De Kraaienpoot in het Meetjesland

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

De Kraaienpoot in het Meetjesland

Bericht door Fles »

Afgelopen weekend had ik nog 2 dagen de tijd om 2 Kruidvatkaartjes op te maken. Tempodwang dus: de baan op! De bestemming? De gevreesde "Kraaienpoot" in het Meetjesland achter Brugge. Daar, ver weggestopt onder Zeeuws-Vlaanderen, liggen maar liefst vier dooie lijntjes met een paar stationnetjes eraan. En tsja, die moeten ook :) Een blik op de kaart leert waarom de Kraaienpoot Kraaienpoot heet, en waarom het relatief veel tijd gaat kosten allemaal.

Afbeelding

Ik had oorspronkelijk een nog veel ambitieuzer plan, maar ik kon zaterdag niet echt mijn bed uitkomen, dus ik vertrok pas om 11:03 vanaf Utrecht Centraal naar Rotterdam, waar het feest al goed begon: De Benelux was tien minuten te laat.

Afbeelding

In theorie kon mijn plan daar al de prullenbak in, maar er werd stevig doorgekacheld door de ene trein en gewacht door de andere, zodat ik in Gent Sint-Pieters keurig de tijd had om treinstel 526 als L-trein naar Brugge op de foto te zetten.

Afbeelding

Vanuit Brugge ben ik meteen doorgereden naar Oostende, waar een gigantisch stationsgebouw staat. Het station ligt mooi in een bocht.

Afbeelding

Meteen terug naar Brugge, waarbij onderweg nog het voormalige station Jabbeke opgeveegd kon worden. Vanuit Brugge door naar Knokke voor wat meer stationnetjes. In Knokke bevindt zich iets wat je ook als CTA-rariteit zou kunnen zien. Wij kennen het uit het Spoorwegmuseum, in België is het dagelijkse realiteit anno 2009: Cardboard Mania :lol: :pos:

Afbeelding

Na dit fenomeen uitgebreid vastgelegd te hebben keerde ik terug naar Brugge. Onderweg bleek dat station Duinbergen inmiddels door de Turken overgenomen is :D

Afbeelding

In Brugge aangekomen was het inmiddels hoog tijd om naar de Jeugdherberg te gaan, ik moest voor 18:00 inchecken namelijk. In de avond had ik afgesproken met een vriendin om in Brugge de stad in te gaan. Maar daar tussenin paste nog precies een slagje naar Torhout, wat erg nuttig was met het oog op het leegvegen van de kaart 8-) In Torhout ging dit Klassiekske op de plaat, buiten de Benelux feitelijk de enige trein met vertraging het hele weekend (+5).

Afbeelding

Aangekomen rond 20:00 in Brugge struikelde ik nog over wat bussen, na ja okee dan, schijnt er bij te horen ;)

Afbeelding

Uiteindelijk lag ik om 01:00 in bed, en ging om 07:15 de wekker weer. Ontbeten, uitgecheckt, een kwartier voor Jan-met-de-korte-lul staan wachten op een taxi die ik besteld had en dan maar te voet naar het station gegaan. Eerst naar Blankenberge, waar het flink regende. Hier staan 2 treinen in Blankenberge aan de kopsporen.

Afbeelding

Overigens staan ook in Blankenberge van die "CTA's" zoals in Knokke. Verder heb ik ze nergens meer gezien. Anyway, vanuit Blankenberge terug naar Brugge, waar met wat moeite een vleugeltrein gesplitst werd. Deze koppel-unit blijft gewoon aan de loc zitten als ze ermee gaan rijden. Kwestie van zeker weten dat iemand HELEMAAL dood is als je er op een overweg tegenaan rijdt, zo'n stormram :?

Afbeelding

Hoe dan ook, vanuit Brugge nog even het laatste stukje afgewerkt, naar Zeebrugge-Strand. Zeebrugge-Strand is een station wat alleen in de vakantieperioden en in de weekends aangedaan wordt. Op andere tijdstippen rijden de treinen naar Zeebrugge-Dorp. Ik ben maar even te voet gegaan (al had ik ook de kusttram kunnen nemen, maar okee). Gelukkig was daarmee dan om 12:00 op zondagmiddag de hele Kraaienpoot af :) Dus meteen door naar Gent, waarvandaan 1 keer per 2 uur een L-trein naar Eeklo vertrekt. Deze trein namelijk.

Afbeelding

Die nam ik tot Waarschoot, aangezien ik Eeklo al bij een eerdere gelegenheid gedaan had met een stoomtrein vanuit Maldegem. Rond 16:00 was ik weer terug op het station Gent-Dampoort, waar deze trein mij naar Antwerpen bracht.

Afbeelding

Uiteindelijk via Roosendaal - Nijmegen naar Utrecht, 20:45 thuis :) Rest ons ten slotte nog de oogst:

Afbeelding

En de kaart wordt steeds leger :pos:

Afbeelding
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: De Kraaienpoot in het Meetjesland

Bericht door Ronald »

Leuk gedaan die "bordjeskaart". Je houdt alleen wel een paar kleine eilandjes over :wink:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: De Kraaienpoot in het Meetjesland

Bericht door Fles »

rhk_amf schreef:Leuk gedaan die "bordjeskaart". Je houdt alleen wel een paar kleine eilandjes over :wink:
Klopt ja. Dat zal wel een reden hebben he :idea:

Wat uiteindelijk overblijft zijn de kantooruren-eilandjes. Er zijn in België niet alleen een hoop stations, maar zelfs een aantal complete lijnen waar in het weekend helemaal geen trein rijdt. Maar voordat ik vrije dagen moet gaan opnemen, wil ik eerst kijken hoe ver ik in de weekends kom (stations waar in het weekend minstens nog treinen langsrijden, moeten op zich wel kunnen)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De Kraaienpoot in het Meetjesland

Bericht door Geert »

Leuk verslag! :)
Fles schreef:Anyway, vanuit Blankenberge terug naar Brugge, waar met wat moeite een vleugeltrein gesplitst werd. Deze koppel-unit blijft gewoon aan de loc zitten als ze ermee gaan rijden. Kwestie van zeker weten dat iemand HELEMAAL dood is als je er op een overweg tegenaan rijdt, zo'n stormram :?
Zo'n "stormram" a.k.a. automatische koppeling zitten toch wel op meer treinen? In Nederland hebben DDAR'en ook gewoon een automatische koppeling aan de voorkant (ook de 1700'en), steekt alleen wat minder ver uit ;)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: De Kraaienpoot in het Meetjesland

Bericht door Fles »

Dit is een opzetstuk, dit zit niet standaard op die loc of zo.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De Kraaienpoot in het Meetjesland

Bericht door waldo79 »

Card Board Mania
Die IC's stoppen ook bij elke stoeptegel. Het is bijna erger dan in NL.
Zelfs nabij het Openluchtmuseum van Bokrijk wordt gestopt :roll:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: De Kraaienpoot in het Meetjesland

Bericht door Fles »

waldo79 schreef:
Card Board Mania
Die IC's stoppen ook bij elke stoeptegel. Het is bijna erger dan in NL.
Zelfs nabij het Openluchtmuseum van Bokrijk wordt gestopt :roll:
Na ja het is vrij gebruikelijk om tegen het eind van je route als stoptrein door te rijden hoor :) Ook hier. Nijmegen - Alkmaar - Den Helder bijvoorbeeld.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De Kraaienpoot in het Meetjesland

Bericht door JWM »

Fles schreef:Cardboard Mania
:shock: Ze hebben daar zeker ook nog iemand in dienst die elke keer die bordjes bijhoudt? Naja op de meeste stations in België is helemaal niks CTA achtigs te vinden.

De Belgische spoorwegen zijn in vergelijking met Nederland sowieso een organisatie die veel werkgelegenheid oplevert...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De Kraaienpoot in het Meetjesland

Bericht door Suus »

Dat moet haast wel. Eind april/begin mei hingen er in Brussel posters dat er op dezelfde plek binnenkort informatie over werkzaamheden waren te vinden. Er heeft dus iemand posters gemaakt om aan te kondigen dat er posters aankomen, iemand heeft die dus opgehangen, en waarschijnlijk later weer weggehaald om andere posters op te hangen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: De Kraaienpoot in het Meetjesland

Bericht door Fles »

Dit slag werk dus idd :lol:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De Kraaienpoot in het Meetjesland

Bericht door Suus »

Oja, hang ook maar meteen de hele tunnel vol joh, we hebben toch niets te doen :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De Kraaienpoot in het Meetjesland

Bericht door JWM »

Hele andere discussie maar wil het hier toch even kwijt: Ergerlijk dat het hier alleen in het Nederlands staat. Er is toch ruimte zat voor die tweede landstaal? Ik verbaas me er ook over dat in een doorgaande treindienst tussen Vlaanderen en Wallonië in Vlaanderen uitsluitend Nederlands en in Wallonië uitsluitend Franstalige reisinformatie wordt gegeven :roll:
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: De Kraaienpoot in het Meetjesland

Bericht door Jurjen »

Ach, als je de taal niet spreekt heb je er ook vast niks te zoeken, dus: versta je het niet, niet uitstappen!
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De Kraaienpoot in het Meetjesland

Bericht door tsov »

Sja, da's nu eenmaal de Belgische taalpolitiek. Dat ligt nogal gevoelig, dus ik verwacht niet dat dat snel verandert ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De Kraaienpoot in het Meetjesland

Bericht door Vinny »

JWM schreef:Hele andere discussie maar wil het hier toch even kwijt: Ergerlijk dat het hier alleen in het Nederlands staat. Er is toch ruimte zat voor die tweede landstaal? Ik verbaas me er ook over dat in een doorgaande treindienst tussen Vlaanderen en Wallonië in Vlaanderen uitsluitend Nederlands en in Wallonië uitsluitend Franstalige reisinformatie wordt gegeven :roll:
Behalve in de Thalys, daar wordt in België viertalige informatie verstrekt: Nederlands, Frans, Engels en Duits :shock:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De Kraaienpoot in het Meetjesland

Bericht door Meltrain »

Leuk reisje. :)
Maareh: naar de Vlaamse kust gaan en de Kusttram overslaan is iets wat ik echt nóóóóit zou doen. :shock:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: De Kraaienpoot in het Meetjesland

Bericht door Fles »

Oh, de kusttram :) Die zag ik een paar weken later weer in De Panne :) Maar goed, daar kwam ik dus niet voor ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten