[HSL-Zuid] Berichten en discussies

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies

Bericht door tsov »

"Dat was z'n tijd ver vooruit!" met een verwijzing naar deze discussie :lol:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies

Bericht door playertwo »

Ik vind hem best nog wel mooi geworden. Het is een compleet andere neus dan wat we gewend zijn. Hopelijk zijn ze wel zo slim geweest om die neus te gebruiken als kreukelzone bij eventuele aanrijdingen.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies

Bericht door JeePee »

Naast de eerste plaatjes van die HSL-hummer is er meer nieuws aan het front:
Eerste hsl-treinen dreigen verder vertraagd

Uitgegeven: 1 april 2008 19:56

DEN HAAG - De eerste hsl-treinen dreigen weer enkele maanden later te gaan rijden dan voorzien. Dit blijkt uit een brief die minister Camiel Eurlings (Verkeer) dinsdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
ANP

Door onzekerheid over de noodzakelijke testen is er 50 procent kans op een tot twee maanden overschrijding van de termijn waarop de eerste hsl-treinen tussen Amsterdam en Rotterdam gaan rijden.

De bewindsman schrijft dat er "goede vooruitzichten" zijn om eind september te gaan rijden tussen Amsterdam en Rotterdam. Daardoor halveert de reistijd.

Testen

Maar hij is het over het testen niet eens met HSA, het samenwerkingsverband van de Nederlandse Spoorwegen en KLM, dat de lijn exploiteert. Volgens Eurlings is de baaninfrastructuur daarvoor klaar vanaf april. HSA denkt daar anders over.

Bovendien dreigt vertraging voor het grensoverschrijdend hsl-verkeer via Antwerpen en Brussel naar Parijs, tot laat in het voorjaar van 2009. HSA kampt met latere levering van treinmaterieel dat volledig geschikt is voor het moderne Ertms-spoorbeveiligingssysteem.

Eurlings schrijft dat hij op beide punten in overleg is met HSA.
Bron: nu.nl
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies

Bericht door Fles »

Lang verwacht, stil gezwegen, niet gedacht, niet gekregen.

Wanneer valt Sint-Juttemis deze eeuw? Weet iemand dat? Misschien dat er dan enig zich is op een voorlopig definitief overzicht van hoe lang men nog verwacht nodig te hebben tot het proberen te testen kan gaan beginnen. Als alles meezit.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies

Bericht door waldo79 »

Ns Hispeed kan best wel eens failliet zijn voordat de HSL in gebruik genomen wordt :x
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies

Bericht door Fles »

waldo79 schreef:Ns Hispeed kan best wel eens failliet zijn voordat de HSL in gebruik genomen wordt :x
Als concessieverlener voor deze internationale aanbesteding zou ik toch een wat meer hetero-vriendelijke website eisen, minimaal :idea:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies

Bericht door Wubbo »

Ik zou vooral rijdende treinen eisen (en dan het liefst van waar reizigers willen zijn naar waar reizigers willen zijn, helaas heeft men dat niet begrepen :?)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies

Bericht door deadlock »

waldo79 schreef:Ns Hispeed kan best wel eens failliet zijn voordat de HSL in gebruik genomen wordt :x
Dan kan DB weer een Nederlands bedrijf inlijven ^^
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies

Bericht door Fles »

Wubbo schreef:Ik zou vooral rijdende treinen eisen (en dan het liefst van waar reizigers willen zijn naar waar reizigers willen zijn, helaas heeft men dat niet begrepen :?)

:lol: Station Noorderkempen heeft bijvoorbeeld recentelijk nog een constructiewijziging ondergaan omdat een enigszins serieuze overkapping toch ook wel leuk gevonden werd. Wat een sukkels daar ook.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies

Bericht door Vinny »

Ja wacht nou eens even: je moet er gemiddeld zes maanden op een trein wachten. Dan moet je natuurlijk wel een beetje droog kunnen staan; anders smelt zelfs de meest doorgewinterde treinpassagier nog in zijn regenjas...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Exploitant snelle trein krijgt meer compensatie

Bericht door Geert »

Exploitant snelle trein krijgt meer compensatie
Van onze verslaggever Ferry Haan
gepubliceerd op 02 april 2008 12:54, bijgewerkt op 12:54


AMSTERDAM - Minister Eurlings van Verkeer wil HSA, de exploitant van de hogesnelheidslijn (hsl) naar België, extra compensatie bieden voor de aanhoudende vertragingen van de hsl. HSA, een consortium van NS en KLM, kan de locomotieven voor de snelle spoorlijn nog niet laten rijden vanwege problemen met het veiligheidssysteem ERTMS. Dat systeem moet communiceren met een systeem in de locomotieven, maar dat gaat niet goed. Eurlings is wel ‘verheugd’ dat de spoorlijn waarschijnlijk klaar is in september van dit jaar, zo blijkt uit een brief die hij naar de Tweede Kamer stuurde. Naar verwachting is het probleem met de locomotieven pas in het voorjaar van 2009 opgelost. Door deze problemen loopt HSA langer inkomsten mis. Wie hiervoor verantwoordelijk is, is onduidelijk, maar Eurlings wil HSA helpen.

Eerder bleek dat HSA nooit winst zal maken en zelfs failliet kan gaan door de vertragingen bij de aanleg van de hsl. De periode waarin HSA geld moet terugverdienen wordt simpelweg te kort. Eurlings compenseerde daarom het treinconsortium al eerder met 37,5 miljoen euro. Hierbovenop komt nu een onbekend bedrag.

Eurlings komt met z’n extra compensatie omdat hij niet wil dat HSA failliet gaat. De hsl zou dan zijn exploitant kwijt zijn. De minister heeft de situatie 21 maart voor het eerst besproken met de NS-top.

Eurlings toont zich wel ‘verheugd’ dat de problemen met de aanleg van de baan bijna tot het verleden behoren. Wat hem betreft kan het spoor vanaf 1 april getest worden.

De beheerder van de baan, het bouwconsortium Infraspeed, is niet zo optimistisch als de minister, blijkt uit de brief van Eurlings. Deze tegenwerpingen zijn volgens Eurlings echter slechts ‘juridisch’ van aard. Hij zal dit bespreken met Infraspeed.

Tussen Rotterdam en Amsterdam kan de hsl volgens Eurlings waarschijnlijk open in september 2008.
Het traject van Rotterdam naar Antwerpen blijft dan nog dicht. De grensovergang waar het Nederlandse en het Belgische veiligheidsysteem elkaar ontmoeten, geeft nog te veel problemen. De oplossing hiervan is wel in zicht, aangezien het testen van de techniek zich in de ‘eindfase’ bevindt, aldus Eurlings.

Bron: Volkskrant
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies

Bericht door Wubbo »

Tsjongejonge, eerst met veel bombarie een nieuwe exploitant binnenhalen, en terwijl er nog geen trein gereden heeft is al duidelijk dat er nooit winst zal worden gemaakt. Hoe bedoel je, ergens is het foutgegaan in het aanbestedingsproces? :?
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies

Bericht door waldo79 »

De beheerder van de baan, het bouwconsortium Infraspeed, is niet zo optimistisch als de minister, blijkt uit de brief van Eurlings. Deze tegenwerpingen zijn volgens Eurlings echter slechts ‘juridisch’ van aard. Hij zal dit bespreken met Infraspeed.
Tekenend voor het optimisme van Eurlings. Juridische complicaties kunnen de rekening flink opdrijven :o
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies

Bericht door Daniel »

Spoortechniek.nl Forum schreef:Ik heb vandaag even rondgevraagd in het NShispeed headquaters op Rotterdam CS. Kort gezegd komt het neer op het volgende:

- AnsaldoBreda heeft inderdaad faillissement aangevraagd. Van de 8 geleverde stellen aan de denen werken er nog maar 3. Deze order heeft ze veel geld gekost. Daarnaast heeft NS Hispeed haar order -zo goed als- teruggetrokken, waarmee het faillissement compleet is.

- De HSA is in overleg met Siemens voor de levering van 10 ICE-stellen. Ook deze order is zo goed als rond. Verschillende machinisten van NS Hispeed hebben inmiddels als instructie gehad op de ICE-stellen (de huidige ICE-3). De stellen worden in het najaar geleverd door Siemens, zodat de mcn'en alleen nog een korte update-cursus nodig hebben, voor eventuele aanpassingen in de nieuwe ICE-versie.

- De nieuwe ICE's zullen met ingang van de dienst in december '09 op de HSL-Zuid gaan rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies

Bericht door Fles »

Reiziger Ddrs schreef:
Spoortechniek.nl Forum schreef:Ik heb vandaag even rondgevraagd in het NShispeed headquaters op Rotterdam CS. Kort gezegd komt het neer op het volgende:

- AnsaldoBreda heeft inderdaad faillissement aangevraagd. Van de 8 geleverde stellen aan de denen werken er nog maar 3. Deze order heeft ze veel geld gekost. Daarnaast heeft NS Hispeed haar order -zo goed als- teruggetrokken, waarmee het faillissement compleet is.

- De HSA is in overleg met Siemens voor de levering van 10 ICE-stellen. Ook deze order is zo goed als rond. Verschillende machinisten van NS Hispeed hebben inmiddels als instructie gehad op de ICE-stellen (de huidige ICE-3). De stellen worden in het najaar geleverd door Siemens, zodat de mcn'en alleen nog een korte update-cursus nodig hebben, voor eventuele aanpassingen in de nieuwe ICE-versie.

- De nieuwe ICE's zullen met ingang van de dienst in december '09 op de HSL-Zuid gaan rijden.
Mja, op een of andere manier geloof ik ook hier niet veel van. Het klinkt gewoon TE voorspelbaar. HSA had geen ontsnappingsclausule met AnsaldoKropswolde, hoe gaat dat verder? Waarvan worden die 10 velaro's betaald? Het zijn nou niet direct dingen die Smuller's in de muur heeft liggen dacht ik. Tenminste niet in Utrecht.

Leuk verhaal, wishful thinking, eerst zien, dan geloven. :pos:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies

Bericht door Vinny »

Dat er in dec. 2009 10 ICE treinen over de HSL-Zuid rijden is zo goed als onmogelijk. De kans is aannemelijk dat er tegen die tijd nog helemaal geen reizigerstreinen over de HSL-zuid rijden :|
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies

Bericht door Meltrain »

Toch is het niet onwaarschijnlijk om te denken dat ze er bij NS HiSpeed (eindelijk) achter zijn gekomen dat AnsaldoBreda het 'ideale' bedrijf is, en dat ze mede door het failliesement maar naar Siemens zijn overgestapt.
Overigens had ik bij een wijziging persoonlijk dan toch liever een AGV van Alstom. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies

Bericht door Vinny »

(eindelijk)
Ken je het begrip 'contractbreuk'? :roll: (zolang AnsaldoBreda zich aan de gemaakte afspraken houdt, kun je niet zeggen: joh, we vinden je niet 'ideaal', dus we gaan maar naar Siemens...)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:Dat er in dec. 2009 10 ICE treinen over de HSL-Zuid rijden is zo goed als onmogelijk. De kans is aannemelijk dat er tegen die tijd nog helemaal geen reizigerstreinen over de HSL-zuid rijden :|
Hoezo is dat onmogelijk? De ICE 3MF doet hetzelfde op de LGV L'est met ERTMS.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies

Bericht door Vinny »

Dan moeten ze de HSL nog wel vrijgeven voor reizigersvervoer. Is nog niet het geval :?
Daarnaast pluk je ook geen ICE treinen van de ICE-boom; die dingen moeten gemaakt worden...
Laatst gewijzigd door Vinny op vr 24 apr 2009, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:Dan moeten ze de HSL nog wel vrijgeven voor reizigersvervoer. Is nog niet het geval :?
Voor zover ik weet is het technisch, inclusief de grensovergangen, helemaal goed gekeurd?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies

Bericht door Wubbo »

Van het Noordelijke deel weet ik niet of ze de ERTMS-baanapparatuur ondertussen aan de praat hebben. Op het zuidelijke deel wordt nog geproefrit voor het testen van technische apparatuur, dus dat die volledig vrijgegeven is lijkt me niet waar.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies

Bericht door deadlock »

Wubbo schreef:Van het Noordelijke deel weet ik niet of ze de ERTMS-baanapparatuur ondertussen aan de praat hebben. Op het zuidelijke deel wordt nog geproefrit voor het testen van technische apparatuur, dus dat die volledig vrijgegeven is lijkt me niet waar.
ERTMS werkt, de problemen waren, voor wat ik begrepen heb van HGBTF te wijten aan de TRAXX'en:
Het traject IS al opgeleverd (Nederlands deel begin oktober, Belgisch deel eind december). De vervoerders hebben echter nog steeds geen toegelaten materieel.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies

Bericht door Vinny »

Er treedt nog steeds onverwacht gedrag op en er is interferentieproblematiek. Ik heb nog niet gehoord dat het is opgelost. Dat hoeft niet meteen te betekenen dat het inderdaad nog niet is opgelost, aangezien het beheer van de HSL zuid zich grotendeels buiten mijn gezichtsveld afspeelt; doch de ervaring die ik inmiddels heb met het dossier stemt mij niet optimistisch.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten