GVB Metro 51 zomer 2009

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

GVB Metro 51 zomer 2009

Bericht door Ruben »

Ontving vandaag een of andere folder over de werkzaamheden in de zomer van 2009 in Amsterdam Centrum. Op de achterkant ervan staat heel summier iets over metro 51, die hinder ondervindt vanwege de aanleg van de Noord/Zuid bij Station Zuid. Er wordt gesteld dat het ding in zijn geheel niet rijdt en dat er vervangend vervoer is. Metro 50 rijdt Isolatorweg - Zuid. Wat moet ik me dan voorstellen bij het stuk Rai - Gein/CS en bij het stuk Station Zuid/Amstelveen Centrum - Westwijk? Tram 5 zal wel weer op papier meer gaan rijden dan, waar in praktijk geen zak van terecht komt, en verder terug naar het bustijdperk in Amstelveen?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: GVB Metro 51 zomer 2009

Bericht door STF »

A'veen Westwijk - A'veen Centrum zou gedeeltelijk vervangen worden door een bus, maar stopt niet op alle haltes. A'veen Centrum - Station Zuid per tram 5. Station Zuid - v.d. Madeweg vervangen door een bus.

Dat is wat ik erover hoorde, maar GVB zal het wel weer gaan veranderen. :lol:

En in 2011 gaat lijn 51 weer (gedeeltelijk) plat want dan gaan ze de route omleggen in A'veen Middenhoven.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: GVB Metro 51 zomer 2009

Bericht door Meltrain »

NS-Reiziger schreef: Tram 5 zal wel weer op papier meer gaan rijden dan, waar in praktijk geen zak van terecht komt, en verder terug naar het bustijdperk in Amstelveen?
En dan gaan ze weer ex-Weense trams halen die in Utrecht 'voorlopig' niet nodig zijn, maar die de hele zomer in de remise staan? :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: GVB Metro 51 zomer 2009

Bericht door Ruben »

meltrain schreef:En dan gaan ze weer ex-Weense trams halen die in Utrecht 'voorlopig' niet nodig zijn, maar die de hele zomer in de remise staan? :mrgreen:
Jij hebt ook door hoe het 'werkt' ;)
Ja of dan schijnen er wel extra ritten te rijden, maar die schaffen ze dan weer af omdat het in praktijk tot een niet robuuste dienstuitvoering leidt. :mrgreen:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB Metro 51 zomer 2009

Bericht door Suus »

Of een andere smoes zoals 'er zijn teveel bestuurders op vakantie' of 'er is geen vraag naar' :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: GVB Metro 51 zomer 2009

Bericht door STF »

Die Weense trams mochten alleen lesritten en buiten dienst ritten rijden omdat ze geen goedkeuring hadden gekregen voor het rijden met passagiers. :lol:
Probleem met de treeplanken...
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: GVB Metro 51 zomer 2009

Bericht door JWM »

Vandaag dus de eerste dag van "de zomermetro". Net een ritje van Zuid naar Lelylaan gemaakt en de reisinformatie van het GVB viel in negatieve zin op. Vanaf Zuid rijdt alleen nog metro 50 richting Islotatorweg, die vanaf het perron vertrekt vanwaar normaal de 50 richting Gein gaat. Beneden in de hal staat dit alleen aangegeven met een "sandwichbord" waarop dit handgeschereven en vrij klein op staatis. De normale bebording is verder niet afgeplakt.

Op het perron zelf lopen een aantal reisinformatiemedewerkers van het GVB in gele hesjes rond. Aantal missers van deze mensen aan passagiers in een paar minuten:
"Naar Amstelveen moet u eerst met de tram naar Amstel"
"Naar het Amstelstation rijden bussen"
"U mag alleen met de stoptreinen naar Duivendrecht"

In de metro waarin ik zat zijn op de lijnnetkaarten en op de metroplattegrond rode stickers geplakt waarop ongeveer stond Lijn 51 rijdt niet, Lijn 50 gewijzigd. Teveel moeite om het kaartje van het tijdelijke metronet op te hangen?

GVB :neg:
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: GVB Metro 51 zomer 2009

Bericht door Ruben »

Ik vind de info ook maar summier. Op van der Madeweg is er enigszins sprake van goede wil tonen door het vermelden van "Lijn 50 vertrekt vanaf Zuid" op de displays, maar een scrollende tekst met hoe en wat (vooral hoe je daar dán moet komen) zou handiger zijn. Die displays gebruiken ze echt veel te weinig helaas...
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: GVB Metro 51 zomer 2009

Bericht door Ardan »

Vandaag ook eens even polsstokhoogte wezen nemen op de eerste dag. Pendelbussen 55 rijden totaal niet op tijd, de meeste rijden met zijn tweeën achter elkaar aan. 1 van de ritten wordt met een Citaro gereden. Alle haltes worden wel op het display getoond en afgeroepen, best leuk om Marc haltes te horen zeggen die je normaal nooit hoort. De chauffeurs zijn uit Polen gecharterd en snappen niks van het hele tariefsysteem. Over het algemeen vinden ze hun steward 'the boss', die regelt het allemaal wel.
Intussen aan de andere kant van de stad rijden veruit de meeste 54'ers met drie treinen, de 53'ers met twee. In ieder geval twee van de 53-diensten wordt met CAF gereden! Dus als je eens een CAF op de Duivendrechtboog, Ganzenhoef of het betonviaduct wil fotograferen, grijp je kans!
Toch vind ik het idd wel heel slordig dat de gewone bebording niet is afgeplakt en dat van die rooie stickertjes vind ik ook maar heel erg half werk. Voor een periode van maar liefst zeven weken vind ik het wel de moeite om nieuwe lijnstrips en nieuwe kaarten in de treinen te hangen.
Ik doe ook maar wat
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: GVB Metro 51 zomer 2009

Bericht door Ruben »

Die huidige kaarten zijn anders van dusdanig materiaal dat ze zowat verbonden zijn met de muur. Een tijdelijke kaart moet eigenlijk van hetzelfde soort zijn, anders wordt het eraf getrokken. Ik zou dat als GVB ook niet zomaar over een normale netkaart plakken. Al was het een mooie gelegenheid geweest die kaarten daarna te vernieuwen met een Utrechtboog erop :mrgreen:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: GVB Metro 51 zomer 2009

Bericht door JWM »

NS-Reiziger schreef:Die displays gebruiken ze echt veel te weinig helaas...
En een update kan er blijkbaar ook niet vanaf. Op het wel rijdende deel van de 50 staat op de stationsdisplays weer vrolijk Zuid/WTC...
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: GVB Metro 51 zomer 2009

Bericht door Ruben »

Ik krijg sowieso het idee dat GVB het hele Station Zuid idee heeft laten varen. In alle metro-omroepen wordt WTC eraan toegevoegd, terwijl ooit de omroep "Station Zuid" als eerste werd gebruikt in de metro. En daar waar tram 5 daadwerkelijk aan de kant van het WTC stopt, had men het juist wél kunnen toepassen, maar gebruikt men de naam "Station Zuid". Dit, terwijl halte Parnassusweg eerder in aanmerking komt voor Station Zuid dan de halte op de Strawinskylaan...
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB Metro 51 zomer 2009

Bericht door Suus »

Het zou onlogisch zijn om de bushaltes een andere naam te geven dan een tramhalte.

Lijn 45, 46 en 47 hebben in hun rondje AMC ook twee haltes achter elkaar met dezelfde naam (A.Z.U.A -> Academisch Ziekenhuis Universiteit van Amsterdam), dat hadden ze met lijn 5 ook kunnen doen (of Achteringang Station Zuid).

En over die informatiedisplays, ja het is jammer, maar die van Rotterdam en Randstadrail zijn toch heer en meester. Geven informatie over de treinen, kunnen berichten over vertragingen weergeven, hebben miniversies boven of onderaan de roltrap, en de onderste regel kan ook gebruikt worden voor informatiemededelingen (ook scrollend). Rotterdam is naar mijn idee trots op hun metro, Amsterdam schaamt zich er diep voor, en dat komt ook terug in alles wat ze ermee doen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: GVB Metro 51 zomer 2009

Bericht door Ruben »

Amsterdam moet zich ook schamen, de reiziger in dat opgewaardeerd stuk ijzer te willen vervoeren, de 51 met enkele stellen te laten rijden, de vaak niet goed werkende halte-afroepen, de lelijke stations, de volgekliederde voertuigen. Slechte informatievoorziening past daar gewoon bij.
Ik zeg we beginnen bij de B en eindigen met de G; daar weet men wel wat kwaliteit is.

Zolang de Noord Zuid Lijn niet de parel van het OV in de hoofdstad gaat zijn, zolang zal deze ellende nog minstens aanhouden, en zolang zal het trauma bij het gedeelte van de Amsterdamse bevolking dat de nieuwmarktrellen heeft meegemaakt ervoor zorgen dat hier gewoon NIKS mee gebeurt. De metro is nooit goed ingeburgerd, het is altijd dat ding naar ZuidOost gebleven, de rest is sneltram genoemd. Als je er niet mee hoeft, dan doe je het niet; dat zie je aan de mensen die op Waterlooplein op tram 9 naar CS wachten.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB Metro 51 zomer 2009

Bericht door Suus »

Ze hoeven voor veel punten niet eens zo ver te kijken, 70 kilometer is al ver genoeg om te zien hoe je wel aan goed materieelbeleid kan doen, hoe je wel aan goede dynamische reisinformatie kan doen, hoe je wel metrostations moet ontwerpen en onderhouden. Ja, daar hebben ze ook wel te maken met verloedering (vooral van de metro's op de Calandlijn), maar ze doen wel hun best om het schoon te maken. Ze hebben ook in Rotterdam nog steeds niet het meest servicegerichte personeel, maar ze zijn wel goed op weg (maar dat komt misschien ook omdat volgens een GVB-medewerker de RET-koffieautomaten beter zijn dan die van het GVB :mrgreen: ). En ook daar zijn in het verleden wel vreemde keuzes gemaakt (vooral de sneltram in Alexander), maar waarom is dat daar veel minder een probleem: Omdat men het niet verknald heeft met een stadstram, ze daar wel gewoon fatsoenlijke stationsafstanden hebben en er ook langere metro's (drie stellen, zes bakken) kunnen rijden.

Neem nu zo'n opgeknapt metrostation op de Oostlijn, ik noem een Holendrecht. Wie anders dan het GVB durft dat nu opgeknapt te noemen? Je gooit er een nieuw vloertje in, en knapt het dak een beetje op, en je hebt volgens hen een volledig nieuw station. Maar waar is al het perronmeubilair gebleven, en waarom hebben ze ook niet even een stevige pleisterlaag over die betonnen rommel gesmeten? Wat er nu staat is nog minder aantrekkelijk dan hoe het was.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: GVB Metro 51 zomer 2009

Bericht door Ardan »

Je haalt me de woorden uit de mond, Bee. Ik zit wel enorm mijn geboortestad af te kraken, maar ik ben het voor het grootste deel met je eens, hoewel ik wel vind dat de stations in Zuidoost toch wel iets verbeterd zijn. Vooral die rare windschermen waren mij een doorn in het oog, nu ze doorzichtig zijn, is het een stuk overzichtelijker geworden (veiligheidsgevoel). En hoewel de daken vlak na de renovaties lekten als een mandje, hebben ze dit inmiddels weer opgelost. Maar inderdaad, helaas hebben ze de blauwe steunpilaren nu grijs en wit geschilderd, waardoor het nu nog saaier en grauwer overkomt. Had dat dan blauw gelaten. En had inderdaad de hallen opgeknapt. Bij Reigersbos-west hebben ze alleen groene en gele tegeltjes aan de binnenkant geplakt. Reigersbos-oosthal is wel weer mooi geworden, net als Ganzenhoef. Alleen jammer dat dat te duur uitviel. Waterlooplein heeft ook een make-over gehad. Ja, er zijn tegeltjes bijgekomen, maar het is dat ze hebben gezegd dat het is opgeknapt anders had ik het niet eens gemerkt.
Maar ik wacht nog even af voor ik een echte conclusie ga trekken, want volgens mij moeten de stations nog afgewerkt worden. Althans, dat mag ik toch hopen.
Ik doe ook maar wat
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: GVB Metro 51 zomer 2009

Bericht door Ruben »

De 3-stellen politiek op de 54 is inmiddels verlaten, we moeten natuurlijk wel als vanouds als haringen in blik vervoerd worden. ;-)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB Metro 51 zomer 2009

Bericht door Suus »

Ook metro 50 mocht nog eens lijden onder de werkzaamheden op Zuid:
AT5 schreef:Rond 08.30 woensdagochtend is een metro ontruimd tussen station WTC en de Amstelveenseweg. Werkzaamheden aan de Noord/Zuidlijn zorgden voor een stroomstoring waardoor het metrotoestel niet meer verder kon. Na ongeveer 45 minuten werd de metro ontruimd en konden passagiers via de vluchtwegen teruglopen naar het station.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: GVB Metro 51 zomer 2009

Bericht door Ruben »

Vandaag voor het eerst 2 CAF in de 54 gehad. Vreemd was dat de bestemming voorop goed stond, maar dat de omroep op van der Madeweg de overstapmogelijlheden gaf alsof het een 53 betrof.

Op het opstelterreintje aldaar o.a. 3 aan elkaar gekoppelde BNs :lol:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: GVB Metro 51 zomer 2009

Bericht door STF »

Dat zul je inderdaad niet vaak zien, zoveel en zulke lange BN sneltrams. Volgens mij zijn ze na de zomer vastgeroest. :lol:
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: GVB Metro 51 zomer 2009

Bericht door Ruben »

Dat zie je nooit, zulke lange BNs. Enkele stellen zijn eerder regel dan uitzondering soms :P Voor zover dat laatste met groot onderhoud op te lossen is hoop ik dat ze daar deze 7 weken voor gebruiken.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB Metro 51 zomer 2009

Bericht door Suus »

Ik fiets wel eens over de spoorwegovergang in het Waterhoenpad (dat is zeg maar direct voor het hek waar de spooraftakking bij Diemen Zuid het terrein van de hoofdwerkplaats van het GVB opgaat, maar ik zie er toch bijzonder weinig BN-stellen staan, wel redelijk veel koekblikken. De inzet van CAF's op lijn 53 (wat eigenlijk de beste lijn is voor dat spul, omdat die lijn over het geheel het rustigste is), maakt ruimte vrij om in een hoger tempo de koekblikken blauw te schilderen, grondig schoon te maken en het te bestikkeren met kunstwerken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: GVB Metro 51 zomer 2009

Bericht door Ruben »

De BNs staan dus in grote getale opgesteld tussen Spaklerweg en van der Madeweg, ik gok ook ten westen van Station Zuid maar daar kom ik nooit meer langs.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: GVB Metro 51 zomer 2009

Bericht door JWM »

Klopt, daar staan er ook heel wat. De 50 rijdt er nu zelfs in een slakkengang tussendoor. Is er vanaf het perron vanwaar de 50 nu vertrekt geen mogelijkheid om gewoon rechts langs het opstelterrein te gaan?
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: GVB Metro 51 zomer 2009

Bericht door Ruben »

Nee, je kan niet op het -normale- rechterspoor komen zonder over dat rangeerterreintje te tuffen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten