Zwitserland juni'09: Deel 4/6 (Rondje Grimsel-/Furkapas)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Zwitserland juni'09: Deel 4/6 (Rondje Grimsel-/Furkapas)

Bericht door Ronald »

Dit is deel 4 van het Reisverslag Zwitserland (juni 2009). De overige delen staan hieronder:

Deel 1 (woensdag 24 juni): Saas Fee
Deel 2 (donderdag 25 juni): Centovalli / Lago Maggiore
Deel 3 (vrijdag 26 juni): Jungfraubahnen
Deel 4 (zaterdag 27 juni): Rondje Grimsel-/Furkapas (dit deel)
Deel 5 (zondag 28 juni): Montreux/GoldenPassLine
Deel 6 (maandag 29 juni): Mattmarksee


ZATERDAG 27 JUNI: RONDJE GRIMSEL-/FURKAPAS

Na de lange reisdag van gisteren ben ik van plan het vandaag een beetje rustiger aan te doen. De planning voor deze zaterdag de 27e juni staat nog niet helemaal vast. Ik wil in ieder geval weer de richting van Interlaken op, misschien deze stad wat beter bekijken. In m’n achterhoofd heb ik nog de mogelijkheid zitten om aan het eind van de middag met de bus over de Grimselpas te gaan, maar dat ligt een beetje aan de rest van de planning die dag.

Dit is uiteindelijk de route geworden:

Afbeelding

… met ook het (inmiddels gebruikelijke) overzichtje van de vervoersmiddelen van vandaag.

Afbeelding

Het “rustige” dagje is dus niet helemaal gelukt zoals je wel kunt zien :wink:

Het begint vandaag niet al te vroeg, om 10.49 uur vertrekt de IC via Visp door de Lötschbergtunnel naar het eerste overstappunt, Spiez. Hier stap ik net als gisteren over op de IC naar Interlaken-Ost. In Spiez staat een trein van de “GoldenPass-panoramic” klaar voor vertrek. Het traject Spiez – Interlaken maakt deel uit van deze verbinding, die loopt van Montreux naar Luzern (via Interlaken dus). Later deze week zal ik nog een ander stukje doen van deze verbinding.
Mijn trein is een “gewone” IC die me in een klein half uurtje in Interlaken-Ost afzet. Aan de overkant van het perron staat er weer een “GoldenPass-panoramic”-trein klaar voor het traject naar Luzern. Dit traject bestaat uit smalspoor en wordt gereden door de “Zentralbahn”.

Afbeelding

Na nog even rondgekeken te hebben op Interlaken-Ost neem ik na een half uurtje ook een trein van de “Zentralbahn”, namelijk de stoptrein naar Meiringen. Deze trein wordt gereden door een treinstel uit de “Stadler”-familie(een "Flirt" volgens mij).

Afbeelding

Het interieur is ruim opgezet. Ook de “panoramaruitjes” boven de zitplaatsen geven een extra ruimtelijk effect.

Afbeelding

Na het vertrek kruist de trein het riviertje de Aare, dat hier in Interlaken de verbinding vormt tussen de Thunersee en de Brienzersee. Vervolgens slingert het spoor zich langs het laatstgenoemde meer.

Afbeelding

De bergen op de achtergrond zijn aardig verscholen in de wolken, het weerbericht was dan voor vandaag ook niet zo gunstig. Tot nu toe valt het wel mee in ieder geval.
Na een kwartiertje boemelen langs de oevers van het meer komt Brienz in zicht, de plaats waarnaar het meer is genoemd.

Afbeelding

Zo’n beetje iedere plaats langs de oevers van de Thuner- en Brienzersee heeft mogelijkheden voor watersport. Zo ook Brienz, waar je zo vanuit de trein in je bootje (of waterfiets) kunt stappen.

Afbeelding

Na Brienz komt ook het einde van de Brienzersee in zicht en gaat het spoor verder langs de rivier de Aare, het Haslital in. Een mooie waterval verschijnt rechts in beeld.

Afbeelding

Een half uurtje na vertrek uit Interlaken wordt het eindpunt voor deze trein, Meiringen, bereikt. Je kunt hier overstappen voor het korte traject naar Innertkirchen, of verder reizen over de “GoldenPass-route” via de Brünigpas naar Luzern. Ik heb uiteindelijk toch het plan opgevat om die bus over de Grimselpas te nemen. Eerst gaat de trein op het eindpunt nog even op de foto.

Afbeelding

Vanaf het stationspleintje van Meiringen vertrekken meerdere bussen via verschillende pasroutes naar oa. Andermatt (Sustenpas) en Grindelwald (Grosse Scheidegg).
Hieronder het stationsgebouwtje van Meiringen.

Afbeelding

De bus naar de Grimselpas staat al klaar voor vertrek.

Afbeelding

Ook de bus naar Schwarzwaldalp / Grindelwald vertrekt hier. Dit schijnt ook een hele mooie route te zijn, dus nog iets om bij te schrijven op het verlanglijstje voor de volgende keer :wink: .

Afbeelding

Opvallend is dat de bussen hier ingericht zijn voor het vervoer van fietsen (wel even goed ophangen a.u.b.).

Afbeelding

Precies om 13.30 uur vertrekt de bus met nog een paar andere reizigers aan boord voor de klim naar de Grimselpas. Eerst gaat het nog even steil naar beneden richting Innertkirchen met de eerste haarspeldbochtjes.

Afbeelding

In Innertkirchen is de Aareschlucht te bezoeken, een kloof in de rivier de Aare waar je doorheen kunt wandelen. Daar heb ik nu alleen geen tijd voor, dus die gaat ook op het verlanglijstje :P
Na Innertkirchen gaat de rit verder door het mooie Haslital …

Afbeelding

… welke na het laatste dorp, Guttanen, pas echt ruig wordt. De boompjes worden al wat schaarser en de eerste tunneltjes komen in zicht.

Afbeelding

Afbeelding

Links tegen de rotswand op onderstaande foto loopt een zeer steil kabeltreintje naar boven, de Gelmerbahn. Deze gaat naar een stuwmeer, de Gelmersee. In het echt zag ik nog een rood treintje tegen de helling geplakt, maar op de foto vindt ik hem niet meer terug (net iets te laat afgedrukt denk ik :? )

Afbeelding

Net voor een tunnel draait de bus rechts het smalle weggetje op. Dit is een deel van de “oude” Grimselroute. De chauffeur neemt expres dit smalle weggetje in plaats van de tunnel, met een mooi uitzicht in de diepte. Ook wordt de stuwdam van de Räterichsbodensee zichtbaar.

Afbeelding

Afbeelding

We klimmen langzaam verder en gaan richting de boomgrens. De stuwdam komt steeds dichterbij.

Afbeelding

Uiteindelijk volgt een mooi uitzicht over het stuwmeer, waar ook nog wat sneeuwresten zijn te vinden. Volgens de chauffeur is de Grimselpasroute pas op 8 juni geopend, toen er nog enorme sneeuwmuren waren. In de laatste paar weken is er behoorlijk veel weggesmolten.

Afbeelding

We klimmen nog steeds verder over de weg met vele haarspeldbochten, als de dam van het tweede stuwmeer, de Grimselsee, in zicht komt.

Afbeelding

Even achterom kijken loont ook altijd wel de moeite, voor een uitzicht over het “vorige” stuwmeer.

Afbeelding

Een blik over de Grimselsee, waar de bus even van de route afgaat en over een hobbelige natuurstenen dam naar het “Hospiz” rijdt, een soort schiereiland in de Grimselsee.

Afbeelding

Via dezelfde dam komen we weer terug op de hoofdroute en klimmen we nog verder naar de Grimselpas, met nog een blik op het Hospiz en de beide stuwmeren.

Afbeelding

Dit is voorlopig ook het laatste uitzicht. Als de bus even later op het eindpunt ...

Afbeelding

… de Grimselpas, aankomt, zitten we dik in de wolken en miezert het wat. Geen uitzicht dus :(

Afbeelding

Toch heeft dit ook wel weer wat en levert het ook wel niet-alledaagse plaatjes op, hier op ruim 2100 m hoogte.

Afbeelding

De volgende bus, die verder rijdt over de pasweg naar Oberwald, zal over twee uur vertrekken. Ik ben bang dat het wel twee uurtjes koukleumen wordt, want echt warm is het hier niet in de mist ...

Ik ga maar even een stukje rondlopen, en ben niet de enige :P

Afbeelding

Eerst had ik geen idee waar het geluid van die bellen vandaan kwam, maar nu weet ik het :o . Leuk gezicht in ieder geval.

Hier bovenop de pas liggen nog aardig wat sneeuwresten en is het behoorlijk onherbergzaam. Vooral door de mist geeft dit een behoorlijk onheilspellende indruk …

Afbeelding

Afbeelding

Ik ga in ieder geval niet te ver lopen, in de mist kun je gemakkelijk je richtingsgevoel kwijtraken en dan lijkt alles hier op elkaar …

Boven op de pas is ook nog wat horeca te vinden, waar ik me even opwarm aan een kop koffie met een flinke punt appeltaart.

Afbeelding

Na nog even een stukje lopen langs een aantal metershoge sneeuwmuren :shock:

Afbeelding

… komt mooi op tijd de volgende bus aangereden. Een Citaro-met-fietsenaanhangerje :lol: .

Afbeelding

Afbeelding

Om precies 16.30 uur vertrekt de redelijk gevulde bus voor de afdaling. Na vijf minuutjes rijden in de mist begint de afdaling, en ontvouwt zich een fenomenaal uitzicht :shock:

Afbeelding

Op de voorgrond is de slingerweg naar beneden te zien, naar links loopt de Furkapas. Het kruispunt van beide paswegen (Grimselpas en Furkapas) is Gletsch, dat rechtsonder te zien is. Gletsch is ook het eindpunt van de stoomtreinroute die over de Furkapas loopt (Furka-Dampfbahn).
Op de volgende foto is goed de weg naar de Furkapas te zien, met linksboven het eindpunt van de Rhonegletscher. Ook is duidelijk het spoortje van de Furka-Dampfbahn te zien.

Afbeelding

Na een geweldig mooie afdaling komt de bus bij het spooremplacement van Gletsch.

Afbeelding

Afbeelding

De bus slaat in Gletsch rechtsaf, waarna de afdaling verder gaat richting Oberwald. Ook het Furkaspoortje loopt hier nog. Dit deel wordt nog opgeknapt, zodat vanaf volgend jaar het hele traject over de Furkapas met de stoomtrein bereden kan worden (van Realp naar Oberwald).

Afbeelding

Na een mooie afdaling door een bosrijk gebied komt even voor vijf uur de bus aan op het eindpunt bij het station van Oberwald.

Afbeelding

Afbeelding

Oberwald ligt aan de Matterhorn-Gotthard-Bahn van Andermatt naar Brig. Het is ook een beginpunt van de autotreinen door de Furkatunnel.

Afbeelding

Hier vandaan kan ik de trein terug nemen naar Brig, maar ik heb ontdekt dat er nog een leuke busrit te maken is, namelijk die over de Furkapas waar we net al wat van zagen. De bus over deze pas sluit mooi aan dus hier hoef ik niet lang over na te denken :wink:

Afbeelding

Om 17.15 uur vertrek de bus voor een rit van ruim een uur naar Andermatt. Eerst gaat het weer een stukje terug naar Gletsch. Daar buigen we rechtsaf de Furkapas op. Wat volgt is een geweldig uitzicht op het uiteinde van de Rhonegletscher.

Afbeelding

Ook even achterom kijken loont weer de moeite. Op de volgende foto is het gehuchtje Gletsch weer te zien, met daarboven de weg vanaf de Grimselpas, waar we een klein uurtje geleden vanaf gekomen zijn.

Afbeelding

Met een rustig tempo klimt de bus verder, een rit waar je echt ogen tekort hebt :pos:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk komt de bus bij de “Belvedere”, het eindpunt van de Rhonegletscher. Hier schijn je ook een aantal gletschergrotten te hebben.

Afbeelding

Een onbeschrijvelijk mooi uitzicht hier. Ook het spoor van de Furka-Dampfbahn is hier steeds nog te zien. Deze gaat met een tunnel onder de Furkapas door. (*voegt ondertussen nog iets toe aan het verlanglijstje*)

Afbeelding

Vóór de opening van de Furka-basistunnel in 1981 liep de doorgaande spoorverbinding van Andermatt naar Brig (Wallis) dus over deze pasroute. In de wintermaanden was hij niet bruikbaar, en werd zelfs de hele bovenleiding verwijderd, zodat deze in het voorjaar weer moest worden opgebouwd. Na de opening van de tunnel is het spoor over de Furkapas dus ongebruikt blijven liggen. Na het opknappen hiervan wordt hij sinds enkele jaren weer gebruikt door stoomtreinen van de Dampfbahn Furka-Bergstrecke. Binnenkort moet dus ook het deel naar Oberwald weer opgeknapt zijn en klaar voor gebruik.

Na nog een klein stukje klimmen bereikt de bus de daadwerkelijke Furkapas, waar het net als op de Grimselpas weer mistig is.

Afbeelding

De weg aan de andere kant van de pas is een stuk smaller. Tijdens de afdaling kan de bus sommige bochten maar net in één keer halen.

Afbeelding

En weer uitzicht op riviertje, spoorlijn (daar is ‘ie weer) en verder, ja, niets eigenlijk.

Afbeelding

Oh ja, een gehuchtje langs de pasweg met één huis, een hotel en een restaurant.

Afbeelding

Na een flinke afdaling komt het dal in zicht. In het midden ligt Realp, dat aan de Matterhorn-Gotthard-Bahn van Andermatt naar Brig ligt en waar ook de Furkatunnel begint.
In de verte ligt Andermatt, het eindpunt van deze busrit.

Afbeelding

Na de afdaling met een grote hoeveelheid haarspeldbochten …

Afbeelding

Afbeelding

… bereiken we dan uiteindelijk Realp, waar ook een depot voor de stoomtreintjes van de Dampfbahn gevestigd is. Links is de ingang van de Furkatunnel te zien.

Afbeelding

Uiteindelijk bereiken we Andermatt, het eindpunt van deze onvergetelijke busrit. Hierna gaat de Integro nog even op de foto.

Afbeelding

Het treintje van de Matterhorn-Gotthard-Bahn brengt me uiteindelijk weer terug in Brig, waar ik twee uur later aankom. Uiteindelijk is het toch niet het “rustige” dagje geworden wat ik me had voorgesteld, maar daar heb ik vanzelfsprekend geen moment spijt van :P .

Afbeelding

Wordt vervolgd met het 5e deel...
Laatst gewijzigd door Ronald op wo 15 jul 2009, 21:37, 4 keer totaal gewijzigd.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Zwitserland juni'09: Deel 4/6 (Rondje Grimsel-/Furkapas)

Bericht door Fles »

The Wh00000t :shock:

Al die hairpins met een BUS???
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Zwitserland juni'09: Deel 4/6 (Rondje Grimsel-/Furkapas)

Bericht door Ronald »

Ja, voor degene met last van wagenziekte en vrees voor diepe afgrondjes is dit geen aanrader :wink:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zwitserland juni'09: Deel 4/6 (Rondje Grimsel-/Furkapas)

Bericht door Geert »

Prachtig verslag weer :D

Er gelden toch ook speciale voorrangsregels voor de postbussen? Lijkt me geen overbodige luxe met al die smalle haarspeldbochten enzo :)
Etienne
Donateur
Berichten: 7942
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Zwitserland juni'09: Deel 4/6 (Rondje Grimsel-/Furkapas)

Bericht door Etienne »

Weer leuke plaatjes 8-)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Zwitserland juni'09: Deel 4/6 (Rondje Grimsel-/Furkapas)

Bericht door Wubbo »

Die postauto's hebben altijd voorrang inderdaad. Ze hebben ook een mooie claxxon :)

@Fles: waar blijft je onderschrift dat in Zwitserland alles beter is? :D

*zich ondertussen afvraagt of hij niet eens in Zwitserland moet gaan wonen*

Nog 25 nachtjes slapen ;-)
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zwitserland juni'09: Deel 4/6 (Rondje Grimsel-/Furkapas)

Bericht door waldo79 »

Super. Maar aan die busritten moet ik niet denken :|
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Zwitserland juni'09: Deel 4/6 (Rondje Grimsel-/Furkapas)

Bericht door Gekko123 »

Ach, die omgeving oogt voor mij ook heel bekend. Zat zelf een paar dagen op een camping aan de Brienzersee in Brienz. Heb ook nog een rit met de auto naar Gletch gemaakt. Als ik dit zie, wil ik weer terug :lol:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Zwitserland juni'09: Deel 4/6 (Rondje Grimsel-/Furkapas)

Bericht door Meltrain »

Deze foto's (met name het eerste stuk) zijn ZO bekend voor mij. :o
Vorig jaar zat ik namelijk zelf in Inertkirchen, waar je met een 'tram' vanuit Meiringen kunt kopen. En die 'tram' heeft een station IN de Aareschlucht. :lol:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Zwitserland juni'09: Deel 4/6 (Rondje Grimsel-/Furkapas)

Bericht door Mark »

Herkenbaar inderdaad, net een weekje terug uit Interlaken en omgeving :D
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten