Materieeltekort dreigt bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: RE: Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Klaasje »

Jultar schreef:@Klaasje: ICM krijgt uiteraard gewoon ETCS, dat is nooit anders geweest. Wellicht alleen dat nu de drietjes ook nog iets langer rond blijven rijden.
Tot 2023 zou anders alleen de lijn van Kijfhoek tot de Belgische grens en een gebiedje rond Haarlem ETCS krijgen. Dan zou ik het niet logisch vinden om de drietjes van een dure installatie van een paar ton per trein te voorzien als je ze ook elders kan inzetten. Maargoed, geld is voor nieuwe infrastructuur een probleem maar voor onnodige inbouw van ETCS totaal niet uiteraard.

Op zich maakt het niet meer uit aangezien we dus niet hoeven te verwachten dat ICM dan voor het lichten van de opties van ICNG aan de kant gaat.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: NS roept scholen op lestijden te veranderen

Bericht door Mikos »

Mr-W schreef:NS roept scholen op lestijden te veranderen

De Nederlandse Spoorwegen hopen dat scholen en hogere onderwijsinstellingen hun lesuren meer gaan spreiden als er komend jaar een tekort aan treinen ontstaat. Topman Roger van Boxtel roept de instellingen op mee te werken omdat treinen anders overvol zitten.
Kent u die discussie nog, met alle haken en ogen die er vervolgens op werden gegooid? In Groningen gaan ze het nu toch promoten. Zou het er dan toch van komen, nu er geld tegenover staat?
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS roept scholen op lestijden te veranderen

Bericht door Durashift »

Mikos schreef: (..) In Groningen gaan ze het nu toch promoten. Zou het er dan toch van komen, nu er geld tegenover staat?
Eh.. als ik onderstaande tekst uit jouw link lees...


In totaal stellen de organisaties 100.000 euro beschikbaar. "Dat bedrag moet je zien als zetje in de rug om het proces op gang te brengen. Uiteindelijk proberen we natuurlijk te bereiken dat scholen zien dat dit werkt. Dan is het geld niet meer nodig." Als scholen eenmaal de roosters en systemen hebben aangepast, zijn er geen extra kosten meer, zegt de woordvoerder.


.. dan denk ik dat het werkt zolang de € muntjes blijven vloeien.. Het lijkt mij erg idealistisch gedacht dat men denkt dat er geen geld meer nodig is als scholen ervaren dat het werkt. Scholen zijn altijd op zoek naar 'meer geld' en zijn er, soms, meester in om extra geld, met een speciale bestemming, toch ergens anders voor te gebruiken (alloceren in financiële term gesproken). :?

Stopt het geld, stopt het speciale rooster.. zal dan het argument zijn.. denk ik.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Ardan »

Zullen we eerst maar eens gewoon kijken of dit werkt?
Ik doe ook maar wat
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Klaasje »

Grote kans dat scholen het voor dat bedrag best willen overwegen. Maar als de geldkraan dichtgaat en het toch nadelen blijkt te hebben dan is het inderdaad snel over met de pret.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Hainje »

Maar als het blijkt te werken, dan zal het systeem gewoon blijven. Of de geldkraan nu dicht gaat of niet. Dat is ook een van de redenen dat dergelijke subsidies bestaan, koudwatervrees weghalen. Want dat is denk ik het voornaamste probleem, de koudwatervrees.
🍉
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door regenmaker »

Waarom niet gewoon meer lijnbussen inzetten die direct van/naar de universiteit rijden? Bijvoorbeeld zoals in Groningen, dat er extra bussen van Winschoten naar Groningen Zernike rijden in de ochtendspits.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Hainje »

Omdat je dan alsnog je vloot uit moet breiden met bussen die vervolgens drie uur per schooldag rijden. Is gewoon zonde van het geld.
🍉
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door regenmaker »

Voor dat soort ritten worden toch vaak externe bedrijven ingehuurd. Vaak bedrijven met touringcars.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Hainje »

Dan heb je alsnog extra bussen nodig en chauffeurs met hele korte dienstjes of verrotte gebroken diensten? Terwijl als je zorgt voor een maximale spreiding, dan kun je de vloot efficiënter inzetten. Heb je hogere ritopbrengst, efficiënter materieelinzet en meer aaneengesloten diensten.
🍉
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Mikos »

wouter15 schreef:ConsumentenClaim wil massaclaim indienen bij NS over volle treinen
1 december 2015
Rechter: treinkaartje geeft geen recht op zitplaats

06 juni 2018

Iemand die een treinkaartje koopt, koopt daarmee niet het recht op een zitplaats. Dat heeft een rechter bepaald in een zaak aangespannen door ConsumentenClaim tegen de Nederlandse Spoorwegen (NS).

Volgens de rechtbank geeft het kaartje recht op vervoer. ,,En dat resultaat wordt ook behaald. De wijze waarop dat vervoer plaatsvindt, is niet in de wet bepaald", aldus de rechter in het vonnis. NS Reizigers maakt volgens de rechter verder aannemelijk dat ,,zij zich in voldoende mate inspant om het vervoer zo veilig mogelijk plaats te laten vinden".

Bron en meer...

En daarnaast de reactie van NS.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door ODRAIL »

Dan vraag ik mij af hoe het zit met de mensen die door een beperking niet (te lang) kunnen staan?
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door dylanwild94 »

Die regelen iets van vervoer op maat. Daar is de NS niet voor verantwoordelijk.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Stefan »

En mensen bijten niet..... Vragen doet waarschijnlijk geen pijn.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Suus »

KM46 schreef:Dan vraag ik mij af hoe het zit met de mensen die door een beperking niet (te lang) kunnen staan?
Je hebt een mond gekregen bij je geboorte, het is niet verboden die te gebruiken bij de stoelen voor mensen met een beperking.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Jef400 »

dylanwild94 schreef:Die regelen iets van vervoer op maat. Daar is de NS niet voor verantwoordelijk.
Tot op bepaalde hoogte wel. Maar niet met het verzorgen van zitplaatsen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Aking »

KM46 schreef:Dan vraag ik mij af hoe het zit met de mensen die door een beperking niet (te lang) kunnen staan?
Kom met een rolstoel of scootmobiel? Dan kun je daar in blijven zitten :Y *O*
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Durashift »

Mikos schreef: (..)

Rechter: treinkaartje geeft geen recht op zitplaats
(..) . NS Reizigers maakt volgens de rechter verder aannemelijk dat ,,zij zich in voldoende mate inspant om het vervoer zo veilig mogelijk plaats te laten vinden".
(..).
Hmm.. áls de wettekst niet voorschrijft op welke wijze het vervoer van reizigers door de NS gedaan moet worden.. waarom oordeelt de rechter dan wel over de inspanning van de NS om dat vervoer zo veilig mogelijk te doen?

Ik bedoel, onveilig vervoer is, op basis van de beoordeelde wettekst, dan toch ook toegestaan?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Klaasje »

Dat valt onder de toepassing van redelijkheid en billijkheid. Dat gaat buiten de wet om.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Durashift »

Ah.. tja, nou denk ik dat veel reizigers, zeker de 'vaste' forenzen e.d. het toch ook wel redelijk en billijk vinden om voor hun centen een zitplaats te hebben tijdens de rit. :wink:
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door dylanwild94 »

Ja maar daar wordt niet voor betaald. Je betaalt om vervoerd te worden niet om te zitten. :roll:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Mdk »

Binnenkort zeer luceratieve zitplaatsreservering in de icd en later alle ic diensten? Met deze uitspraak heeft de ns zeker de dollartekens al in de ogen staan.
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Hainje »

Aan dollars heb je in Nederland bar weinig hoor. :P
🍉
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Aking »

Daar kun je volgens mij genoeg mee hoor, al snap ik dat de wisselkoersen bij de Boerenleenbank in dat dorp van je nogal bagger zijn (A)
Mdk schreef:Binnenkort zeer luceratieve zitplaatsreservering in de icd en later alle ic diensten? Met deze uitspraak heeft de ns zeker de dollartekens al in de ogen staan.
Dat zal nog wel een jaartje of 20 duren, want daar moet dan eerst een of ander ICT-systeem voor opgetuigd worden natuurlijk :Y
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Wubbo »

De Fyra had toch een mogelijkheid tot reservering in een eersteklasrijtuig en een tweedeklasrijtuig? Volgens mij was het gebruik daarvan nihil, waardoor dat maar weer is afgeschaft.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten