Locomore

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Locomore

Bericht door Dennenboom »

Vanaf vandaag een dagelijkse Locomore treinverbinding tussen Stuttgart en Berlijn.
Locomore is een particulier initiatief waarbij het kapitaal door crowdfunding is verkregen.

Enkele bijzonderheden van de dienst:
- Bahnhof Zoo wordt aangedaan.
- Trein maakt ook gebruik van hogesnelheidslijnen.
- Vrij uitgebreide ""Bordgastronomie"

http://www.railjournal.com/index.php/ma ... hannel=000
https://locomore.com/de/fahrplan/
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Locomore

Bericht door Statler Rail »

Ik hoop erg dat het ze lukt om een succes te worden. Het wordt tijd dat DB Fernverkehr eens een beetje serieuze concurrentie op het spoor krijgt.

Maar of Locomore dat gaat worden... Ik heb zo wat bedenkingen:
- Als dit een succes wil worden, dan moet je snel groeien en schaalvoordelen halen.
- Om snel te groeien heb je een behoorlijke hoeveelheid kapitaal nodig, ook voor de komende jaren. Ik betwijfel of je crowdfunding en reizigersopbrengsten voldoende geld opbrengen.
- Het startmoment is verkeerd. OK, het zal te maken hebben met de dienstregelingswijziging in december, maar je zit nog maanden in laagseizoen. Rond kerst en oud & nieuw heb je 2 tot 3 goede weken, maar daarna is het tot april laagseizoen.
- De trein rijdt dagelijks, terwijl de vervoersvraag per weekdag op dit soort lange-afstandsrelaties enorm verschilt. Ik zou in de eerste fase alleen op donderdagmiddag t/m maandagochtend rijden. Op die dagen kan je nog wel redelijke bezettingsgraden halen terwijl je op de andere dagen geld verbrandt.
- Ik zou toch mooie introductie-aanbiedingen verwachten om mensen kennis te laten maken met het product. Berlijn - Hannover voor 5 euro ofzo. Je moet eerst marktaandeel "kopen", zoals ze dat noemen.

Dus erg sympathiek en ik hoop dat ze succesvol worden, maar ik verwacht het helaas niet.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Locomore

Bericht door Dennenboom »

Het lukte inderdaad niet. Faillissement aangevraagd.
https://www.ovmagazine.nl/2017/05/gecro ... liet-2305/
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Locomore

Bericht door en-es »

Elk initiatief om buiten Deutsche Bahn om een fernverkehr dienst op te zetten lijkt gedoemd te mislukken. Heeft dat met tegenwerking van Deutsche Bahn te maken?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Locomore

Bericht door Aking »

Hoe zit het net HKX dan? Dat loopt volgens mij aardig?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Locomore

Bericht door Suus »

Valt ook tegen.

Veel dienstuitbreidingen zijn daar ook weer gestopt, er wordt alleen nog op drukke dagen gereden en jarenlang zijn er miljoenen verlies gemaakt.

Grootste verschil: er zit een Amerikaanse investeerder met diepe zakken achter HKX terwijl Locomore met crowdfunding op de rails is gezet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MarkNL
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Locomore

Bericht door MarkNL »

Dan zal de inzet van de voormalige ICK-rijtuigen bij Locomore ook alweer snel tot een einde komen.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Locomore

Bericht door Statler Rail »

en-es schreef:Elk initiatief om buiten Deutsche Bahn om een fernverkehr dienst op te zetten lijkt gedoemd te mislukken. Heeft dat met tegenwerking van Deutsche Bahn te maken?
Dat valt denk ik wel mee. De initiatieven die er nu zijn (geweest) gaan teveel uit van het traditionele treinproduct en er is niet goed genoeg nagedacht over hoe je voldoende inkomsten genereert.

Wat ook meespeelt is hoe inflexibel de spoormarkt is. Dienstregelingen moet je vele maanden van te voren aanvragen, materieel is maar beperkt beschikbaar en vaak niet direct geschikt voor andere landen en er zijn maar weinig spelers op de markt.

Het zou wel kunnen, maar dan moet je het radicaal anders doen dan Locomore en HKX en minimaal een paar honderd miljoen euro beschikbaar hebben. En je moet uitmuntende kennis van de markt hebben zodat je precies weet wáár wat mogelijk is en hoe je dat voor elkaar krijgt. Wat ik tot nu toe gezien heb zijn goedbedoelde initiatieven die geen deuk in een pakje boter zullen slaan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Locomore

Bericht door Suus »

Duitsland lijkt wel een moeilijkere markt. In Oostenrijk lijkt het wel goed te gaan met Westbahn.

In Tsjechië heb je Leo Express en RegioJet die open-access concurreren (maar door de prijzenslag zijn daar ook veel verliezen, al zoek ik nog naar echt recente cijfers).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Locomore

Bericht door Dennenboom »

Je hebt ook nog NTV in Italië. Die draait na een reorganisatie in 2015 zoals ik het kan zien nu ook redelijk.Laatste jaren schijnen winstgevend geweest te zijn. Wel is de focus verschoven van high-end naar low-cost. Of zoals men het zelf zegt: de klant heeft liever 5 euro korting dan een welkomstcocktail.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Locomore

Bericht door Suus »

Ik heb nog even gegevens gezocht in het jaarboek Spoorwegen 2017:

Westbahn maakt met de operatie winst, maar heeft in 2015 toch nog verlies gemaakt door het afbetalen van aanloopkosten. Westbahn gaat hun materieelpark uitbreiden waardoor ik verwacht dat echte winst nog wel even op zich laat wachten.

Leo Express heeft in 2015 break-even gedraaid, daarvoor altijd verlies.

RegioJet heeft in 2015 voor het eerst winst gemaakt, daarvoor altijd verlies.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Locomore

Bericht door en-es »

Er zijn toch wel eens conflicten tussen Westbahn en ÖBB?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Locomore

Bericht door Suus »

Het komt door Westbahn dat er geen spoorboekje meer is in Oostenrijk, dat klopt inderdaad.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Locomore

Bericht door cassie127 »

Hoe bedoel je 'spoorboekje'?
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Locomore

Bericht door Suus »

Zo'n papieren publicatie waar alle treindienstregelingen in staan. ÖBB had de dienstregeling van Westbahn er niet ingezet, de rechter vond dat het wel moest en toen heeft ÖBB alle gedrukte exemplaren voor 2012 in de shredder gegooid en nooit meer een nieuw boekje uitgebracht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Locomore

Bericht door Dennenboom »

Maar welke spoorwegmaatschappij geeft er anno 2017 nog wel een papieren boekje uit?
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Locomore

Bericht door cassie127 »

In Duitsland geven een heleboel vervoerders deze nog uit.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Locomore

Bericht door Aking »

In ieder geval de Serven en de Hongaren *O*

En vast nog wel meer :Y
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Locomore

Bericht door Dennenboom »

cassie127 schreef:In Duitsland geven een heleboel vervoerders deze nog uit.
Alleen is daar het echte Kursbuch al sinds 2010 ter ziele. Was ook niet te hanteren: je boekenkast staat dan meteen vol.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Locomore

Bericht door Aking »

De Serven hebben zelfs nog stationsspoorboekjes voor ongeveer een euro *O*
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Locomore

Bericht door Z2N »

Een Euro? De SBB geeft die dingen gewoon gratis weg :')
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Locomore

Bericht door Aking »

Die hebben iets meer geld geloof ik :')

Had je meegekregen dat de trein Naar het zuiden niet verder rijdt dan het grensstation omdat ze geen geld hebben om een dieselloc van hun cargo tak te huren :') :X
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Locomore

Bericht door Z2N »

Ja hoor, maar afbraakbeleid heb je toch aan jezelf te danken meestal. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Locomore

Bericht door Suus »

Leo Express schijnt interesse te hebben in Locomore.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Locomore

Bericht door Aking »

Gesprekken over een eventuele overname hebben niks opgeleverd, Locomore is dus Failliet...

https://www.welt.de/wirtschaft/article1 ... lvenz.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten