Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bemined
Berichten: 2022
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor Bemined » za 03 jun 2017, 22:39

OmniLezer schreef:Is de afstand van Dordrecht Leerpark naar Dordrecht niet te kort voor een treinstation?

Anderhalve kilometer, dat zou tussen Den Haag Centraal en Dordrecht niet opvallen, daar zitten meer van dat soort afstanden tussen (Rotterdam Centraal - Blaak bijvoorbeeld, of Den Haag Centraal - HS). Zwijndrecht - Dordrecht is ook maar een paar honderd meter langer. En vergeleken met Zoetermeer - Zoetermeer Oost is anderhalve kilometer nog best een aardig stuk :P

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 12506
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor Geert » za 03 jun 2017, 23:09

Er wonen alleen wel een beetje meer mensen in Den Haag resp. Rotterdam :)

Bemined
Berichten: 2022
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor Bemined » za 03 jun 2017, 23:21

En dat is relevant omdat? Het inwonersaantal heeft weinig te maken met de afstand tussen stations ;)

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 5387
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor Daantje » za 03 jun 2017, 23:39

Natuurlijk wel, je bereikt toch meer mensen in de omgeving van het station.

OVinspecteur
Berichten: 342
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor OVinspecteur » zo 04 jun 2017, 08:19

nvdw schreef:Elke middelgrote stad wil en droomt van dingen die de echte grote steden ook hebben, maar die ook de schaal van zo'n grote stad vragen om kans van slagen te hebben.

Of een andere concessieverlener en vervoerder. Langs de MLL is het toch ook gelukt om extra haltes geopend te krijgen. En dat op locaties met een stuk minder in- en uitstappers.

Bemined
Berichten: 2022
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor Bemined » zo 04 jun 2017, 08:44

Santpoort, Soest, Hardinxveld, Barneveld: gewoon een willekeurig aantal wereldsteden dat meerdere stations op vergelijkbare afstand heeft liggen :P Ook gewoon op trajecten waar de NS rijdt dus.

Daantje schreef:Natuurlijk wel, je bereikt toch meer mensen in de omgeving van het station.

:?: :?: :?: :?: :?: :?:

OVinspecteur
Berichten: 342
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor OVinspecteur » zo 04 jun 2017, 08:51

ArrivaBas schreef:Per 2018 rijden 4400 en 6600 op elkaar door in Ht, probleem richting Nijmegen deels opgelost. :Y Slechte aansluitingen naar Ehv heb ik niet ondervonden, mits je een IC 1100 vertraagt met de Sprinter of in Ht pas overstapt. (A)
Zulke lange afstanden in een stoptrein moeten afleggen is niet logisch en kost ook veel meer tijd (tot 30 min. extra) dan nodig zou moeten zijn. En zonder pendel-IC duurt de reis naar Eindhoven nog eens 7 minuten langer dan nu en gaat de overstaptijd van 13 naar 15 min.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12620
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor Wubbo » zo 04 jun 2017, 09:08

Gaat het nu weer over de relatie Dordrecht <-> Nijmegen? Hoeveel mensen maken dagelijks gebruik van die verbinding dan?

BrengMe
Berichten: 1973
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor BrengMe » zo 04 jun 2017, 09:32

Niet veel. Die verbinding is dan ook zwaar onaantrekkelijk :')
Favoriete bus/trein/tram/metro: eentje die rijdt

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 10470
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor Hainje » zo 04 jun 2017, 10:08

Dordrecht - Nijmegen is ongeveer 102 kilometer. Dat is met een trein die max. 140 km/u rijdt in een uur makkelijk te doen. Ik zie serieus wel potentie in die verbinding hoor. Maar ja, dat kost weer een investering en bij het spoor in dat altijd weer moeilijk moeilijk moeilijk.
Details blijf je houden.

Jef400
Berichten: 4937
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor Jef400 » zo 04 jun 2017, 11:16

Overigens, wat Daantje wilt zeggen. Is dat het relevant is om te weten hoeveel mensen in het verzorgingsgebied van een station leven. Daarom kun je bijvoorbeeld in Purmerend drie stations op hele korte afstand van elkaar hebben terwijl je daarna weer in een ruk in Hoorn zit bijvoorbeeld. Barneveld is precies hetzelfde verhaal. Dan maakt het niet uit of het een "wereldstad" is of niet. Maar hoeveel mensen binnen de afstand van een station wonen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12620
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor Wubbo » zo 04 jun 2017, 11:37

Hainje schreef:Dordrecht - Nijmegen is ongeveer 102 kilometer. Dat is met een trein die max. 140 km/u rijdt in een uur makkelijk te doen. Ik zie serieus wel potentie in die verbinding hoor. Maar ja, dat kost weer een investering en bij het spoor in dat altijd weer moeilijk moeilijk moeilijk.

Ja, dat is over de weg via de A15. De verbinding via Breda is sowieso om (130km via de snelweg). Daarnaast: wat heeft Nijmegen dat het zo aantrekkelijk maakt voor mensen uit Dordrecht en vice versa?

Breda - Nijmegen is met de huidige 3600 ongeveer een uur, Dordrecht - Breda is ongeveer 20 minuten, de overstap in Breda is nooit de optimale (want de aansluiting naar Eindhoven is belangrijker) dus reken al snel op een kwartier, dat betekent dat je snel uitkomt op een reistijd van anderhalf uur. Natuurlijk kan dat sneller, maar weegt die investering op tegen de kosten? Ik kan wel betere investeringen bedenken.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 33899
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor Daniel » zo 04 jun 2017, 11:52

Sowieso is vanuit Dordrecht de verbinding naar de Brabantse stedenrij (Breda, Tilburg, Eindhoven) veel relevanter dan die naar Nijmegen. In de tijd dat er nog een snelle cross-platform overstap in Breda bestond, da's al jaren geleden toen de 1900 en 3600 nog naast elkaar in Breda stonden, was er nou niet bepaald een erg schokkend aantal overstappers tussen die twee. Het meeste bleef gewoon in de trein uit Dordrecht zitten.
Voor die verbindingen is de trein nu wel een stukje trager geworden en naar Eindhoven niet meer rechtstreeks maar met een lange overstap, maar sowieso bleven de meesten toch al dichterbij.

Maar om terug op dat nieuwe station Dordrecht Zuid te komen: als je het van de concentratie aan omwonenden moet hebben dan zou ik het juist niet bij het Leerpark neerleggen: daar woont aan de oostkant van het spoor nagenoeg niemand echt dichtbij. Sowieso zou ik niet weten wat een station op die plek echt toevoegt omdat de meeste reizigers naar het Leerpark uit de regio komen en nu een rechtstreekse bus hebben of er met één overstap op het CS zo zijn. Voor die reizigers wordt het echt niet aantrekkelijk om op de trein te gaan overstappen want de bus zal sowieso altijd vaker gaan (er rijdt zoveel via het Leerpark omdat daarmee ook het ziekenhuis vanuit de regio bediend wordt, dat ligt er vrijwel naast)

Ook een overstapknoop vanuit sommige wijken voegt daar weinig toe: je bent hoogstwaarschijnlijk sneller als je in de bus blijft zitten en op het centraal station de IC naar Rotterdam pakt. Niet voor niks stapt er nu ook geen hond op Dordrecht Zuid over van de bus op de trein, dat station moet het nu al puur van de reizigers die te voet of per fiets komen hebben en daar ligt het op de huidige plek eigenlijk verdomd gunstig voor met veel bebouwing in de omgeving. Waar je het ook heen verplaatst, dat zal altijd minder worden.
Het voornaamste nadeel van de huidige plek is dat het station een beetje verscholen ligt langs de N3 aan de ene kant en achter dicht groen aan de andere kant. Daardoor ligt het dus totaal niet in het zicht en is het een nogal vervallen en gevandaliseerd station. Maar daar zal vermoedelijk alleen meer toezicht tegen helpen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor OmniLezer » zo 04 jun 2017, 12:46

Dat is het 'm ook.
Heeft die station een toegevoegde waarde met alle bussen die via het Leerpark rijden?
Daarnaast woont er ook bijna geen hond dichtbij en het volk dat er woont, loopt/fietst/bust hem naar Dordrecht Centrum.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.

OVinspecteur
Berichten: 342
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor OVinspecteur » ma 05 jun 2017, 11:14

Daarom is er men kennelijk van plan om de overgebleven vlakken te gaan vullen met woningbouw, o.a. met een 100m (:shock:) hoge woontoren.
Dat zullen ze op andere plekken in de omgeving, zoals naast de sportboulevard en op de hoek Laan der VN /Nassauweg misschien ook wel gaan doen.

Overigens is een station daar wel een mooi tijdbesparend overstappunt voor busreizigers uit bijv. Pandrecht, Alblaaserdam en de Hoeksche Waard naar Breda of Roosendaal v.v., al is die groep passagiers waarschijnlijk beperkt.

Gebruikersavatar
DrechtBlub
Berichten: 1047
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor DrechtBlub » di 06 jun 2017, 16:24

Zal ik anders is een kaartje maken met de voor en nadelen van station Dordrecht Zuid, Leerpark en de andere mogelijkheden.

Afbeelding

Locatie 1: Centraal voor Leerpark. Mogelijk voordeel scholieren (incl RoC) vanuit Lage Zwaluwe, Zevenbergen, Zwijndrecht en Mogelijk Barendrecht. Als de overstap goed is ook vanaf de MLL sneller dan de bus maar niet aantrekkelijk vanwege andere vervoersoverstap. Veel bus overstappen vanuit de regio. Reizigers naar breda kunnen hier goed gebruik van maken.

Locatie 2: Leerpark en Sportboulevard. Scholieren moeten gemiddeld langer lopen vanaf het station. De overstap met de bus kan ook hier gewoon en het is vanaf hier makkelijk loopbaar naar de sportboulevard (Een halte hier aanleggen voor grote evenementen die er zo nu en dan zijn zou ook een goede zijn, vergelijkbaar met Thialf Ijsstadion Heerenveen. De Noordkant van de wijk Zuidhoven, aldan nogsteeds weinig inwoners heeft hier voordeel aan, zuid krispijn verder niet.

Locatie 3: Huidig. Goed voor lopen en fietsen vanaf wijken en heeft een goede bus aansluiting, al zou een bus naar Dordwijk ZH en leerpark zeer wenselijk zijn vanaf het station.

Locatie 4: Goed voor lopen en fietsen vanaf wijken en werk maar geen passagiers vetpot door ietwat onhandige ligging en het compleet vervallen van OV connectie.

Mijn Logica: Locatie 3, het huidige is het beste

Wat zou ik doen met het station:
Afbeelding

De noordzijde heeft over een groter stuk meer openheid vanuit de P+R plaatsen erachter en er, al dan wel niet groot ruimte voor een volwaardige overdekte (glazen voor transparantie) wachtruimte. Een Kiosk in combinatie met de nieuwe perronslocatie en nieuwe wachtruimte met betere perronuitstraling en overkapping kan het imago van het station en de sociale veiligheid flink verbeteren.
Ik blub in het Drecht.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12610
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor Vinny » di 06 jun 2017, 19:25

Maar de knoop is dus niet doorgehakt?
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
DrechtBlub
Berichten: 1047
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor DrechtBlub » wo 07 jun 2017, 13:23

De knoop was door gehakt.

Nu is de status onbekend. (Financiering voor het onderzoek op station zuid uitbreiding en locatie is al gegeven.)
Ik blub in het Drecht.

OVinspecteur
Berichten: 342
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor OVinspecteur » wo 07 jun 2017, 14:40

Overigens, wanneer men zou kiezen voor locatie 1 of 2 blijft een extra halte bij locatie 4 of zuidelijker ook nog mogelijk natuurlijk, in samenhang met woningbouw daar.

maarten83
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 09 dec 2015, 10:12

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor maarten83 » do 08 jun 2017, 00:01

Dacht dat er niet verder de polder ingebouwd mocht worden.

Roffa010
Berichten: 2
Lid geworden op: do 01 jun 2017, 15:47

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor Roffa010 » do 08 jun 2017, 15:37

Er gaat ook niet meer in de polder gebouwd worden. Rond de Spuiboulevard en het leerpark gaat er veel verdicht worden. Verder zijn er ook nog zeeën van ruimte bij Amstelwijk.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 33899
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor Daniel » do 08 jun 2017, 19:35

Rond de Spuiboulevard is het vooral kantoorruimte die omgebouwd wordt. Amstelwijck loopt langzaam voller en heeft een kantoorbestemming, aan de andere kant van het spoor daar lijkt het leeg maar daar bevindt zich een sportpark.
Rond het Leerpark is er nog wel wat ruimte, net als bij het gezondheidspark/sportboulevard. En dat ligt inderdaad wel allemaal in de invloedssfeer van een potentieel nieuw station, maar het is desondanks de vraag of een station wel in de vervoersvraag van dat gebied kan voorzien.
Sowieso is er pas meerwaarde als de Sprinters ten zuiden van station Dordrecht weer door naar Rotterdam gaan rijden want daar gaat toch de grootste reizigersstroom heen. Als je toch moet overstappen is de verbinding met aanvoer per bus veel praktischer met haltes dichterbij. En sowieso zit je daar op fietsafstand van het CS, dat is zelfs nog korter dan de bus pakken waarschijnlijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

OVinspecteur
Berichten: 342
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor OVinspecteur » za 17 jun 2017, 19:19

Voor Amstelwijck worden de plannen ook aangepast. Het ziekenhuisterrein en de sportvelden vallen er vrij. Nieuwe kantoren zouden nu alleen nog direct langs de A16 moeten komen, daarachter woningen.
Zie http://www.dordrecht.net/nieuws/2017-02-22-19761-nieuwe-toekomstvisie-voor-amstelwijck.html

nvdw
Berichten: 2172
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor nvdw » za 17 jun 2017, 21:33

Dordrecht.net schreef:Naturistenvereniging Goed Af is jaren blootgesteld aan onzekerheid


LOL
“Uiteindelijk ga je je altijd interesseren voor de afrekening van de servicekosten” ~ Houellebecq


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten