Over controle gesproken: in de t12518 tussen Rta en Rtd klaagde de medereizigster bij het instappen te Rta bij de coductrice dat er bijna nooit controle's plaatsvonden tussen Rta en Rtd, resultaat: ik heb maar liefst 11 stempels op nijn enkele reis Rta - Rtd .Bee schreef:Ik weet niet of het opvallend is, maar vandaag tijdens drie ritten met Syntus treinen 3x gecontroleerd. Ik dacht dat dat daar nooit gebeurde.
OVer je treinreiservaringen in juli 2009
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
Uit ervaring weet ik dat je toch bijna nooit wordt gecontroleerd in die trein . Maar wel goede actie van die conductrice
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
Uit ervaring weet ik ook dat er een vaak een aantal mensen zijn die dit traject (Rta - Rtd) bewust zwart rijden, een aantal keren zijn deze alsnog gepakt bij een uitgangcontrole op Rtd. Maar aan de andere kant is de pakkans op Rtd ook wel weer klein, bij grote stromen reizigers pikt men steekproefsgewijs er mensen tussen uit voor de kaartcontrole.Geert schreef:Uit ervaring weet ik dat je toch bijna nooit wordt gecontroleerd in die trein . Maar wel goede actie van die conductrice
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
:D Ja idd :pos:Geert schreef:Uit ervaring weet ik dat je toch bijna nooit wordt gecontroleerd in die trein . Maar wel goede actie van die conductrice
Wat? Geen controle??! HIERRRR dat kaartje!!! EN Knippeknippeknippeknippeknippeknip
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
U vraagt, wij draaien... :D Overigens geven de meeste hc's er de voorkeur aan om op de lange stukken te gaan knippen, dus bv. Gd-Ut, Had-Ledn, Shl-Ledn, dan kunnen ze in 1x een groter deel van de trein knippen, vooral als ze alleen zijn.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
Behalve tussen Gouda en Alphen, daar knippen ze tussen Wad en Wadn
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
Haha ik word bij Syntus ook 99% van de keren niet gecontroleerd terwijl ik toch zeer regelmatig Ww-Zp op en neer pendel, toen ik nog niet in Deventer woonde zelfs elke dag. Zie je twee maanden geen conducteur, en dan ineens twee avonden achter elkaar. Maar dat was dan allebei dezelfde rit en het dienstdoend personeel moest toch toevallig naar huis passagieren ;)
Als ik al die ongecontroleerde kaartjes die ik in het weekend koop voor Deventer-Winterswijk ad 11 euro retour nou eens terugbetaald kreeg.... kan ik heel wat avondjes van uitgaan!
Als ik al die ongecontroleerde kaartjes die ik in het weekend koop voor Deventer-Winterswijk ad 11 euro retour nou eens terugbetaald kreeg.... kan ik heel wat avondjes van uitgaan!
Ik doe ook maar wat
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
Tja, ondanks de stelling van Dexter wordt ik op m'n geforens naar Ut juist vooral op Rtd-Rta gecontroleerd. Tenminste, richting Ut dan wel he. Toevallig vanmorgen ook weer.
En momenteel in de t12727 tussen Amf en Zl een heuse stoelendans... heb al diverse personen soms meerdere keren van plek zien wisselen Tja, dagjesmensen...
En momenteel in de t12727 tussen Amf en Zl een heuse stoelendans... heb al diverse personen soms meerdere keren van plek zien wisselen Tja, dagjesmensen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
Dan zit je zeker helemaal achter of voorin de trein ? want daar begint men vaak het controlerondje (eigen ervaring).Reiziger Ddrs schreef:Tja, ondanks de stelling van Dexter wordt ik op m'n geforens naar Ut juist vooral op Rtd-Rta gecontroleerd. Tenminste, richting Ut dan wel he. Toevallig vanmorgen ook weer.
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
Je betaalt om vervoerd te worden, niet om gecontroleerd te worden!Ardan schreef:Als ik al die ongecontroleerde kaartjes die ik in het weekend koop voor Deventer-Winterswijk ad 11 euro retour nou eens terugbetaald kreeg.... kan ik heel wat avondjes van uitgaan!
Project loading: 50% loaded. Please wait...
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
Natuurlijk, maar als je bijna nooit wordt gecontroleerd is het voor sommige mensen natuurlijk wel erg verleidelijk om gewoon het risico te nemen en zwart te reizen.
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
De mens is berekenend. Als de kans op controle 10% is, en een treinkaartje 4 Euro, dan loont het al om zwart te reizen. Immers betaal je dan 1x 35+4=39 Euro in plaats van 10x4=40 Euro. Dat kun je die reizigers niet kwalijk nemen, dat is een probleem van de vervoerder. En ik heb er niet zoveel problemen mee, zolang je als reiziger ook niet moeilijk doet over die boete. Want zo werkt het dan ook wel weer: word je eens een keer gecontroleerd dan moet je gewoon betalen, klaar. Dan kun je wel heel hard roepen dat je geen kaartje koopt om gecontroleerd te worden, maar ik zoek gewoon de goedkoopste weg.
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
Misschien een idee om het boetebeleid wat anders in te richten? Bijvoorbeeld door bij herhaling wat harder te straffen:
1e keer: + 10 euro
2e keer: + 20 euro
3e keer: + 40 euro
4e keer: + 80 euro
5e keer: + 160 euro
6e keer: + 320 euro
enz.
Dan leer je het denk ik wel af om nog zwart te rijden
1e keer: + 10 euro
2e keer: + 20 euro
3e keer: + 40 euro
4e keer: + 80 euro
5e keer: + 160 euro
6e keer: + 320 euro
enz.
Dan leer je het denk ik wel af om nog zwart te rijden
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
Met jouw voorstel ben je pas bij de vijfde (!) keer veel duurder uit dan nu het geval is. Misschien is 25 euro, 100 euro, jaar voorwaardelijk treinverbod, jaar treinverbod, celstraf i.v.m. negeren verbod beter. ;-)
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
Je bent bij de 4e keer in z'n totaliteit al duurder uit (4x35 = 140 tegenover 10+20+40+80 = 150). Het gaat mij hier eigenlijk ook niet om de precieze bedragen maar meer om het systeem van oplopende boetes (en eventueel treinverboden, celstraffen of een nekschot )
De boete van 35 euro voor het vergeten te stempelen van een kaartje of het reizen met korting voor 9u is nu eigenlijk wel erg hoog... Conducteurs vinden dat blijkbaar ook, heb reizigers er vaak genoeg mee zien wegkomen.
De boete van 35 euro voor het vergeten te stempelen van een kaartje of het reizen met korting voor 9u is nu eigenlijk wel erg hoog... Conducteurs vinden dat blijkbaar ook, heb reizigers er vaak genoeg mee zien wegkomen.
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
Vierde keer is ongeveer even duur, die 10 euro.. ;-) Vandaar ook dat er 'veel' bij stond. ;-) Volgens mij moet je namelijk met zo'n systeem misbruik voorkomen, en als je je kaartje vergeet te stempelen, dat 10-20 euro kost, en men erbij zegt dat het volgende keer 80-100 euro kost, denk ik dat je het nooit meer vergeet...JWM schreef:Je bent bij de 4e keer in z'n totaliteit al duurder uit (4x35 = 140 tegenover 10+20+40+80 = 150). Het gaat mij hier eigenlijk ook niet om de precieze bedragen maar meer om het systeem van oplopende boetes (en eventueel treinverboden, celstraffen of een nekschot )
De boete van 35 euro voor het vergeten te stempelen van een kaartje of het reizen met korting voor 9u is nu eigenlijk wel erg hoog... Conducteurs vinden dat blijkbaar ook, heb reizigers er vaak genoeg mee zien wegkomen.
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
Toen we nog op de Zoetermeer Stadslijn reden, hoorde ik ooit een verhaal over een bedrijf in Zoetermeer waarvan bijna alle medewerkers zwartreden. Ze hadden een collectief potje waarin iedereen telkens wat kleingeld stortte en als er dan iemand was beboet dan gebruikten ze dat potje om de boete te betalen. Wat er precies van waar is weet ik niet.
Ik snap ook best het standpunt van vaste (en betalende) reizigers dat ze klagen dat er te weinig gecontroleerd wordt en wat überhaupt nog het nut is van een kaartje kopen, maar zoals iemand hier al opmerkte:
Ik snap ook best het standpunt van vaste (en betalende) reizigers dat ze klagen dat er te weinig gecontroleerd wordt en wat überhaupt nog het nut is van een kaartje kopen, maar zoals iemand hier al opmerkte:
Je betaalt voor een dienst, zoals dat in zoveel vergelijkbare gevallen doodnormaal wordt gevonden. Als je naar de bakker gaat kan je ook niet zo met een brood onder je arm weglopen zonder te betalen! :neg:Mikos schreef:Je betaalt om vervoerd te worden, niet om gecontroleerd te worden!
Vallend blad maakt rails glad.
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
Volgens mij gaat het mensen die gecontroleerd worden ook niet om het feit dat ze gecontroleerd worden, maar om een gevoel van ongelijkheid. Zij betalen immers netjes, en hun buurman niet, maar komt er gewoon mee weg. In essentie betaal jij dan dus dat kaartje.
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
Een veel strenger systeem lijkt me wenselijk voor recidive zwartrijders. Wat mij betreft: three strikes and you're out.JWM schreef:Je bent bij de 4e keer in z'n totaliteit al duurder uit (4x35 = 140 tegenover 10+20+40+80 = 150). Het gaat mij hier eigenlijk ook niet om de precieze bedragen maar meer om het systeem van oplopende boetes (en eventueel treinverboden, celstraffen of een nekschot )
De boete van 35 euro voor het vergeten te stempelen van een kaartje of het reizen met korting voor 9u is nu eigenlijk wel erg hoog... Conducteurs vinden dat blijkbaar ook, heb reizigers er vaak genoeg mee zien wegkomen.
Voor de eerste keer mag het wat mij betreft iets coulanter.
Wanneer je je kunt identificeren en nog nooit betrapt bent op zwartrijden -> 10 euro regularisatietoeslag
De tweede keer: 50 euro boete
De derde keer: Aanklacht wegens diefstal en evt. een treinverbod.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
Wat ook zou kunnen helpen is om het kopen van een vervoersbewijs iets makkelijker te maken:
1: Zet kaartautomaten neer waarmee je ook met papiergeld kunt betalen.
2: Schaf de lokettax (€ 0,50) af.
Want dit schrikt ook af.
1: Zet kaartautomaten neer waarmee je ook met papiergeld kunt betalen.
2: Schaf de lokettax (€ 0,50) af.
Want dit schrikt ook af.
Laatst gewijzigd door ODRAIL op do 16 jul 2009, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
Dat eerste acht ik, zoals al eerder gezegd, niet haalbaar. Dat tweede zouden ze anders moeten verkopen: Self Service Korting ofzo.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
Ik durf de stelling aan dat meer dan 99% van de zwartrijdende reizigers dat niet doet omdat het te moeilijk is om een kaartje te kopen. Makkelijker maken kan wel, maar de vraag is hoeveel extra omzet je ermee genereert, zeker afgezet tegen de extra kosten die je maakt (hogere kans op kraken van de automaten, vaker legen van de automaten met hogere sommen geld, extra servicemedewerkers, etc).
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
Misschien is er ook een grote groep mensen die de trein juist links laat liggen omdat het zo'n gedoe is om aan een kaartje te komen...
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
Want? In Duitsland kan het namelijk wel. Overal.Bee schreef:Dat eerste acht ik, zoals al eerder gezegd, niet haalbaar.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009
Nee, over het algemeen in 't midden Maargoed, als ik de t12723 heb dan vindt er in Gouda al een conducteurswissel plaats, dus kennelijk willen ze dan graag voor ze daar zijn een rondje gemaakt hebben.KM46 schreef:Dan zit je zeker helemaal achter of voorin de trein ? want daar begint men vaak het controlerondje (eigen ervaring).Reiziger Ddrs schreef:Tja, ondanks de stelling van Dexter wordt ik op m'n geforens naar Ut juist vooral op Rtd-Rta gecontroleerd. Tenminste, richting Ut dan wel he. Toevallig vanmorgen ook weer.
Vanavond een mooi gevalletje van verwarring zaaien: de t570 bestond uit een drietal treinstellen. Eén viertje kwam uit Leeuwarden en ging naar Rotterdam, vanuit Groningen kwamen twee drietjes waarvan er één naar Rotterdam en één naar Den Haag gaat. In Zwolle werden vervolgens al reizigers naar Den Haag door een conducteur op het perron naar het verkeerde stel gestuurd. Eenmaal in Utrecht werd niet gek ver doorgereden waardoor het voorste stel van het Rotterdamse deel met de middelste bak naast een CTA stond die "Den Haag Centraal" toonde. Ook daar dus weer wat reizigers die in het verkeerde treindeel terecht kwamen. Al maakten ze het nog bonter want drie minuten voor vertrek stond er op die CTA naast ons al een IC naar Amersfoort aangekondigd...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten