Hispeed perikelen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32

Re: Hispeed perikelen

Bericht door racingweirdo »

hmm dat snap ik, maar als je goed kijkt naar de toekomstige situatie dan gaat het vooral om de schiphollijn en niet de westtak.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Hispeed perikelen

Bericht door JWM »

De HSL takt bij Hoofddorp aan op het normale spoor vlak voor de tunnel, dat ding moet in Schiphol stoppen en gaat daarna toekomstig naar Amsterdam-Zuid wat ook een klein rotstukje is. Wat wil je doen met de Schiphollijn en wat is het voordeel daarvan?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Wubbo »

Juist op die Schiphollijn win je niks. Aangezien je toch op Schiphol stopt is het onzin om met meer dan 140 km/h Hoofddorp in te willen rijden: daar win je niks mee. Wat niet wegneemt dat Schiphol nu al een goed knelpunt is, dat alleen maar erger wordt en wat dat betreft een derde Schipholtunnelbuis geen overbodige luxe zou zijn. Maar dan wel voor alle treinen, en niet alleen voor die paar HSL-treinen. En als we ergens een zak geld vinden, want goedkoop zal het wel niet zijn :).
racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32

Re: Hispeed perikelen

Bericht door racingweirdo »

JWM schreef:De HSL takt bij Hoofddorp aan op het normale spoor vlak voor de tunnel, dat ding moet in Schiphol stoppen en gaat daarna toekomstig naar Amsterdam-Zuid wat ook een klein rotstukje is. Wat wil je doen met de Schiphollijn en wat is het voordeel daarvan?
hij takt inderdaad aan in hoofddorp, waarna hij in de nieuwe schipholtunnel verdwijnt en stopt op schiphol om vervolgens de tunnel uit te komen en over nieuw(hsl) spoor, naar zuid te sporen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Wubbo »

Hoeveel tijd kun je besparen door een nieuw HSL-spoor naar Amsterdam Zuid? Dat stukje kun je bijna lopen, daar win je niks met een hogere maximumsnelheid omdat je nu al de hele tijd aan het optrekken en dan weer afremmen bent.
racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32

Re: Hispeed perikelen

Bericht door racingweirdo »

Wubbo schreef:Hoeveel tijd kun je besparen door een nieuw HSL-spoor naar Amsterdam Zuid? Dat stukje kun je bijna lopen, daar win je niks met een hogere maximumsnelheid omdat je nu al de hele tijd aan het optrekken en dan weer afremmen bent.
in deze slechte economische tijd win je er heel veel mee.

En wat je wint is ontvlechting+ op de oude sporen komt er plek vrij voor de normale treinen.


7.195000000(dit is wel all inclusief):125=57560000 euro per kilometer.

57560000*40=230400000

let wel op ik heb gerekend met de totaal prijs(dit is inclusief bruggen en andere bouwwerken, de prijs van de 40 kilometer kan dus nog omlaag
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Hispeed perikelen

Bericht door JWM »

racingweirdo schreef:in deze slechte economische tijd win je er heel veel mee.
Je wint er net zo weinig mee als in economisch goede tijden. Investeren enkel en alleen om te kunnen investeren lijkt me geen goed idee en levert alleen maar meer GTI's op.
racingweirdo schreef:7.195000000(dit is wel all inclusief):125=57560000 euro per kilometer.

57560000*40=230400000

let wel op ik heb gerekend met de totaal prijs(dit is inclusief bruggen en andere bouwwerken, de prijs van de 40 kilometer kan dus nog omlaag
In die 40 kilomter zouden er juist dure en complexe kunstwerken bij moeten komen zoals een tunnel onder de Maas bij Rotterdam en onder Schiphol waardoor dat juist veel en veel meer kost. Daarnaast reken je geen kostenstijgingen mee.
racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32

Re: Hispeed perikelen

Bericht door racingweirdo »

in de oorspronkelijke hsl zaten ook dure complexe dingen, gezien ik de kosten daarvan niet eruit heb gehaald, denk ik dat dit een redelijke schatting is.


door het hsl verkeer door de nieuwe schipholtunnel te laten lopen, creëer je ruimte in de oude schiphol tunnel.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Hispeed perikelen

Bericht door JWM »

In de oorspronkelijke HSL zaten geen tunnels onder bebouwd gebied, hooguit onder een paar koeien, een aanvliegroute van Zestienhoven en een paar slootjes.

Wat is eigenlijk precies het probleem met de capaciteit rond Schiphol? Gaat het dan over de hoeveelheid perronsporen of juist over de sporen voor de aan en afvoer van de treinen?
racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32

Re: Hispeed perikelen

Bericht door racingweirdo »

JWM schreef:In de oorspronkelijke HSL zaten geen tunnels onder bebouwd gebied, hooguit onder een paar koeien, een aanvliegroute van Zestienhoven en een paar slootjes.

Wat is eigenlijk precies het probleem met de capacteit op Schiphol? Gaat het dan over de hoeveelheid perronsporen of juist over de sporen voor de aan en afvoer van de treinen?

Het probleem is dat de schipholtunnel met de komst van de shuttle treinen zijn maximale capaciteit haalt, en dat de capaciteit al meerdere keren is gerekt door bijvoorbeeld dynamische perrons en sporen maar dat de rek er nu gewoon uit is en hij zijn maximale gehaald heeft.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Daan »

Gewoon een derde tunnelbuis erbij, zoals al eerder genoemd hier. Niks geen aparte HSL-rommel daar, win je he-le-maal niks mee.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Hispeed perikelen

Bericht door JWM »

@ racingweirdo: Zover was ik ook al wel. Het gaat mij er juist om wat het probleem precies is. Op een normaal spoor kan je toch opvolgtijden van 3 minuten hanteren? Theoretisch heb je dus een capaciteit 60/3 = 20 trein per buis x 2 buizen = 40 treinen. Volgensmij zitten we nu op 24 treinen. Of geldt er in de schipholtunnel een safe haven principe wat opvolgtijden rekt? Of knelt de ruimte op het station zelf juist?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Caspar »

Wat knelt is de capaciteit op Hoofddorp opstel.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Hispeed perikelen

Bericht door playertwo »

En daarom willen de de Noordoost dus gaan doortrekken naar Gvc, ben je deels van dat probleem af. Verder keert de s3500 kort op de s3100 vanwege hetzelfde probleem.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Caspar »

Juist korte keringen veroorzaken veel vertragingen, doordat personeel dan ook negatief keert. Soms springt een HC er bijvoorbeeld al op Schiphol uit, om voor zichzelf wat tijd te winnen. Blijkt dat het op Hoofddorp opstel niet bekend is, en wacht men daar op de betreffende HC, trein staat enige minuten veilig, intussen staan er 5 treinen te wachten om er in/ uit te kunnen. Reizigers klagen dat het altijd weer vertraagd is op de Zuidtak. 1 klein voorbeeldje wat geregeld is voorgekomen, met vertragingen van een stuk of 5 treinen tot 15 minuten tot gevolg...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Wubbo »

Het is een combinatie van alles dat al genoemd is. Overvol Hoofddorp Opstel in combinatie met heel veel kruisende treinbewegingen op Hoofddorp/Hoofddorp Midden, veel treinbewegingen door de Schipholtunnel en relatief lange in- en uitstaptijden door de hoeveelheid koffers. 60 treinen is natuurlijk alleen een theoretisch maximum, dat haal je nooit als je rekening houdt met je instapproces en je aansluitende baanvakken.

Voor mooi trek je hier de corridorgedachte tot in het extreme door: alles uit Amsterdam Centraal komt via de binnensporen en keert op Hoofddorp Opstel, alles vanaf de Zuidtak gaat door naar de HSL en Leiden. Dan kun je het aantal treinbewegingen nog wel wat verhogen. Totdat je de maximale capaciteit op de Zuidtak tegenkomt.

Overigens komt er in de Rotterdamse spoortunnel hopelijk wat ruimte als de Betuweroute volledig in dienst is en het goederenverkeer daar gebruik van gaat maken, nu beperkt dat de capaciteit en dus de doorstroming van die tunnel behoorlijk.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Chauf21 »

Caspar schreef:Blijkt dat het op Hoofddorp opstel niet bekend is, en wacht men daar op de betreffende HC, trein staat enige minuten veilig,...
Dan is dát het probleem en niet zozeer de korte keertijd.
Ik weet niet precies wat er allemaal gaat keren op Hfdo, maar wellicht dat men wat soepeler met de omlopen om kan gaan. Wanneer je wat makkelijker materieel kan wegsturen dat op dat moment gereed voor vertrek is, kan je daarmee ook korte keringen bewerkstelligen. Vereist wel dat het materieel en de -lengte overeenkomstig is.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Wubbo »

En dat je personeel hebt zitten dat in die korte tijd bij te sturen is. Zeker geen klein issue.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Hispeed perikelen

Bericht door JWM »

Wubbo schreef:60 treinen is natuurlijk alleen een theoretisch maximum, dat haal je nooit als je rekening houdt met je instapproces en je aansluitende baanvakken.
Wat is de minimale opvolgtijd op hetzelfde perronspoor tussen 2 treinen op station Schiphol?
Wubbo schreef:Voor mooi trek je hier de corridorgedachte tot in het extreme door: alles uit Amsterdam Centraal komt via de binnensporen en keert op Hoofddorp Opstel, alles vanaf de Zuidtak gaat door naar de HSL en Leiden. Dan kun je het aantal treinbewegingen nog wel wat verhogen. Totdat je de maximale capaciteit op de Zuidtak tegenkomt.

Dat zou niet eens zo'n gek idee zijn. Leiden <> Amsterdam C kan prima Haarlem zonder tijdverlies en treinen vanuit Den Haag kunnen doorrijden naar Almere via de Zuidtak. Op Amsterdam C <> Schiphol kan je dan speciale airport shuttles laten rijden die beter ingericht zijn voor vervoer van en naar een luchthaven.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Wubbo »

De opvolgtijd in de tunnel is 2 minuten, volgens mij moet je op een perronspoor sowieso 3 minuten plannen. Geldt voor elk station trouwens, zolang de seinen niet te ver weg staan :). Schiphol is wat dat betreft niet anders.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Vinny »

Voor mooi trek je hier de corridorgedachte tot in het extreme door: alles uit Amsterdam Centraal komt via de binnensporen en keert op Hoofddorp Opstel, alles vanaf de Zuidtak gaat door naar de HSL en Leiden. Dan kun je het aantal treinbewegingen nog wel wat verhogen. Totdat je de maximale capaciteit op de Zuidtak tegenkomt.
Dat is dacht ik ook het plan, hoewel men in dgl 2010 een stoptrein Den Haag Centraal - Amsterdam Centraal via Hoofddorp wil inleggen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Fles »

Daan schreef:Gewoon een derde tunnelbuis erbij,
Ja, gewoon :D Kost meer tijd en geld dan het aanleggen van de 6e, 7e en 8e startbaan bij elkaar, maar okee :D
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Daan »

Dan niet...
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Caspar »

Thalys 9355 is volgens mij nog niet aangekomen in Amsterdam. Had aankomsttijd van 22.36...
(even een tussen het Schiphol gebeuren door hier)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Wubbo »

Reed met meer dan +120 als gevolg van een brand in een voorstad van Parijs (ik neem aan in de buurt van het spoor en niet in de trein, maar helemaal duidelijk is de melding niet).
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten