Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Hainje »

Nou er zijn weinig plaatsen in Nederland onaantrekkelijker dan Delfzijl en toch loopt die Qlink-lijn daar naartoe best aardig geloof ik. Dus een Qlink-lijn naar Emmen en Klazinaveen zou ook zo maar eens goed kunnen gaan lopen. Het is een busverbinding, geen tram. Dus je hoeft er niet eerst dure infra voor aan te leggen om het uit te proberen. Zoals ik in een eerder bericht al zei, gewoon proberen, als het niets wordt dan staak je de dienst eenvoudig weer.
🍉
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door sirvinniei »

Tussen Delfzijl en Groningen reed toen al een bus met vrijwel dezelfde frequentie. Als het mislukt zit je inderdaad niet met dure infra, maar wel met dure speciale "Qlink rood" bussen
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Hainje »

Die bussen geef je een ander stickertje en zet je gewoon in op een andere lijn, opgelost! :D
🍉
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Nicketick »

Denk dat wat er straks van Q-link Groen af komt prima naar Emmen kan? Eventueel kan je nog C2's omruilen met de bussen op Paars zodat de C2's in Groningen blijven.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Kevster »

Ik verwacht zoiets als Nick zegt. Er komen vijf of zes bussen uit mijn hoofd vrij op lijn 1. Ik denk dat dat al bijna genoeg is dus met inderdaad twee of drie paarse bussen ben je er wel.

Mocht lijn 12 mislukken, gaan die gewoon terug naar de leasemaatschappij.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Vinny »

Hainje schreef:Nou er zijn weinig plaatsen in Nederland onaantrekkelijker dan Delfzijl en toch loopt die Qlink-lijn daar naartoe best aardig geloof ik. Dus een Qlink-lijn naar Emmen en Klazinaveen zou ook zo maar eens goed kunnen gaan lopen. Het is een busverbinding, geen tram. Dus je hoeft er niet eerst dure infra voor aan te leggen om het uit te proberen. Zoals ik in een eerder bericht al zei, gewoon proberen, als het niets wordt dan staak je de dienst eenvoudig weer.
De behoefte aan openbaar vervoer is maar weinig afhankelijk van de aantrekkelijkheid van een plaats. De meeste reizen worden namelijk functioneel afgelegd: mensen gaan naar hun werk of opleiding. Een dorp of stadje van 12.000 inwoners dat er lelijk en onverzorgd uitziet genereert veel meer reizigers dan een mooi monumentaal plaatsje dat maar 800 inwoners telt :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Dan moet je de vergelijking wel eerlijk houden. een dorp van 800 inwoners weegt ook niet op tegen een dorp van 12.000 inwoners.
Ik zou het als volgt vergelijken:

Eelde - Groningen is een bijna gelijk reisrelatie aan Klazienaveen - Emmen. Eelde - Groningen rijdt 2x/uur overdag en daarbuiten 1x/uur. Hierbij geldt dan ook nog dat er geen achterland is zoals bij Klazienaveen - Emmen. Moet de verbinding dan geleed rijden, ik denk dat dat wel handig is door de aantallen scholieren dat tussen Angelslo en Station Emmen reist. Het inzetten van materieel wordt wel eenvoudiger hierdoor en je vangt sneller verschillen tussen dagen op.

Reizigers hoeven nu niet meer elke keer een trap beklimmen en het stadse traject is gewoon veel drukker.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

CamilleKreemers schreef: Eelde - Groningen is een bijna gelijk reisrelatie aan Klazienaveen - Emmen. Eelde - Groningen rijdt 2x/uur overdag en daarbuiten 1x/uur. Hierbij geldt dan ook nog dat er geen achterland is zoals bij Klazienaveen - Emmen. Moet de verbinding dan geleed rijden, ik denk dat dat wel handig is door de aantallen scholieren dat tussen Angelslo en Station Emmen reist. Het inzetten van materieel wordt wel eenvoudiger hierdoor en je vangt sneller verschillen tussen dagen op.
Reizigers hoeven nu niet meer elke keer een trap beklimmen en het stadse traject is gewoon veel drukker.
Wat versta je met gelijke reisrelatie? Een Qlink Eelde Groningen of een frequentieverhoging is iets onwaarschijnlijks.

Die Rode Qlink (Klazienaveen) lijn zorgt straks voor een overstap op een snelle Q-liner (Emmen) naar Groningen. Dat biedt wel iets extra's vergeleken met de situatie van bus 9. Wel eens dat Klazienaveen ongeveer op dezelfde mate op Emmen gericht zal zijn als Eelde dat op Groningen is.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Kevster »

Ik ben het ook wel eens, de reisrelaties van beide lijnen zullen ongeveer gelijk zijn. Namelijk eerst een forenzendorp (Eelde naar Groningen, Klazienaveen naar Emmen), gevolgd met een directe route langs scholen bij binnenkomst in de stad (De Wijert en Meerdijk/Angelslo).

Bekend is ook dat lijn 9 heel veel drukte tussen Eelde en Groningen te verwerken krijgt en dat die twee bussen per uur eigenlijk niet toereikend zijn, al helemaal niet met een standaardbus, maar de voorkeuren van de gemeente Tynaarlo zijn bekend. Tussen De Wijert en Hoofdstation moeten nu nog veel extra bussen ingezet worden overdag (straks neemt lijn 7 dat over).

Ik denk dat je het uiteindelijk moet zien als een Q-link die vier tot zes keer per uur Station - Meerdijk rijdt waarvan twee keer per uur door naar Klazienaveen. Past helemaal in het Q-link-concept en ook bij de reizigersaantallen tussen Emmen en Klazienaveen.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

ik ben wel nieuwsgierig natuurlijk naar de frequenties van deze Qlink rood. Echter zou 2x/uur in spits ook kunnen (Qlink Delfzijl rijdt ook niet vaker).

Wat zou jij bij lijn 9 dan willen zien: 4x/uur Eelde bedienen met de bus en dan een oplossing moeten zoeken voor Wijert-Zuid? (Alternatief mag ook) Daarnaast welke periode moet je in welke richting dan vaker rijden om voor klanten een aantrekkelijk aanbod te doen?
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door geert4OV »

Ik mis in bijlage 1 de vervoersrelatie Winschoten - Stadskanaal via Pekela.(lijn24) Die is 2 euro :!: goedkoper dan via de enorme omweg Vlagtwedde.(lijn 14) en het is zinvoller om lijn 14 via Wedde - Onstwedde te laten rijden. Ipv de lus Vlagtwedde. Het zou dan zinvoller kunnen zijn om te kijken of lijn 42 vanuit Vlagtwedde de lus via Wedde en Onstwedde, terug naar Vlagtwedde /Emmen kan nemen.

Ik weet nog wel dat het in mijn tijd op het MBO in Stadskanaal dé reden was om toch maar zsm het rijbewijs te halen. En als het dan toch via Vlagtwedde moet om bezuinigingsredenen vind ik dat de rit Winschoten - Stadskanaal nooit meer mag kosten dan de 4,64 ipv 6,63!
hej*
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

hé, daar woon ik. In Vlagtwedde een mooi busstation en een HUB en jij wil de bus weghalen?? Ben je wel lekker of zo? Daarnaast stappen er genoeg scholieren van regio Vlagtwedde (zoals Vriescheloo, Veelerveen, Bourtange en richting Sellingen) in Vlagtwedde in de bus richting Winschoten of Stadskanaal. Wel zou je kunnen kijken of de route geoptimaliseerd kan worden om een kortere reisduur te krijgen (met inachtneming van aansluitingen te Stadskanaal, Winschoten en Vlagtwedde).

Daarnaast mag je je opmerking/idee over de prijs hierheen sturen. Dan kan de reizigersorganisatie ernaar kijken. Ik denk namelijk dat er een groot aantal parallelle verbindingen zijn die mogelijk andere prijzen kennen door verschillende routes.
Natorious schreef:Overigens, toen ik net op een kaartje keek zag ik dat Klazienaveen, een groot dorp met +12.000 inwoners, alleen verbindingen heeft met Emmen (en Coevorden weliswaar met een gigantische omweg), maar geen met Nieuw-Amsterdam. Dus als je naar het zuiden wilt reizen moet je eigenlijk om via Emmen. Is er geen potentie voor een spitsbus tussen Klazienaveen, via Erica naar Nieuw-Amsterdam? Of is die er ooit geweest en wegbezuinigd?
Je kan het eventueel ook hier bij het consumentenplatform aangeven. Die kunnen het dan eventueel ook voorstellen bij het OV-bureau/Qbuzz.

EDIT: berichten samengevoegd
EDIT: Excuses Zugfuhrer, had de tekst niet tussendoor weggehaald.
Laatst gewijzigd door CamilleKreemers op zo 14 mei 2017, 11:55, 2 keer totaal gewijzigd.
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door geert4OV »

Nee Camille, ik haal geen bus weg. Ik laat alleen lijn 42 de lus maken. Een deel van de plaatsen die je noemt worden ook alleen maar door lijn 42 bedient. En het klopt daar gaan veel scholieren mee. Overigens is goed OV aanbieden in het gebied tussen Ter Apel - Vledderveen - Vlagtwedde - Bourtange een grote uitdaging. Het is een relatief dun bevolkt gebied waarin men gewent is om snel de auto te pakken, daarnaast is het onderliggende wegennet niet overal dusdanig ontwikkeld om overal een streekbus te laten rijden. Misschien dat de midibusjes daar wat kunnen doen. Die kunnen ook wat meer landbouwweggetjes pakken.

Mischien een hacketon organiseren? is het wel waard om daar een echt gooede oplossing te vinden.
hej*
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Nicketick »

Hackathon vindt 17/18 juni plaats: http://mobilitypitchgroningen.nl/
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

geert4OV schreef:Nee Camille, ik haal geen bus weg. Ik laat alleen lijn 42 de lus maken. Een deel van de plaatsen die je noemt worden ook alleen maar door lijn 42 bedient. En het klopt daar gaan veel scholieren mee. Overigens is goed OV aanbieden in het gebied tussen Ter Apel - Vledderveen - Vlagtwedde - Bourtange een grote uitdaging. Het is een relatief dun bevolkt gebied waarin men gewent is om snel de auto te pakken, daarnaast is het onderliggende wegennet niet overal dusdanig ontwikkeld om overal een streekbus te laten rijden. Misschien dat de midibusjes daar wat kunnen doen. Die kunnen ook wat meer landbouwweggetjes pakken.

Mischien een hacketon organiseren? is het wel waard om daar een echt gooede oplossing te vinden.
De huidige routes van lijn 14 en 42 zou je kunnen proberen te optimaliseren. De vraag is alleen op welke manier dat goedkoop kan. Daarnaast moet je de aansluitingen wel kunnen behouden. Ik zou niet kiezen om Vlagtwedde niet te bedienen.
Chiel
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 01 aug 2016, 17:17

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Chiel »

Als je de problemen op lijn 9 naar Eelde op zou willen lossen, kun je het stuk naar Eelde idd 4 ipv 2x per uur laten rijden. Het stukje naar de Wijert-Zuid kun je dan koppelen aan lijn 7 (die gaat vanaf december toch overdag naar de scholen bij de Wijert)
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door nielsie600 »

geert4OV schreef:Ik mis in bijlage 1 de vervoersrelatie Winschoten - Stadskanaal via Pekela.(lijn24) Die is 2 euro :!: goedkoper dan via de enorme omweg Vlagtwedde.(lijn 14) en het is zinvoller om lijn 14 via Wedde - Onstwedde te laten rijden. Ipv de lus Vlagtwedde. Het zou dan zinvoller kunnen zijn om te kijken of lijn 42 vanuit Vlagtwedde de lus via Wedde en Onstwedde, terug naar Vlagtwedde /Emmen kan nemen.
Als een lijn niet wordt benoemd veranderd er niks aan.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Lijn65 »

geert4OV schreef:Ik mis in bijlage 1 de vervoersrelatie Winschoten - Stadskanaal via Pekela.(lijn24) Die is 2 euro :!: goedkoper dan via de enorme omweg Vlagtwedde.(lijn 14) en het is zinvoller om lijn 14 via Wedde - Onstwedde te laten rijden. Ipv de lus Vlagtwedde. Het zou dan zinvoller kunnen zijn om te kijken of lijn 42 vanuit Vlagtwedde de lus via Wedde en Onstwedde, terug naar Vlagtwedde /Emmen kan nemen.

Ik weet nog wel dat het in mijn tijd op het MBO in Stadskanaal dé reden was om toch maar zsm het rijbewijs te halen. En als het dan toch via Vlagtwedde moet om bezuinigingsredenen vind ik dat de rit Winschoten - Stadskanaal nooit meer mag kosten dan de 4,64 ipv 6,63!
Je slaat de plank een klein beetje mis. In bijlage 1 vind je het basisnetwerk OV zoals is vastgesteld door Provinciale Staten van de provincie Groningen (link (pdf)). Het is dus een beleidsdocument dat weergeeft welke verbindingen de provincie als onderdeel van het basisnetwerk ziet. Dat de verbinding Winschoten-Stadskanaal via de Pekela's er niet op staat betekend dat deze geen onderdeel is van het basisnetwerk, maar van het aanvullende netwerk. Als je daar moeite mee hebt dan moet je dat aankaarten bij de provinciale staten. Op basis van dit beleidsdocument heeft het OV-bureau voorgesteld om lijn 14 vaker als vaste lijn te laten rijden, omdat die verbinding onderdeel is van het basisnetwerk. Omdat de kaart van het basisnetwerk als uitgangspunt voor de dienstregeling wordt gebruikt, is deze opgenomen in de bijlage.
Basislijn
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Bjarte »

Iedere dienstregeling weer die teleurstelling.... Wat mij betreft gaat de lijnenindeling in het zuidwesten van de stad volledig op de schop. Ik snap echt niet dat er geen protesten komen van Eelde-Paterswolde over de huidige busdienst. Het is het vergeten kindje van de regio.

Ik heb het voorstel al zo vaak gedaan:

Lijn 2: Martini - Hoornse Meer - Paterswoldseweg - HS
(Q-Link) Lijn 9: (Vries) - De Punt - GAE - Eelde-Paterswolde - P+R Haren - HS
Lijn 8: Voltooiing ringlijn over de Borchsingel en bediend daarmee als enige lijn Eelderwolde

Blijkbaar is mijn oproep gericht aan dovemansoren.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Nicketick »

Als vaste klant op lijn 9 ben ik eigenlijk op dit moment best tevreden. Route via P+R Haren zie ik eigenlijk niet zo zitten, omdat dan het Fletcher Hotel geen bediening meer heeft. Daarnaast is er sinds december een stuk minder vertraging tussen Martini en De Wijert. Aangezien ik regelmatig toch nog wel bijna lege bussen zie rijden zie ik een frequentieverhoging naar 4x per uur ook niet zitten. Eerste inzet zou langer materieel in spits moeten zijn. Daarnaast halte JG Legroweg en Raadhuislaan laten vervallen en samenvoegen tot nieuwe halte bij de rotonde.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Bjarte »

Het Fletcher hotel ligt op loopafstand van halte Noordwijk. Een route over de Meerweg is extra interessant door de opbloeiende horeca en recreatie langs die weg.

Zo tevreden ben ik helemaal niet over lijn 9. De frequentie is ruk, vooral in de avonden en op zondag (1x/uur!!!!). Daarnaast sluit de bus op geen enkele manier aan op de treinen naar de Randstad. Aankomst bus is op .26 en .56 terwijl de treinen vertrekken op .18 en .48. Zeer frustrerend. Daarnaast blijf ik het frappant vinden dat Meerstad volop wordt aangesloten op het stadsnetwerk terwijl er tot op de dag van vandaag geen enkele bus rijdt door het noordelijke gedeelte van Ter Borch (Tuinwijk en Rietwijk, ongeveer 2000 inwoners).
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

De tijden zijn zo door aansluitingen bij de de Punt. Lijn 50 sluit wel aan op de trein. Vanuit Eelde kan je daar ook mee.

Weet niet wat kan voor uitbreiding. Spits misschien hoger?
Laatst gewijzigd door gebruiker77 op ma 18 dec 2017, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Natorious »

CamilleKreemers schreef:Je kan het eventueel ook hier bij het consumentenplatform aangeven. Die kunnen het dan eventueel ook voorstellen bij het OV-bureau/Qbuzz.
Hmmm... Wie weet doe ik dat nog :Y .

Als Wildlands nou ff slim doet investeren ze mee in het doortrekken van die Qlink naar Meppen. Je kan dan zat Duitse toeristen vangen volgens mij.
Meppen Hbf - Meppen via Klazienaveen. :Y
Dit stel ik wel niet voor :X
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Chrysa »

Wat is dat huidige lijntje Emmen - Meppen eigenlijk voor iets raars? Wat voor soort volk moet ik daar in verwachten?
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2018 Groningen - Drenthe

Bericht door Natorious »

Kwam er ook net pas achter dat er dus een bus tussen die 2 plekken rijdt. Ziet er aardig waardeloos uit :').
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 17 mei 2017, 00:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten