Zwitserland juni'09: Deel 2/6 (Centovalli + Lago Maggiore)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Zwitserland juni'09: Deel 2/6 (Centovalli + Lago Maggiore)

Bericht door Ronald »

Dit is deel 2 van het Reisverslag Zwitserland (juni 2009). De overige delen staan hieronder:

Deel 1 (woensdag 24 juni): Saas Fee
Deel 2 (donderdag 25 juni): Centovalli / Lago Maggiore (dit deel)
Deel 3 (vrijdag 26 juni): Jungfraubahnen
Deel 4 (zaterdag 27 juni): Rondje Grimsel-/Furkapas
Deel 5 (zondag 28 juni): Montreux/GoldenPassLine
Deel 6 (maandag 29 juni): Mattmarksee


DONDERDAG 25 JUNI: CENTOVALLI + LAGO MAGGIORE

Vandaag (donderdag 25 juni) ben ik van plan het Italiaanstalige deel van Zwitserland op te zoeken, namelijk de omgeving van het Lago Maggiore in het kanton Ticino.
Een behoorlijk groot rondje staat op het programma: Vanuit Brig door de Simplontunnel naar het Italiaanse Domodossola, waar vandaan de “Centovalli-bahn” naar Locarno loopt. Vanuit Locarno is het dan de bedoeling om via de Gotthard-route terug te reizen naar Brig.

Dit plan is aardig gelukt moet ik zeggen, onderstaand het kaartje van de afgelegde route:

Afbeelding

(Blauw = trein, groen = bus, oranje = boot. De vermelde stations zijn de plaatsen waar ik uit-/ of overgestapt ben).

Hieronder het schema met de gebruikte vervoersmiddelen:

Afbeelding

De dag begint redelijk vroeg. Omdat zo'n beetje de hele week de weersvoorspelling er op neer komt dat het 's morgens mooi weer is en dat in de loop van de dag onweersbuien kunnen ontstaan, is het eigenlijk wel verstandig om zo vroeg mogelijk op pad te gaan. Ook omdat het geplande rondje best wat tijd zal kosten, zit ik dus voor half acht al aan het ontbijt, zodat ik mooi de trein van 8.44 uur richting het Italiaanse Domodossola kan halen.

Afbeelding

Dit is eigenlijk een “CISalpino-trein” naar Milaan, die met speciale doorgaande treinstellen gereden zou moeten worden. Het is vandaag echter een gewone IC. De hele week reis ik met een "Swiss Pass", goed voor acht dagen vrijwel onbeperkt treinen en bussen. De kaart is ook geldig voor deze trein naar Italië.

Afbeelding

Direct na het vertrek uit Brig gaan we de bijna 20 km lange Simplontunnel in. Na een kwartiertje in het donker (en met een paspoortcontrole door de douane) wordt de tunnel bij het Italiaanse Iselle verlaten, waarna de trein (met behulp van een keertunnel) behoorlijk daalt naar het brede dal waarin Domodossola ligt.
Een half uurtje na vertrek uit Brig wordt Domodossola bereikt, dat ook het eindpunt van de trein is. De aansluitende trein naar Milaan staat aan de overkant van het perron netjes te wachten.

Afbeelding

De trein naar Locarno, de “Centovalli”, vertrekt niet van het eigenlijke station, maar vanuit een tunnel onder het station. De Centovalli is gescheiden van het “normale” spoorwegnet, omdat deze een andere spoorwijdte (1 meter) en een andere bovenleidingsspanning kent.

De trein staat al klaar langs het ondergrondse perron.

Afbeelding

Dit is een vrij nieuwe panoramatrein, de “Vigezzo Vision”. Dit type trein, waarvan er drie in dienst zijn, rijdt hier sinds 2007. De Swiss Pass is gewoon geldig, alleen moet er wel een toeslag van 2 franken betaald worden voor de panoramatrein (ze moeten die investering er natuurlijk wel een beetje vlot uit hebben :P )

Afbeelding

Hieronder het interieur, met mooie grote panoramaruiten.

Afbeelding

Naast deze doorgaande panoramatreinen rijden er ook lokale stoptreintjes. Na vertrek rijden we langs de opstelplaatsen, waar zo'n lokaal treintje klaarstaat.

Afbeelding

Direct na vertrek begint de trein behoorlijk te klimmen en al snel is er een mooi uitzicht over Domodossola en het omliggende berggebied.

Afbeelding

Met krappe bogen en een hellingspercentage van maximaal 6% (zonder tandrad) slingert de trein zich een weg naar boven.

Afbeelding

We rijden vervolgens over de bebosde zuidhelling van het “Valle Vigezzo”, waar diep in het dal het riviertje “Melezzo” stroomt, en er regelmatig aan de overkant een dorpje verschijnt.

Afbeelding

Na een half uurtje stopt de trein in Druogno.

Afbeelding

Na St. Maria Maggiore, één van de grotere plaatsen langs de lijn (en tevens het hoogste punt), wordt het dal wat breder en het landschap wat opener, maar als we de Zwitserse grens naderen wordt het dal weer duidelijk smaller en ruiger. Vanaf hier wordt het gebied “Centovalli” genoemd, “honderd dalen”. Afkomstig van het aantal zij-dalen die in dit dal uitkomen (of het klopt weet ik niet, ik heb ze niet geteld :wink: ).

Afbeelding

Afbeelding

Bij het plaatsje Camedo zijn we weer terug in Zwitserland, waar ook direct weer twee douane-medewerkers instappen. De grenscontrole tussen Zwitserland en Italië is nog behoorlijk intensief merk ik wel.
Ook op het Zwitserse deel van de lijn zijn behoorlijk diepe afgronden en mooie plaatsjes te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Met een rustig tempo slingert de trein door het dal, waarna we rond 11.30 uur Locarno naderen. Het tempo was denk ik iets te rustig, want we komen maar liefst 20 minuten te laat aan in Locarno, zonder dat we bijzonder oponthoud hebben gehad onderweg. Misschien is de dienstregeling een beetje aan de krappe kant :!:

De laatste kilometer in Locarno gaat door een tunnel, waar ook het eindstation van de Centovalli-bahn is.

Afbeelding

Afbeelding

Omdat beide eindpunten in een tunnel liggen, heb ik de trein helaas niet met daglicht op de foto kunnen zetten. Net na aankomst vertrekt een lokale trein in de andere richting. Dit lijntje, dat door een niet al te dicht bevolkt gebied gaat, kent nog een behoorlijke dienstregeling. Zeker op het Zwitserse deel rijdt er minstens elk uur een trein.

Afbeelding

Hieronder de ingang van het “Centovalli”-station in Locarno, dat dus ook hier gescheiden ligt van het “normale” station.

Afbeelding

Wat me direct opvalt zijn de mooie gekleurde gebouwen. Welkom in "het zuiden"!

Afbeelding

Vanaf het stationsplein neem ik de stadsbus naar het nabij gelegen plaatsje Ascona. Het ritje in deze (drukke) bus duurt ongeveer een kwartiertje, waarna het eindpunt, Ascona Posta, wordt bereikt.

Afbeelding

Eerst het plaatsje maar eens bekijken. Het is hier wel behoorlijk warm (30 graden), het weer zit dus in ieder geval mee. Het centrum van Ascona heeft een aantal leuke smalle straatjes. Het plaatsje schijnt nogal bekend te zijn bij kunstenaars. Ook is het een geliefde plaats omdat het op een zeer mooie plek aan het Lago Maggiore ligt.

Afbeelding

Na een paar minuten lopen kom ik bij de oever van het Lago Maggiore.

Afbeelding

Hier aan de waterkant is het wel goed uit te houden, en ook met het schitterende uitzicht verveel je je niet snel :pos: .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Erg leuk dat hier ook veel palmbomen staan. Gisteren sta je nog tot je enkels in de sneeuw, nu waan je je in de tropen tussen de exotische vegetatie :shock: . Zwitserland is dus wel een land van extremen.

Afbeelding

Langs het water loopt een boulevard met veel terrassen en de typische, in pastelkleuren getooide, gebouwen.

Afbeelding

Na ruim een uurtje komt in de verte mijn volgende vervoermiddel eraan.

Afbeelding

Afbeelding

Eerst wilde ik weer met de bus terug naar Locarno, maar deze boot vertrekt op een gunstig tijdstip. Een leuk detail is dat deze via Magadino vaart, dat aan de overkant ligt. Op deze manier wordt het een leuk "rondvaartje" van bijna een uur en zie je het meer ook eens van de andere kant 8-) .

Ik hoef dus niet lang na te denken, dus gaat het met deze boot terug naar Locarno. Na vertrek wordt Ascona steeds kleiner ...

Afbeelding

... en wordt er koers gezet naar de overkant van het meer.

Afbeelding

Ondertussen een mooi uitzicht op Locarno. Het uitzicht over het Lago Maggiore is schitterend, met de plaatsen die steil tegen de oevers gebouwd zijn.

Afbeelding

Na een klein half uurtje meert de boot aan in Magadino, aan de overkant van het meer.

Afbeelding

Na een korte stop varen we weer naar de overkant, richting Locarno dat inmiddels steeds dichterbij komt.

Afbeelding

Onderstaand een plaatje van de boot na aankomst in de haven van Locarno. De boten fungeren hier echt als openbaar vervoer en het is vaak de snelste verbinding tussen de verschillende plaatsen aan de oever.

Afbeelding

Na het mooie boottochtje ga ik nog even het centrum van Locarno bekijken, met ook weer van die (voor ons) bijzondere vegetatie.

Afbeelding

In het centrum ligt het “Piazzo Grande”, met rondom (weer) van die mooie gebouwen. In het straatwerk zijn rails te vinden, dit zijn restanten van een tram die hier gereden heeft. Ook schijnt de Centovalli-bahn vroeger hier over dit plein te hebben gereden.

Afbeelding

Afbeelding

Het plein heeft overal van dit soort steile zijstraatjes.

Afbeelding

Na even een rondje klimmen-en-dalen-door-het-centrum (warm!) kom ik uiteindelijk bij de wandelpromenade langs het meer, met ook weer de palmbomen. Even uitrusten hier. Het is door die steile straten een erg vermoeiende stad om te verkennen :wink: .

Afbeelding

Hieronder nog wat mooie uitzichtjes over het meer.

Afbeelding

Afbeelding

Tegen half vier vindt ik het wel weer mooi geweest hier en wordt het weer eens tijd om het station op te zoeken. De terugreis via de Gotthard zal namelijk ook nog wel wat uurtjes in beslag nemen. Het station ligt niet ver van het meer, maar het is wel weer even behoorlijk klimmen.

De trein staat ruim van te voren al klaar voor vertrek naar de (verre) eindbestemming Basel SBB.

Afbeelding

De stoptreinen in deze regio (“S-bahn”) worden gereden door deze Stadler-treintjes, een type dat in Nederland inmiddels ook behoorlijk bekend is.
Deze "S-bahn" wordt gereden door de TILO (Treni Regionali Ticino Lombardia), een samenwerkingsverband tussen de Zwitserse en Italiaanse spoorwegen voor de stoptreinen in het grensgebied.

Afbeelding

De S-bahn vertrekt net iets eerder dan onze trein uit Locarno.

Afbeelding

Om exact 15.45 uur vertrekt de InterRegio trein in de richting van Bellinzona. Het spoor loopt een klein stukje langs het Lago Maggiore, verder richting Bellinzona gaat het door een breed dal waar ook vrij veel bedrijven en industrie is gevestigd. In de verte is te zien dat er een buitje op komst is.

Afbeelding

Na Bellinzona, waar overgestapt kan worden op de treinen naar het zuiden (Lugano en Milaan) gaat het over de Gotthard-spoorlijn richting het noorden. Bij Biasca staan twee oude locjes in het decor van een waterval.

Afbeelding

Verder gaat het door dit mooie dal langs de rivier de Ticino ...

Afbeelding

... en diverse mooie plaatsjes.

Afbeelding

Even voor Faido komt er een echt kunststukje in zicht, namelijk twee keertunnels. Dit hoge viaduct in de Gotthard-autobahn zullen we straks twee keer onderdoor gaan. Eén keer aan de voet van de rechtse pijler, later nog een keer over het bogenviaduct rechtsboven op de foto. Erg bijzonder dit :shock: .

Afbeelding

Op onderstaande foto heeft de trein één rondje door de berg gemaakt, en zijn we op het 1e niveau belandt.

Afbeelding

Na nog een rondje door de berg komen we op het tweede niveau en gaan we vlak onder het autoviaduct door.

Afbeelding

Na de keertunnels gaat het langs de Gotthard-autobahn verder richting Faido.

Afbeelding

Afbeelding

Ook na Faido is er weer een keertunnel, waar je de spoorlijn onder je ziet waar je net gereden hebt.

Afbeelding

Bij Airolo komen de besneeuwde toppen rond de Gotthard in beeld.

Afbeelding

Na Airolo gaat de trein de Gotthardtunnel in. Deze exact 15 km lange tunnel is eind 19e eeuw aangelegd als schakel in de belangrijke spoorverbinding tussen midden- en zuid-Zwitserland.
Er wordt momenteel gewerkt aan een nieuwe Gotthardtunnel, die 57 km lang wordt en vanaf 2016 een veel snellere noord-zuid-verbinding zal opleveren. Het oude Gotthard-traject zal waarschijnlijk dan alleen nog maar voor regionale treinen gebruikt gaan worden.

De rit door de “oude” tunnel duurt zo'n 10 minuten en om even over vijf komt de trein aan in Göschenen.
Onze trein is iets te laat, maar de aansluitende trein naar Andermatt staat nog te wachten.

Afbeelding

Vanaf Göschenen loopt het smalspoortraject van de Matterhorn-Gotthard-Bahn naar Andermatt. Dit korte stukje is behoorlijk spectactulair, met veel lawinegalerijen en tunnels. Direct na vertrek uit Göschenen klimt de trein al, en is er een mooi uitzicht op de ingang van de Gotthardtunnel.

Afbeelding

Afbeelding

Even achterom kijken levert een blik op het station van Göschenen op.

Afbeelding

Dit traject tussen Göschenen en Andermatt heet de “Schöllenenbahn” en gaat door een ruige kloof met verschillende lawinegalerijen en tunnels. Ook wordt voor het grootste gedeelte van dit traject gebruik gemaakt van het tandradsysteem.

Afbeelding

Na het verlaten van een tunnel zijn er een paar spectaculaire bouwwerkjes te zien.

Afbeelding

Een kort, maar erg mooi lijntje is dit (wel links gaan zitten voor het mooiste uitzicht :!: ). Een klein kwartiertje na vertrek uit Göschenen wordt Andermatt bereikt, waar aansluiting is op de spoorlijn over de Oberalppass richting Disentis (Graubünden). Op onderstaande foto is die spoorlijn tegen de berghelling te zien.

Afbeelding

De trein uit Göschenen rijdt na een kwartiertje pauze door richting Brig.

Afbeelding

Vanaf Andermatt lijkt het niet ver meer naar Brig, maar het is toch nog een ritje van een kleine twee uur. Eerst door de Furka-basistunnel, daarna door het Rhônedal naar Brig. Na de Furkatunnel komt de trein in de “Goms”, het bovenste deel van het Rhônedal. Een fraaie streek met om de paar kilometer een heel klein dorpje, met ook steeds een stationnetje, zoals hier bij Obergesteln.

Afbeelding

Bij Reckingen ligt een mooi overdekt bruggetje over de rivier.

Afbeelding

Weer zo'n klein stationsgebouwtje in Gluringen.

Afbeelding

Niederwald is ook zo'n klein dorpje met de voor deze streek typische donkerbruine huizen.

Afbeelding

De trein blijft rustig op deze avond. Zo'n ritje is echt genieten. Rustig boemelen en op je gemak om je heen kijken naar het geweldige berglandschap 8-) . Na twee uurtjes boemelen vanaf Andermatt bereiken we dan uiteindelijk Brig, voor mij het eindpunt (de trein gaat nog verder naar Visp).

Afbeelding

De smalspoortreinen van de Matterhorn Gotthard-bahn stoppen in Brig vóór het station, en rijden dan ook een stukje over het stationsplein.

Afbeelding

Voor mij zit de dag er op, na bijna 11 uur onderweg te zijn geweest. Ik heb in ieder geval kennis gemaakt met een heel ander "Zwitserland", het Italiaanse gedeelte kent echt een compleet andere sfeer.
Nu maar weer plannen maken voor de volgende dag, waarvan je de resultaten kunt lezen in deel 3 ...
Laatst gewijzigd door Ronald op wo 15 jul 2009, 21:36, 4 keer totaal gewijzigd.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Zwitserland juni'09: Deel 2/6 (Centovalli + Lago Maggiore)

Bericht door tsov »

Wederom een leuk stukje :)
Wel opvallend, die intensieve grenscontroles, want Zwitserland hoort sinds dit jaar ook bij Schengen, waardoor de grenscontroles niet noodzakelijkerwijs meer plaatsvinden.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Zwitserland juni'09: Deel 2/6 (Centovalli + Lago Maggiore)

Bericht door webguy »

Ik las toevallig vandaag nog iets over een Nederlander die een ton Zwitserland uitsmokelde die gepakt was ;)
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Zwitserland juni'09: Deel 2/6 (Centovalli + Lago Maggiore)

Bericht door Gekko123 »

De stoptreinen in deze regio (“S-bahn”) worden gereden door deze Stadler-treintjes, een type dat in Nederland inmiddels ook behoorlijk bekend is.
Deze "S-bahn" wordt gereden door de TILO (Treni Regionali Ticino Lombardia), een samenwerkingsverband tussen de Zwitserse en Italiaanse spoorwegen voor de stoptreinen in het grensgebied.
Afbeelding
Even voor de duidelijkheid: het in Nederland bekende type van Stadler is de GTW. Die zijn te herkennen aan de motorbak(ken). Een ander type van Stadler is de Flirt, en die is op deze afbeelding te zien.. Die Stadler-treinen blijven toch foto-geniek :lol:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Zwitserland juni'09: Deel 2/6 (Centovalli + Lago Maggiore)

Bericht door Meltrain »

rhk_amf schreef: Niederwald is ook zo'n klein dorpje met de voor deze streek typische donkerbruine huizen.

Afbeelding
U zegt Niederwald?
Afbeelding

Afbeelding

8-)
Verder opnieuw een ontzettend leuk verslag. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Zwitserland juni'09: Deel 2/6 (Centovalli + Lago Maggiore)

Bericht door Ronald »

Kijk, nog iemand die bekend is in die geweldige omgeving :D
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Zwitserland juni'09: Deel 2/6 (Centovalli + Lago Maggiore)

Bericht door Meltrain »

Ik was vorig jaar in Zwitserland, maar wij zaten op een camping in de buurt van Meiringen (aan de spporlijn Luzern-Interlaken Ost, geëxploiteerd door de Zentral Bahn).
Bij een rondrit over de Furka-pas en nog een ander kwamen we langs Niederwald en ik wist mijn ouders over te halen om even op de trein te wachten, want 'hij kwam toch binnen een kwartier'. Dat hij +10 had, kon ik niet weten. :P

Bij de ingang van de Furka-spoortunnel was zo'n nieuw stel als op jouw op één na laatste foto (in het midden) staat, aan het proefrijden:
Afbeelding
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Zwitserland juni'09: Deel 2/6 (Centovalli + Lago Maggiore)

Bericht door Ronald »

De nieuwe panorama-treinstellen worden volgens mij nu voornamelijk ingezet tussen Brig en Zermatt. Op het traject Brig - Andermatt heb ik alleen nog het "oude" spul gezien.
Etienne
Donateur
Berichten: 7942
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Zwitserland juni'09: Deel 2/6 (Centovalli + Lago Maggiore)

Bericht door Etienne »

Ziet er leuk uit 8-)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Zwitserland juni'09: Deel 2/6 (Centovalli + Lago Maggiore)

Bericht door Wubbo »

Hmmm, ik heb die Centovalli nu een keer of 5 gedaan (en voor dit jaar staat 'ie weer op het programma ;-)) maar nog nooit douanecontrole gehad daar!
Het is overigens een opvallende lijn: op die lijn rijden 2 vervoerders, een Italiaanse en een Zwitserse. Op de Italiaanse stations zie je dus informatie over de treinen die tot de grens rijden en de doorgaande treinen; op de Zwitserse zie je juist alleen de treinen tot de Zwitserse grens naast de doorgaande treinen. Twee vervoerders op een lijn is niet altijd even handig :).
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Zwitserland juni'09: Deel 2/6 (Centovalli + Lago Maggiore)

Bericht door Daan »

Mooi verslag weer :-)
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Zwitserland juni'09: Deel 2/6 (Centovalli + Lago Maggiore)

Bericht door IC3 »

Mooi verslag, waar ik enkel Brig-Domodossola-Locarno-Bellinzona-Göschenen van ken, het laatste stuk was dus nieuw voor me. In 2003 heb ik de Centovalli gezien, toen werden de doorgaande ritten uitgevoerd met die oude stoptreinen. Wat een gruwelijk lawaai was dat, in iedere bocht was het kattengejank, maar zeker wel een onvergetelijke ervaring. Voordeel van die oude treinen was dat de ramen open konden. Handig bij het fotograferen van de mooie uitzichten. :)

O ja, tussen Italië en Zwitserland was de controle niet prettig te noemen, de gehele inhoud van de tas moest worden geïnspecteerd.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zwitserland juni'09: Deel 2/6 (Centovalli + Lago Maggiore)

Bericht door waldo79 »

Prachtig. Toch maar eens Zwitserland per trein verkennen :oops:
Hanno
Berichten: 10
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:39

Re: Zwitserland juni'09: Deel 2/6 (Centovalli + Lago Maggiore)

Bericht door Hanno »

@ rhk_amf

Leuke reportage van een prachtige omgeving! Wat ik me afvroeg, van de zomer gaan we op een interrail one-country pass in Zwitserland rondreizen en willen we van Spiez via Brig naar Locarno. Valt het Italiaanse deel tussen Iselle en Camedo (van grens tot grens) ook binnen het Zwitserse tariefgebied, of moet aanvullend een Italiaans treinkaartje gekocht worden? Vanaf Spiez kan ook door Zwitserland naar Locarno gereisd worden, maar de reistijd is dan aanzienlijk langer.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Zwitserland juni'09: Deel 2/6 (Centovalli + Lago Maggiore)

Bericht door Wubbo »

Op de Centovalli-lijn van Locarno naar Domodossola en van Domodossola naar Brig zijn ook Zwitserse treinkaartjes, inclusief de Interrail One-Country-Pass, geldig. Zie ook hier.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten