Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
CamilleKreemers
Berichten: 4390
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door CamilleKreemers »

ik ben benieuwd. Ik gun Syntus het ook, maar connexxion rijdt er ook al.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door dnmw2705 »

Terrein van Syntus begint dan snel uit te breiden. Is het niet ondertussen Keolis Nederland ipv Syntus?

Wat zouden ze in de uitstel periode dan doen? Nieuwe plannen voorleggen ofzo?
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
CamilleKreemers
Berichten: 4390
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door CamilleKreemers »

enorm goed kijken of er ergens toch niet punten aan een partij gegeven kan worden?
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door Statler Rail »

Laat me raden, Syntus en Connexxion staan op mysterieuze wijze exact gelijk en na een loting wint Connexxion? :roll:

Eigenlijk zou je bij dit soort aanbestedingen standaard een externe onafhankelijke partij toezicht moeten laten houden. Mijns inziens verlopen dit soort aanbestedingen veel te intransparant en zijn er iedere keer "geruchten" die meestal waar blijken te zijn (oftewel: er lekt informatie). Sowieso is met zo´n kleine OV-wereld (zowel OV-bedrijven, overheden als adviesbureaus) het risico aanwezig dat partijen meer van elkaar weten dan ze zouden mogen weten.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door Ardan »

Statler Rail schreef:Eigenlijk zou je bij dit soort aanbestedingen standaard een externe onafhankelijke partij toezicht moeten laten houden.
Gebeurt dat nu niet dan ofzo?
Ik doe ook maar wat
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door Statler Rail »

Klopt, dat gebeurt inderdaad niet.

De toezichtshouder ACM komt pas in actie nadat er een verzoek is ingediend, of er moet wel iets heel ernstigs mis zijn gegaan. De fraude in Limburg liet zien dat zelfs gerenomeerde partijen (Qbuzz/NS) het niet zo nauw nemen met de regels, het hoogste niveau hiervan op de hoogte was c.q. daar actief sturing aan gaf en dat ze er vanuit gingen dat ze er wel mee wegkomen. Valse verklaringen afleggen was heel normaal. Een losstaand incident? Of "it´s all in the game"?

Toetsing achteraf door de rechter (College van Beroep voor het Bedrijfsleven, CBB) stelt vaak ook niets voor; het CBB laat het algemeen belang van een soepele concessiewisseling vaak erg zwaar wegen en verzint dan een redenering waardoor de gunning toch in stand blijft. Kortom, gewoon zorgen dat er veel tijdsdruk is, dan is de kans dat een beroep door het CBB gegrond wordt verklaard erg klein. Misschien begrijpelijk dat een rechter kijkt naar het algemeen belang, maar op die manier komen concessieverleners en OV-bedrijven er bijna altijd mee weg als er dingen (al dan niet bewust) niet goed zijn gegaan. Het CBB is te naief voor deze OV-wereld en werkt daardoor juist onzorgvuldigheid en malversaties in de hand.

Dit alles in zijn algemeenheid, ik zeg niet dat dit bij Noord-Holland Noord ook het geval is. Maar de gunning van Haarlem-IJmond was wel hoogst verdacht, of laat ik het neutraler noemen: "opmerkelijk". Dat de uitslag nu 2 weken zou zijn uitgesteld, is alvast geen goed teken. Dat er in de wandelgangen er zelfs bij wordt vermeld dat het is "omdat Syntus en Connexxion heel dicht bij elkaar liggen" laat mijn alarmbellen afgaan, want hoezo komt dat soort informatie naar buiten? Het suggereert kennis van de beoordeling van de inschrijvingen bij de betreffende vervoerder, terwijl die beoordeling nog aan de gang is.
Durashift
Berichten: 5649
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door Durashift »

Statler Rail schreef: (..) Dat de uitslag nu 2 weken zou zijn uitgesteld, is alvast geen goed teken. Dat er in de wandelgangen er zelfs bij wordt vermeld dat het is "omdat Syntus en Connexxion heel dicht bij elkaar liggen" laat mijn alarmbellen afgaan, want hoezo komt dat soort informatie naar buiten? Het suggereert kennis van de beoordeling van de inschrijvingen bij de betreffende vervoerder, terwijl die beoordeling nog aan de gang is.
Ja, dit is altijd een spanningsveld.. Vanuit de huidige vervoerder zijn er, door de jaren heen, natuurlijk contacten op strategische posities opgebouwd met de concessieverlener. Het gaat om (grote) belangen.. dus het principe 'weet wat er bij je (opdrachtgever) klant speelt' is toch redelijk essentieel voor, bijvoorbeeld, een relatiemanager. Dus, die zal, net als een journalist doet, proberen via zijn 'contacten' aan nieuws proberen te komen.

Het kan best zijn deze informatie niet direct uit de eerste ring van het tenderteam komt.. maar van daarbuiten..
Wellicht een persoon die een zaalreservering voor een bijeenkomst inzake de bekendmaking met 2 weken verzetten moest?

~~~~~~

Overigens, het zou misschien ook kunnen dat men extra tijd 'koopt' om juist nóg een check op het hele proces te doen, kijken of er geen fouten in de beoordeling zitten dat mogelijk bij een beroep boven tafel kan komen.. indien er sprake is van een nek aan nek resultaat..
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door Meltrain »

Ik vind het wel opmerkelijk dat men weet dat de biedingen van Connxeeion en Syntus dicht bij elkaar liggen en niet van "vervoerder A" en "vervoerder C". Ik dacht dat pas nadat voor een vervoerder was gekozen ("vervoerder C") werd gekeken welk bedrijf dat nu eigenlijk is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door OV Hoekschewaard »

Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen.

Bron: intranet van Connexxion
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door fred1954 »

Volgens OVpro heeft CXX de concessie NHN gewonnen.

Edit: iemand was me net voor
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door Zonnig »

Wel erg toevallig dat XX weer een NH-concessie in de wacht sleept.
Mij bekruip een gevoel van .... klopt dit allemaal wel, is dit wel zuivere koffie?
Heeft de provincie NH hier niet bewust naar toe gewerkt.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1258
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door Frank93 »

Voor mijn toekomst ben ik blij dat Connexxion mag blijven, al was een beetje verandering hier ook wel leuk geweest.

Ben benieuwd naar de nieuwe bussen.
flipje
Berichten: 1257
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door flipje »

Stukje uit het FD:
Uitstootvrije bussen
Het openbaarvervoerbedrijf, onderdeel van Transdev Nederland, zal grootschalig gebruik maken van uitstootvrije bussen. Vanaf de start rijden er 83 uitstootvrije midibussen (een bus met een lengte van negen tot twaalf meter) waardoor de uitstoot van koolstofdioxide in de concessie met ruim de helft zal verminderen. In de binnenstad van Alkmaar worden uitsluitend elektrische bussen ingezet.

Bron
En van OVPro:
In de nieuwe concessie biedt Connexxion onder meer extra bussen aan op verschillende lijnen. Zo zullen er op verschillende trajecten in de regio Noord-Holland Noord, tijdens de doordeweekse spits meer bussen gaan rijden. Op verbindingen met weinig reizigers wordt een ‘taxi-deel-systeem’ aangeboden waarvoor reizigers zich van tevoren kunnen aanmelden.
.....
Ook rijden vanaf de start 52 dieselbussen die voldoen aan de Euro VI-norm.
Bron
Roeland
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door Roeland »

Zie https://www.noord-holland.nl/Actueel/Ar ... land_Noord voor de trajecten met een hoge(re) frequentie:
Hogere frequenties dan geëist en dan in de huidige situatie in de spitsuren op diverse trajecten: Hoorn – Hoogwoud (133), Hoorn – Andijk (132), Hoorn – Medemblik (139), Alkmaar – Egmond (165), Alkmaar – Petten (151), Alkmaar – Tuitjenhorn (157), Alkmaar – Bergen (6), Alkmaar – Oudkarspel (9). Hier rijdt in de spitsuren voortaan 4x per uur een bus.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door sirvinniei »

Lees ik dat nou goed? Gaan in de spits verbindingen van 1 naar 4x per uur?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1258
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door Frank93 »

De meeste lijnen die daar tussen staan rijden 2x per uur (op het aangegeven traject), maar als je specifiek de lijnen bedoeld die maar 1x per uur gaan is 4x per uur volgens mij wel erg overdreven.

Overigens lijkt 133 een nieuw nummer te zijn voor de huidige 12 (of een nieuwe spitslijn naar Hoogwoud).
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door CSA2 »

Of het wordt een sneldienst of een nieuwe lijn die het dee in Zwaag gaat overslaan. Overigens komen er veel midibussen (83 stuks) dus dat sou wel eens de rede van de frequentieverhoging op sommige lijnen kunnen zijn.
Mijn gevoel zegt Citea LLE99 E. De 52 nieuwe dieselbussen.... Geen idee.
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 24 mei 2017, 01:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Roeland
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door Roeland »

Kwartiersdiensten in de spits op de streeklijnen rond Hoorn lijkt mij best wel kansrijk.
Het belangrijkste busvervoer rond Hoorn is immers: vanuit de middelgrote dorpen van/naar Hoorn, in aansluiting op de IC van/naar Amsterdam die overdag 2x/uur en in de spits 4x/uur rijdt. Wanneer je die bussen in de spits 4x/uur op de IC laat aansluiten, zit daarin wellicht nog wel wat groeipotentie.
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door CSA2 »

Denk dat het voordeel dan ook wordt dat men beter gesreid gaat worden over verschillende treinen. Nu is het 1 massale volksverhuizing als de bussen op station Hoorn aankomen.
Laatst gewijzigd door Ardan op wo 24 mei 2017, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post hoef je niet te quoten
flipje
Berichten: 1257
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door flipje »

en op Texel 2 bio-CNG-bussen.
2 oude CNG busjes uit Haarlem e.o.? :lol:
CSA2 schreef: De 52 nieuwe dieselbussen.... Geen idee.
Er vanuit gaande wat CXX afgelopen jaren heeft besteld aan dieselbussen, worden het Iveco Crossway's.
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door CSA2 »

Voor Haarlem-IJmond heeft men echter weer Citea's besteld @Flipje, echtet hoop ik zelf ook op de Crossway. Zouden de Citaro's (3290-3325) nog blijven vraag ik me af?
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door chemie »

flipje schreef:Stukje uit het FD:
Uitstootvrije bussen
Het openbaarvervoerbedrijf, onderdeel van Transdev Nederland, zal grootschalig gebruik maken van uitstootvrije bussen. Vanaf de start rijden er 83 uitstootvrije midibussen (een bus met een lengte van negen tot twaalf meter) waardoor de uitstoot van koolstofdioxide in de concessie met ruim de helft zal verminderen. In de binnenstad van Alkmaar worden uitsluitend elektrische bussen ingezet.

Bron
Uitstootvrije bussen? Hoe dan? Ik kan helaas niet op de site van het fd dit artikel lezen zonder te registreren.

Ik bedoel, als je met een bus rijdt, verbrand je brandstof, dus is er uitstoot.

Het enige wat ik nog kan verzinnen is, dat er elektrisch gereden gaat worden. Die energie moet dan weer koolstofdioxide neutraal gemaakt zijn... Is mogelijk, maar niet geheel realistisch, als je het mij vraagt.

Kun je allicht iets meer uitleg geven @flipje?
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door CSA2 »

Nou ben ik flipje niet maar op de website van de provincie ataat het net iets anders. Daar hebben ze het over 83 emissieloze midibussen en 52 dieselbussen.
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 24 mei 2017, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
flipje
Berichten: 1257
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door flipje »

Er zijn op dit moment 2 mogelijkheden om 'uitstootvrij' te rijden.
Dat is inderdaad elektrisch rijden (zoals Arriva in Limburg met Citea LLE 9,9 busjes) en rijden met een brandstofcel (waterstof).
De meest logische optie zou zijn dat er elektrische bussen gaan komen zoals de elektrische Citea midibussen in Limburg.
Wat betreft de term 'uitstootvrij', deze wordt in de breedste zin van het woord gebruikt tegenwoordig..
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door Daniel »

Met een brandstofcel rijdt je niet uitstootvrij, dan stoot de bus immers waterdamp uit :lol:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten