Hoekse Lijn zeker halfjaar plat in 2010
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Hoekse Lijn zeker halfjaar plat in 2010
Het probleem zit 'm in de perrons, de Rotterdamse metrostellen zijn een flink stuk smaller dan een trein, en als je de perrons dus aanpast aan de metro past er geen trein meer langs.
In Duitsland hebben ze dat probleem bij de Regiotram van Kassel opgelost met strengelspoor, waardoor daar de tram dichter bij het perron komt dan de trein.
In Duitsland hebben ze dat probleem bij de Regiotram van Kassel opgelost met strengelspoor, waardoor daar de tram dichter bij het perron komt dan de trein.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
- AppleMoose
- Berichten: 6027
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Hoekse Lijn zeker halfjaar plat in 2010
ombouw sporen, tunnels, nieuwe stations, opknappen van bestaande stations... en dat allemaal binnen 6 a 9 maanden... een vroege 1 april grap voor 2010-2011 ?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Hoekse Lijn zeker halfjaar plat in 2010
De bouw van tunnels en nieuwe stations daar kan men al voor 2010 aan beginnen natuurlijk. Daardoor kon de Hofpleinlijn ook binnen een half jaar omgebouwd worden. Het grootste probleem zal hier de ombouw van de sporen worden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6458
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Hoekse Lijn zeker halfjaar plat in 2010
Volgens mij was de beveiliging van het spoor voor metro's ook anders dan voor treinen? Meen me te herinneren dat dat bij Randstadrail toen zoveel tijd kostte om dat goed te krijgen.
Re: Hoekse Lijn zeker halfjaar plat in 2010
Waarom niet? Dat is toch gewoon een kwestie van plannen?Ronzol schreef:ombouw sporen, tunnels, nieuwe stations, opknappen van bestaande stations... en dat allemaal binnen 6 a 9 maanden... een vroege 1 april grap voor 2010-2011 ?
Ik vind 6 tot 9 maanden alternatief (lees: langzamer) vervoer wel lang eigenlijk.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Hoekse Lijn zeker halfjaar plat in 2010
6 tot 9 maanden is zeker lang. Ik wil vooral een realistische planning: gezien het RandstadRail-drama is dat zeker geen overbodige vraag. Communiceren dat het snel klaar is, terwijl het in de praktijk langer duurt, is aan je reizigers veel slechter uit te leggen dan communiceren dat het lang duurt (en eventueel daarna kunnen communiceren dat het eerder klaar is).
Overigens denk ik dat je de ombouwperiode ook serieus moet betrekken bij de vraag of je dan wel om moet gaan bouwen. Dat betekent dat de voordelen dan wel heel groot moeten zijn, als je eerst zo'n lange tijd reizigers gaat wegjagen.
Overigens denk ik dat je de ombouwperiode ook serieus moet betrekken bij de vraag of je dan wel om moet gaan bouwen. Dat betekent dat de voordelen dan wel heel groot moeten zijn, als je eerst zo'n lange tijd reizigers gaat wegjagen.
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6458
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Hoekse Lijn zeker halfjaar plat in 2010
Liever dat ze er nu een lange periode voor uit trekken dan dat ze net zoals bij Randstadrail zeggen dat het drie maanden duurt maar na een jaar nog niets rijdend hebben wat mij betreft.
Re: Hoekse Lijn zeker halfjaar plat in 2010
Dat ben ik in beginsel met je eens. Wel moet ervoor gewaakt worden dat het niet een soort indekken wordt (als in: we verwachten dat het drie maanden duurt, maar zeggen vast een jaar, dan zitten we altijd goed).Wubbo schreef:6 tot 9 maanden is zeker lang. Ik wil vooral een realistische planning: gezien het RandstadRail-drama is dat zeker geen overbodige vraag. Communiceren dat het snel klaar is, terwijl het in de praktijk langer duurt, is aan je reizigers veel slechter uit te leggen dan communiceren dat het lang duurt (en eventueel daarna kunnen communiceren dat het eerder klaar is).
En dat zou dan weer betekenen dat bestuurders met de billen bloot moeten door concreet aan te geven wat men aan lijnvoeringen en frequenties wil gaan bieden na de ombouw, ook buiten de spits en in het weekend.Overigens denk ik dat je de ombouwperiode ook serieus moet betrekken bij de vraag of je dan wel om moet gaan bouwen. Dat betekent dat de voordelen dan wel heel groot moeten zijn, als je eerst zo'n lange tijd reizigers gaat wegjagen.
Het blijft toch een beetje hangen in 'metro's zijn goed en rijden vaak', dat is geen goede basis voor een weloverwogen discussie en voedt de gedachte dat het project primair bedoeld is ter vergroting van prestige van de stadsregio en de ego's van de betrokken bestuurders.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Hoekse Lijn zeker halfjaar plat in 2010
Ik heb de voor- en nadelen eens op een rijtje gezet:
Voordelen:
- meer stations
- integratie in het Rotterdamse metronet
- centrum van Rotterdam beter bereikbaar
- hogere frequentie (behalve in de spits als de RET dan een 10-minutenfrequentie gaat rijden)
Nadelen:
- maandenlange ombouw noodzakelijk
- huidige verbinding is populair, ombouw jaagt mogelijk reizigers weg
- geen rechtstreekse verbinding meer met Rotterdam Centraal, alleen nog maar met een overstap in Sdm of op R'dam Beurs
- voorgestelde 20-minutenfrequentie sluit niet aan op overig OV
- problemen met bestaande goederentreinen die alleen nog maar 's nachts kunnen rijden en waarvoor speciale technische aanpassingen voor nodig zijn
- minder sociale veiligheid door afwezigheid van conducteur
Dat grotere aantal stations en die hogere frequentie zijn ook wel te realiseren zonder ombouw tot metrolijn...
Voordelen:
- meer stations
- integratie in het Rotterdamse metronet
- centrum van Rotterdam beter bereikbaar
- hogere frequentie (behalve in de spits als de RET dan een 10-minutenfrequentie gaat rijden)
Nadelen:
- maandenlange ombouw noodzakelijk
- huidige verbinding is populair, ombouw jaagt mogelijk reizigers weg
- geen rechtstreekse verbinding meer met Rotterdam Centraal, alleen nog maar met een overstap in Sdm of op R'dam Beurs
- voorgestelde 20-minutenfrequentie sluit niet aan op overig OV
- problemen met bestaande goederentreinen die alleen nog maar 's nachts kunnen rijden en waarvoor speciale technische aanpassingen voor nodig zijn
- minder sociale veiligheid door afwezigheid van conducteur
Dat grotere aantal stations en die hogere frequentie zijn ook wel te realiseren zonder ombouw tot metrolijn...
Re: Hoekse Lijn zeker halfjaar plat in 2010
Het voordeel (waarom denk ik de hele ombouw wordt uitgevoerd) wat je niet noemt is: Eerste aanzet spoorverdubbeling Rotterdam - Delft... ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten