nog een overstap in Bern kom ik geheel volgens planning om 17.15 uur aan in Brig.
Brig is een echt spoorknooppunt, hiervandaan kun je alle kanten op. Mijn hotel is 10 minuten lopen van het station, tegenover dit slot (het “Stockalperschloss”).
De eerste dag (woensdag 24 juni) ben ik van plan naar Saas Fee te gaan, een busrit van ongeveer 1,5 uur. Hieronder een kaartje met de route:
... en een schema van de vandaag afgelegde route:
's Morgens loop ik op m'n gemak door het gezellige centrum van Brig naar het station. Het centrum is niet al te groot, maar wel leuk om even te bekijken. Het heeft een beetje een zuidelijke sfeer en een aantal mooie gebouwen.
Het station van Brig ligt aan de rand van het centrum. De verbouwing van het station is net klaar, vorig jaar toen ik hier was stond het gebouw nog in de steigers.
De smalspoortreinen van de Matterhorn-Gotthard-Bahn naar Zermatt en Andermatt vertrekken nog steeds vóór het station.
Ook de stads- en streekbussen vertrekken voor het station. Dit wordt de eerste bus van vandaag, een comfortabele MAN Lion’s Regio.
Exact om 10.45 uur beginnen we in een redelijk gevulde bus aan de anderhalf uur durende rit naar Saas Fee. Eerst gaat de rit naar Visp, net als Brig ook een behoorlijke plaats een paar kilometer verderop. Tussen Brig en Visp fungeert de bus als soort stadsdienst. Na Visp gaat het richting Stalden en het Saasdal. Na Stalden (dat ook een station heeft aan de smalspoorbaan naar Zermatt) wordt de rit pas echt mooi :D .
De weg slingert zich door het Saasdal, langs het riviertje de Saaser Vispa. Bij onoverzichtelijke bochten of tunnels laat de bus regelmatig de typische drietonige claxon horen. Blijft erg leuk om te horen .
Via een mooie weg met een aantal lawinegalerijen en tunnels wordt een uurtje na vertrek uit Brig Saas Grund bereikt. Dit is een overstappunt voor de bussen naar de Mattmarksee.
Het laatste kwartiertje van de rit is het behoorlijk klimmen naar Saas Fee, dat op ongeveer 1800 meter boven zeeniveau ligt. Ter vergelijking, Brig ligt op 650 meter. Een heel stukje klimmen dus. Over een mooie route met een aantal haarspeldbochten bereiken we mooi op tijd Saas Fee, dat een bekend wintersportdorp is. Door de hoge ligging is dit gebied ’s winters erg sneeuwzeker.
Saas Fee is autovrij, aan het begin van het dorp bevindt zich een parkeergarage en een busterminal, waar de bussen hun begin- en eindpunt hebben.
Het busstation is ook meteen een postkantoor, je ziet duidelijk dat de bussen onderdeel zijn van het postbedrijf. In de meeste dorpen is er ook altijd een halte bij het postkantoor (halte “Post”).
Over het dorp heb je een schitterend uitzicht op de uitloper van de Feegletscher, met de nog flink besneeuwde bergtoppen.
Ook aan de andere kant zijn besneeuwde toppen te zien, waar zojuist een bus vertrekt voor de terugrit.
Saas Fee is, mede door het ontbreken van autoverkeer, een rustgevend dorp met typische donkerbruine huizen die op (hoge) stenen fundamenten zijn gebouwd.
Een mooie wandeling langs het dorp geeft een steeds fraaier uitzicht op de Feegletscher.
Na een klein half uurtje lopen kom ik bij het dalstation van de Felskinnbahn. Een kabelbaan die naar de Felskinn gaat, op bijna 3000 m hoogte. Vanaf daar gaat een ondergrondse “metro” naar de Mittelallalin op 3500 m.
Hieronder een foto van de gondel, voor het eerste gedeelte naar de Felskinn:
Het gaat rap omhoog met deze gondel en al snel is niet veel meer te zien van Saas Fee. Des te meer van de besneeuwde bergen rondom, want het weer is schitterend :pos: .
Bij de Felskinn ligt behoorlijk veel sneeuw, maar je zit hier dan al gauw op 3000 meter hoogte, 1200 meter boven het dorp Saas Fee.
Bij de Felskinn ligt het station voor de “metro” naar de Mittelallalin.
Het “treintje” (zonder bestuurder) staat al klaar voor vertrek.
Binnen 4 minuten is de “Metro-alpin” boven waar een adembenemend sneeuwlandschap wacht. Er ligt hier echt enorm veel sneeuw. Het uitzicht op de vele "vierduizenders" is geweldig .
Bovenop staat een draaiend restaurant, dat naar het zeggen precies in een uur een rondje draait.
Nog een paar foto's genomen vanaf het plateau. Eén nadeel, je blijft foto's maken .
Ook is hier een gletschergrot, altijd leuk om te zien. Buiten in de zon is het nog aardig warm, maar hier binnen is het echt een vrieskist .
Na nog even van het geweldige uitzicht te hebben genoten, ga ik tegen drie uur maar weer eens terug naar beneden. Eerst nog even de busrit voor de terugrit reserveren, want het is verstandig dit twee uur van tevoren te doen wegens de drukte. De reservering kun je dan vlak voor vertrek afhalen bij het busstation.
Met de “metro” gaat het weer naar de Felskinn, waar vandaan de gondelbaan me weer beneden afzet. Vanaf het dalstation is het weer een kwartiertje wandelen naar het dorp Saas Fee. Tijdens de wandeling kom je allerlei leuke tafereeltjes tegen ...
Het is momenteel erg rustig in het dorp. Ik denk dat het echte vakantieseizoen nog niet is begonnen. Maar 's winters zal het hier wel écht druk zijn denk ik zo.
Na even wat te hebben gegeten en nog wat laatste fotootjes van het dorp te hebben gemaakt
... kom ik weer terug bij het busstation-annex-postkantoor aan de rand van het dorp.
Na de zitplaatsreservering voor de terugrit te hebben opgehaald bij het loketje ...
... stap ik tegen half zeven in de bus voor de terugrit naar Brig. De bus is nu niet druk meer, dus de reservering was niet echt nodig geweest. Maar op drukke dagen moeten er vaak meerdere bussen ingezet worden om alle reizigers te kunnen vervoeren. Dit ondanks het feit dat de bussen altijd een comfortabele halfuurstdienst kennen. Reserveren wordt dus altijd wel geadviseerd.
De terugrit door het Saasdal is (vanzelfsprekend) weer erg mooi. Na anderhalf wordt ik weer netjes afgezet op het eindpunt van vandaag, Brig Station.
Zo, einde van de eerste dag. Dag 2 kun je hier lezen.
Laatst gewijzigd door Ronald op wo 15 jul 2009, 21:36, 6 keer totaal gewijzigd.
Re: Zwitserland juni'09: Deel 1/6 (Inleiding + Saas Fee)
Zeg, had je niet nog even kunnen wachten met het verslag? Ik moet nog 4,5 week wachten tot ik weer naar Zwitserland ga, en je maakt me jaloers
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Zwitserland juni'09: Deel 1/6 (Inleiding + Saas Fee)
Zeg dat . Ik krijg er enorm zin in :D
Leuk verslag ook, erg mooi al die bergen! :)
Leuk verslag ook, erg mooi al die bergen! :)
Re: Zwitserland juni'09: Deel 1/6 (Inleiding + Saas Fee)
Mooi verslag.
Ik kijk uit naar Deel 2. :D
Ik kijk uit naar Deel 2. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Zwitserland juni'09: Deel 1/6 (Inleiding + Saas Fee)
Zwitserland. Hmm. Ook dit jaar weer niet. Maar leuke foto's :pos: kom maar op met de volgende delen :)
Re: Zwitserland juni'09: Deel 1/6 (Inleiding + Saas Fee)
Hee Saas Fee, dat komt allemaal erg bekend voor! :D Saas Grund ligt daar ook, is het niet?
Mooie reportage!
Mooie reportage!
Re: Zwitserland juni'09: Deel 1/6 (Inleiding + Saas Fee)
Mooi verslag, ben erg nieuwsgierig naar de andere delen :-)
Re: Zwitserland juni'09: Deel 1/6 (Inleiding + Saas Fee)
Jij mag tenminste nog , ik heb het er helaas al opzitten :( .Wubbo schreef:Ik moet nog 4,5 week wachten tot ik weer naar Zwitserland ga, en je maakt me jaloers
Welke streek ga jij naartoe?
Saas Grund kom je door als je naar Saas Fee gaat.ziggy schreef:Saas Grund ligt daar ook, is het niet?
Net als Saas Almagell en Saas Balen ligt Saas Grund in het dal, vanuit Saas Grund is het dan een eindje klimmen naar het hoger gelegen Saas Fee.
Re: Zwitserland juni'09: Deel 1/6 (Inleiding + Saas Fee)
Mooi verslag van een mooi land. :) Laat de andere delen maar komen.
Re: Zwitserland juni'09: Deel 1/6 (Inleiding + Saas Fee)
Het grappige is trouwens dat ik die dag één ICE eerder dan jij had, namelijk ICE t121.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Zwitserland juni'09: Deel 1/6 (Inleiding + Saas Fee)
Wel toevallig ja, waar ging de reis naartoe?meltrain schreef:Het grappige is trouwens dat ik die dag één ICE eerder dan jij had, namelijk ICE t121.
Re: Zwitserland juni'09: Deel 1/6 (Inleiding + Saas Fee)
Keulen.
Heb alleen tot op haden nog geen tijd vrijgemaakt om een verslagje te maken.
Heb alleen tot op haden nog geen tijd vrijgemaakt om een verslagje te maken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Zwitserland juni'09: Deel 1/6 (Inleiding + Saas Fee)
Dit keer hebben we een jeugdherberg in Zug en in Lugano. Maar we zullen nog wel wat uitstapjes maken ;-)rhk_amf schreef:Jij mag tenminste nog , ik heb het er helaas al opzitten :( .
Welke streek ga jij naartoe?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten