Het Grote Stoomtreinen Topic

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door Jef400 »

Afbeelding

Stoomtram Hoorn-Medemblik op het Hoornse hoofdstation.
Laatst gewijzigd door Jef400 op wo 22 jun 2016, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door Meltrain »

Aardige foto hoor. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door Meltrain »

Alvast een preview voor een later deze week te verschijnen resiverslag:

Loc 3 "Bison" van de Stoomtrein Goes - Borsele staat met een stam rijtuigen gereed aan het (SGB-)station van Goes om als eerste trein van de dag naar Hoedekenskerke te vertrekken:
Afbeelding

Na aankomst in Hoedekenskerke loopt deze loc om:
Afbeelding
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door AppleMoose »

Mooie foto's :pos:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door Meltrain »

Een sneak peak voor een later te verschijnen verslag. ;)

Afgelopen zaterdag reed de SSN pendelritten tussen Breda en Roosendaal ter gelegenheid van het evenement "Belcrum Spoort".
Op deze foto vertrekt de trein (met de 65 018 voorop en de 01 1075 achterop) in oostelijke richting vanaf spoor 6 te Breda, om even later op spoor 2 aan te komen voor het innemen van water:
Afbeelding

Een andere gast tijdens het evenement was de HTM 8 "Ooievaar" die met een korte tram over het spoor in het midden van de Speelhuislaan reed:
Afbeelding
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door busentrein »

Afbeelding
Vanmorgen gingen beide 23ers van de VSM op weg naar Hoorn, hier bij Barneveld Noord, waar een IC voorbij gelaten moest worden.
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door bjorn keith »

Twee weken geleden was ik bij het evenement Terug naar Toen bij de VSM. :D In onderstaande compilatiefilm zijn de beelden die ik toen gemaakt heb te zien. De eerste goederentrein van 6:50 gereden met de net weer rijdende BR44 voorop is ook in de film te zien.
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door Meltrain »

Gisteren was ik in de Efteling en daar rijdt ook een stoomtrein(tje). :wink:
Net voor station "Ruigrijk" rijdt hij langs het water en dat vond ik zelf wel een geslaagde compositie voor een foto:
Afbeelding
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MarkNL
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door MarkNL »

Leuk plaatje, zo zie je hem niet vaak eigenlijk :) .

Nog wat plaatjes die hier op de plank lagen.

In april vond de Jubileum Express plaats ter ere van het 40-jarig bestaan van de SSN. De 01 1075 maakte hierbij een uitje naar Dresden en is hier bij Hogebrug weer bijna thuis in Rotterdam. De loc zat ervoor vanaf Monchengladbach.

AfbeeldingSSN 01 1075 "Jubileum Express" - Hogebrug by Mark van der Meer, on Flickr

Dordt in Stoom vond ook weer plaats dit jaar. Helaas was op de dag dat ik kon (zondag) het weer nogal erbarmelijk. We zien hier twee keer de SSN 65 018 met een pendeltrein tussen Dordrecht en de Baanhoekweg.

Afbeelding
SSN 65 018 "Dordt in Stoom" - Dordrecht Baanhoekweg by Mark van der Meer, on Flickr

AfbeeldingSSN 65 018 + 01 1075 "Dordt in Stoom" - Dordrecht by Mark van der Meer, on Flickr

In juli maakte de Luxemburgse CFL 5519 een rondrit door het Groothertogdom. Hier is de loc, een ex Baureihe 42, aangekomen uit Pétange (via Esch-sur-Alzette) en zou niet veel later vertrekken naar Wasserbillig. Een nogal opgekropte foto maar de trein stond dan ook zobeetje tegen het einde van het perron te Luxemburg-stad. In Luxemburg zijn ze behoorlijk trots op deze machine en deze maakt dan ook vrij regelmatig allerlei ritten in het binnen- en buitenland.

AfbeeldingCFL 5519 - Luxembourg by Mark van der Meer, on Flickr

In september openende het vernieuwde station Breda waarbij ook wat fluitketels actief waren, onder andere met een pendel tussen Roosendaal en Breda. Een leuk stukje om eens per stoomloc gespoord te hebben :).

AfbeeldingSSN 01 1075 + 65 018 - BN DeStem Express @ Etten-Leur by Mark van der Meer, on Flickr

AfbeeldingSSN 65 018 + 01 1075 - BN DeStem Express @ Zegge by Mark van der Meer, on Flickr

In oktober waren de stoomtreindagen bij de SSN. Zowel de SSN als de VSM zorgde met hun materieel voor pendelritten tussen Gouda en Rotterdam Goederen. De SSN 01 1075 met de VSM Blokkendozen zijn hierbij ook wel een grappige combinatie.

AfbeeldingSSN 65 018 + VSM Mat '24 "Stoomtreindagen" - Moordrecht by Mark van der Meer, on Flickr

AfbeeldingVSM 23 076 "Stoomtreindagen" - Moordrecht by Mark van der Meer, on Flickr

AfbeeldingSSN 01 1075 + VSM Mat '24 "Stoomtreindagen" - Moordrecht by Mark van der Meer, on Flickr

Dank voor het kijken!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door AppleMoose »

Mooie platen :)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door Meltrain »

Inderdaad mooie foto's en dan vooral de eerste, zesde, achtste en negende. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MarkNL
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door MarkNL »

Dankuwel :Y
MarkNL
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door MarkNL »

Om een beetje leven in de stoomketels te brengen: twee keer de 01.

Afbeelding
SSN 01 1075 "Dickens Express" - Rotterdam Centraal

De Dickens Express die werd gereden eind 2016, tegen de Kerst aan. De SSN maakte met de 01 1075 een uitstapje naar Deventer ter ere van het Charles Dickensfestival. De loc is hier zojuist aangekomen te Rotterdam Centraal.

Afbeelding
SSN 01 1075 + SMMR 2225 "Spoorwensdag" - Leiden Centraal

Vandaag was de Spoorwensdag en vanwege de 10de editie reed de SSN met een sneltrein door het land. De 01 1075 van de SSN is hier te Leiden Centraal onderweg samen met de SMMR 2225 (achterop) van Den Haag HS naar Haarlem en Amsterdam. Had het qua licht iets beter gehoopt maar je kan niet alles hebben ;).
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door dennistd »

Afbeelding
SSN 8811, Kwadendamme by Dennis te D, on Flickr

Op 20 mei werd bij de SGB een fotodag georganiseerd. Terwijl de deelnemers werden vervoerd in een Schienenbus zorgden de SSN-stoomloc 8811 en de SGB-diesellocs 521 en 264 voor de tractie van de fototreinen. Na een stop in de dijkcoupure reed de trein verder naar het station Kwadendamme. Hier kon de SSN 8811 vastgelegd worden met het voormalige stationsgebouw dat thans een woonhuis is. Aan het gebouw zelf is trouwens niet te zien waar je bent: de stations 's Gravenpolder-'s Heer Abtskerke, Nisse en Baarland beschikken over hetzelfde type gebouw, net als een aantal voormalige stations aan de opgebroken westelijke zijde van de ringlijn.


En nog wat archieffoto's:
Afbeelding
VSM 44 1593 met goederentrein, Loenen by Dennis te D, on Flickr

Als een van de laatste treinen tijdens Terug naar Toen kwam de pas sinds kort weer rijvaardige 44 1593 met een sleep goederenwagens van Eerbeek naar Loenen als trein 778. De 44'er zou samen met de 50 0073 als losse loctrein van Loenen naar Eerbeek gaan, maar de 50'er bleef achter in Loenen terwijl de 44'er achterop de (flink vertraagde) reizigerstrein naar Dieren meeging. Een geluk bij een ongeluk, want de planning was dat de 50 0073 als voorspanloc zou dienen bij deze trein, die nu dus alleen door de fraaie 44 1593 getrokken werd.

Afbeelding
SSN 01 1075 by Dennis te D, on Flickr

SSN 01 1075 maakt een dagtocht naar Amsterdam en komt hier door Woerden
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door ArrivaBas »

AfbeeldingVSM 50 307 Loenen/Beekbergen by Bas Folles, on Flickr
Had ik deze al ergens gepost? Foto gemaakt vlakbij de Loenense waterval.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door Lijn 45 »

Ik herken die foto van de domino.
@dennis die tweede foto is gaaf.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door AppleMoose »

Die tweede foto is inderdaad goed gelukt. Lijkt wel een modeltreintje zo :D
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door Meltrain »

Erg mooie foto's. :pos:
ik zal zelf binnenkort dit topic ook weer eens aanvullen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door dennistd »

Gisteren reed de Westfalendampf een trein vanuit Lippstadt (D) naar Amsterdam. Tot Bad Bentheim met de e-loc 110 428, en vanaf Bad Bentheim met de stoomlocs 23 076 en 23 071 van de VSM. Filmpje (met vanaf 31 seconden stoom):
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door jelmerrr »

Vanuit de Wierdense brandnetels gefilmd
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door busentrein »

dennistd schreef:Gisteren reed de Westfalendampf een trein vanuit Lippstadt (D) naar Amsterdam. Tot Bad Bentheim met de e-loc 110 428, en vanaf Bad Bentheim met de stoomlocs 23 076 en 23 071 van de VSM. Filmpje (met vanaf 31 seconden stoom):
Wauw *O* *O* *O*

Technisch vraagje: geluid opgenomen met een externe microfoon? of zijn die drones van tegenwoordig zo stil geworden :X
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door dennistd »

Het geluid komt gewoon vanaf de grond inderdaad, uit een filmpje met mijn Galaxy S7. Kwestie van beide filmpjes in Adobe Premiere laden en ze synchroniseren, en vervolgens het grond-filmpje (beeld) verwijderen.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door dennistd »

Afgelopen zaterdag reed zoals ik hierboven ook al noemde de VSM met een rit Bentheim-Amsterdam v.v.
Uiteraard zijn hier ook foto's van. Een selectie staat hieronder, de hele serie vind je op Flickr.

Afbeelding
VSM 23 076 + 23 071 met Westfalendampf-Sonderzug, Borne by Dennis te D, on Flickr
We beginnen in Julsteren-town, ook wel Borneo genoemd. Hier kwam ik om na de drone-shots de trein naar Zwolle en uiteindelijk Amsterdam te pakken. Groot was mijn verbazing toen ik in Borne de VSM ineens aan zag komen vanuit Hengelo: de trein (38125) had al ruim zes minuten voorbij moeten zijn. Rechts is nog de vertrekkende sprinter naar Enschede te zien. Deze DM'90 zal vanaf de nieuwe dienstregeling ook niet meer aan te treffen zijn.

Afbeelding
VSM 23 076 + 23 071 met Westfalendampf-Sonderzug, Amsterdam Centraal by Dennis te D, on Flickr
Na in Apeldoorn aan de kant gezet te zijn tot +30 mocht de trein verderop wel doorrijden bij een geplande stop waardoor met 20 minuten vertraging Amsterdam Centraal bereikt werd. Hierdoor werd het aankomstspoor ook gewijzigd van 15 in 13, waardoor er een mooier plaatje met de stationskap gemaakt kon worden. Met +30 werd uiteindelijk als trein 88300 met het ledig materieel naar de Westhaven vertrokken.

Afbeelding
VSM 23 076 + 23 071 met Westfalendampf-Sonderzug, Hengelo by Dennis te D, on Flickr
Wat heen gaat komt ook weer terug: als trein 38126 werd met een kwartier vertraging vertrokken uit Amsterdam. Onderweg liep het door een defecte trein van Connexxion bij Hoevelaken nog op tot +30. Bij Hengelo Westermaat passeert de trein hier om 21.01u in het laatste zonlicht van de dag met een vertraging van ruim 35 minuten.

Afbeelding
VSM 23 076 + 23 071 met Westfalendampf-Sonderzug, OIdenzaal by Dennis te D, on Flickr
Dankzij wat meewerkende verkeerslichten en een zware rechtervoet bereikte ik de afrit Oldenzaal van de A1 sneller dan de trein naastgelegen overweg in de Zandsteenweg, waardoor ook hier een foto gemaakt werd.

Afbeelding
VSM 23 076 + 23 071 en TRI 110 428 met Westfalendampf-Sonderzug, Bad Bentheim by Dennis te D, on Flickr
Na aankomst in Bad Bentheim werden de 23 076 en 23 071 van de trein af gehaald en vervangen door de TRI 110 428 hem vanochtend ook heeft gebracht. Even later kwamen de stoomlocs langs de trein rijden om water te gaan nemen uit de brandslangen aan de andere zijde van het station, waardoor deze foto met beide tractievormen gemaakt kon worden.

Zoals eerder gezegd zijn er nog meer foto's van, die vind je op Flickr.
MarkNL
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door MarkNL »

Fraaie beelden weer *O*
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Re: Het Grote Stoomtreinen Topic

Bericht door bjorn keith »

Zondag 28 mei werd er met een stoomtrein over de Dreiseenbahn gereden in het Zwarte Woud. Die dag maakte ik diverse opnames op een aantal verschillende locaties van stoomlocomotief 52 7596 die de eer had de ritten te verzorgen. :D
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten