De Kraaienpoot in het Meetjesland
De Kraaienpoot in het Meetjesland
Afgelopen weekend had ik nog 2 dagen de tijd om 2 Kruidvatkaartjes op te maken. Tempodwang dus: de baan op! De bestemming? De gevreesde "Kraaienpoot" in het Meetjesland achter Brugge. Daar, ver weggestopt onder Zeeuws-Vlaanderen, liggen maar liefst vier dooie lijntjes met een paar stationnetjes eraan. En tsja, die moeten ook :) Een blik op de kaart leert waarom de Kraaienpoot Kraaienpoot heet, en waarom het relatief veel tijd gaat kosten allemaal.
Ik had oorspronkelijk een nog veel ambitieuzer plan, maar ik kon zaterdag niet echt mijn bed uitkomen, dus ik vertrok pas om 11:03 vanaf Utrecht Centraal naar Rotterdam, waar het feest al goed begon: De Benelux was tien minuten te laat.
In theorie kon mijn plan daar al de prullenbak in, maar er werd stevig doorgekacheld door de ene trein en gewacht door de andere, zodat ik in Gent Sint-Pieters keurig de tijd had om treinstel 526 als L-trein naar Brugge op de foto te zetten.
Vanuit Brugge ben ik meteen doorgereden naar Oostende, waar een gigantisch stationsgebouw staat. Het station ligt mooi in een bocht.
Meteen terug naar Brugge, waarbij onderweg nog het voormalige station Jabbeke opgeveegd kon worden. Vanuit Brugge door naar Knokke voor wat meer stationnetjes. In Knokke bevindt zich iets wat je ook als CTA-rariteit zou kunnen zien. Wij kennen het uit het Spoorwegmuseum, in België is het dagelijkse realiteit anno 2009: Cardboard Mania :pos:
Na dit fenomeen uitgebreid vastgelegd te hebben keerde ik terug naar Brugge. Onderweg bleek dat station Duinbergen inmiddels door de Turken overgenomen is :D
In Brugge aangekomen was het inmiddels hoog tijd om naar de Jeugdherberg te gaan, ik moest voor 18:00 inchecken namelijk. In de avond had ik afgesproken met een vriendin om in Brugge de stad in te gaan. Maar daar tussenin paste nog precies een slagje naar Torhout, wat erg nuttig was met het oog op het leegvegen van de kaart In Torhout ging dit Klassiekske op de plaat, buiten de Benelux feitelijk de enige trein met vertraging het hele weekend (+5).
Aangekomen rond 20:00 in Brugge struikelde ik nog over wat bussen, na ja okee dan, schijnt er bij te horen ;)
Uiteindelijk lag ik om 01:00 in bed, en ging om 07:15 de wekker weer. Ontbeten, uitgecheckt, een kwartier voor Jan-met-de-korte-lul staan wachten op een taxi die ik besteld had en dan maar te voet naar het station gegaan. Eerst naar Blankenberge, waar het flink regende. Hier staan 2 treinen in Blankenberge aan de kopsporen.
Overigens staan ook in Blankenberge van die "CTA's" zoals in Knokke. Verder heb ik ze nergens meer gezien. Anyway, vanuit Blankenberge terug naar Brugge, waar met wat moeite een vleugeltrein gesplitst werd. Deze koppel-unit blijft gewoon aan de loc zitten als ze ermee gaan rijden. Kwestie van zeker weten dat iemand HELEMAAL dood is als je er op een overweg tegenaan rijdt, zo'n stormram :?
Hoe dan ook, vanuit Brugge nog even het laatste stukje afgewerkt, naar Zeebrugge-Strand. Zeebrugge-Strand is een station wat alleen in de vakantieperioden en in de weekends aangedaan wordt. Op andere tijdstippen rijden de treinen naar Zeebrugge-Dorp. Ik ben maar even te voet gegaan (al had ik ook de kusttram kunnen nemen, maar okee). Gelukkig was daarmee dan om 12:00 op zondagmiddag de hele Kraaienpoot af :) Dus meteen door naar Gent, waarvandaan 1 keer per 2 uur een L-trein naar Eeklo vertrekt. Deze trein namelijk.
Die nam ik tot Waarschoot, aangezien ik Eeklo al bij een eerdere gelegenheid gedaan had met een stoomtrein vanuit Maldegem. Rond 16:00 was ik weer terug op het station Gent-Dampoort, waar deze trein mij naar Antwerpen bracht.
Uiteindelijk via Roosendaal - Nijmegen naar Utrecht, 20:45 thuis :) Rest ons ten slotte nog de oogst:
En de kaart wordt steeds leger :pos:
Ik had oorspronkelijk een nog veel ambitieuzer plan, maar ik kon zaterdag niet echt mijn bed uitkomen, dus ik vertrok pas om 11:03 vanaf Utrecht Centraal naar Rotterdam, waar het feest al goed begon: De Benelux was tien minuten te laat.
In theorie kon mijn plan daar al de prullenbak in, maar er werd stevig doorgekacheld door de ene trein en gewacht door de andere, zodat ik in Gent Sint-Pieters keurig de tijd had om treinstel 526 als L-trein naar Brugge op de foto te zetten.
Vanuit Brugge ben ik meteen doorgereden naar Oostende, waar een gigantisch stationsgebouw staat. Het station ligt mooi in een bocht.
Meteen terug naar Brugge, waarbij onderweg nog het voormalige station Jabbeke opgeveegd kon worden. Vanuit Brugge door naar Knokke voor wat meer stationnetjes. In Knokke bevindt zich iets wat je ook als CTA-rariteit zou kunnen zien. Wij kennen het uit het Spoorwegmuseum, in België is het dagelijkse realiteit anno 2009: Cardboard Mania :pos:
Na dit fenomeen uitgebreid vastgelegd te hebben keerde ik terug naar Brugge. Onderweg bleek dat station Duinbergen inmiddels door de Turken overgenomen is :D
In Brugge aangekomen was het inmiddels hoog tijd om naar de Jeugdherberg te gaan, ik moest voor 18:00 inchecken namelijk. In de avond had ik afgesproken met een vriendin om in Brugge de stad in te gaan. Maar daar tussenin paste nog precies een slagje naar Torhout, wat erg nuttig was met het oog op het leegvegen van de kaart In Torhout ging dit Klassiekske op de plaat, buiten de Benelux feitelijk de enige trein met vertraging het hele weekend (+5).
Aangekomen rond 20:00 in Brugge struikelde ik nog over wat bussen, na ja okee dan, schijnt er bij te horen ;)
Uiteindelijk lag ik om 01:00 in bed, en ging om 07:15 de wekker weer. Ontbeten, uitgecheckt, een kwartier voor Jan-met-de-korte-lul staan wachten op een taxi die ik besteld had en dan maar te voet naar het station gegaan. Eerst naar Blankenberge, waar het flink regende. Hier staan 2 treinen in Blankenberge aan de kopsporen.
Overigens staan ook in Blankenberge van die "CTA's" zoals in Knokke. Verder heb ik ze nergens meer gezien. Anyway, vanuit Blankenberge terug naar Brugge, waar met wat moeite een vleugeltrein gesplitst werd. Deze koppel-unit blijft gewoon aan de loc zitten als ze ermee gaan rijden. Kwestie van zeker weten dat iemand HELEMAAL dood is als je er op een overweg tegenaan rijdt, zo'n stormram :?
Hoe dan ook, vanuit Brugge nog even het laatste stukje afgewerkt, naar Zeebrugge-Strand. Zeebrugge-Strand is een station wat alleen in de vakantieperioden en in de weekends aangedaan wordt. Op andere tijdstippen rijden de treinen naar Zeebrugge-Dorp. Ik ben maar even te voet gegaan (al had ik ook de kusttram kunnen nemen, maar okee). Gelukkig was daarmee dan om 12:00 op zondagmiddag de hele Kraaienpoot af :) Dus meteen door naar Gent, waarvandaan 1 keer per 2 uur een L-trein naar Eeklo vertrekt. Deze trein namelijk.
Die nam ik tot Waarschoot, aangezien ik Eeklo al bij een eerdere gelegenheid gedaan had met een stoomtrein vanuit Maldegem. Rond 16:00 was ik weer terug op het station Gent-Dampoort, waar deze trein mij naar Antwerpen bracht.
Uiteindelijk via Roosendaal - Nijmegen naar Utrecht, 20:45 thuis :) Rest ons ten slotte nog de oogst:
En de kaart wordt steeds leger :pos:
Re: De Kraaienpoot in het Meetjesland
Leuk gedaan die "bordjeskaart". Je houdt alleen wel een paar kleine eilandjes over
Re: De Kraaienpoot in het Meetjesland
Klopt ja. Dat zal wel een reden hebben herhk_amf schreef:Leuk gedaan die "bordjeskaart". Je houdt alleen wel een paar kleine eilandjes over
Wat uiteindelijk overblijft zijn de kantooruren-eilandjes. Er zijn in België niet alleen een hoop stations, maar zelfs een aantal complete lijnen waar in het weekend helemaal geen trein rijdt. Maar voordat ik vrije dagen moet gaan opnemen, wil ik eerst kijken hoe ver ik in de weekends kom (stations waar in het weekend minstens nog treinen langsrijden, moeten op zich wel kunnen)
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: De Kraaienpoot in het Meetjesland
Leuk verslag! :)
Zo'n "stormram" a.k.a. automatische koppeling zitten toch wel op meer treinen? In Nederland hebben DDAR'en ook gewoon een automatische koppeling aan de voorkant (ook de 1700'en), steekt alleen wat minder ver uit ;)Fles schreef:Anyway, vanuit Blankenberge terug naar Brugge, waar met wat moeite een vleugeltrein gesplitst werd. Deze koppel-unit blijft gewoon aan de loc zitten als ze ermee gaan rijden. Kwestie van zeker weten dat iemand HELEMAAL dood is als je er op een overweg tegenaan rijdt, zo'n stormram :?
Re: De Kraaienpoot in het Meetjesland
Dit is een opzetstuk, dit zit niet standaard op die loc of zo.
Re: De Kraaienpoot in het Meetjesland
Die IC's stoppen ook bij elke stoeptegel. Het is bijna erger dan in NL.Card Board Mania
Zelfs nabij het Openluchtmuseum van Bokrijk wordt gestopt
Re: De Kraaienpoot in het Meetjesland
Na ja het is vrij gebruikelijk om tegen het eind van je route als stoptrein door te rijden hoor :) Ook hier. Nijmegen - Alkmaar - Den Helder bijvoorbeeld.waldo79 schreef:Die IC's stoppen ook bij elke stoeptegel. Het is bijna erger dan in NL.Card Board Mania
Zelfs nabij het Openluchtmuseum van Bokrijk wordt gestopt
Re: De Kraaienpoot in het Meetjesland
Ze hebben daar zeker ook nog iemand in dienst die elke keer die bordjes bijhoudt? Naja op de meeste stations in België is helemaal niks CTA achtigs te vinden.Fles schreef:Cardboard Mania
De Belgische spoorwegen zijn in vergelijking met Nederland sowieso een organisatie die veel werkgelegenheid oplevert...
Re: De Kraaienpoot in het Meetjesland
Dat moet haast wel. Eind april/begin mei hingen er in Brussel posters dat er op dezelfde plek binnenkort informatie over werkzaamheden waren te vinden. Er heeft dus iemand posters gemaakt om aan te kondigen dat er posters aankomen, iemand heeft die dus opgehangen, en waarschijnlijk later weer weggehaald om andere posters op te hangen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De Kraaienpoot in het Meetjesland
Dit slag werk dus idd
Re: De Kraaienpoot in het Meetjesland
Oja, hang ook maar meteen de hele tunnel vol joh, we hebben toch niets te doen
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De Kraaienpoot in het Meetjesland
Hele andere discussie maar wil het hier toch even kwijt: Ergerlijk dat het hier alleen in het Nederlands staat. Er is toch ruimte zat voor die tweede landstaal? Ik verbaas me er ook over dat in een doorgaande treindienst tussen Vlaanderen en Wallonië in Vlaanderen uitsluitend Nederlands en in Wallonië uitsluitend Franstalige reisinformatie wordt gegeven
Re: De Kraaienpoot in het Meetjesland
Ach, als je de taal niet spreekt heb je er ook vast niks te zoeken, dus: versta je het niet, niet uitstappen!
Re: De Kraaienpoot in het Meetjesland
Sja, da's nu eenmaal de Belgische taalpolitiek. Dat ligt nogal gevoelig, dus ik verwacht niet dat dat snel verandert ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: De Kraaienpoot in het Meetjesland
Behalve in de Thalys, daar wordt in België viertalige informatie verstrekt: Nederlands, Frans, Engels en DuitsJWM schreef:Hele andere discussie maar wil het hier toch even kwijt: Ergerlijk dat het hier alleen in het Nederlands staat. Er is toch ruimte zat voor die tweede landstaal? Ik verbaas me er ook over dat in een doorgaande treindienst tussen Vlaanderen en Wallonië in Vlaanderen uitsluitend Nederlands en in Wallonië uitsluitend Franstalige reisinformatie wordt gegeven
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De Kraaienpoot in het Meetjesland
Leuk reisje. :)
Maareh: naar de Vlaamse kust gaan en de Kusttram overslaan is iets wat ik echt nóóóóit zou doen.
Maareh: naar de Vlaamse kust gaan en de Kusttram overslaan is iets wat ik echt nóóóóit zou doen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: De Kraaienpoot in het Meetjesland
Oh, de kusttram :) Die zag ik een paar weken later weer in De Panne :) Maar goed, daar kwam ik dus niet voor ;)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten