OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door ODRAIL »

Bee schreef:Ik weet niet of het opvallend is, maar vandaag tijdens drie ritten met Syntus treinen 3x gecontroleerd. Ik dacht dat dat daar nooit gebeurde.
Over controle gesproken: in de t12518 tussen Rta en Rtd klaagde de medereizigster bij het instappen te Rta bij de coductrice dat er bijna nooit controle's plaatsvonden tussen Rta en Rtd, resultaat: ik heb maar liefst 11 stempels op nijn enkele reis Rta - Rtd :shock: :wink:.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Geert »

Uit ervaring weet ik dat je toch bijna nooit wordt gecontroleerd in die trein :P. Maar wel goede actie van die conductrice :lol:
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door ODRAIL »

Geert schreef:Uit ervaring weet ik dat je toch bijna nooit wordt gecontroleerd in die trein :P. Maar wel goede actie van die conductrice :lol:
Uit ervaring weet ik ook dat er een vaak een aantal mensen zijn die dit traject (Rta - Rtd) bewust zwart rijden, een aantal keren zijn deze alsnog gepakt bij een uitgangcontrole op Rtd. Maar aan de andere kant is de pakkans op Rtd ook wel weer klein, bij grote stromen reizigers pikt men steekproefsgewijs er mensen tussen uit voor de kaartcontrole.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Fles »

Geert schreef:Uit ervaring weet ik dat je toch bijna nooit wordt gecontroleerd in die trein :P. Maar wel goede actie van die conductrice :lol:
:D Ja idd :pos:

Wat? Geen controle??! HIERRRR dat kaartje!!! :twisted: EN Knippeknippeknippeknippeknippeknip :mrgreen:
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Dexter »

U vraagt, wij draaien... :D Overigens geven de meeste hc's er de voorkeur aan om op de lange stukken te gaan knippen, dus bv. Gd-Ut, Had-Ledn, Shl-Ledn, dan kunnen ze in 1x een groter deel van de trein knippen, vooral als ze alleen zijn.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Suus »

Behalve tussen Gouda en Alphen, daar knippen ze tussen Wad en Wadn :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Ardan »

Haha ik word bij Syntus ook 99% van de keren niet gecontroleerd terwijl ik toch zeer regelmatig Ww-Zp op en neer pendel, toen ik nog niet in Deventer woonde zelfs elke dag. Zie je twee maanden geen conducteur, en dan ineens twee avonden achter elkaar. Maar dat was dan allebei dezelfde rit en het dienstdoend personeel moest toch toevallig naar huis passagieren ;)
Als ik al die ongecontroleerde kaartjes die ik in het weekend koop voor Deventer-Winterswijk ad 11 euro retour nou eens terugbetaald kreeg.... kan ik heel wat avondjes van uitgaan!
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Daniel »

Tja, ondanks de stelling van Dexter wordt ik op m'n geforens naar Ut juist vooral op Rtd-Rta gecontroleerd. Tenminste, richting Ut dan wel he. Toevallig vanmorgen ook weer.

En momenteel in de t12727 tussen Amf en Zl een heuse stoelendans... heb al diverse personen soms meerdere keren van plek zien wisselen :p Tja, dagjesmensen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door ODRAIL »

Reiziger Ddrs schreef:Tja, ondanks de stelling van Dexter wordt ik op m'n geforens naar Ut juist vooral op Rtd-Rta gecontroleerd. Tenminste, richting Ut dan wel he. Toevallig vanmorgen ook weer.
Dan zit je zeker helemaal achter of voorin de trein ? want daar begint men vaak het controlerondje (eigen ervaring).
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Mikos »

Ardan schreef:Als ik al die ongecontroleerde kaartjes die ik in het weekend koop voor Deventer-Winterswijk ad 11 euro retour nou eens terugbetaald kreeg.... kan ik heel wat avondjes van uitgaan!
Je betaalt om vervoerd te worden, niet om gecontroleerd te worden!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Geert »

Natuurlijk, maar als je bijna nooit wordt gecontroleerd is het voor sommige mensen natuurlijk wel erg verleidelijk om gewoon het risico te nemen en zwart te reizen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Wubbo »

De mens is berekenend. Als de kans op controle 10% is, en een treinkaartje 4 Euro, dan loont het al om zwart te reizen. Immers betaal je dan 1x 35+4=39 Euro in plaats van 10x4=40 Euro. Dat kun je die reizigers niet kwalijk nemen, dat is een probleem van de vervoerder. En ik heb er niet zoveel problemen mee, zolang je als reiziger ook niet moeilijk doet over die boete. Want zo werkt het dan ook wel weer: word je eens een keer gecontroleerd dan moet je gewoon betalen, klaar. Dan kun je wel heel hard roepen dat je geen kaartje koopt om gecontroleerd te worden, maar ik zoek gewoon de goedkoopste weg.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door JWM »

Misschien een idee om het boetebeleid wat anders in te richten? Bijvoorbeeld door bij herhaling wat harder te straffen:
1e keer: + 10 euro
2e keer: + 20 euro
3e keer: + 40 euro
4e keer: + 80 euro
5e keer: + 160 euro
6e keer: + 320 euro
enz.

Dan leer je het denk ik wel af om nog zwart te rijden :wink:
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Jurjen »

Met jouw voorstel ben je pas bij de vijfde (!) keer veel duurder uit dan nu het geval is. Misschien is 25 euro, 100 euro, jaar voorwaardelijk treinverbod, jaar treinverbod, celstraf i.v.m. negeren verbod beter. ;-)
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door JWM »

Je bent bij de 4e keer in z'n totaliteit al duurder uit (4x35 = 140 tegenover 10+20+40+80 = 150). Het gaat mij hier eigenlijk ook niet om de precieze bedragen maar meer om het systeem van oplopende boetes (en eventueel treinverboden, celstraffen of een nekschot :lol: )

De boete van 35 euro voor het vergeten te stempelen van een kaartje of het reizen met korting voor 9u is nu eigenlijk wel erg hoog... Conducteurs vinden dat blijkbaar ook, heb reizigers er vaak genoeg mee zien wegkomen.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Jurjen »

JWM schreef:Je bent bij de 4e keer in z'n totaliteit al duurder uit (4x35 = 140 tegenover 10+20+40+80 = 150). Het gaat mij hier eigenlijk ook niet om de precieze bedragen maar meer om het systeem van oplopende boetes (en eventueel treinverboden, celstraffen of een nekschot :lol: )

De boete van 35 euro voor het vergeten te stempelen van een kaartje of het reizen met korting voor 9u is nu eigenlijk wel erg hoog... Conducteurs vinden dat blijkbaar ook, heb reizigers er vaak genoeg mee zien wegkomen.
Vierde keer is ongeveer even duur, die 10 euro.. ;-) Vandaar ook dat er 'veel' bij stond. ;-) Volgens mij moet je namelijk met zo'n systeem misbruik voorkomen, en als je je kaartje vergeet te stempelen, dat 10-20 euro kost, en men erbij zegt dat het volgende keer 80-100 euro kost, denk ik dat je het nooit meer vergeet...
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Dexter »

Toen we nog op de Zoetermeer Stadslijn reden, hoorde ik ooit een verhaal over een bedrijf in Zoetermeer waarvan bijna alle medewerkers zwartreden. Ze hadden een collectief potje waarin iedereen telkens wat kleingeld stortte en als er dan iemand was beboet dan gebruikten ze dat potje om de boete te betalen. Wat er precies van waar is weet ik niet.

Ik snap ook best het standpunt van vaste (en betalende) reizigers dat ze klagen dat er te weinig gecontroleerd wordt en wat überhaupt nog het nut is van een kaartje kopen, maar zoals iemand hier al opmerkte:
Mikos schreef:Je betaalt om vervoerd te worden, niet om gecontroleerd te worden!
Je betaalt voor een dienst, zoals dat in zoveel vergelijkbare gevallen doodnormaal wordt gevonden. Als je naar de bakker gaat kan je ook niet zo met een brood onder je arm weglopen zonder te betalen! :neg:
Vallend blad maakt rails glad.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Jurjen »

Volgens mij gaat het mensen die gecontroleerd worden ook niet om het feit dat ze gecontroleerd worden, maar om een gevoel van ongelijkheid. Zij betalen immers netjes, en hun buurman niet, maar komt er gewoon mee weg. In essentie betaal jij dan dus dat kaartje.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Vinny »

JWM schreef:Je bent bij de 4e keer in z'n totaliteit al duurder uit (4x35 = 140 tegenover 10+20+40+80 = 150). Het gaat mij hier eigenlijk ook niet om de precieze bedragen maar meer om het systeem van oplopende boetes (en eventueel treinverboden, celstraffen of een nekschot :lol: )

De boete van 35 euro voor het vergeten te stempelen van een kaartje of het reizen met korting voor 9u is nu eigenlijk wel erg hoog... Conducteurs vinden dat blijkbaar ook, heb reizigers er vaak genoeg mee zien wegkomen.
Een veel strenger systeem lijkt me wenselijk voor recidive zwartrijders. Wat mij betreft: three strikes and you're out.
Voor de eerste keer mag het wat mij betreft iets coulanter.
Wanneer je je kunt identificeren en nog nooit betrapt bent op zwartrijden -> 10 euro regularisatietoeslag
De tweede keer: 50 euro boete
De derde keer: Aanklacht wegens diefstal en evt. een treinverbod.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door ODRAIL »

Wat ook zou kunnen helpen is om het kopen van een vervoersbewijs iets makkelijker te maken:

1: Zet kaartautomaten neer waarmee je ook met papiergeld kunt betalen.
2: Schaf de lokettax (€ 0,50) af.

Want dit schrikt ook af.
Laatst gewijzigd door ODRAIL op do 16 jul 2009, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Suus »

Dat eerste acht ik, zoals al eerder gezegd, niet haalbaar. Dat tweede zouden ze anders moeten verkopen: Self Service Korting ofzo.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Wubbo »

Ik durf de stelling aan dat meer dan 99% van de zwartrijdende reizigers dat niet doet omdat het te moeilijk is om een kaartje te kopen. Makkelijker maken kan wel, maar de vraag is hoeveel extra omzet je ermee genereert, zeker afgezet tegen de extra kosten die je maakt (hogere kans op kraken van de automaten, vaker legen van de automaten met hogere sommen geld, extra servicemedewerkers, etc).
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door JWM »

Misschien is er ook een grote groep mensen die de trein juist links laat liggen omdat het zo'n gedoe is om aan een kaartje te komen...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Fles »

Bee schreef:Dat eerste acht ik, zoals al eerder gezegd, niet haalbaar.
Want? In Duitsland kan het namelijk wel. Overal.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Daniel »

KM46 schreef:
Reiziger Ddrs schreef:Tja, ondanks de stelling van Dexter wordt ik op m'n geforens naar Ut juist vooral op Rtd-Rta gecontroleerd. Tenminste, richting Ut dan wel he. Toevallig vanmorgen ook weer.
Dan zit je zeker helemaal achter of voorin de trein ? want daar begint men vaak het controlerondje (eigen ervaring).
Nee, over het algemeen in 't midden :wink: Maargoed, als ik de t12723 heb dan vindt er in Gouda al een conducteurswissel plaats, dus kennelijk willen ze dan graag voor ze daar zijn een rondje gemaakt hebben.

Vanavond een mooi gevalletje van verwarring zaaien: de t570 bestond uit een drietal treinstellen. Eén viertje kwam uit Leeuwarden en ging naar Rotterdam, vanuit Groningen kwamen twee drietjes waarvan er één naar Rotterdam en één naar Den Haag gaat. In Zwolle werden vervolgens al reizigers naar Den Haag door een conducteur op het perron naar het verkeerde stel gestuurd. Eenmaal in Utrecht werd niet gek ver doorgereden waardoor het voorste stel van het Rotterdamse deel met de middelste bak naast een CTA stond die "Den Haag Centraal" toonde. Ook daar dus weer wat reizigers die in het verkeerde treindeel terecht kwamen. Al maakten ze het nog bonter want drie minuten voor vertrek stond er op die CTA naast ons al een IC naar Amersfoort aangekondigd...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten