Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Korte vragen

Bericht door Suus »

Ezra schreef:Dat is chill, want sinds kort mag je met een GoPass ook overstappen. Dat betekent dus dat je, als ik het goed begrijp, voor €7,90 van Maastricht naar Luxemburg kan. *O*
Je mocht met een Go Pass altijd al overstappen, alleen reisonderbreking was voorheen niet toegestaan. Maar vanuit Roosendaal kom je alleen weg met een Go Pass 1 en dan niet verder dan Arlon of Athus.

Je mag wel een kaartje Roosendaal Grens - Essen met een regel Essen - Arlon op een Go Pass 10 combineren.

Athus is overigens een binnenlands tariefpunt voor de CFL, daar kan je bij de conducteur een kaartje van 2 euro kopen om in Luxemburg te komen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Korte vragen

Bericht door Globetrotter »

Ja, maar je kan dus ook een enkeltje Maastricht-Visé kopen en vanaf daar een GoPass naar Luxemburg toch?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Als reisonderbreking tegenwoordig is toegestaan kun je trouwens wel op één Go-passregel op en neer naar Brussel: Met een go-pass Roosendaal naar Visé, of met een Go-pass Maastricht naar Essen. Sommige verbindingen zijn namelijk over Brussel *O* (A) (of is dat tegenwoordig niet meer zo?)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Ezra schreef:Ja, maar je kan dus ook een enkeltje Maastricht-Visé kopen en vanaf daar een GoPass naar Luxemburg toch?
Nee. Want met een Go Pass 10 mag je niet naar het buitenland en een Go Pass 1 voor Luxemburg bestaat niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Korte vragen

Bericht door Globetrotter »

Hmm, dan wordt het Maastricht-Arlon en dan een enkeltje naar Luxemburg als goedkoopste optie. Maarja, dan maakt het over Liege en Troisvierges qua prijs ook niet heel veel meer uit (met het €4 kaartje voor heel Luxemburg in het achterhoofd).
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Korte vragen

Bericht door PatrickM »

Aking schreef:Als reisonderbreking tegenwoordig is toegestaan kun je trouwens wel op één Go-passregel op en neer naar Brussel: Met een go-pass Roosendaal naar Visé, of met een Go-pass Maastricht naar Essen. Sommige verbindingen zijn namelijk over Brussel *O* (A) (of is dat tegenwoordig niet meer zo?)
Ja, meestal krijg je inderdaad dat advies om over Brussel te reizen.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Korte vragen

Bericht door PatrickM »

Hainje schreef:
Chrysa schreef:Mag ik met een Go pass Aken dan ook vanaf Roosendaal reizen?
Nee daarvoor heb je een Go Pass Roosendaal nodig. Alleen het reizen van grensstation naar grensstation weet ik niet of je dat met één grenskaart mag doen.
Dat mag niet, het zijn tickets van Bijv. Maastricht naar elk station in België.
Dus als ik van Maastricht naar Roosendaal wil moet ik een Gopass Maastricht naar Essen kopen, en een enkeltje Essen Roosendaal.

Vertrekstation is niet aan te passen. Gopasses zijn ook online te koop, maar dan moet je met creditcard betalen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Roosendaal - Liège-Guillemins is het snelste via Brussels-Airport Zaventem en Leuven (al kan je beter in Mechelen of zelfs Antwerpen-Centraal overstappen dan op Bru Airport).

Via Brussel-Noord komt alleen op werkdagen uit de reisplanner omdat het dan de reismogelijkheid is met de minste overstappen, in het weekend rijdt er namelijk een rechtstreekse trein Antwerpen - Luik.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Korte vragen

Bericht door flipje »

Ik weet niet zo goed waar ik het moet plaatsen, dus ik doe het maar hier.

Ik las gisteravond een artikel over de Eurostar op OV Magazine (Bron). Hierin stond ook het volgende over de Britisch Rail Class 373 treinen :
De nieuwe treinen zijn duidelijk ruimer dan hun voorgangers waarmee de Eurostar-dienst tussen Brussel, Parijs en Londen in 1994 van start is gegaan. Die zijn ontworpen voor het kleinere Britse profiel van vrije ruimte omdat ze aanvankelijk nog op klassieke trajecten in England moesten rijden. Bovendien waren er (nooit gerealiseerde) plannen voor doorgaande diensten naar het noorden van het land. Een deel van die treinen wordt momenteel gemoderniseerd, terwijl ook een aantal stellen naar de sloop gaat. Voor de dienst naar Nederland komen alleen de nieuwe e320-treinen in aanmerking.
Een zoektocht levert bij Wikipedia een volgend lijstje op van treinen die aan de 'kant' staan: 4 x Eurostar en 19x SNCF = in totaal dus 23 stuks, waarvan er volgens OV Magazine dus een deel naar de sloop gaat.
Mijn vraag is; zouden deze BRC 373 Eurostar treinen na een revisie niet geschikt zijn als Benelux trein? Of zijn deze treinen al echt 'af'?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Het zijn TGV's. Smalle deuren, trekken op als een slak, zijn bovendien 16 rijtuigen lang en niet geschikt voor het Nederlandse spoorwegnet. Ze zijn bovendien smaller dan andere TGV's omdat ze voor het Brits profiel zijn aangepast, dat zijn de nieuwe e320's niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door webguy »

Ik las online ook ergens dat Eurostar (en z'n aandeelhouders?) ze liever naar de schroot heeft dan dat ze ergens anders rijden, bijvoorbeeld bij een concurrent.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Korte vragen

Bericht door Dennenboom »

De enige concurrent die ooit sprak over treinen door de tunnel (DB) heb ik er de laatste tijd niet meer over gehoord.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1249
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Korte vragen

Bericht door Frank93 »

Ik ging gister met de bus door Drachten en toen zag ik wel iets leuks. Waar denk ik een spoorlijn heeft gelegen vroeger hebben ze dat kenbaar gemaakt niet alleen door de bestrating maar ook door overweglichten (noem je die zo?) daar te laten staan.

https://www.google.nl/maps/@53.1270772, ... 312!8i6656

Zijn er meer van dit soort plekken in het land eigenlijk?
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Genoeg plekken waar deze nog deels zichtbaar zijn of dat je het aan de inrichting nog kan zien
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door huibf »

Maar het voorbeeld is wel heel wat anders.
Dit is opnieuw heringericht en teruggeplaatst.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

De Oosterspoorbaan is tegenwoordig een "park", maar daar is ook zo ongeveer alles opnieuw geplaatst...
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1249
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Korte vragen

Bericht door Frank93 »

Die ken ik inderdaad ook, maar doelde meer op plekken waar je kan zien dat daar vroeger een overweg is geweest en daarvan een soort herinnering hebben gemaakt :P
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

Frank93 schreef:Ik ging gister met de bus door Drachten en toen zag ik wel iets leuks. Waar denk ik een spoorlijn heeft gelegen vroeger hebben ze dat kenbaar gemaakt niet alleen door de bestrating maar ook door overweglichten (noem je die zo?) daar te laten staan.

https://www.google.nl/maps/@53.1270772, ... 312!8i6656

Zijn er meer van dit soort plekken in het land eigenlijk?
Ook in uden heb je dit soort overwegen in een woonwijk
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Korte vragen

Bericht door dylanwild94 »

In Baarle Nassau heb je een vlak bij de halte sint janstraat een abdreaskruis staan.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Ezra schreef:Hmm, dan wordt het Maastricht-Arlon en dan een enkeltje naar Luxemburg als goedkoopste optie. Maarja, dan maakt het over Liege en Troisvierges qua prijs ook niet heel veel meer uit (met het €4 kaartje voor heel Luxemburg in het achterhoofd).
Als je op werkdagen naar Luxemburg gaat kan het lonen om in Arlon uit te stappen (wel even in de reisplanner checken of er vlak na de IC een stoptrein naar Luxemburg vertrekt) en daar bij de kaartautomaat een retour Arlon - Elk Luxemburgs Station te kopen. Dat kost €12,60. Wel de juiste grensovergang kiezen (Sterpenich), dat maakt voor de prijs niet uit maar de conducteur stelt het wel op prijs.

Bij B-Europe kost Arlon - Luxemburg enkele reis zonder korting € 10,30 en met RailPlus € 7,70.

Het kaartje is overigens te koop voor alle stations waar Luxemburgse treinen in België komen of daar vlakbij liggen: Gouvy (en Vielsalm en Trois-Ponts); Arlon, Aubange, Halanzy en Virton (en Messancy). Athus niet, daar geldt binnenlands tarief van de CFL.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MarkNL
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Korte vragen

Bericht door MarkNL »

Chrysa schreef:Hoe zit het eigenlijk met de ICE in België? Kan ik daar ook gewoon mee reizen binnen België net zoals in Nederland kan? (Al dan niet met toeslag)
Is een toeslag van 10 euro dacht ik.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Het is 8 euro in de tweede klas en 12 euro in de eerste klas. Zie de productfiche (onderaan de pagina): https://public-pf.b-europe.com/nl/Produ ... 7743603555
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Eh, dat is het niet echt waard imo.

Bedankt voor de antwoorden in elk geval. :pos:
ZipperZapper
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58

Re: Korte vragen

Bericht door ZipperZapper »

Frank93 schreef:Ik ging gister met de bus door Drachten en toen zag ik wel iets leuks. Waar denk ik een spoorlijn heeft gelegen vroeger hebben ze dat kenbaar gemaakt niet alleen door de bestrating maar ook door overweglichten (noem je die zo?) daar te laten staan.

https://www.google.nl/maps/@53.1270772, ... 312!8i6656

Zijn er meer van dit soort plekken in het land eigenlijk?
Heel erg lang is dit 'monument' er nog niet eens. In een opwelling moest toen ineens meer spoorhistorie zichtbaar worden gemaakt. Er is toen ook een oude locomotief bij de fabriek van Philips geplaatst.

De contouren van deze betreffende spoor/tramlijn zijn, als je het weet, op vele plaatsen tussen Drachten en Groningen nog wel zichtbaar.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Volgens mij staan in de rotondes van de N219 tussen Capelle en Nieuwerkerk herinneringen aan de spoorbaan die daar ooit lag.

De weg ligt op het tracé van de vroegere spoorlijn naar Rotterdam Maas.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten