En dan krijgen we weer reizigers die nooit ergens naar kijken vanwege hun regelmatig gebruik, en vervolgens pislink zijn omdat er aangekondigde werkzaamheden zijn waar ze niets van weten, "omdat ze altijd die trein nemen" (daarbij natuurlijk ook niets horen omdat ze altijd met van die doppen in hun oren zitten)Bee schreef:Dus, moeten we dat in Nederland dan ook maar invoeren? Kom op zeg, een van de beste eigenschappen van de dienstregeling in Nederland is dat deze voor de reiziger zeer transparant is. Er zijn wat uitzonderingen, maar over het algemeen weet een reiziger die vaker dan eenmalig met de trein gaat al snel hoe het werkt, omdat er zo'n helder schema ligt. We zijn niet verwend, dat is juist waar de reiziger op zit te wachten!Vinny schreef:We zijn in Nederland veel te veel verwend met een strak schema. Treinen stoppen of overal (sprinter) of nergens (intercity). Kijk eens in het buitenland: dan moet je echt gedetailleerd op het vertrektijdenbord kijken, omdat de tussenstations per treinserie kunnen afwijken...Je realiseert je wel dat dit een belachelijk makkelijke afschuif-reactie is? Of moet ik dat nog gaan toelichten?
OVer je treinreiservaringen in juli 2009
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
En laten we ook niet vergeten dat er plaatsen zijn waar er pats boem na 21:30 helemaal geen OV meer rijdt, zoals ik ervaren heb ik tijdens een vakantie in Spanje een paar jaar geleden. En verbindingen die eens om de paar uur rijden of slechts enkele malen per dag. Dan hebben wij het toch maar goed hier met die (in vergelijking) hoge frequenties.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
Heerlijk ja, die verhalen van reizigers. Laatst een mevrouw in de trein die het OV in downtown Vancouver (of een of andere wereldstad - waar op dat moment haar zoon studeerde) vergeleek met het achterlandvervoer tussen de weilanden in Brabant. Niet geheel verrassend kwam ze tot de conclusie dat het OV in Nederland belabberd is.. Tja.., met dat soort vergelijkingen kom je al vrij snel tot dat soort conclusies
Laten we wel wezen; in Nederland is het OV erg goed geregeld. Allereerst door de basisfrequenties e.d., maar ook door de transparantie en toegankelijkheid van het systeem en het materieel. Gebrek aan juiste en/of tijdige reisinformatie is misschien wel een van de beste voorbeelden van hoe goed het hier eigenlijk wel niet is Wat uiteraard niet wegneemt dat we moeten blijven proberen om óók dat soort dingen te verbeteren.
Laten we wel wezen; in Nederland is het OV erg goed geregeld. Allereerst door de basisfrequenties e.d., maar ook door de transparantie en toegankelijkheid van het systeem en het materieel. Gebrek aan juiste en/of tijdige reisinformatie is misschien wel een van de beste voorbeelden van hoe goed het hier eigenlijk wel niet is Wat uiteraard niet wegneemt dat we moeten blijven proberen om óók dat soort dingen te verbeteren.
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
De treinen waardoor ik door het trein virus ben aangestoken. :D
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
[muziekje] Die zien we nooit meer... te - rug [/muziekje]
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
En wie komt nu de boodschappen brengen, zonder SRV-wagens?
Vallend blad maakt rails glad.
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
Wat deden die rare gele banners op de voorpagina van de Spits en de Metro daar vandaag?
Wegens onvoorziene spoedwerkzaamheden gaat Leiden - Schiphol er morgen en overmorgen 2 dagen uit. Dat weet je zeg maar een dag van tevoren :?
Wat is daar gebeurd/moet daar gebeuren? En vanwaar deze draconische maatregel, op zo korte termijn?
Wegens onvoorziene spoedwerkzaamheden gaat Leiden - Schiphol er morgen en overmorgen 2 dagen uit. Dat weet je zeg maar een dag van tevoren :?
Wat is daar gebeurd/moet daar gebeuren? En vanwaar deze draconische maatregel, op zo korte termijn?
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
Ik hoorde dat het herstelwerkzaamheden aan de bovenleiding zijn, nog vanwege die draadbreuk bij Sassenheim een paar weken geleden. Het schijnt dat er toen alleen een noodreparatie is verricht en nu volgt de definitieve herstelling.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
Ja hoor :neg: Dat moet 2 volle dagen duren? En is NU OPEENS zo dringend nodig?? Geloof je het zelf?Dexter schreef:Ik hoorde dat het herstelwerkzaamheden aan de bovenleiding zijn, nog vanwege die draadbreuk bij Sassenheim een paar weken geleden. Het schijnt dat er toen alleen een noodreparatie is verricht en nu volgt de definitieve herstelling.
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
Vanaf Ht kom je ook nog erg regelmatig mensen tegen in de s3600 naar Rsd, in plaats van de s3500 richting Ehv / Maastricht (dat levert ze dan dus tenminste +30 op als de s1900 weten te halen in Tb). Waarschijnlijk zal het andersom ook nog wel het geval zijn. Die treinseries hebben ze namelijk van perron laten wisselen, na ruim 10 jaar. Even kijken op de CTA voordat je instapt, of nog makkelijker naar de lengte van de trein blijkt voor sommigen nog steeds bijzonder lastig te zijn.Dexter schreef:Nou, je moest eens weten hoeveel mensen er als een blind paard in een bijna-vertrekkende trein springen zonder te kijken op de CTA's of de koersborden en zich als de trein eenmaal rijdt ineens realiseren dat ze in de verkeerde trein zitten.
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
Het betreft een combinatie van factoren. Het bleek onder andere niet mogelijk voor de aannemer om in een weekend in de zomervakantie de (toch redelijke) omvangrijke klus te klaren, en de dringendheid van de werkzaamheden lieten niet toe het werk in de herfstperiode uit te voeren. Er vinden ook de nodige baanwerkzaamheden plaats (dwarsliggers/spoorstaven). Daarnaast schijnt er een significant afbreukrisico te zijn (de spoorlijn is in de jaren '80 volgens minimalistisch ontwerpvoorschrift aangelegd), dus alles bij elkaar opgeteld was een aangekondigde door-de-weekse buitendienststelling het beste dat kon gebeuren.Fles schreef:Ja hoor :neg: Dat moet 2 volle dagen duren? En is NU OPEENS zo dringend nodig?? Geloof je het zelf?Dexter schreef:Ik hoorde dat het herstelwerkzaamheden aan de bovenleiding zijn, nog vanwege die draadbreuk bij Sassenheim een paar weken geleden. Het schijnt dat er toen alleen een noodreparatie is verricht en nu volgt de definitieve herstelling.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
Is IC-flex niet een zonetreinsysteem? Dat is iets anders dan een onregelmatig vertrekschema zonder enige cadans zoals ze dat in Frankrijk hebben. Inderdaad, in Frankrijk wordt je gedwongen om op de vertrekstaat te kijken, maar met het systeem in Frankrijk is het ook onmogelijk om dezelfde reis een uur later weer te maken. In Nederland kun je dat meestal zonder problemen wel doen, met uitzondering van de randen van de dag (begin- en einde dienst).Vinny schreef:Een transparante dienstregeling is een middel, geen doel. Ik ben zelf dan ook een voorstander van het IC-flex model, wat in de jaren '80 en in het buitenland gebruikerlijker is dan hier. Een TGV die één keer per dag ook op Lamballe stopt: Heerlijk, dat scheelt weer een buitengewoon reizigersonvriendelijke overstap ergens in de provincie op een boemeltreintje. En doorgaande reizigers naar Brest nemen gewoon de TGV van een uur later, die non-stop rijdt... :DKom op zeg, een van de beste eigenschappen van de dienstregeling in Nederland is dat deze voor de reiziger zeer transparant is.
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
Het IC Flexmodel
Het toepassen van:
- alternerende stops
- zonetreinen
- treinen met afwijkende bestemmingen (zie bijvoorbeeld het 'vork-topic' van Fles).
zijn allemaal zaken die onder IC-flex kunnen vallen.
Het toepassen van:
- alternerende stops
- zonetreinen
- treinen met afwijkende bestemmingen (zie bijvoorbeeld het 'vork-topic' van Fles).
zijn allemaal zaken die onder IC-flex kunnen vallen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
Heerlijk zo'n overgangsbewijs 2e-1e klas voor Ut-Ddr die 3,40 kost . Helaas zat ik in t21776 een ICM ipv ICMm, dus had ook niet echt m'n telefoon op kunnen laden :(. Naja, was toch wel heerlijk rustig; de HC was helemaal verbaasd dat ik het zo slim speelde - en wees me er op dat ik vanaf donderdag moet betalen ;). .
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
Ik had er speciaal een topic voor geopend een paar dagen geleden, want ik vroeg het mij ook af: http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=4&t=2761Vinny schreef:tekst van Vinny.Fles schreef:Ja hoor :neg: Dat moet 2 volle dagen duren? En is NU OPEENS zo dringend nodig?? Geloof je het zelf?Dexter schreef:Ik hoorde dat het herstelwerkzaamheden aan de bovenleiding zijn, nog vanwege die draadbreuk bij Sassenheim een paar weken geleden. Het schijnt dat er toen alleen een noodreparatie is verricht en nu volgt de definitieve herstelling.
Ik moest naar Roosendaal. Ik nam de Benelux in Amsterdam van 15:54, eigenlijk had ik dus al moeten weten dat het fout zou gaan, maar het viel mee. Wel stonden we opeens stil in Oudenbosch, en vanaf Oudenbosch tot Roosendaal hebben we op het linkerspoor gereden Terwijl mijn reisgenoot en ik zich afvroegen wat er nu precies aan de hand was, kwamen we aan in Roosendaal. Daar stond op het bord dat er een defecte trein was. Helemaal niets gezien
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
Als je vanaf donderdag moet betalen neem ik aan dat je SOV hebt. Dan mag je het overgangsbewijs 2e-1e klas voor Ut-Ddr met korting aanschaffen. Het had dus voor 2 euro gekund.Justin schreef:Heerlijk zo'n overgangsbewijs 2e-1e klas voor Ut-Ddr die 3,40 kost . Helaas zat ik in t21776 een ICM ipv ICMm, dus had ook niet echt m'n telefoon op kunnen laden :(. Naja, was toch wel heerlijk rustig; de HC was helemaal verbaasd dat ik het zo slim speelde - en wees me er op dat ik vanaf donderdag moet betalen ;). .
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
ja klopt klopt. Maar dan moet ik toch al het hele traject betalen. Dan is het 9,10 (Ut-Ddr enkele reis 1e klas met korting) .
EDIT: oh ik kijk weer eens verkeerd. Ja als het dan met korting is, dan is het inderdaad 2,00 Euro.
EDIT: oh ik kijk weer eens verkeerd. Ja als het dan met korting is, dan is het inderdaad 2,00 Euro.
Laatst gewijzigd door Justin op di 14 jul 2009, 00:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
Een overgangsbewijs mag je alleen met korting aanschaffen als een SOV juist GEEN vrij-reizen heeft. Als je vrij-reizen hebt, dan moet je een vol-tarief-overgangsbewijs 2-1 aanschaffen.
Een overgangsbewijs 2-1 Ut-Ddr is trouwens voordeliger dan Ut-Rtd, omdat die voor Dordt via de MLL wordt berekend en die heeft geen tweede klas. Feitelijk betaal je dus alleen voor het traject Ut-Gdm
Een overgangsbewijs 2-1 Ut-Ddr is trouwens voordeliger dan Ut-Rtd, omdat die voor Dordt via de MLL wordt berekend en die heeft geen tweede klas. Feitelijk betaal je dus alleen voor het traject Ut-Gdm
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
Ik zat laatst in de stilte zone in een t800 in de 1e klas, waar een hele club volwassenen met 3 kleine kinderen zat, kinderen janken, luiers verschonen voor je neus op een tafeltje in de trein, volwassenen lachen en sterke verhalen vertellen, blijkbaar loopt er een actie met goedkope kaartjes voor de 1e klas?
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
Hmmm stel dat ik vrijdag van Asd naar Ddr wil reizen 1e klas. SOV is niet geldig. Is dan het volgende mogelijk:
1. overige kaartjes:
2a. overgangsbewijs 2e-1e klas
2b. enkele reis
3. Van Asd naar Ddr
4. Met korting
--> Prijs: €6,10 (met korting); €11,10 (vol tarief)
of MOET ik dan standaard de procedure volgen
1. enkele reis
2. van Asd naar Ddr
3. 1e klas
4. Met korting
--> Prijs: €16,20 (met korting); €27,00 (vol tarief)
?
1. overige kaartjes:
2a. overgangsbewijs 2e-1e klas
2b. enkele reis
3. Van Asd naar Ddr
4. Met korting
--> Prijs: €6,10 (met korting); €11,10 (vol tarief)
of MOET ik dan standaard de procedure volgen
1. enkele reis
2. van Asd naar Ddr
3. 1e klas
4. Met korting
--> Prijs: €16,20 (met korting); €27,00 (vol tarief)
?
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
Je kunt zowel met overgangsbewijs als met een echt 1e-klaskaartje reizen, de prijs van het overgangsbewijs is namelijk het verschil tussen een 1e-klaskaartje en een 2e-klaskaartje. Aangezien je vrijdag met je SOV een kaartje met korting mag kopen kun je dus ook een overgangsbewijs met korting kopen. :)
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
@Justin: Ik snap je niet?
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
@Justin: de eerste optie is van toepassing wanneer je al een bestaand 2e klasse kaartje Asd-Ddr hebt en er een overgangsbewijs bij wilt kopen. De tweede optie is van toepassing wanneer je nog totaal geen kaartje hebt en de reis volledig in de 1e klasse wilt afleggen.
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
Aha, dat dus.
Dank je wel :).
Dank je wel :).
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten